Home > > Kruispunt des doods [update]

Kruispunt des doods [update]

Foto: ANWB
Als ik zin heb in een avontuur dan fiets ik naar huis via de Marnixstraat. In tegenstelling tot de rest van de stad rijd je hier immers niet op een gescheiden fietspad maar op de autoweg. Daarbij raast tram 10 met 50 kilometer per uur door de smalle straat en willen alle auto's lijn 10 zonodig inhalen. Het hoogtepunt van mijn fietstocht is de oversteek op het Marnixplein richting de Nassaukade. De auto's komen je werkelijk van alle kanten tegemoet en er zijn geen stoplichten om je te helpen: op het kruispunt zijn alle ingrediënten voor grootse verkeersongelukken aanwezig.

En inderdaad, vorige week was het weer raak: een 12-jarige scholier kwam onder een vrachtwagen terecht. Het parool spreekt van het zevende ongeval in drie jaar tijd. Basisscholen in de buurt maken zich zorgen over de verkeerssituatie en buurtbewoners smeken het stadsdeel om concrete maatregelen.

Dieptriest en werkelijk te gek voor woorden. De verkeerssituatie rondom het Marnixplein is al jaren gevaarlijk. Maar hoeveel doden moeten er nu eigenlijk vallen voordat het stadsdeel in actie komt? Een stoplicht of een drempel kan in een handomdraai worden geregeld en spaart een boel levens. Ideaal zou zijn als de hele straat wordt gebombardeerd tot 30 km zone. Dit zal mijn fietstocht een stuk relaxter maken.

Update (21 juli 2009):
Hoera! Goed nieuws in het Parool: het 'kruispunt des doods' wordt aangepakt. Binnen nu en twee weken ligt er een vrijliggend fietspad. Er wordt dag en nacht aan gewerkt en in de tussentijd staan er verkeersregelaars. Een kleine aanpassing die een boel levens zal besparen.

44 reacties op "Kruispunt des doods [update]"

Marco
-1-  Marco:
Sja maak alle gevaarlijke straten 30 km zone. Goed voor de veiligheid. Slecht voor de doorstroming. Je snapt t al; in een drukke stad blijven er altijd tegenstrijdige belangen.
Deze week wil iedereen veilgheid. Over een week is de dode vergeten en wil men weer doorstroming.
Muggenzifter
-2-  Muggenzifter:
“Ideaal zou zijn als de hele straat wordt gebombardeerd tot 30 km zone. Dit zal mijn fietstocht een stuk relaxter maken.”

Jaaa, want dat is ook één van de prioriteiten van Amsterdam hè, zorgen dat Rafiq's tochtje wat relaxter verloopt. ;-)

Ik snap je frustratie, maar laat mensen toch ook eens wat meer uit hun doppen kijken.
Jan Stender
-3-  Jan Stender:
Mij inziens is de Marnixstraat een voorrangsweg
Als fietsers nu eens de moeite nemen om naar de aanwijzingen op de verkeersborden te kijken,en bij het links of rechts afslaan een vinger uit steken
Dat zou een stuk minder gewonden en/of doden opleveren
En niet als fietser denken,ik kan nog even voor die rinkelende tram langs
Die tram is nu eenmaal keihard,en 30 ton zwaar
Vele malen is er door fietsers een poging gedaan,maar een tram kun je niet uit de rails koppen
Peter
-4-  Peter:
Die vrijliggende fietspaden lagen al in de planning voor de marnixstraat, het is jammer dat het nog even een jaartje duurt voordat deze aangelegd kunnen worden.
WK
-5-  WK:
De maximumsnelheid is volgens de wet niet 50 km/h maar:
50 km/h OF ZOVEEL MINDER ALS DE VERKEERSSITUATIE TOESTAAT.
De verkeerssituatie staat 50 km/h niet toe - dat mag duidelijk zijn.
Om iedereen die op deze plek onbekend is op de gevaarlijke situatie te wijzen moeten er dus op zijn minst snelheidsremmende maatregelen genomen worden. Niet alleen ene bord 30 maar ook fysieke maatregelen die hard rijden onmogelijk maken.
Een stoplicht - dat kan.
Maar ook: De Nassaukade/Stadhouderskade is aangewezen als doorgaande route voor auto's, en de binnering Marnixstraat-Weteringschans al OV-route.
Maak dan de Marnixstraat voor auto's alternerend eenrichtingverkeer - dan ben je het doorgewinterde doorgaand autoverkeer kwijt.

