"Hoog parkeertarief jaagt visite weg", kopt de Telegraaf vandaag, citerend uit een nog geheim rapport over de effecten van de Amsterdamse parkeertarieven. Volgens dat rapport zou sinds begin 2009 het aantal bezoeken aan vooral ouderen en mensen met een laag inkomen met vijftig procent zijn gedaald.
Dat is hopelijk nooit de bedoeling geweest van de voorstanders van hoge parkeertarieven. En nodig is het ook niet. Want parkeren in Amsterdam is alleen maar duur wanneer je vlak voor de deur wilt uitstappen. Voordat u op "lees verder" klikt... hebt u eigenlijk enig idee welk bedrag neef Jaap uit Maastricht kwijt is, om vrijdagmiddag met de auto bij u langs te komen en een nachtje te blijven slapen?
Uw schatting is waarschijnlijk gerelateerd aan de plek waar u woont. Woont u in Osdorp Tussenmeer, dan betaalt neef Jaap, die vrijdagmiddag om vier uur arriveert en zaterdag om 12 uur weer vertrekt, zes keer het uurtarief van ¤ 1,40. Hij betaalt in totaal ¤ 5,60 ¤ 8,40 aan parkeergeld. In Oud-West is het al flink duurder, want daar moet Jaap van maandag t/m zaterdag tot 24.00 uur ¤ 3 betalen, zodat hij 20 keer ¤ 3,00, oftewel ¤ 60 kwijt is.
Prijzig nachtje denkt u? Dan hebt u de tarieven van stadsdeel Centrum nog niet gezien: maandag tot en met zaterdag ¤ 5,00 per uur. Voor neef Jaap komt dat neer op 20 keer ¤ 5,00, oftewel ¤ 100 voor een logeerpartijtje in Amsterdam. Laten we hopen dat u een stapelbed hebt, of zelfs een tweede logeerkamer, zodat Jaap zijn vrouw en kinderen mee kan nemen en zo in ieder geval de prijs per persoon kan drukken.
Het kan echter ook anders. Neef Jan zou bijvoorbeeld de trein kunnen nemen (tweemaal enkele reis met korting: 32,20, plus twee enkeltjes met de tram). Of hij kan met zijn auto naar een van de P+R-plekken aan de randen van de stad rijden en daar voor ¤ 6,00 niet alleen 24 uur parkeren, maar ook nog eens openbaarvervoerskaartjes voor maximaal vijf personen krijgen, om naar zijn eindbestemming te reizen en weer terug.
Ja, u leest het goed: zes euro voor vijf personen!
Dan is Tussenmeer nauwelijks goedkoper voor Jaap, maar dat komt omdat hij pas om vier uur arriveerde en omdat na 19.00 uur parkeren daar gratis is. Een uurtje eerder aankomen of vertrekken en de teller loopt op in het voordeel van P*R.
Er zijn ongetwijfeld mensen voor wie de overstap van auto op openbaar vervoer een onoverkomelijk probleem is. Voor die mensen is het goed wanneer bewoners van de stad kunnen beschikken over parkeerkaartjes voor bezoekers, zodat zij toch gewoon langs kunnen komen. Voor de meeste mensen zal echter een stukje metro of tram en een bedrag van zes euro geen enkel bezwaar zijn. Het is misschien wat meer gedoe, maar het zoeken naar een parkeerplaats in buurten met parkeertarief schijnt tegenwoordig ook eindeloos te duren, zodat het het qua tijd nog wel eens enorm mee kan vallen.
Als ik het voor het zeggen had, zou ik iedere bewoner in de stad een paar P+R-promotiekaarten geven, waarmee bezoekers zelfs helemaal gratis kennis kunnen maken met dit fenomeen. Zo kan iedereen ook meteen zijn sociale contacten opschonen: wie je vaker wilt zien, informeer je vooraf en geef je zo'n kaartje, de rest laat je gewoon het volle pond betalen. Groep 1 kiest volgende keer zelf voor deze goedkope oplossing, groep 2 komt voortaan minder vaak langs, of blijft in ieder geval niet meer zo lang hangen. Zonder dat er één kwaad woord hoeft te vallen.
P.S. hopelijk wordt het rapport binnenkort openbaar. Dan wordt wellicht duidelijk hoe het kan dat mensen een kwart tot de helft minder bezoekers ontvangen, terwijl het aantal autokilometers in de stad slechts met 3,8 procent zou zijn afgenomen. Toch meer smoesjes?
P.S.2 Bij P+R Sloterdijk en Olympisch Stadion is ook Park + Bike mogelijk: maximaal twee fietsen lenen, i.p.v. ov-kaartjes.
Misschien kan ik niet tellen maar ik zou dit stukje toch echt even aanpassen.
Ik woon nu in het centrum en voel mij echt opgelaten als mensen op bezoek komen, voor een avondje zijn ze zo al meer dan 20 euro kwijt. Komen ze met het openbaar vervoer moeten ze bijtijds weg om nog de laatste tram te halen. Openbaar vervoer is niet altijd de beste optie.