Westerpark - Mijn moeder komt verward bij me binnen. "Ik gooide 5 euro in de parkeerautomaat en ik kan maar een uurtje blijven!". Als ik het check op internet blijkt mijn deel van de Staatsliedenbuurt in het nieuwe '4 euro'-gebied te vallen. Een prijsverhoging van 54 procent! Een dagkaart kost nu geen 13 euro 20, maar 24 euro. Het is een van de maatregelen van de gemeente voor een Nieuw Amsterdams Klimaat. Het tarief is zo hoog, om de korte ritten naar Amsterdam te verminderen en de luchtkwaliteit op die manier te verbeteren.
Prima doel om na te streven, maar wekt agressie op bij gebrek aan goede alternatieven en de aanblik van een hele lege straat overdag en voldoende plek 's avonds. Wat zijn bijvoorbeeld de opties van mijn moeder om in Amsterdam te komen? Met de auto is ze 20 minuten kwijt. Met het Openbaar Vervoer is ze er in minimaal 1 uur en 22 minuten. Dan heeft ze nog de opties van de P + R op station Sloterdijk: 20 autominuten + minimaal 20 minuten met de bus. Daarvoor moet ze dan twee bussen nemen, want de Staatsliedenbuurt heeft nog steeds geen rechtstreekse lijn met Sloterdijk. Het gevolg is dat je al snel je bezoek naar de 'gratis parkeren' - zondag verplaatst. En op deze dag is het overvol in de wijk, dus zal de gratis dag in de toekomst sneuvelen.
Groot Nieuw-West is geen oplossing
Zowel de adviescommissie Mertens, als B&W, als het bestuur van Slotervaart zien de samenvoeging van de drie westelijke stadsdelen buiten de ring als een gewenste stap in de richting van een effectiever en slagvaardiger bestuurlijk stelsel in Amsterdam. Twee van de drie beoogde...
Laat die containers lekker staan!
Amsterdam - Amsterdam kampt al jarenlang met een tekort aan studentenwoningen. De gemiddelde wachttijd voor een kamer is zon 1,5 jaar. Studenten die echter iets leuks willen (eigen douche, fijne locatie) vinden dit met een beetje geluk vlak voor hun afstuderen. Dit tekort zal de...
Oma, vertel nog eens
Amsterdam - Wederom zal er een vertrouwd beeld uit onze samenleving gaan verdwijnen. Dit keer de Postkantoren. Nee, niet die postagentschapjes bij een sigarenwinkel, maar het echte grotere Postkantoor.
Nu ben ik bij mezelf eens nagegaan hoeveel keer ik het afgelopen jaar bij het...
Herrema neemt zijn verantwoordelijkheid
Wethouder Tjeerd Herrema is afgetreden vanwege de aanhoudende stroom slecht nieuws over de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Ontvlucht hij daarmee zijn verantwoordelijkheid, of pakt hij die juist met beide handen aan?
Dit kun je een stad niet aandoen!
Amsterdam - De Noord-Zuidlijn valt nog eens 290 miljoen duurder uit en is niet eerder dan 2017 klaar. Daarom treedt wethouder Tjeerd Herrema vandaag af.
Zoiets heet in bestuurlijk Nederland: 'je verantwoordelijkheid nemen'.
Ik noem het: je verantwoordelijkheid ontlopen. Want eigenlijk...
Hondenlobby
Vanaf vandaag begint de Dierenbescherming in Amsterdam een campagne voor de hond. Dat doet men via posters en flyers. De Amsterdamse hond krijgt namelijk steeds minder ruimte om te rennen en te dollen. Overal verschijnen verbodsborden, gelden aanlijnverplichtingen en worden de...
Van Blauw naar Oranje
Het zal volgens mij praktisch niemand ontgaan zijn, maar sinds vandaag zijn alle voormalige Postbank klanten Koninklijke klanten van de ING. Ook zo fraaie envelop gekregen? Nou, we kunnen in ieder geval massaal een fraaie geldzaken ordner afhalen bij het bij ons vertrouwde, weliswaar nu...
Wij willen geld zien!
Amsterdam - Ik mag niet meedoen met het buurtleven. Ik woon buiten het buurtlevengebied . Dat komt vast doordat ik geen huis heb van één van de wooncorporaties Stadgenoot, Ymere, Rochdale of De Key. Deze vier huizenmelkers (sinds de affaire Rochdale mag ik ze zo noemen) hadden Woningnet...