Home > > Gebrek aan voorlichting jaagt visite weg

Gebrek aan voorlichting jaagt visite weg

Kaart met parkeertarieven Amsterdam

 "Hoog parkeertarief jaagt visite weg", kopt de Telegraaf vandaag, citerend uit een nog geheim rapport over de effecten van de Amsterdamse parkeertarieven. Volgens dat rapport zou sinds begin 2009 het aantal bezoeken aan vooral ouderen en mensen met een laag inkomen met vijftig procent zijn gedaald.
Dat is hopelijk nooit de bedoeling geweest van de voorstanders van hoge parkeertarieven. En nodig is het ook niet. Want parkeren in Amsterdam is alleen maar duur wanneer je vlak voor de deur wilt uitstappen. Voordat u op "lees verder" klikt... hebt u eigenlijk enig idee welk bedrag neef Jaap uit Maastricht kwijt is, om vrijdagmiddag met de auto bij u langs te komen en een nachtje te blijven slapen?

Uw schatting is waarschijnlijk gerelateerd aan de plek waar u woont. Woont u in Osdorp Tussenmeer, dan betaalt neef Jaap, die vrijdagmiddag om vier uur arriveert en zaterdag om 12 uur weer vertrekt, zes keer het uurtarief van ¤ 1,40. Hij betaalt in totaal ¤ 5,60 ¤ 8,40 aan parkeergeld. In Oud-West is het al flink duurder, want daar moet Jaap van maandag t/m zaterdag tot 24.00 uur ¤ 3 betalen, zodat hij 20 keer ¤ 3,00, oftewel ¤ 60 kwijt is.

Prijzig nachtje denkt u? Dan hebt u de tarieven van stadsdeel Centrum nog niet gezien: maandag tot en met zaterdag ¤ 5,00 per uur. Voor neef Jaap komt dat neer op 20 keer ¤ 5,00, oftewel ¤ 100 voor een logeerpartijtje in Amsterdam. Laten we hopen dat u een stapelbed hebt, of zelfs een tweede logeerkamer, zodat Jaap zijn vrouw en kinderen mee kan nemen en zo in ieder geval de prijs per persoon kan drukken.

Het kan echter ook anders. Neef Jan zou bijvoorbeeld de trein kunnen nemen (tweemaal enkele reis met korting: 32,20, plus twee enkeltjes met de tram). Of hij kan met zijn auto naar een van de P+R-plekken aan de randen van de stad rijden en daar voor ¤ 6,00 niet alleen 24 uur parkeren, maar ook nog eens openbaarvervoerskaartjes voor maximaal vijf personen krijgen, om naar zijn eindbestemming te reizen en weer terug.

Ja, u leest het goed: zes euro voor vijf personen!

Dan is Tussenmeer nauwelijks goedkoper voor Jaap, maar dat komt omdat hij pas om vier uur arriveerde en omdat na 19.00 uur parkeren daar gratis is. Een uurtje eerder aankomen of vertrekken en de teller loopt op in het voordeel van P*R.
Er zijn ongetwijfeld mensen voor wie de overstap van auto op openbaar vervoer een onoverkomelijk probleem is. Voor die mensen is het goed wanneer bewoners van de stad kunnen beschikken over parkeerkaartjes voor bezoekers, zodat zij toch gewoon langs kunnen komen. Voor de meeste mensen zal echter een stukje metro of tram en een bedrag van zes euro geen enkel bezwaar zijn. Het is misschien wat meer gedoe, maar het zoeken naar een parkeerplaats in buurten met parkeertarief schijnt tegenwoordig ook eindeloos te duren, zodat het het qua tijd nog wel eens enorm mee kan vallen.

Als ik het voor het zeggen had, zou ik iedere bewoner in de stad een paar P+R-promotiekaarten geven, waarmee bezoekers zelfs helemaal gratis kennis kunnen maken met dit fenomeen. Zo kan iedereen ook meteen zijn sociale contacten opschonen: wie je vaker wilt zien, informeer je vooraf en geef je zo'n kaartje, de rest laat je gewoon het volle pond betalen. Groep 1 kiest volgende keer zelf voor deze goedkope oplossing, groep 2 komt voortaan minder vaak langs, of blijft in ieder geval niet meer zo lang hangen. Zonder dat er één kwaad woord hoeft te vallen.