Maar er is nóg meer nodig.
@Jan Stender: Boris stond stil toen hij werd geschept. Denk daar eens over na.

Misschien een argument voor vrijliggende autobanen in de stad? Maar dan mogen ze er natuurlijk niet àf!
Piet
-6-  Piet:
Anders even afstappen en oversteken via het zebrapad?... Ik als fervent wandelaar irriteer mij vaker aan fietsers die regels niet hanteren dan auto's, deze laatste categorie is wat makkelijker in te schatten!

Fietsers blijven als 'n soort kamikazerijders op volle snelheid rijden en meest rare dingen doen binnen het verkeer... waar is de tijd dat leerlingen verkeersles kregen?
Sigi
-7-  Sigi:
Het gros van bovenstaande pavlov reacties geeft maar weer mmoi aan waarom de Marnixstraat een levensgevaarlijke racebaan is.

Moeten de fietsers maar beter uitkijken!!!!

Nee! De automobilisten op de Marnixstraat moeten daar niet rijden alsof het een autosnelweg is! Zoals WK al zei “De Nassaukade/Stadhouderskade is aangewezen als doorgaande route voor auto's, en de binnering Marnixstraat-Weteringschans al OV-route. ”

En reden auto's daar maar met maximaal 50. Ze rijden, zeker 's avonds (maar ook overdag) veel en veel harder.

De argumenten tegen veiligheidsverhogende (snelheidsbeperkende) maatregelen snijden ook geen hout. De bereikbaarheid van de Jordaan, het verlies van parkeerplaatsen (voor de Jordaan) Je kunt ook iets bereiken met een gepaste snelheid! Het is natuurlijk complete onzin om de Marnixstraat als racebaan te laten gebruiken omdat de Jordaan bereikbaar moet zijn. Puik maar je hoeft het niet te bereiken met ruim 80 km per uur ten koste van je medeweggebruikers.
Jan Stender
-8-  Jan Stender:
@WK: in mijn verhaal had ik het niet over Boris
Maar over fietsers in het algemeen
Wat Boris is overkomen daar heb echt wel bij stil gestaan
Ik doe dat vrijwel altijd,in het verkeer heb ik vaak fietsers zien verongelukken,en dikwijls door hun eigen fouten
Elke keer dat een fietser een stomme fout maakt,denk ik,fietser je bent kwetsbaar,waarom telkens weer met je leven spelen?
Dat is iets om over na te denken
Overigens wens ik familieleden vrienden enz.van Boris veel sterkte
Jochem Floor
-9-  Jochem Floor:
@ Piet: Jij als wandelaar-extremist, lijkt mij eerder, als ik zo vrij mag zijn.

Nog even afgezien van het feit dat er in Amsterdam helemaal geen opstelruimte is voor de fiets bij de meeste voetgangersoversteekplaatsen, waardoor je het overige verkeer behoorlijk gaat hinderen, om ook maar gelijk een praktisch aspect te noemen.
Rafiq
-10-  Rafiq:
@Marco:
Deze week wil iedereen veilgheid. Over een week is de dode vergeten en wil men weer doorstroming
Tja, natuurlijk is het 'de waan van de dag'. Tenzij het slachtoffer iemand is uit je (naaste) omgeving. ..

@Muggenzifter:
Jaaa, want dat is ook één van de prioriteiten van Amsterdam hè, zorgen dat Rafiq's tochtje wat relaxter verloopt. ;-)

Ha, dat zou nog eens een leuke stad zijn ;)

@Sigi: juist!

Oké, natuurlijk dient het van twee kanten te komen (ik als fietser moet ook gewoon uit mijn doppen kijken etc.). Feit is echter dat de Marnixstraat behoorlijk fietsonvriendelijk is ingericht. Waardoor je als fietser niet altijd gezien wordt, met alle gevolgen van dien. Een extra stoplicht is wenselijk en zal heus niet funest zijn voor de bereikbaarheid van de Jordaan.
Henk
-12-  Henk:
@Piet
>Nog even afgezien van het feit dat er in Amsterdam helemaal geen opstelruimte is voor de fiets bij de meeste voetgangersoversteekplaatsen,

Je kunt toch gewoon echt helemaal afstappen en dan met de fiets aan de hand als wandelaar verder gaan. Persoonlijk vind ik het kruispunt marnixstraat/kinkerstraat/elandsgracht ook een rottig punt. Zeker als ik komende vanaf de elandsgracht linksaf de marnixstraat op wil richting Leidseplein. Afstappen en dan de zebrapaden nemen is dan opzich een veilige oplossing.

