Van onderen!

Zuidoost - De kwade reuk waarin de Bijlmer zich tot ver buiten onze stadsgrenzen mag verheugen is voor een flink deel terug te voeren op de beruchte flats Gliphoeve I en II. Toen die gebouwen in de jaren '70 werden opgeleverd, bleef door hoge huren en de (toen al) slechte naam van de Bijlmer een flink deel van de flats leegstaan. Juist in diezelfde tijd was er onder nieuwkomers uit Suriname dringend behoefte aan woonruimte. De oplossing lag voor de hand: de leegstaande woningen op Gliphoeve werden gekraakt.

Na een paar jaar vonden veel 'krakers' van het eerste uur op eigen kracht andere woonruimte. Hun plek werd ingenomen door een samenraapsel van asocialen, junks en outcasts dat er, vaak zonder elektriciteit, hokte tussen vuil, ongedierte, injectienaalden, gebroken glas en volgepiste trappenhuizen.

In 1983, tien jaar na de oplevering van de Gliphoeve-flats, was de maat vol. Woningbouwvereniging Ons Belang besloot tot een grootscheepse renovatie. De gebouwen werden opgeknapt, alle 365 woningen werden ingrijpend verbouwd en toen de klus geklaard was kregen de flats nieuwe namen: Geldershoofd en Gravestein. Het enige dat aan Gliphoeve herinnert is de gelijknamige kinderboerderij, die nog altijd bestaat.

Positief nieuws uit Bos en Lommer

Is er eens iets positiefs te melden uit Bos en Lommer, komt er geen journalist opdagen! Dat overkwam Leo Pool, die namens ondernemingsstichting SOBEL de marketing doet. Vrijdag 1 februari ondertekenden stadsdeelbestuurders, ondernemers, politie en andere betrokkenen een Plan van Aanpak om...

Loeren naar kinderzitjes

Slotervaart - Je zal maar in Slotervaart wonen, in of in de buurt van de Comeniusstraat, en een blonde verschijning bij je in de voortuin zien staan, naar je fiets kijkend en misschien wel via het keukenraam bij je naar binnen. Eerst is het schrikken. Wat wil die jonge dame van mij, vraag...

De langste weg

Taxi's zijn net als sommige liefdes. Je haat ze en toch lukt het leven niet altijd zonder ze. Als je uitgeput na een reis 's nachts met een zware tas op het station bent beland, als in de kroeg de bel voor de laatste ronde heeft geklonken en de laatste tram allang is geweest of gewoon omdat je...

Stop het heftige plan!

'Wel erg heftig.' Dat was een mooie en rake kwalificatie van wethouder Tjeerd Herrema om de oude binnenstand van Amsterdam het autowalhalla van Europa te maken. Het nieuwe plan, ontwikkeld door de heren en dames van bouwbedrijf Strukton, voorziet in heel veel parkeergarages onder de grachten....

Komt er nog wat van?

Slotervaart - Twee jaar geleden schreef ik hier dat de kwaliteit van het openbaar vervoer ook op de halte wordt bepaald. Ik doelde toen onder meer op de tramhaltes op de Cornelis Lelylaan, die in tamelijke staat van verval verkeerden en onbereikbaar waren voor invaliden en ander...

Hidden Treasures

Sinds een paar jaar is het de gewoonte geworden dat Amsterdam ter promotie een themajaar meekrijgt. Dit jaar heeft het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB), de voormalige VVV, voor Amsterdam het themajaar " Amsterdam Hidden Treasures " bedacht. Donderdag 24 januari vindt in het...

Amsterdam op een internationaal Monopolybord?

Hoe zorg je dat je een spel uit 1935 anno 2008 weer met miljoenen kan gaan verkopen? Je herintroduceert het spel gewoon voor de honderdste keer, maar ditmaal met een internationaal tintje. In plaats van Haarlem, Utrecht en Rotterdam moeten in september 2008 dus plaatsen als Tokyo, Parijs...

Inburgeren, maar dan andersom

Osdorp - Wat inburgeren is, ondervinden sinds vorige week maandag vierentwintig Nederlanders in Osdorp. De ene helft krijgt een zesweekse spoedcursus Klassiek Arabisch, de andere stort zich op de taal en cultuur van Turkije. Ana La atakalamoe Al-Arabia. Karlijn kiest voor de...