P.S. hopelijk wordt het rapport binnenkort openbaar. Dan wordt wellicht duidelijk hoe het kan dat mensen een kwart tot de helft minder bezoekers ontvangen, terwijl het aantal autokilometers in de stad slechts met 3,8 procent zou zijn afgenomen. Toch meer smoesjes?

P.S.2 Bij P+R Sloterdijk en Olympisch Stadion is ook Park + Bike mogelijk: maximaal twee fietsen lenen, i.p.v. ov-kaartjes.


twintig reacties op "Gebrek aan voorlichting jaagt visite weg"

Jef
-1-  Jef:
zes keer het uurtarief van ¤ 1,40. Hij betaalt in totaal ¤ 5,60.

Misschien kan ik niet tellen maar ik zou dit stukje toch echt even aanpassen.

Ik woon nu in het centrum en voel mij echt opgelaten als mensen op bezoek komen, voor een avondje zijn ze zo al meer dan 20 euro kwijt. Komen ze met het openbaar vervoer moeten ze bijtijds weg om nog de laatste tram te halen. Openbaar vervoer is niet altijd de beste optie.
Jochem Floor
-2-  Jochem Floor:
Daar heb je een terecht punt. Het nachttarief voor OV is onnodig en contraproductief.

Stadsregio, Laat die volle bussen gewoon voor normaal tarief rijden en schaf het nachtkaartje eindelijk af!
Jan Stender
-3-  Jan Stender:
Koop gewoon een goede motor of motorscooter en dito motorkleding
Ga bij je kennissen of familie op bezoek of logeren
Een beetje motor of motorscooter kan voor het raam in de voortuin staan,of desnoods in de achtertuin
Motorhoes er over,en de motor of scooter op slot en klaar
Zo heb je helemaal niets met parkeergeld te maken
Ik weet wel,niet iedereen kan of wil motor rijden,maar het is wel een van de goedkoopste oplossingen
John Zwart
-4-  John Zwart:
ik vind die P+R bij de Arena geen aantrekkelijke oplossing als je niet in een aanliggend stadsdeel moet zijn. kies dus meestal voor noord voor vrijwel alle bestemmingen vanwege het pontje naar CS, waardoor je de hele stad in acceptabele tijd met ov bereiken kunt, hoop alleen niet dat al te veel mensen mijn voorbeeld volgen vanwege de erg beperkte capasiteit in noord om nog veel extra parkeerdruk te ontvangen.
verder: meer motoren en scooters is geen fijne oplossing. voortuinen zijn zeldzaam binnen de ring. liever geen motoren die gratis op de stoep voetgangers belemmeren, een stapeltje fietsen is al erg genoeg.
Joris van Vuure
-5-  Joris van Vuure:
Het blijft opvallend dat de eerste reactie op (onbedoelde) bijeffecten van overheidsbeleid vaak is: Jammer en onnodig want die burgers hadden ook....
Fjodor Molenaar, GroenLinks Centrum
-6-  Fjodor Molenaar, GroenLinks Centrum:
als de maatregel zonder effect was gebleven, dan was het pas echt verontrustend geweest. Natuurlijk leiden hogere tarieven tot minder autoverkeer en minder bezoek met de auto. Dat was ook precies de bedoeling. Dat een kwart minder bezoek ontvangt betekent nog niet dat men dardoor in sociaal isolement raakt. Het Openbaar vervoer en de P&R terreinen met gratis OV bieden een goed en goedkoop alternatief. Tenslotte zijn er 24 uurs / dagkaarten van 45 euro voor parkerende bezoekers die toch middenin de stad willen parkeren, dus de rekensommen in het artikel hierboven over het bezoek uit Maastricht kloppen van geen kant.
Marieke
-7-  Marieke:
ons bezoek blijft wel komen, maar erg gemakkelijk wordt het ze niet gemaakt. Ik merk dat wij vaker de auto naar elders nemen om gedoe met bezoek te voorkomen, anders moeten we ons altijd verontschuldigen, auto of ov.

