Zoiets heet in bestuurlijk Nederland: 'je verantwoordelijkheid nemen'.
Ik noem het: je verantwoordelijkheid ontlopen. Want eigenlijk zou zo'n wethouder tot het bittere einde met ons allemaal de ellende van de Noord-Lijn moeten uitzitten. Niet meer als wethouder van Verkeer natuurlijk, maar gewoon als wethouder van Noord-Zuidlijnverdriet. Uiteraard tegen het minimumloon, want meer kunnen we niet missen.
Geert Dales is inmiddels alweer twee bestuurlijke functies verder en zit na zijn onvoltooide burgemeesterschap van Leeuwarden als bestuursvoorzitter bij Hogeschool InHolland te Den Haag. Want zo gaat dat in Nederland. Een bestuurder kan onbekommerd de ene puinhoop na de andere achterlaten en wordt daar nooit meer op aangesproken.
Dus hoezo 'verantwoordelijkheid'?
Een vrachtwagenchauffeur zou allang een levenslange rijontzegging hebben gekregen. Geert Dales moet dus onbezoldigd terugkomen om z'n eigen rotzooi op te ruimen.
Weer 290 miljoen extra die in deze crisistijden op de begroting drukt. Wachten tot 2017. Dat kun je een stad toch niet aandoen? Nog een paar verzakkinkjes en we maken het met z'n allen niet eens meer mee!
(Meer nieuws om 12 uur bij AT5).
66 reacties op "Dit kun je een stad niet aandoen!"
De duurste advocaten om de voorwaarden in contracten en de verzekeringen uit te zoeken
(Zou van der Laan het voor een vriendenprijsje doen?).
Profiteur Dales lijkt me daar ongeschikt voor.
P.S.
Dat tunnelboorsysteem, kunnen we de tegenvallers daarbij eigenlijk wel aan?
Die gaan we óók nog krijgen.
Leve de pont!
Was Bouwe Olij toentertijd niet de enige die de moed had volmondig Nee te zeggen tegen dit project, ondanks de druk die toen links en recht op hem uitgeoefend moet zijn?
De kwaliteit van besluitvorming bij het stadsbestuur, daar vraagt Herrema met zijn aftreden terecht nu aandacht voor.
Er is blijkbaar een wetmatigheid dat zeer grote projecten te optimistisch worden ingepland, danwel niet goed in de hand worden gehouden.
Herrema is wat dat betreft in goed gezelschap. Dat aftreden van bestuurders lijkt inderdaad wel erg gemakkelijk te gaan. Ik zou zeggen nog even doorbijten Tjeerd, Volhouden, als je maar voor middernacht op de Bonkevaart de finish haalt.
Blijft er vast nog wel tijd over om samen met je man een shortstay-accomodatie te runnen.
Z A K K E N V U L L E R S !
Want je moet er niet aan denken dat er ook nog eens geboord gaat worden…
Weet je wat?
We maken van alle ondergrondse stations vette discos. Met een unique selling Point. Want door de enorme aandacht voor de veiligheidsmaatregelen zijn dit de brandveiligste discos van de wereld. En dan iedere avond een strippende Geert Dales als hoofdact. Ohnee, dan loopt het publiek weg…
Misschien wil Herrema dan portier spelen bij de discos?
Want dansen is het enige wat ons rest in tijden van crises…
Allez, het wordt tijd dat die afkorting PvdA eens in zijn ware setting wordt gelezen: Partij voor de Ambitieuzen. Dan ligt alle verantwoordelijkheid weer waar die in feite ligt.
Als we over twintig jaar willen lachen kopen we antiquairische exemplaren van het kappersblaadje 'De Lach', die zijn beduidend grappiger en goedkoper dan deze N/Z-lijncatastrofe.
Zojuist bij 'Eén Vandaag' een emeritus-hoogleraar weg- en waterbouwkunde gezien die vond dat men niet kan stoppen omdat het het wereldwijde aanzien van Nederland zou schaden. Daarna prognotiseerde de man dat het project rond de 20 miljard zou gaan kosten. Met alle respect voor de man vrees ik dat de problemen niet zijn opgelost zodra de eerste metrorit heeft plaatsgevonden. Er niet alleen gebouwen met een ongekende historische waarde maar ook complete wijken -denk aan de Pijp- naar de filistijnen zullen worden geholpen. Het lijkt me heel goed mogelijk dat een aantal jaren nà de ingebruikname van die lijn er alsnog gebouwen etc zullen verzakken o.i.d.