Ik snap dat het de waardigheid van alle fietsers te boven gaat om even voetganger te worden. Het gros van de fietsers kan niet eens het geduld op brengen om enkele seconde voor het rode licht te wachten, laat staan dan een 'enorm tijdrovende actie uit voeten' door te gaan lopen!

Dat van dat rode licht zie je ook op diverse plekken. Neem een kruising als de ceintuurbaan/van wou straat, een kruising die ik dikwijls oversteek. Hele hordes fietsers rijden gewoon blind voorbij het stoplicht dat een stukje van de kruising af staat, maar komen dan onherroepelijk toch vast te staan. Die kruising is namelijk -echt- druk. Terwijl ze daar dan levensgevaarlijk staan gaat het stoplicht op groen en in de regel rijd ik die fietsers dan voorbij of trek nagenoeg tegelijk op. Die hele 'kijk-mij-eens-ik-ben-zo-stoer-want-ik-sta-boven-rode-lichtjes' actie levert daar dus helemaal niets anders op dan gevaarlijke situaties.
Sigi
-13-  Sigi:
@Henk
Dus fietsers moeten niet zo ongeduldig doen, fietsers moeten maar gaan lopen?

Misschien moeten automobilisten maar gaan fietsen!
Henk
-14-  Henk:
@Sigi
>Misschien moeten automobilisten maar gaan fietsen!

Top idee! Meteen invoeren! Dat zou helemaal een hoop gedoe schelen. Het is sowieso vrij zinloos om je met de auto in de binnenstad te begeven (okay, ceintuurbaan is geen binnenstad). Wie is er ooit ergens sneller met de auto geweest dan met de fiets in A'dam???

Maar dat terzijde, wat betreft het afstappen pleit ik niet dat een fietser in z'n geheel gaat lopen. Slechts op enkele zeer overzichtelijke plekken is dit aan te raden. Die andere plek waar laatst zo veel heisa over was stadshouderkade/heymonstraat is ook zo'n punt. Rottig om te nemen met de fiets (zeker voor kinderen), maar via het pal er naast liggende zebra pad lopend uitstekend te doen. De hele actie kan in minder tijd dan het kost om voor een gemiddeld rood licht te wachten. Je komt aan fietsen, stopt, loopt naar zebrapad en steek over (nog steeds uitkijken natuurlijk), aan de overkant stap je op de fiets en loopt weer verder.

Dat kost je misschien 30 seconden, als je een beetje traag bent een minuut. Hooguit! Er zijn lichten waarbij je langer wacht.

Het is volgens mij meer zo dat veel fietsers een dergelijke degradatie tot voetganger (ook al is het maar 30 seconden) als een soort ultieme vernedering zien.

Natuurlijk, beter kunnen de verkeerssituaties fietsvriendelijk worden opgelost, maar zolang dat nog niet zo is, is de afstap-neem-zebrapad-stap-weer-op methode een uitstekende en direct werkende oplossing.
Piet
-15-  Piet:
Sluit mij aan bij Henk ;)
Eugarious Laagsteppe
-16-  Eugarious Laagsteppe:
Je kunt van stadsdeel Centrum niet verwachten dat ze hier snel in actie komt. Er zijn immers belangrijkere onderwerpen die prioriteit verdienen.

Zoals cafés dreigen met sluiting als mensen staand op het terras een biertje staan te drinken, of honderden terrassen opdoeken.
Sigi
-17-  Sigi:
@Henk
Sorry, ik begreep je verkeerd maar zoals je het stelt heb je gelijk (ik doe dat zelf ook wel, afstappen en de zebra nemen hoewel je op zebra's zonder verkeerslichten ook vaak je leven niet zeker bent.)
Dr.D
-18-  Dr.D:
Vroeg me meteen af waarom een vrachtwagen, komende vanaf de Nassaukade, in godesnaam de Marnixstraat indraait. Onbekend met de juiste weg? Die lading hout leek niet echt nodig op dat stuk Marnixstraat. Verplichte routes voor z.g. niet bestemmingsverkeer zou op zijn plaats zijn. Net zoals dat zou moeten gelden voor de Haarlemmerdijk, verplicht over de H Houttuinen...
Jochem Floor
-19-  Jochem Floor:
@ Henk, Sigi, Piet: niet om het een of ander. Maar die manier van oversteken had deze jongen had kunnen redden.