Mijn ouders komen hun kleinkind in de Jordaan elke twee weken opzoeken vanuit de regio Rotterdam. De P&R is dan meestal ideaal, zeker als ze 's ochtends of eind vd middag komen. Probleem is dat de P&R Sloterdijk halverwege de middag vaak overvol is, dus dan komen ze toch maar naar ons gereden. Dan betaal ik het 15 euro parkeren gauw voor ze, anders schaam ik me dood.

Bovendien zijn die ov kaartjes alleen geldig tussen Sloterdijk en CS: voor het vervolgvervoer moet je gewoon weer chipkaarten. Tot slot: reuze irritant is als mijn moeder van 70 na een avond oppassen weer naar huis wil. Dan laat ik haar natuurlijk niet om half elf 's avonds alleen naar Sloterdijk gaan. Twee weken terug bracht ik haar dus met de auto naar Sloterdijk, waar ze een standje kreeg omdat ze het retourdeel van haar ov kaartje niet had afgestempeld. Uiteindelijk mocht het dan toch voor zes euro, maar volgende keer moest ze toch echt want anders... Intimiderend, jammer.
Jan Stender
-8-  Jan Stender:
Motor of scooter kan ook op de parkeerplaats
En ach,motoren en scooters nemen nauwelijks ruimte in
Ben Notmeier- Oregon- USA
-9-  Ben Notmeier- Oregon- USA:
Jan je hebt gelijk,een motor of een scooter helpt natuurlijk en ze nemen minder parkeerruimte in beslag,heb vroeger ook wel een motor gebruikt en zelfs de oude bromfiets wat voor mij een uitstekend vervoermiddel was,maar ik denk dat ik dat liever niet meer in mijn hoofd haal nu mijn ouderdom van 85 jaar voor de deur staat dit jaar,maar auto rijden doe ik nog als de besten gelukkig, en rij nog dagelijks,maar waar ik nu woon hebben we gelukkig niet die parkeer problemen zoals in Mokum,daarom ook laat ik het rijden over aan mijn familie leden als ik daar op vakantie ben en die vinden meesal nog wel een heel klein plekje.Maar alle gekheid op een stokie de fietsen die overal met bossies in de straten op een hoop liggen maken het ook moeilijk om bij de voordeur van je huis te komen haha. Groeten Ben
Frans
-10-  Frans:
Marieke, noem je dat jameer? Ik noem het onbeschoft. Een verregaande ingreep in de privacy en vrijheid van mensen. De straten zijn van ons allemaal, evenals de parkeerplekken. Daar betalen we al meer dan 50 jaar voor hoor! Als ik lees, hoe ongevoelig Fjodor Molenaar van Groen Links reageert, denk ik jasses. Dat is een fanaticus ten top. Dan maakt het niet meer uit of het links of rechts is, de menselijke maat is zoek en er is sprake van fanatisme, zo niet anarchisme, wat per definitie een tunnelvisie en puur egoïsme en domheid met zich meebrengt.
Frans
-11-  Frans:
Fjodor, ' Natuurlijk leiden hogere tarieven tot minder bezoek met de auto. Dat was ook precies de bedoeling'. Ik hoop dat jullie met pek en veren de stad uit worden gestuurd.
Dr.D
-12-  Dr.D:
Precies! Het hoge parkeertarief treft alleen de lagere inkomens, voor anderen is een 24 kaart van 45,= euro peanuts en steken die kaart lachend achter de voorruit van de SUV of Jeep.
oerWouter
-13-  oerWouter:
@Fjodor “Natuurlijk leiden hogere tarieven tot minder autoverkeer en minder bezoek met de auto. Dat was ook precies de bedoeling.”