Hallo ja; ik ben mijn geboortestad Rotterdam niet ontvlucht om te sterven in een tweede Rotjeknor.
Ik wil een referendum!!!
@Vinus
Voor de diverse disco`s heb ik wat namen bedacht.
Dales Palace.
Ernst Bakker Paradise (Bij de ingang een zoetebroodjeswinkel)
Schelto Patijn Rommellebom.
Andere naamsuggesties van harte welkom..!
http://www.bovengrondse.nl/...
Aanvulling op mijn reactie van gisteren 23.54 uur: Mark van der Horst Tangopaleis.
@Bernd
Wat je beschrijft is het gegeven dat politici besluiten moeten nemen betreffende zaken waarvan ze geen enkel verstand hebben, dus ook de mogelijke problemen niet kunnen overzien. Er is het partijdisciplinair stemmen wat ook niet stimuleert om zich in een kwestie te verdiepen want hoe de uitkomst van de eigen research ook zal zijn moet men tegen de persoonlijke voorkeur stemmen. De macht van de ambtenarij en de lobbyïsten wordt volledig onderschat. Die groepen bereiden de beslissing voor, dus zullen zij het wél weten. Algemeen bekend is dat de enige periode waarin politici naar het volk luisteren, met hen in gesprek gaat, de verkiezingtijd is. Onbegrijpelijk dat men in Amsterdam heeft gekozen voor een in expirementele fase verkerende tunnelbouwtechniek, het gebeurt steeds meer. Gisteren stemde de Tweede Kamer in meerderheid voor de invoering van het electronisch patiëntendossier terwijl veel artsen, ethici, daar tegen bezwaren hebben omdat het de zoveelste inperking van onze privacy is. In Barendrecht wil men een CO2-opslagveld ònder een woonwijk aanleggen. De kloof tussen wetenschappers/politici en burgers is dat de eerste groep is verstard in ambitieisheid en in rekensommetjes, al lang niet meer persoonlijk aansprakelijk is te stellen wanneer het toch mis mocht gaan. De burgerij is emotioneel omdat zij bij fout gaan het slachtoffer zullen worden en er minstens een generatie overheen gaat voordat de schade is hersteld en de misplaatste arrogantie wordt toegegeven. Zo lang er niet wordt gewerkt aan het minimaliseren, dichten, van de kloof tussen politici/ambtenarij/wetenschappers en de burgers zullen er nog hèèl vèèl van dit soort geldverslindende, onrust veroorzakende, catastrofes plaatsvinden.
Komt dat misschien omdat ik het verschil niet meer zie?
Zo gaat dat nu eenmaal in de politiek van Amsterdam; je wordt deelraadslid, en bij gebrek aan beter ben je wethouder voor je Amen kunt zeggen..(in sommige gevallen zelfs burgemeester)
En nu lopen we met z'n allen -toeristen incluis!- over een enorme 'trilpudding' genaamd Amsterdam, die zomaar kan instorten!
Natuurlijk moet die metro-lijn worden voltooid. Maar intussen is duidelijk geworden dat de staatskas dat niet gaat bekostigen en terecht!
Weg met al die stadsdeelvoorzitters die overal over mee willen toeteren met behulp van een waar leger van ambtenaren die van hun 'gezond' niet weten!
Met terugwerkende kracht moeten de Amsterdamse burgers de teveel betaalde salarissen opeisen van die wethouders en ambtenaren die voor deze RAMP hebben gezorgd.
Dan rijdt die metro op tijd....
De opkomstdrempel is sinds 2003 20%, dat moet te halen zijn.
Hartelijk dank voor de bijval van mijn in deze reactiedraad geventileerde ideeën.
Als je op school je best niet deed moest je het opnieuw doen, desnoods een heel jaar.
Het zou van kwaliteit getuigen om door te pakken in plaats van het zinkend schip verlaten en lekker in de luwte verder te leven tot er een vriendje een baantje voor je heeft want zo gaat dat tussen die lui.
oldboysnetwork
Tjeerd Herrema heeft als een echt mens (tja, daar zitten er ook nog een paar van in het college en de raad) gedragen en gewoon zijn twijfels over dit debacle geuit, en vervolgens zijn persoonlijke conclusies getrokken. Eerlijk en oprecht!