Integendeel. Als ik het goed zie op de beelden van AT5, heeft hij dat zelfs juist geprobeerd. Stilstaan, en vanaf de stoeprand oversteken.

Met als voornaamste verschil dat er geen oversteekplaats gemarkeerd was. En met daarbij de domme pech gehad dat een chauffeur even niet oplette. Daar is geen kruit tegen gewassen.
Henk
-20-  Henk:
@Jochem

Je hebt gelijk, als een chauffeur echt niet oplet is er geen kruid tegen opgewassen. Ook al sta je helemaal op de stoep, dan kan ie nog zo de stoep op komen rijden in het extreemste geval.

Misschien als ie helemaal op de stoep was gaan staan en niet vanaf de stoeprand dat... maar ja, misschien als ie die dag niet was gaan fietsen, of misschien als ie... dat is natuurlijk een vrij zinloze discussie.

Wat een in en in triest geval dit...
Anne
-21-  Anne:
Sommige mensen kletsen een end weg terwijl ze de situatie daar niet kennen. Houd dan alsjeblieft je mond. Ga eens kijken om 8:30 op het Marnixplein. Ik fiets daar al 13 jaar langs (richting Centrum) om mijn kinderen naar school te brengen. Als de zon schijnt valt de slagschaduw van het woningblok waar de pianowinkel op de hoek zit over een deel van het kruispunt. Zo was het ook afgelopen vrijdag. Boris stond in de schaduw. Omdat het al jaren een rotkruispunt is fietsen praktisch alle scholieren van het Cartesius Lyceum over de stoep langs het Marnixbad. Boris deed het 'zoals het hoort' en daarom is hij nou dood. Nog eens voor alle duidelijkheid. Hij kwam van rechts, op een voorrangskruising! Maar omdat het een vreselijk breed, onoverzichtelijk rotpunt is en omdat hij in de schaduw stond is hij overreden. DIT HAD NIET HOEVEN GEBEUREN als er geluisterd was naar buurtbewoners die al jaren klagen. Ik schaam me voor de stadsbestuurders en ik schaam me dat ik dat ik niet eerder in verzet ben gekomen. Sluit je aan bij Actiegroep Marnixstraat als je het ook zat bent.
Marnix
-22-  Marnix:
Anne, als het stadsdeelbestuur alle klagende bewoners moet aanhoren en hun wensen inwilligen......Wat er is gebeurt is vreselijk, maar had evenzogoed aan de overzijde op de Nassaukade kunnen gebeuren....of 100 meter verderop in de Marnixstraat.Het kruispunt an sich is inderdaad erg breed en daardoor dus per definitie NIET onoverzichtelijk. Je moet alleen goed uitkijken, zowel fietser als bestuurder en voetganger.Ik ben een beetje zat van mensen met onderbuikgevoelens die ineens kwaad worden maar zelf net zo goed 50 meter over de stoep fietsen als het zo uit komt.
Walther Schoonenberg
-23-  Walther Schoonenberg:
Het is een verdrietige kwestie. Het verbeteren van het profiel van de straat is aan te bevelen, maar zolang het vrachtwagens wordt toegestaan de historische binnenstad met haar kenmerkende karakteristiek van smalle straten binnen te rijden zullen er dodelijke ongelukken gebeuren. Dat Groenlinks het opneemt voor de bewoners die maatregelen willen is mooi, maar zijn niet veel verdergaande maatregelen nodig? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een algeheel verbod op vrachtwagens om de binnenstad in te rijden en de oprichting van een stadsdistributiesysteem met kleine busjes als alternatief. Maar economische belangen wegen vooralsnog zwaarder dan de veiligheid van onze kinderen. Ook het opheffen van parkeerplaatsen zou helpen, maar dat durft wethouder Koldenhof niet voor te stellen, terwijl het toch echt noodzakelijk is om onze buurten weer leefbaar te maken.
Geert
-24-  Geert:
Walther, vind je het niet vreselijk dat je ook in deze situatie al je superlatieven moet inzetten om jouw eigen punt te maken?
Jan Stender
-25-  Jan Stender:
De binnenstad geheel afsluiten voor vrachtwagens zou eigenlijk niet kunnen
Stel om even een voorbeeld te noemen,op de Rozengracht wordt een pand gesloopt
Het puin moet afgevoerd worden
Zie je al slopers met kruiwagens naar de buitenkant van het centrum lopen,omdat daar wel kiepwagens mogen komen?
En wat te denken van nieuw te bouwen projecten?
Bouwmateriaal en dergelijke,het moet toch per vrachtwagen komen
Heipalen passen nu eenmaal niet in een bestelbusje
Walther Schoonenberg
-26-  Walther Schoonenberg:
Beste Jan, natuurlijk kunnen er altijd ontheffingen worden gegeven als het niet anders kan. Toch denk ik dat je met een stadsdistributiesysteem veel zwaar en gevaarlijk vrachtverkeer kunt weren. Overigens denk ik dat er in de bouw in Amsterdam meer moet worden gebruik gemaakt van het water om materialen aan- en af te voeren.
Gerard
-27-  Gerard:
@Walther. Ben het helemaal eens met Jan, je moet ook wel realistisch blijven. Verhuizen met stadsdistributie, zie je het voor je. Beton aanvoeren met stadsdistributie, zie jij het gebeuren? Stadsdistributie is voor dagelijkse bevoorrading een goed plan en daar zijn al initiatieven voor ontwikkeld. Doe dus net niet of je het wiel hebt uitgevonden. Daarnaast weet jij ook dat groete vrachtwagens het centrum al niet inkunnen. Wel als het noodzakelijk is met een ontheffing. Dus.......
Walther Ploos van Amstel
-28-  Walther Ploos van Amstel:
Walther Schoonenberg snapt het! Een op de drie vrachtwagens in Nederland is voor bouwmaterialen. Juist die kunnen perfect over water en grachten. Dat gebeurt in Parijs en Brussel en sinds kort ook in Amsterdam:
http://www.delaatstemeter.n...

