Verkeerloze binnenstad

Geparkeerde auto's op de stoepen. Langs scheurende jonge mannen, boenkie boenkie uit het sensuround systeem. Yuppenmoeders in hun SUV, twee koters op de achterbank, die je van het zebrapad af jagen. Zebrapaden waar niet over te steken valt omdat er auto's op staan. Stoplichten die zo kort op groen staan, dat een voetganger de overkant niet haalt. Zultkoppen met een lading Red Bull in de nek die tegen je achterbumper hangen. Rechtsom inhalen. Drie maal zo hard rijden als dat mag. Met invoegen anderen naar de linker weghelft duwen. Stinken en dampen in een blauwgrijze wolk. En maar vloeken en tieren dat er een hobbeltje in de weg zit waardoor chassis en banden slijten.

Als u bovenstaande woorden mag geloven, pleit Luud Schimmelpennink niet voor niets voor een autoloze binnenstad en voert wethouder Hester Maij een terechte strijd tegen de SUV. Maar dit speelt helemaal niet in Amsterdam. Nee, zo is het in Boedapest. Daar is het tenminste duidelijk. Een voetganger is er niets waard. Niet meer dan een vliegje tegen de voorruit. Zit je in je auto, dan zit je op je paard. In galop over de poesta, de vrije wereld in. Voetgangers kunnen het daar schudden.

Parkeren vrijwel onmogelijk

Vanuit mijn huis kijk ik uit over de werkzaamheden op het Haarlemmerplein. Wat eens een parkeerplaats was, is nu een grote zandbak: Blik is verruild voor zand. De werkzaamheden op het plein zijn niet de enige in de buurt. Momenteel wordt er hard gewerkt aan het riool in de korte...

Parkeerdubbeltjes

Parkeren in Amsterdam wordt een beetje duurder, hoewel de site van de gemeente het nog niet weet. Overal in de stad wordt het tarief met een dubbeltje verhoogd, met uitzondering van het Centrum en de Wallen. Het tarief in het Centrum wordt 3,60 euro per uur. Op de Wallen betaalt een...

Buit de Dam uit!

De Dam. Toeristentrekpleister nummer 1 van Amsterdam. Gert en Hermien shalalalie-shalalala'den er al over: De Dam is hét dorpsplein van héél Nederland, een nationaal symbool met een ijzersterke trekpleisterwaarde. En daarom vindt D66 dat er maar vooral niks moet gebeuren op De Dam. In...

Slotervaart vijftig jaar

Slotervaart bestaat vijftig jaar. Niet als stadsdeel, maar wel als 'tuinstad'. Slotervaart dateert van 1955 en was onderdeel van het Algemeen Uitbreidings Plan uit 1935, ontworpen onder leiding van stedebouwkundige Van Eesteren. Onder het motto 'licht, lucht en ruimte' werd met dit plan...

Spandoeken

‘Waarom zijn het alleen krakers die spandoeken over Verdonk hebben hangen’, vroeg mijn zoon, toen ik, net na het Journaal van donderdagavond, pisnijdig op mijn weblog een foto met een tekst tegen Rita Verdonk plaatste. ‘Ik neem aan dat er wel meer zijn die zo denken,...

Mi Oso Es De Klos

Mi Oso Es Mi Kas balanceert op het randje van de afgrond. Het opvanghuis voor tienermoeders kampt met flinke schulden en heeft snel structurele subsidie nodig om zijn goede werk te kunnen blijven doen. Het wonderlijke is dat iedereen het daarover wel eens is. Maar Mi Oso Es Mi Kas is...

Dat nieuwe stadsdeelkantoor komt er wel

Volgens specialisten bestaat er geen stof die bij langzittende politici het zelfcorrigerend vermogen aantast. Jammer, want het Stofje van Oudkerk zou zoveel verklaren en ons een nieuwe mogelijkheid bieden in te grijpen wanneer er fouten gemaakt worden. Elke politicus met buitensporige...

Directe democratie op het Stadionplein!

Stadsdeel Oud-Zuid wil het Stadionplein flink onder handen nemen, daarom gaat eind 2007 de schop in de grond. Het plein wordt autovrij, daaronder verschijnt een grote parkeergarage en er worden minimaal tachtig woningen gebouwd, waarvan dertig procent is bedoeld als sociale woningbouw. De Febo...