Dit kan ook echt alleen weer bij de overheid bij ieder normaal bedrijf had men er al lang de stekker uit getrokken.
Ik zeg dan ook nu stoppen met deze grootheidswaanzin!!! Verlies nemen en klaar
Die verwarde Bart maakt het wel heel bont. In ruil voor dat spreeksteentje verkondigt ie de hele dag onzin.(heeft ie het zelf wel in de gaten?)
De mensen die wel de moeite hebben genomen om te luisteren naar de President van Shell hadden kunnen meemaken hoe rechts op rechts reaggeert.. Oud wethouder Dales kreeg met excuses te horen hoe er dus wel gebudgeteerd moet worden. Maar laten we onszelf vooral niet voor de gek houden; iedereen wilde dit en het kritische (Amsterdamse) volk moest verlakt.
Als het daadwerkelijke tijdspad en kosten direct bij het begin bekend gemaakt zouden zijn, had niemand voor de Noordzuidlijn gekozen. Dan had heel Amsterdam op zijn achterste benen gestaan. Zo gaat het namelijk altijd bij grote projecten. Die worden heel optimistisch geraamd om ze door de besluitvorming te krijgen. Denk maar eens aan de oosterscheldewerken.
Is op zich iets voor dat optimistisch ramen te zeggen, want anders gebeurt er namelijk nooit meer iets in dit land. Overigens bedoel ik daarmee niet dat ik voorstander van de Norodzuidlijn ben. Want dat ben ik niet. Maar wel van de oosterscheldewerken want anders was Nederland alsnog verzopen.
Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen 'kritieke' volksgezondheid en politiek megalomane projecten zoals de betuwe en Noord zuidlijn.
@ Mako: Juist in deze tijd lopen zeer veel bedrijfsprojecten gierend uit de hand, qua kosten: denk aan de vele banken, die zonder vele miljarden overheidssubsidies gewoon failliet zouden zijn, en General motors en Fanny Mae en Freddie Mac en alle anderen, ook veel nederlandse bedrijven!
Wat meer nuance, a.u.b.!
Nogmaals on topic: Het feit dat Herrema is afgetreden is een signaal dat het buitengewoon slecht gaat met het 'management' van de NZlijn, dat bewijst het zojuist uitgebrachte rapport maar eens des te meer.
En: ten tijde van de start van het project waren er vele, ja voor sommigen -helaas- veelal linkse mensen, die pertinent tegen de aanleg van dit dure gedrocht waren...Omdat het slechts een klein stukje van de binnenstad 'beter' bereikbaar zou maken. Persoonlijk ben ik nog steeds voor een verbinding van Centraal met noord, en mogelijk zelfs met Zaanstad en Purmerend; en ook tussen 'far south' en de eindpunten van de trams in Zuid. Dan sla je gewoon het moeilijke, en meest kostbare stuk in de binnenstad over, dat moet dan maar gewoon een soort sneltram met vrije baan worden..
Het blijft laf.
Wat zijn opvolger gaat doen had hij zelf moeten doen.
Hij weet vermoedelijk al dat de Dolle Dwaze Dagen in de Bijenkorf dit jaar niet zullen doorgaan vanwege de verzakkingen aldaar. :)
De bewoners van de Nassaukade 64/120 zijn net aan het wakker worden, de bewoners van de Marnixkade slapen nog. Het project is in fase twee. Onderzoek naar de technische haalbaarheid is gedaan door (niet lachen) Witteveen+Bos; ja dezelfde van de NZ lijn. En 'WC eend adviseert altijd WC eend', dus dikke kans dat straks Witteveen+Bos ook het werk gaat uitvoeren, net zoals het bij de NZ lijn gegaan is. Kan Witteveen+Bos de 'proven technology' van de diepewand platen weer uit de kast halen. 'Proven failure' zullen ze bedoelen, want de diepewand techniek is exact wat er gebruikt is bij de metrostations bijvoorbeeld aan de Vijzelgracht. Het trieste resultaat is bovengronds te zien op de Vijzelgracht en bij bouw van de NZ Bahn in Keulen. (Arme jongens die daar onder het puin verdwenen)
Mensen wordt wakker, want in de Singelgracht willen ze het hele toneelstuk weer gaan opvoeren met grote risico's voor de omwonenden aan de Nassaukade en Marnixkade en dan voor een parkeergarage die waarschijnlijk te duur voor bewoners wordt, dus die nog een 'aanzuigende werking' ook gaat hebben.
