Home > > De fiets als wegwerpartikel?

De fiets als wegwerpartikel?

Swapfiets

Bij mij in de buurt wonen veel studenten die zich massaal op Swapfietsen voortbewegen. Die fietsen met zo'n blauwe voorband. Je huurt die fiets voor een mooi, en zorgeloos, bedrag per maand. Amsterdam kan natuurlijk niet zonder fietsen en hun fietsers. Die dragen bij aan een leefbare stad. Maar, de fiets als wegwerpartikel geeft ook kopzorgen.

De Swapfiets is het ultieme wegwerpartikel. Mijn studenten raken hem soms twee keer per jaar 'kwijt'. Na een avondje stappen of omdat ze 'em achteloos ergens hebben neergezet. Op de stoep, liefst op de blindengeleidestrook of voor een huisdeur.

Puberbrein

Het puberbrein is nog niet zover ontwikkeld dat ze nadenken of hun fiets niet in de weg staat voor anderen. Het past bij hun hedonistische levensstijl waar iets nooit hun eigen verantwoordelijkheid is. Met het Swapfietscontract lijkt het ook niet hun probleem. Die fiets is niet van hun.
Soms worden die fietsen dan weggehaald. Terecht natuurlijk. Maar, meer dan de helft van die fietsen worden niet opgehaald bij het depot. Verongelijkt mekkeren ze in koor over fietsdiefstal door de gemeente. Hun fiets moet altijd en overal voor de deur kunnen staan, toch? Zijn ze te beroerd om een paar meter te lopen? 

Domme blauwtjes

Het niet meer bezitten, maar huren, van de fiets leidt tot anonimiteit en het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het zou Swapfiets sieren als ze een oplossing bedenken die de gebruikers aanspoort tot goed gedrag. Elke fiets heeft al een tag. Zorg dat de Amsterdammers handhavers op straat daarmee kunnen werken. Dat kan Swapfiets de gebruiker een appje sturen voordat de gemeente de fiets afvoert naar het fietsdepot. Voor Swapfiets moet die informatie waardevol zijn. Je haalt de 'domme blauwtjes' eruit die wel heel vaak hun fiets zeggen 'kwijt te zijn'. Die informatie kan de gemeente helpen op de juiste plekken, op de juiste tijden, voldoende fietsparkeerplekken te regelen.

Olifant

Zo'n concept kan de opmaat zijn naar een slimme fietsID waarmee de gemeente effectiever de overlast van 'fout' geparkeerde fietsen kan aanpakken als we straks veel meer ruimte hebben om fietsen te parkeren op de 10.000 parkeerplaatsen die straks vrijkomen. Anders blijft iedereen achteloos die fiets op de stoep parkeren. Gedrag is de vaak onbesproken 'olifant in de kamer' bij gesprekken over mobiliteit in de Amsterdam.


vijf reacties op "De fiets als wegwerpartikel?"

Tom
-1-  Tom:
Wat is ook alweer het probleem met een kenteken?
JohnN
-2-  JohnN:
Is een ''tag'' geen kenteken? Brom- en snorfietsen moeten een registratie plaatje hebben. Sinds er elektrische en zelfs non-elektrische fietsen rondrijden met aanschafprijzen van 3000 euro of daaromtrent lijkt me een kentekenregister niet meer wereldvreemd.
Bram
-3-  Bram:
Handhavers zijn er om te handhaven en niet om samen te werken met Swapfiets, zou ook niet eerlijk zijn naar mensen die hun fiets gekocht hebben, want ook die worden afgevoerd bij het klakkeloos achterlaten van hun fiets. @JohnN, ik denk dat een kentekenregister meer kost dan dat het oplevert, het doet mij denken aan de belastingplaatjes uit de crisisjaren. Zonder gaatje voor de mensen met geld, en met gaatje voor de mensen zonder.
Tom
-4-  Tom:
als een kentekenregister teveel kost, doen we er nog wat wegenbelasting bij.
Aanschaf kenteken: 10 (bij aankoop nieuwe fiets uiteraard inbegrepen)
Wegenbelasting per jaar: 20
(en niet alleen voor swapfietsen, alle fietsen)
JohnN
-5-  JohnN:
Met Bram ben ik het eens dat er geen elitaire positie aan Swapfiets moet worden gegund.
Wat de kosten van een kentekenregister betreft, je kunt het invoeren vanaf de start bij elke nieuwe aanschaf. Als je een nieuwe auto koopt zitten er ook ''afleveringskosten'' bovenop de prijs. Als je voor 2 tot 3 duizend euro een nieuwe tweewieler koopt zullen die kosten geen rol spelen, zeker als ze onvermijdelijk zijn. Dan horen ze er gewoon bij. Wie daar moeite mee heeft neemt geen afscheid van het oude roestige geval.
Ik denk meer in de lijn van Tom. Als er een klein bedrag aan wegenbelasting aan wordt gekoppeld voelt de fietser zich mondiger ten aanzien van de voorzieningen die de gemeente treft: waaraan hij immers meebetaalt.
De huurfiets profiteert, want het bestand van de verhuurder wisselt lange tijd niet van eigenaar. Wie een kenteken en vaste belastingbijdrage bezwaarlijk vindt zal graag op zo'n huuriets overstappen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.