'Het moet af, wees iets voorzichtiger en houd er rekening mee dat het veel duurder uitpakt' is de strekking van het vuistdikke rapport bouwen aan verbinding van de commissie veerman. De gemeente zal dus weer moeten aankloppen bij Den Haag. Dit is vast geen probleem. De commissie stelt namelijk dat de lijn bijdraagt aan het "prestige en de internationale allure van Amsterdam". Het college heeft het advies inmiddels klakkeloos overgenomen.
Ik geloof nog in lijn 52. Ik hoop dan ook dat de (bestuurlijke) wanorde rondom de bouw zich vanaf nu tot een minimum beperkt. Wat dat betreft zullen er lessen moeten worden getrokken uit de uitkomst van de raadsenquête (commissie limmen) die binnenkort wordt verwacht. Met 3,1 miljard euro kun je immers een hoop doen...
Foto: website van Han Schomakers (het lijnkleurensysteem van Amsterdam).
55 reacties op "Wachten op lijn 52"
Uitstekend! Goed gezien, dat is dus inderdaad mijn punt!
Het zou verstandig zijn vóór je het besluit 'doorgaan' neemt ook daarvoor te zorgen. Liefst niet uit mijn aandelen in de openbare nutsvoorzieningen Energiebedrijf, Luchthaven etc.
En we moeten maar hopen dat de benodigde bouwvergunningen ook verleend gaan worden.
Is dat een flauwe opmerking? Ja - maar bedenk wel dat er aan zo'n vergunning voorwaarden gekoppeld zitten. Over hinder, veiligheid, ....
Met simpelweg 'doorgaan' zijn de problemen nog lang niet van de lucht. Zelfs met een vertrek van de hele PvdA uit het college niet!
Beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald.
Hij zegt eigenlijk iets van:
Als de lijn er eenmaal ligt is het een prestige-item (was al het argument in de eerste plaats, toen het project nog moest worden begonnen).
Hij concludeert: het is dus zinvol om het eenmaal begonnen project af te ronden.
En omdat hij wel weet dat het binnen het al meermalen opgerekte budget niet zal lukken wordt 3.1 miljard (!) als de nieuwe projectlimiet genoemd.
Wat hij echter niet zegt is het antwoord op de vraag: waar moet dat geld vandaan komen?
Ja, waar vandaan ? Voor goed begrip: zo'n slordige vierduizend euro per Amsterdammer, baby's en bejaarden, allen inbegrepen.
tram-metro lijkt mij realistischer dan dit paradepaardje van overmoedige bestuurders.
Ik snap niet wat een extra tram met de nz-lijn te maken heeft. Dat is toch gewoon een extra tram? Niets meer en niet minder.
p.s.
@John Zwart
Via de stadsdelen heeft iedereen kunnen beslissen over z'n eigen omgeving, dus dit is toch gewoon wat de mensen willen? Of vind je het pas 'eerlijk' als er 40+ stadsdelen waren geweest in Amsterdam?
Je kent me niet, ik ben zelfs Europeaan, maar ik vind wel dat de dingen die de mensen dicht op de huid aangaan wel bij die mensen moeten blijven. Dat is wat anders dan centralisme om het centralisme van: groot groter nog groter is mooi (en efficiënt? hetgeen ik betwijfel).
>ik begin.
Amen!
Wat lopen er toch veel zeikerds rond zeg..
Hetzelfde met de bouw van de Oostlijn (CS-Gaasperplas) toendertijd...
Dezelfde lui die met stenen liepen te gooien naar de politie en liepen te zeiken, maken vandaag de dag (hypocriet) wel gebruik van die metrolijn..
Van een visie of langer termijn denken hadden ze waarschijnlijk nog nooit van gehoord..
Dus laat die metrolijn er gewoon maar komen, in de toekomst als de lijn er ligt, zullen we als stad en haar bezoekers ZEKER de vruchten plukken!
Ik begrijp dat het niet leuk is als je daar woont en het risico dat je huis verzakt niet een plezante gedachte is....