En de overheid heeft daarop greep. Ze kunnen het makkelijk afdwingen. Dat heeft Utrecht gedaan bij de verbouwing van hun stadshart. De aanvoer gebeurt over water en spoor. Dat spaart alleen al in Utrecht de komende 10 jaar 1 mln vrachtwagenbewegingen.
Amsterdamse mistte die boot toen ze de stad op de schop nam ;-(
Manfred
-29-  Manfred:
Beste Walther Ploos. Natuurlijk prima om te kijken in hoeverre het mogelijk is om via het water bevoorrading etc. te laten plaatsvinden. Maar dat vereist nog wel enig nadenken. Dat betekent dat er steigers moeten komen/afmeerplekken. Dat is niet overal mogelijk. daarnaast zijn tal van grachten te smal om vrachtvervoer over water noodzakelijk te kunnen maken. Wat te denken van die mensen die nu op het water wonen en die dan geconfronteerd zullen worden met zwaar vrachtvervoer. Dat betekent vrachtvervoer over water waar het mogelijk is maar daarnaast ook kijken hoe stedelijke distributie beter georganiseerd kan worden. Dus en en en niet of of. Wat dat betreft moet Walther Schoonenberg inderdaad niet doen of hij iets nieuws meldt. Er wordt op tal van fronten al heel erg goed nagedacht.
Walther Schoonenberg
-30-  Walther Schoonenberg:
Ik doe helemaal niet alsof ik iets nieuws meld. Vervoer over het water bestaat al zo lang als de stad bestaat. Het is dus eigenlijk heel vreemd dat we dat nu opnieuw moeten bedenken. Walther Ploos heeft het over een bouwbedrijf dat materialen vervoerd over het water. Dat kan heel goed en er zijn helemaal geen steigers voor nodig. Je takelt de materialen zo van de boot op de wal.
RudiPensionado
-31-  RudiPensionado:
Als iedereen zich aan de verkeersregels zou houden is er toch niets aan de hand ? Of gaan de fietsers weer hun zeikverhaal afsteken hier ?
Arnoud de Jong
En daarna Walther? Met kruiwagens naar de bouwplaats vervoeren?
Walther Schoonenberg
-33-  Walther Schoonenberg:
Uiteraard is vervoer via het water alleen zinvol als de panden die verbouwd worden aan het water liggen. Het is een oplossing die vaak voldoet maar niet altijd. Dan is een ontheffing nodig. Probleem is dat de binnenstad nu te gemakkelijk toegankelijk is voor zwaar vrachtverkeer, terwijl er nog te weinig, maar dat is hoop ik een kwestie van tijd, wordt gekeken naar alternatieven als stadsdistributie en vervoer over het water. Er moet nu eindelijk eens een einde komen aan de terreur van vrachtwagens. Het zijn olifanten in de porseleinkast.
Bram
-34-  Bram:
@Walther S. Waarom doe je toch altijd of er helemaal niet wordt nagedacht over alternatieven en dat jij steeds degene bent die iets zinvols aandraagt. Als je zo dicht op de politiek zit en je neus overal insteekt, dan weet je toch allang dat er druk wordt onderzocht welke alternatieven er ontwikkeld kunnen worden? Hoe komt de grote hijskraan bij het ABN gebouw rembrandtplein dan op de plek om de materialen naar boven te hijsen? Komt deze aanvliegen of zo? Betonstorten, via het water? Kom op Walther, er wordt al heel veel gedaan om vervoer zwaarder dan 7,5 ton te weren uit de stad. Dat weet je, dus niet zo onnozel doen graag.
Henk1
-35-  Henk1:
Het valt mij altijd op hoe jong de bestuurders van zware vrachtwagens vaak zijn. (En dan die van de firma Den Breejen in het bijzonder)
Van die gastjes die je ook regelmatig op de snelweg ontmoet, en dan zitten ze in iets met een sportuitlaat.
Vuilnisauto's kunnen er ook wat van, immers de bestuurders daarvan zijn meestal halve tokkies.