18 maart 2009 infoavond over het Plan van Aanpak voor de Fred. Hendrikbuurt; locatie de Poort (Heel gek, er staat niets in de uitnodiging over parkeergarage)
http://www.westerpark.amste...
25 maart Infoavond over de Parkeergarage; locatie Cartesius Lyceum, Frederik Hendrikplantsoen 7-a
Als het goed is krijgen de betrokken bewoners dit keer een uitnodiging van het Stadsdeel, zo niet, toch komen, als we afwachten gaat dit kansloze project binnen een paar weken geruisloos naar fase 3.
Goede informatieve reactie. Mijn suggestie: schrijf een stuk als je bij die bijeenkomst bent geweest en stuur dat aan ons, dan plaatsen we het. Een foto erbij zou mooi zijn.
en het stadsdeel Centrum praat alleen met hen, die hen niet tegenspreken; laat staan een 'vogelvrij ondernemer' zoals ondergetekende; vandaag gehoord dat Els niet terug zal komen na de volgende verkiezing ?! hoi, hoi.
Maar ze gaan de buurt in; heb al 100 keer ingesproken, maar mij kennen ze niet om te bezoeken.............
Oh ja, W.: weer teug van vakantie of zo; het was zo prettig zonder je; je hebt al weer op zoveel onderwerpen reactie gegeven; te weinig aandacht gehad of zo?
Wordt zo moe als ik je zgnd. politiek-correcte reactie's lees.
't Is nl. gewoon een amateuristisch zooitje bij de Gemeente, you snep?!
(Ik zet even mijn moderators pet op)
WS heeft inderdaad recht op zijn mening, ook als die mening andere lezers zoals u niet aanstaat. Waarschijnlijk is dat wederzijds en het brengt de discussie niets verder als er op de man wordt gespeeld.
Als u het een 'amateuristisch zooitje' bij de Gemeente vindt mag u dat uiteraard zeggen, maar het is onzin om daar WS voor verantwoordelijk te houden.
Het is heel vervelend voor iemand als elke reactie die je geeft steevast wordt afgekat door iemand anders. Negeer gewoon de mensen van wie u mentale jeuk krijgt, is mijn advies.
@Arnoud: jeuk is zacht uitgedrukt en juist de tekst “Ik hou mij ook aan de regels, etc.” geeft de indruk van de implicatie, dat de persoon in kwestie hand in hand met -nagenoeg- het hele politieke- en ambtelijke apparaat van (helaas niet eens alleen van) deze stad, dat de woorden die ze uitbraken de enig correcte lijken.
Juist die arrogantie maakt, dat de 'ons-kent-ons' ziekte maar doorwoekert en gezonde mensen en meningen afdoet als wat beschreven wordt.
Wandjes plaatsen, afgraven en bouwen maar tot het af is en dan zand erover. Dat zou betekenen dat je niet onder huizen door kunt aanleggen maar het lijkt mij niet zo belangrijk of wij onde het Damrak/Rokin etc. rijden of onder de Beurs van Berlage en de Bijenkorf om maar even een deel van het tracé te noemen.
Komt er dan nu eindelijk een onderzoek, door O+S of een ander instituut, naar het draagvlak onder de Amsterdammers?
Vast niet; de uitkomst zou 'm niet uitkomen...
Eitje toch?
Het comité Stop de Noord/Zuidlijn is een actie begonnen tegen de bouw van de nieuwe metrolijn. Op http://www.stopnoordzuidlij... kunnen tegenstanders tekenen. Het comité wil dat de lijn in Amsterdam-Noord wel wordt afgemaakt. De al gebouwde stations moeten een commerciële bestemming krijgen.
(bron: Het Parool, 31 maart 2009)
Als het straks een een keer af is gaat dat natuurlijk ten koste van lijn 25 en misschien ook de 4. Heeft iemand daar inzicht in?
Los hiervan begrijp ik niet dat deze lijnen nimmer werden samengevoegd want zij rijden vrijwel dezelfde route. Dat stukje bij de PTA kan de vier er toch bij doen?
Dat andere stukje bij de Rijnstraat is heus wel op te lossen.