Maar om dan maar meteen een miljarden-project stop te zetten en een ondergrondse metrolijn die met oog op de toekomst (minimaal de komende 100 jaar) wordt aangelegd....
Dan vind ik het belang van die miljoenen mensen die in de toekomst gebruik zullen maken van deze lijn, wat hoger liggen dan alleen jou persoonlijke woongenot....
Tenslotte brengt wonen in de grote stad altijd rompslomp met zich mee
Er is een verschil tussen het incalculeren en onderkennen van bouwschade en het badineren ervan. Waar gehakt wordt vallen spaanders en het lijkt me logisch dat een gemeente als Amsterdam rekening houdt met schades door bodemtrillingen en verzakkingen, en dus ook met eventuele claims en dergelijke. Soms is het belang van een enkeling ondergeschikt aan dat van velen. Veel mensen zullen dat ook onderkennen, tenzij je ze kleingeestigen en bangerik(k)en gaat noemen. Het zal je huis maar wezen!
Het feit dat huizen uitgekocht en vervolgens gesloopt werden anno
jaren 70 voor de cs/gein/gaasperplas lijnen is 'n aanzienlijk groter verschil dan het feit dat je huis onwetend het risico loopt om in te zakken, en niet zomaar huizen, vele monumentale panden. je wil toch niet dat amsterdam ´n soort Rotterdam wordt. Wibautstraat is daar helaas een mooi voorbeeld van!
Niet geheel netjes om andere personen hierop af te rekenen. Ik zou er ook niet op zitten te wachten dat mijn koopwoning in elkaar zakt!
Het wil wel zo zijn dat de Gem. Amsterdam al sinds jaren 80 geld in dit project aan het pompen is en er 0,0 voorzorgs maatregelen genomen zijn.
Gem. Amsterdam heeft z'n kans gehad zo ziet het rijk dit ook. Dat er bijv. nu pas geld geinvesteerd gaat worden om 'n overkoepelende organisatie met commisarisen etc. op te zetten is toch van de zotte? Dit doe je alvorens je aan zo'n groot en duur project begint. Hoe kan het nou dat er geen hoofdverantwoordelijke is! Gewoon duidelijk dat de stad hier spijtig gefaald heeft. Een euvel dat alle amsterdammers zal treffen de komende jaren. (onderhoud etc.), dus niet enkel iemand z'n eigen woongenot!
Mijn visie zou dan ook zijn, investeer in het stuk CS -> Noord... overige tunnel en stations ruimtes gebruiken voor evt. winkelcentra, parkeerplaatsen, concertlokaties, musea, atc. kortom zo snel mogelijk geld vergaren!! Niet nog meer spenderen, want die beraming gaan we geheid overheen.
Misschien over 20 á 30 jaar overwegen om het resterende deel af te maken wanneer er meer duidelijkheid is en de vele monumentale panden en winkels gered zijn van hun ondergang.
Ga uit van vooruit denken ipv alleen verkrampt angstig aan dat ene verzakte pandje te denken. Die repareer je en gaan met die banaan.
Ik ben het helemaal volkomen compleet met je eens kerel!
Zijn 'we' (Amsterdam) nou een wereldstad of niet???
Je kan lullen wat je wil maar een levende stad is een stad in beweging. In ontwikkeling. In verandering. Behoudt zoveel mogelijk het goede, maar durf vooral ook verandering aan en een frisse blik de toekomst in.
Ja Nico, denk dat t vooral ook een verschil is of je een geboren Amsterdammer bent of niet. Een import-Amsterdammer is hier komen wonen om in t Museum-Amsterdam te wonen. Een geboren Amsterdammer ziet zn stad als iedere andere stad (alleen mooier uiteraard ;)). Die wil zn stad mee met zn tijd zien meegaan.
Schermen met grote woorden als visie toekomstdenken wereldstad etc. en dan voorzichtige observaties als bangerikkigheid wegzetten is natuurlijk een heel gemakkelijk manier van reageren. Dat vervolgens geen zoden aan de dijk zet.
