Taxi's zijn net als sommige liefdes. Je haat ze en toch lukt het leven niet altijd zonder ze. Als je uitgeput na een reis 's nachts met een zware tas op het station bent beland, als in de kroeg de bel voor de laatste ronde heeft geklonken en de laatste tram allang is geweest of gewoon omdat je ergens per se op tijd wilt zijn. Soms is een taxi best handig. Ook in Amsterdam.
Eenmaal op de achterbank komt de ergernis. De chauffeur kent de weg niet, rijdt expres om en is ronduit onbeschoft. En dan mag je al van geluk spreken ín de taxi te zitten. Wie kent niet de horrorverhalen over weigerende taxichauffeurs. Menig toerist zal z'n eerste kennismaking met Amsterdam niet snel vergeten. Verdwaasd achter gelaten op het station omdat z'n hotel naar de maatstaven van taxichauffeurs te dicht bij ligt.
Kwaliteitseisen, deregulering, vrije standplaatsen. Wat de politiek ook probeert, het wórdt alleen maar slechter. Aankomende vrijdag wordt de jongste taxiwet van kracht. Hierin staat dat taxi's voortaan duidelijke informatie moeten bieden over hun tarieven. Naast een instaptarief mogen ze vanaf 1 februari alleen nog een prijs per kilometer in rekening brengen. De eerste twee kilometer zijn bij het instaptarief inbegrepen en daarna betaal je per kilometer.
Wachten voor het stoplicht, stilstaan in de file of achter een lossende vrachtwagen op de gracht. De ritprijs gaat niet omhoog. Goed nieuws denkt u. U betaalt slechts voor de afgelegde afstand en daarin schuilt nu juist het gevaar. Het spreekwoordelijke addertje onder het gras. We kennen de pappenheimers onder de Amsterdamse taxichauffeurs: uw taxirit wordt vanaf vrijdag lánger. Ik voorzie dat een rit van CS naar de Pijp voortaan over de A10 gaat en het Damrak wordt bereikt via de Piet Heinkade. Alles kan, zolang er maar niet te veel obstakels zijn. Het is niet de tijd die telt, maar de afstand. Het gaspedaal kan nog verder in en de slingertocht door de stad is begonnen. Vergeet uw wagenziektepilletjes niet als u met de taxi gaat. Goede reis.
dertien reacties op "De langste weg"
De taxiwereld heeft geen zelfreinigend vermogen en wij zitten met de gebakken peren.
Hoe lang laten wij dit nog toe?
Pachters zijn te lamlendig om de papieren te halen en betalen liever elke maand een bepaald bedrag aan de vergunning houder en zijn daarom beide harstikke fout bezig.
Deze heren lappen alle regels aan hun laars en de goed bedoelde taxichauffeur wordt er op aan gekeken. Een droevige toestand is het .
Overgens hoop ik dat ik zo'n chauffeur voor je kan zijn.
Waarom veel mensen steen en been klagen over de taxi, is mij een raadsel. Natuurlijk - de ene chauffeur is gezelliger dan de ander, en sommigen zijn té gezellig; maar feit blijft dat er meer koren dan kaf is in TCA-wereld.
Overigens: een taxi op centraal pak ik natuurlijk nevernooitniet. Éven het Stationseiland aflopen en voila.. Je hebt een fijne taxichauffeur te pakken.
Wellicht dat toeristenorganisaties hun klanten hierover al aan het informeren zijn. Zou mij niet verbazen want de situatie is al heel lang bedroevend daar.
Ik loop liever een half uur of neem ander vervoer maar pak daar in geen geval de taxi. Daarnaast ben ik van mening dat het tarief veel te hoog ten opzichte van het gebodene en vraag mij af waarom wij vervoerd zouden moeten worden in zo;n dure Mercedes o.i.d.
Wanneer komt er eens bedrijf om met één merk en één goed herkenbare kleur te gaan rijden? Wij kijken altijd zo graag naar het buitenland en dit systeem werkt prima maar hier rijden alle merken en alle kleuren door elkaar.
Vraag mij nog altijd af waarom het de politiek niet gelukt is om dit voor eens en voor heel lang goed te regelen.
wij de toezichthouder en de verkeersregulaar
broberen alles te doen dat alles een beetje volgens de regels gaat.
veel kunnen wij ook niet en in de nacht sluiten wij de taxi standplaats dan ook regelmatig en sturen evetuele klante naar de overkant.
wel weet ik dat als wij erniet staan het een nog grotere puinhoop is.
Ook zien we dat de taxi op cs beetje bij beetje naar de goede kant gaat.
vanaf 3 maart komt er extra regels voor de taxi die op deze standplaats willen staan een pasje systeem die aan regels zijn verbonden .
en hopelijk woord dit dan een goede standplaats.
Dank voor je uitleg maar kan je wat meer vertellen over dat pasje? Wie geeft dat uit en aan welke voorwaarden dient men te voldoen?