Sinds een paar jaar is het de gewoonte geworden dat Amsterdam ter promotie een themajaar meekrijgt. Dit jaar heeft het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB), de voormalige VVV, voor Amsterdam het themajaar "Amsterdam Hidden Treasures" bedacht. Donderdag 24 januari vindt in het Cultuurpark Westergasfabriek de feestelijke aftrap plaats. Nee, niet voor iedereen, maar voor een geselecteerde groep.
Het themajaar is in vier subthema's (?) verdeeld, welke dat zijn wordt niet helemaal duidelijk, maar, een van de subthema's is in ieder geval "Fashion en design". Ha, mode. Was die opzet van invulling voormalige peeskamers op de Wallen dus niet helemaal toevallig. Past mooi in dat subthema en bekt in ieder geval lekker. Red Light Fashion of te wel "uit de kleren in de kleren". Ik moet nog even diep nadenken waar dat "hidden" dan precies voor staat. Maar ach, je wilt je profileren.
Voor de presentatie van de Fashion en het Design zullen derdejaars studenten van de Hogeschool voor de Kunst uit Arnhem in ieder geval hun ontwerpen presenteren, want ontwerpers zijn, lees ik in de uitnodiging van het ATCB, de hidden treasures, van de toekomst. Het is maar dat u het weet! Mare, hebben wij in Amsterdam geen design/fashion opleiding? Zeker, maar als ik het goed begrijp heeft het ATCB doelbewust gekozen voor Arnhem. Volgens het ATCB zijn "ontwerpers dus de verborgen schatten van de toekomst en een verbinding tussen Amsterdam als commercieel hart van de mode en Arnhem als creatief hart van de mode in Nederland". Ik heb deze zin letterlijk uit de uitnodiging gehaald en moest hem tig keer overlezen voordat ik nu begreep wat er stond. Volgens mij moet er dus een lijntje komen tussen Arnhem en Amsterdam waar Arnhem ontwerpt en Amsterdam dus verkoopt.
Wat hier nu zo "hidden" aan is snap ik nog niet helemaal, maar ach, we staan aan het begin van het themajaar, dus wellicht gaat het kwartje nog vallen.
Ik begin wel een beetje te snappen dat Amsterdam dus een nieuwe creatieve doelgroep heeft ontdekt. Het is een en al mode wat de klok slaat. Toch gek, want als je kijkt naar wat er zoal in winkelstraten aan modewinkels te vinden is, struikel je bijna voortdurend de H&M's, de Zara's, en de Bershka's binnen. Er zijn maar weinig winkels waar je unieke en specifiek ontworpen kleding kunt kopen. Of gaat Amsterdam proberen een inhaalslag te maken en wil het wellicht een modekwartier à la Antwerpen realiseren? Voor Amsterdammers of is dat dan bedoeld om een andere groep toeristen naar Amsterdam te halen. In plaats van de lallende en brallende Engelsen, keurige modieuze stelletjes die zich eens piekfijn in de kleren steken voordat ze naar het Theater/Concertgebouw gaan of aanschuiven bij een copieus diner bij Herman den Blijker?
Ziet u hem voor u, een aangename "Rode Loper" van Centraal Station tot aan de Vijzelgracht, met een uitmuntende Metro die u vervoert van de ene hotspot naar de andere, een grandeur van heb ik jou daar. Een centrum waar het bruist van de energieke creatievellingen die u voortdurend verrassen met het ene na het andere uitbundige vernieuwende verrassende vakmanschap. Ontwerpers van naam en faam die heel ingetogen u van harte welkom heten in de stad met de meest fantastische "Hidden Treasures". Kom op dames/heren politici, handen uit de mouwen, aan de slag met uw opschoningsplannen er is volop "werk aan de winkel" de stad naar uw hand te zetten!
ps bedankt voor je artikel, klopt aardig