Feit is dat de Gemeente Amsterdam geen echte wereldstad is qua inwonertal echt tot de kleintjes behoort, dat Amsterdamse politiek wel een grote broek aantrekt wat ambitieuze ideeën betreft, maar ontzettend SLECHT met geld kan omgaan.
Het propageren dat er KOSTE wat kost met die NZ lijn door moet gegaan betekent een enorm risico voor de stad, die langdurig tot een Artikel 12 gemeente kan vervallen, ik heb nog geen reagent hier op AC gezien die zegt: laat de stad maar langskomen bij mij aan de deur om bij mijn gezin die 4000 euro per persoon te komen ophalen, ik heb ze al klaarliggen voor een toekomst met visie, neen we gaan er stilzwijgend van uit dat het wel op anderen kan worden afgewenteld, beetje egoïstisch tegenover de rest van Nederland toch? En egoïstisch tegenover de Amsterdammers-eigenaren van risicopanden, die misschien wel een ellende tegemoet gaan waar ze nu al slapeloos van zouden zijn, als ze het al wisten. Heeft één van jullie al eens een aansprakelijkheids procedure tegen een gemeente gestart en tot een goed en bevredigend einde gebracht? Gezien het feit dat er nauwelijks rekening is gehouden met mogelijke claims terwijl er gesjoemeld is met deugdelijke keringen en iedereen naar elkaar wijst wat verantwoordelijkheid betreft voorspelt weinig goeds. Eigenlijk zijn deze fervente voorstanders even kortzichtig als de politici die makkelijk omgaan met geld, zolang het maar van een ander is.
Nog een triviale opmerking:
Vergelijken met Rotterdam slaat nergens op, willen jullie eerst de Deutsche Luftwaffe even laten overvliegen om het hart van Amsterdam plat te laten bombarderen? Neen, Rotterdam en Amsterdam zijn onvergelijkbaar wat omstandigheden betreft, laat dat duidelijk zijn.
En toch is de Wibautstraat met afstand de leukste straat van de stad.
Kom eens met argumenten waar men wat mee kan.
Ook deze stad is in beweging
In vrij korte tijd,is in deze stad veel opgeknapt,nieuw gebouwd
Roombeek is een apart verhaal,door de vuurwerkramp,is de wijk opnieuw opgebouwd,maar niet met huizen en gebouwen als voorheen
Wel lullig om te horen,dat de gemeente al plannen had,voor stads vernieuwing,maar de vuurwerkramp,heeft die plannen versneld
@TJ Weissel: waarom is Amsterdam geen wereldstad?
bijv;
- 24 uurs economie
- Inwoners aantal
- Mondiaal
En mocht er echt bezuinigd moeten worden, weet ik nog wel een aantal takken waar dus echt geld de plomp in wordt gepleurd waar rustig zonder gedaan kan worden: ik noem kunst en uitkeringen.
Blijf maar Amsterdam een dorp noemen, dan komt je self fulfilling profecy nog uit ook.
En over Rotterdam: ik had t vooral over de Rotterdamse mentaliteit. Datgeen wat jou klaarblijkelijk ontbreekt.
In Amsterdam praten we erover, in Rotterdam doen ze t. Kunnen we nog wat van leren.
Zorg eerst maar 's dat de huidige metro met een veel hogere frequentie kan rijden (op drukke tijden om de 2/3 minuten, daarbuiten om de 5/6, met fatsoenlijke en lange treinstellen zodat je niet van die onzin krijgt als het voorstel om de Amstelveenlijn in te korten tot de halte Spaklerweg.
Amsterdam de meest kneuterige en slechtste metro van de wereld??
Dan ben jij zeker nog nooit in Calcutta (India)geweest....
De metro van Calcutta is namelijk net zo kneuterig, slecht en ranzig als die van Amsterdam...
Nou zei ik ook niet " Amsterdam de meest kneuterige en slechtste metro van de wereld?? maar de meest slechte en kneuterige metro is die ik ken klein maar belangrijk verschil, ik pretendeer ook niet alle metro's van de wereld te kennen.
