Osdorp (ver)voer

Als ik vertel dat ik in Osdorp woon is veelal de eerste reaktie dat ik toch wel erg ver uit het centrum woon. Een open deur, maar vandaag voel ik de behoefte om te reageren. Het is bijvoorbeeld heerlijk om de afstand met de fiets te overbruggen. Iedere wijk is anders ingericht en bevolkt. Bijna altijd wordt wel ergens op de route wat gebouwd of verbouwd en volg al fietsend met veel plezier de vorderingen. Fietsen naar de buitenwijken geeft een goed beeld van hoe Amsterdam zich ontwikkelt. Je ziet de stad groeien, een aanrader.



Maar ook zonder fiets is de reis naar Osdorp altijd boeiend. Neem het openbare vervoer. Kijk niet vreemd op wanneer achterin de tram een jointje wordt opgestoken (wordt wel minder in de nieuwe trams). Blijf rustig tijdens een opstootje in de nachtbus en zorg ervoor dat je ’s nachts ruim op tijd bij de halte staat want de bus rijdt nog wel eens te vroeg weg. Houdt er overigens rekening mee dat tijdens het spitsuur van de nacht, als de meeste kroegen sluiten, rond 3 uur, precies géén bussen rijden. Dit laatste fenomeen, beter bekend als “het gat in de nacht” wordt binnenkort opgevuld, althans, dat is mij verteld door een woordvoerder van het GVB. Onder voorbehoud trouwens, dat is dan wel weer een beetje jammer.

Verkeerssituaties waar ik niets van snap [3]

Ik werd berispt door een politieagent. Gelukkig kon ik hem overtuigen geen proces verbaal op te maken. Ik stond met mijn fiets op de hoek van de Roelof Hartstraat en Hobbemakade voor het stoplicht voor fietsers. De bijbehorende paal met gele knop staat even ervoor en daar fietste ik naar...

Het Goede Voorbeeld

Ik woon in een steeg in stadsdeel Centrum. Deze steeg en de haaks erop liggende straat vormen samen een voetgangersgebied. De website van de politie wijdt een pagina aan deze buurt. Ik citeer een stukje uit de genoemde buurtproblematiek. "Onveilig verkeersgedrag, zoals (brom)fietsen op de...

Een fietswrak is zomaar een fietswrak

In de Van Dale (die Dikke) uit 1999 lees ik bij ‘fietswrak’ een verwijzing naar ‘wrak”. En bij ‘wrak’ lees ik: ‘niet gaaf, met gebreken…’ In het Stadsdeel Centrum kan een fiets een wrak zijn terwijl diezelfde fiets dat in het Stadsdeel...

Kan het een beetje strenger?

Tijdens een weekje Barcelona viel me op hoe je daar veel meer mensen ziet die gehandicapt of slecht ter been zijn. Geen idee wat daarbij allemaal voor factoren een rol spelen, maar het is een feit dat de open ruimte van Barcelona veel toegankelijker is dan die van Amsterdam. De straten en...

De Boeldag

OPHEFFINGSUITVERKOOP! Alles moet weg! Sluitingsdag 27 mei 93, staat er op de ramen van de voormalige Boeldag in de Tolstraat. De 3 van 93 is ternauwernood leesbaar. Sommige letters zijn vervaagd. De helft van de ramen is dichtgetimmerd met planken. De boodschap is duidelijk: er is hier al tien...

Niets (aan) te doen

De stadsdeelraad Zeeburg heeft besloten om (bijna) niets te veranderen aan het Javaplein. Er wordt afgezien van de pleinfunctie van het Javaplein (de naam doet daar blijkbaar niets aan af). Wel worden er verscheidene huizenblokken opgeknapt, waaronder de Berlageblokken. Persoonlijk vind ik het...

Herinrichting

Sinds ik in Amsterdam woon stoor ik mij aan taxi’s. Het gescheur van de gemiddelde chauffeur vernaggelt de rustieke sfeer die Amsterdam kan bieden. Daarbij zijn de taxistandplaatsen bijzonder lelijk. Neem de metalen plaatconstructie langs de standplaats op het leidseplein, mooi is anders. Is...

Vroege Vogels

Zes jaar woon ik nu in Amsterdam en zes jaar lang woon ik naast een verbouwing of werk-aan-de-weg. Vijf verschillende huizen in vier verschillende stadsdelen en altijd herrie. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het hartstikke goed dat er aan de stad wordt geklust om panden op te knappen en...