Dus snelheidsbegrenzers er op en zwaardere toelatingseisen om te mogen rijden op zo'n ding. Werkloze academici kunnen ook reageren :-)
Welstijl
-36-  Welstijl:
@Henk1
Werkloze academici kunnen ook reageren :-):

Haha, hierbij
Stefan Langeveld - Baluw
-37-  Stefan Langeveld - Baluw:
Het is goed dat er een petitie online is (fietsveiligamsterdam). Helaas vraagt men de verkeerde maatregelen: van de 10 punten krijgen er twee een voldoende van mij (verkeerslessen en -onderwijs). De andere zijn vaag (“onmiddellijk maatregelen bij zogenaamde blackspots”), slecht (fietspaden) dan wel oud en aantoonbaar niet-effectief (“verplichting van dode hoekspiegels voor alle vrachtwagens en bussen, extra spiegels bij verkeerslichten, voorsorteervakken voor fietsers ”).

De grootste geplande verandering is een wandaad: op het Marnixplein wordt snel een vrijliggend fietspad gemaakt. Zelfs autoriteiten als het SWOV bevelen aan om fietspaden voor een kruispunt te beëindigen.

Twee mensen pleiten hier voor de gelijkschakeling van fietser met voetganger.
Net als de overheid (inclusief Fietsersbond) die fietsers ziet als zwakkeren, samen met voetgangers. Daarom moeten ze naar reservaten waar ze beschermd zijn tegen de grote, boze auto's. Maar niet alle fietsers zijn gelijk. Vaardigheid en snelheid lopen ver uiteen. Het beleid is echter afgestemd op de minst vaardigen, de kinderen en ouderen. Dat is beroerd voor de vaardige fietsers en het helpt de kinderen niet. Stoplichten, vrije fietspaden en dergelijke leveren onveiligheid op, ook voor kinderen.

Afstappen en over de zebrapaden lopen gebeurt op veel andere kruispunten ook. Zulke omwegen zijn erg lastig voor de “fietsers” zelf en voor de voetgangers die ze op de stoep tegenkomen. We moeten dit ook optellen bij de dalende ongevalscijfers.
Amsterdam fiets-aan-de-hand-stad ?
Lees de rest op Baluw.
Rafiq
-38-  Rafiq:
Kijk, goed nieuws in het Parool: het kruispunt wordt aangepakt. Binnen nu en twee weken ligt er een vrijliggend fietspad. Er wordt dag en nacht aan gewerkt en in de tussentijd staan er verkeersregelaars. Een kleine aanpassing die een boel levens zal besparen.
Marcel
-39-  Marcel:
Is het in ieder geval klaar voordat de kinders weer naar school gaan.
Herbert
-40-  Herbert:
De zogenaamde aanpassingen zijn lapmiddelen, de kruising wordt er niet veiliger op.