Ik ben wel in Calcutta geweest (een wonder hoe deze multimiljoenenstad functioneert), en ook tientallen malen in Londen, in Parijs, en óók nog, iets minder vaak, in NewYork en Los Angeles. Ik weet heus wel waarover ik praat en wat echte wereldsteden zijn. Amsterdam dankt vooral haar wereldNAAM aan de oude redelijk goed geconserveerde binnenstad en de internationale rol die zij ooit speelde tijdens de kolonisering in de zeventiende eeuw. Zonder dit alles is zij gewoon een middelgrote stad van een klein landje, dus zou de bekendheid vergelijkbaar zijn met steden als Pernambuco (wel eens van gehoord? ik ben er geweest) La Guaira (idem) of Durban (id.)
Met het al of niet hebben van een vol-metrolijn of een tram-metrolijn tussen de centrale stad en Noord heeft dat niets te maken en rechtvaardigt dus niet om een houding van 'ach die miljarden betalen zichzelf heus wel weer eens terug' aan te nemen. Op kosten van anderen, dat dan weer wel, daar is Amsterdam eeuwenlang goed in geweest. Oja, bezuinigen op kunst en uitkeringen is een voorstel zeg, dat zet zoden aan de dijk, dat is heel goed dat die ouwe 78toerenplaat weer wordt opgezet? Zullen we ook maar gaan bezuinigen op de bodyguards van Geert Wilders en op het optreden van Paul de Leeuw dan? Die kunnen we toch ook best missen? Zo sprokkelen we wel een en ander bij elkaar. Komische manier van argumenteren wordt hier bedreven zeg!
En John, laten we vooral niet bezuinigen op bodyguards van Geert Wilders. Links Nederland (Volker vd Graaf) en Islamitisch Nederland (Mohammed Bouyeri) hebben bewezen dat bodyguards voor niet-linkse en niet islamitische mensen heel erg nodig zijn.
Erg kwalijk ook dat jij de daden van 'n enkel persoon over 'n gehele bevolkingsgroep uitgesmeert wordt .... beetje de zondebok lopen spelen.
Verder: die metro komt er toch: “de colonne, eenmaal in beweging gezet, kan niet meer gestopt worden” (citaat burg. Polak, Vondelstraat 1980). Nu is dat op zich niet zo erg, ware het niet dat de raad en de wethouders (en eigenlijk alle Amsterdammers) zich destijds terdege hadden moeten informeren over de kosten, het nut en de risico's. Dat heeft slechts een handjevol bewuste mensen gedaan ( ver. De Ondergrondse bijv.)... De schuldvraag van alle kostenoverschrijdingen en mogelijk nog te incasseren 'rampen' is niet echt interssant meer. Belangrijk is om nu te kijken hoe het technisch gezien beter kan (geen domme fouten meer met groutbeton en grindnesten in betonwanden etc.)
Het toezicht moet veel en veel beter, BWT moet er bovenop staan, en de Raad moet veel beter geinformeerd worden over iedere misstap/ fananciële 'scheet' die extra nodig is). Dan pas zal dit megaproject op een redelijke manier voltooid worden. Zolang er teveel ondeskundigen teveel te zeggen hebben, wordt het nooit wat.
En aan het eind van de rit zal blijken wat het maatschappelijk nut is van dit project...
Ga toch lekker verhuizen.
Dat je onder je wazige pseudoniem mijn stukje afkraakt vind ik best (ieder zijn eigen ding).
Maar ik bepaal toch echt zelf wel waar ik woon.
In de jaren zeventig de sociale zekerheid ontdekt en sindsdien de geraniums en AC natuurlijk. Wegwezen jij
Zo zag ik op station Zuid een toch al rossige “toezichthouder” rood aanlopen toen een jongen met Venloos accent opmerkte dat het misschien wel handig zou zijn als toezichthouders passagiers de kans gaven rustig uit te checken zonder hen de weg te versperren. De toezichthouder scheen zichtbaar teleurgesteld dat de jongen in het bezit was van van OV-kaart. “Zeg het maar, zeg het maar!” riep hij de jongen toe terwijl hij dreigend een hand in de lucht stak alsof hij de jongen een mep wilde geven. Dat geeft de burger moed!