Kabelmaatschappij Ziggo is vanaf januari de nieuwe shirtsponsor van voetbalkampioen Ajax. Daar kun je van alles van vinden. Zowel Ajax als Ziggo zijn namelijk merken met felle voor- en tegenstanders. You’re with them or against them. Vooral interessant waren de reacties op social media van supporters (met name die van andere clubs) en de discussie hoe goed de merken Ziggo en Ajax bij elkaar passen. De meningen verschillen, maar daarbij valt vooral op dat de publieke discussie een hele andere is dan die tussen sponsorprofessionals.
Fascinerend waren vooral de woedende reacties van voetbalfans op Twitter en Facebook, die heel stoer meldden dat ze als supporter van Feyenoord, FC Utrecht of Twente hun abonnement op Ziggo gingen opzeggen… wat in werkelijkheid vrijwel niemand heeft gedaan, zo blijkt uit de reactie van beoogd Ziggo-topman Baptiest Coopmans. “Dat wij nu voor Ajax kiezen: het zal wel loslopen.” Zo werkt Twitter-activisme vaak: veel geschreeuw, weinig wol. Woede is vaak een hete luchtballon: eenmaal leeg gelopen waait hij snel weer over.