Het probleem is dat het kruispunt veel te wijds is en rommelig ingericht. Deels komt dat door de tram omdat de lijnen 3 en 10 afslaan en over de brug gaan. Bij een tram heb je een veel grotere boogstraal nodig dan bij een bus.
Mijn idee is om lijn 3 naar de Staatsliedenbuurt te laten rijden en lijn 10 naar de Zoutkeetsgracht. Zodoende kan je het kruispunt versmallen en krappere bogen maken voor het overige verkeer zodat je moet af remmen.

Benut de extra ruimte die je hebt door in de Marnixstraat ter hoogte van het kruispunt een slinger te maken zodat het verkeer op de Marnixstraat moet afremmen. Verwijder de haltekom voor de buslijnen 18 en 21 richting Slotervaart/Geuzenveld en laat de bussen gewoon halteren op de tramhalte.
Zodoende kan je daar de straat versmallen en de zebrapaden dichter bij het kruispunt leggen. Want meestal als de zebra te ver weg is, dan wordt die niet gebruikt.
f.bol
-41-  f.bol:
Nou, ik krijg het bijna niet uit het toetsenbord, maar dit is een geniaal idee van Herbert: de omdraaiïng eindpunten lijn 3 en 10 is relatief makkelijk te realiseren en maakt alles veel overzichtelijker idd.
Verder zullen er, alle maatregelen ten spijt, altijd ongelukken blijven gebeuren zolang veel fietsers ( niet in dit trieste geval) denken dat ze de enige verkeersdeelnemers zijn die onder geen enkele omstandigheid hoeven te stoppen, en altijd gezien worden, of ze nu in het donker onverlicht langs parkeervakken scheuren of naast enorme vrachtwagens gaan staan.
Tot slot jammer dat de heer Schoonenberg weer eens op geheel eigen wijze opduikt om z'n agenda van De Lege Stad er door te drukken. Bussen en trams moeten in deze redenatie ook de stad niet meer in. Dan maar allemaal met de metro. Oh mag ook niet natuurlijk.
Herbert
-42-  Herbert:
@f.bol: dank je voor het compliment en de aan mij toegekende eigenschap ;-)

Maar ik weet nu het antwoord van GVB al:“ Maar we rijden al sinds 1920 zo!”

Als je naar veiligheid kijkt, dan is de mens altijd de zwakste schakel. Een mens draait op ervaring en routine. Daarom moet je ook fysieke maatregels nemen. In andere sector is dat niet anders: rijdt een machinist door een rood sein, dan remt de trein automatisch. Maar ook als hij te hard rijdt. Bij autosnelwegen heb je vangrails om te voorkomen dat een auto op de andere baan schiet en de ravage nog groter wordt.

Hoe het ongeluk is ontstaan weet ik niet, maar bij een fysieke scheiding van het verkeer was het niet gebeurd. Vandaar dat die strepen trekken op de weg lapmiddelen zijn.

En de Marnixstraat nodigt ook uit om hard te rijden. Dan moet je er voor zorgen dat dat niet mogelijk is.
sanne
-43-  sanne:
Eh...Herbert, nu draai je van schrik een beetje door ben ik bang: f.bol geeft je een compliment, maar kent jou zo te lezen geen bijzondere eigenschap toe. Dat je idee geniaal is betekent helaas niet direct dat jij dat ook bent.

Maar ach, dit blijft denk ik voor iedereen een bijzonder moment: jullie leken tot nu toe bijna gezworen tegenstanders, in welke discussie ook!
:-)
Herbert
-44-  Herbert:
(reactie eerst op de verkeerde plek gezet)

Gezworen tegenstanders vind ik wel een groot woord. We zijn het op sommige punten niet eens. Mooi toch? Anders wordt het hier zo saai.

Behalve de foto's van Thomas, die zijn nooit saai.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.