Geloof je het zelf? De parkeertarieven zijn er alleen maar om de financiele gaten als gevolg van het wanbestuur op te vullen. Er zijn meerdere goede alternatieven te bedenken voor minder auto's in de stad zodat mensen die in Amsterdam wonen en belasting betalen, bijv 20 dagen per jaar iemand gratis mogen laten parkeren voor de deur. Maar daar zal Amsterdam nooit voor kiezen zolang partijen als PvdA en GL aan de macht zijn, omdat het rampbeleid dat ze veroorzaken toch betaald moet worden.
Sanne
-14-  Sanne:
De hogere tarieven werken inderdaad anti-auto, want de inkomsten waren enige tijd geleden idd een stuk lager, zodat er minder geld beschikbaar was voor luchtkwaliteitverbeterende maatregelen ;-)

Daarnaast, ik heb ook in het centrum gewoond en de idioot hoge tarieven van dichtbij meegemaakt. Toch kan ik tegenstanders niet helemaal volgen: door lagere tarieven te hanteren zou alles nog voller komen te staan, waardoor er nog minder bewonersvergunningen zouden kunnen worden verstrekt. Ik heb zelf inderdaad 4,5 jaar moeten wachten..:-( Deze 'korte' wachttijd is er dankzij de hoge straattarieven.
Wat ik discriminatoir vind is dat er aan ouderen, zieken, zwakken en misselijken in het centrum kraskaarten worden verstrekt voor bezoekers, maar niet voor de overige bewoners. In Utrecht-centrum krijgen alle bewoners een kortingpas, een stuk symphatiekere maatregel. Daarmee krijg je toch wel weer het vervelende gevoel dat het, behalve een regulerend instrument, toch idd ook gewoon een melkkoe is...
Michel Couzijn
-15-  Michel Couzijn:
Fjodor, reageren alstublieft. Goed de kritiek lezen, toegeven waar nodig en verdedigen waar gepast.
Michel Couzijn
-16-  Michel Couzijn:
Ik erger mij aan de kutsmoezen die worden verkocht om de parkeertarieven op te trekken. Op aangeven van de Centrale Stad worden jaar in, jaar uit de parkeertarieven verhoogd 'vanwege de inflatie'. Ik geloof daar geen snars van.

Wie kijkt over een periode van tien jaar merkt dat de parkeertarieven met 60% zijn toegenomen. Dat komt overeen met een inflatie van ongeveer 5%. De werkelijke inflatie is maar een fractie daarvan (1,6% of zo in de afgelopen tien jaar).

De gemeenteraad heeft dus zitten jokken van heb ik jou daar. En de autorijdende burger bloedt.

Het gaat me niet om dat tientje in de maand. Het gaat me om het feit dat we worden voorgelogen, door een gemeenteraad c.q. stadsdeelraad die héél goed weet dat de feiten anders liggen.
Dr.D
-17-  Dr.D:
Herlezend is het inderdaad tenenkrommend wat Fjodor als argument hanteert in zijn argumentatie die werkelijk nergens op gebaseerd is behalve dat de tarieven te rechtvaardigen zijn. Alsof hij ze zelf heeft bedacht. Meneer Molenaar schijnt ook precies te weten dat een sociaal isolement daar niets mee te maken heeft. Tegelijkertijd zie `k hem zo weer zitten met een hanekammetje op, een door katten ondergezeken matras, in kraakpand Automo. Is dit gescherm met macht zijn wraak op de medemens? Denk je dan...
Dr.D
-18-  Dr.D:
Op de twitter van Fjodor:
-Amsterdam blijkt HELEMAAL NIET truttig. Staand drinken mag NERGENS ter wereld. Vroeg naar bed moeten ze overal. Waar ZEURT AiAmsterdam over?-

Wat voor trutje ben je dan zelf?
Schetst wel een beeld van zo`n hypocriet iemand. Die voor U de boel bepaalt..
Frans
-19-  Frans:
Is dat een leraar, een fractievoorzitter, de Fjodor Molenaar? Ben benieuwd hoe Femke Halsema aankijkt tegen zo'n representatieve Groen Linkser. Mijn hemel. En maar roepen met Cramer en consorten dat alles over CO2 etc. staan blijft, ondanks een paar kleine 'vergissingen' in het rapport. Verzwegen wordt wederom dat in 1990 4500 weerstations zijn weggehaald, o.a. in de koudste gebieden, en daarná opeens een opwarming werd geconstateerd. El Gore schijnt al miljarden op te hebben gehaald aan aandelenuitgifte. Shame on you Fodor, ik herhaal het nog maar eens, ik hoop dat je met pek en veren de stad uit wordt gejaagd.
oerWouter
-20-  oerWouter:
Hee die Fjodor heeft niet meer gereageerd. Wat kijk ik daar nou van op!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.