Corporatiesector in Amsterdam ontloopt haar kerntaak

In recente uitlatingen leggen de woordvoerders uit de corporatiesector uit waarom de huren in Amsterdam mogen, nee zelfs moeten stijgen. Zij stellen zich voor als alleszins redelijke partijen die de prijzen in deze steden slechts gematigd laten stijgen, dit in tegenstelling tot de praktijk. Zij geven daar twee redenen voor: de corporaties moeten middeninkomens huisvesten en door de crisis zouden corporaties weinig geld hebben.

De Noord-Zuidlijn is een goed idee

Zoals ik onlangs meldde woon ik in Noord. Daar heb je geen trams. En dat was wel even wennen. Ik was altijd dol op de tram. Een rijdend terras noemde ik het. Lezen (3 boeken per maand, alleen al in de tram), een beetje naar het straattoneel kijken. Naar mensen kijken en zien hoe chagrijnig de...

Problemen bij Aanvullend Openbaar Vervoer

Het AOV vervoer in Amsterdam is onlangs overgegaan van Stadsmobiel naar Connexxion. Stadsmobiel heeft namelijk de aanbesteding verloren, enkel en alleen op het aspect 'social return' (simpel gezegd: werklozen met grotere afstand tot de arbeidsmarkt weer aan een baan helpen, red .). Omdat...

Brief over asielzoekers Notweg

Acht partijen uit de deelraad Nieuw-West hebben burgemeester Van der Laan gezamenlijk een brief gestuurd met het pleidooi om een humane oplossing te treffen voor de uitgeprocedeerde asielzoekers die een tentenkamp hebben opgeslagen aan de Notweg in Osdorp. Hieronder de integrale brief, die op...

Wrakken in de grachten van Amsterdam

[Klik voor gehele afbeelding] Vrijdag de 13e, De buurvrouw, Feboot, Manja is stom en Titanic. Het zijn enkele voorbeelden van de ruim 3.500 boten die de afgelopen 5 jaar zijn gelicht in Amsterdam. Daarbij zaten ruim duizend roeiboten, bijna negenhonderd polyester boten en ruim...

Een overname van het GVB door NS: daar wint de reiziger niets mee

Vorige week werd bekend dat NS een belang van 49 procent neemt in het Haagse vervoersbedrijf HTM. Beide bedrijven willen intensief samenwerken om meer reizigers te trekken. NS wil ook vervoer van en naar stations aanbieden. HTM hoopt het Haagse stadsvervoer naar een hoger plan te tillen....

Mislukt experiment?

Ewald Engelen, hoogleraar financiële geografie aan de Universiteit van Amsterdam, schreef op de opiniepagina van NRC Handelsblad dat de stad gevaar loopt. Torenhoge schulden zouden zijn opgebouwd om de creatieve klasse te lokken. Zef Hemel, bijzonder hoogleraar Grootstedelijke Vraagstukken aan de UvA en directeur van de Dienst Ruimtelijke Ordening van Amsterdam, heeft zo zijn twijfels.

Lekker verdienen bij Pantar

Pantar Pantar is het reïntegratiebedrijf van de gemeente, een met publiek geld gefinancierde instelling die 'mensen met afstand tot de arbeidsmarkt' aan werk probeert te helpen. Pantar ligt blijkens een bericht in het Parool nu onder vuur van de SP omdat de bestuurders ver boven de...

Landsmeer lijkt klaar voor annexatie

Het wapen van Landsmeer In het dorpje Landsmeer is het crisis. De oude garde aan wethouders ligt overhoop met een nieuwe burgemeester. Die wethouders (en daarmee een meerderheid in de raad) vinden daarom dat de burgemeester maar weer zo snel mogelijk haar biezen moet pakken . De inwoners van Landsmeer vinden...