En daarom vindt D66 dat er maar vooral niks moet gebeuren op De Dam. In hun notitie 'De Dam Waardig' vertellen ze ons dat er wat minder commerciële activiteiten op de Dam plaats moeten vinden: géén kermis, géén ijsbaan, wel een statige oude kerstboom.
Dat stelt me nou teleur van D66. De partij die anders heel goed weet wat de sterke punten zijn van deze stad, laat hier een steekje vallen. Met hun Dance 66, waarmee ze het opnamen voor het nachtleven alhier, sloegen ze de spijker op hun kop. Ze begrepen één ding heel goed wat veel binnenstadbewoners nog niet helemaal doorhebben: De binnenstad is een commerciële melkkoe. Het is één groot openluchtpretpark, een soort Efteling maar dan met échte mensen in plaats van sprookjesfiguren, met attracties voor volwassenen ook, niet alleen voor kinderen. En de Dam is het kloppend hart van dat Disney-Amsterdam.
En is dat erg, dat dat zo is?
Als die mensen komen, drogen onze inkomsten ook op. Natuurlijk, de stad Amsterdam leeft van veel meer dan toerisme alleen. Scheepstransport, bijvoorbeeld. Twee universiteiten die aardig wat werkgelegenheid bieden. En nog veel meer. Maar loop eens door de binnenstad en vraag je eens af: het Rembrandtplein, het Leidseplein, de Nieuwmarkt: zou dat nog allemaal kunnen bestaan zónder toeristen? Natuurlijk niet. Het toerisme is dus een belangrijke inkomstenbron die we moeten koesteren.
En de Dam is een belangrijk middel om die toeristen te blijven lokken. Natuurlijk komt niet elke toerist voor de Dam: de Italiaan die hier alleen maar wil komen blowen heeft er ronduit schijt aan en de Amerikaan die komt voor 'The Anne Frank House' wordt er ook niet echt warm of koud van.
Maar bekijk het eens van de andere kant: Wat klinkt nou beter: Kerstmarkt op de Dam of Kerstmarkt het Beursplein? De doorsnee Brabander denkt dan: "welk plein? Wat moet ik dáár nou?". Of: Ijsbaan op de Dam of Ijsbaan op het Leidseplein? De doorsnee Noord-Hollander denkt dan: "Leidseplein? Daar moet je toch zuipen, niet schaatsen? Grapje zeker!"
De Dam, kortom, vertegenwoordigt een belangrijke commerciële waarde. Laten we die vooral zo goed mogelijk uitbuiten.
Dat zie je ook niet op die manier in andere steden als Londen of Parijs, daar pakt men dit stijlvoller aan!