Home > > Waar blijft onze nachtmetro?

Waar blijft onze nachtmetro?

Foto: Wikipedia
Wie 's nachts met het GVB reist betaalt veel voor weinig. Belangrijkste oorzaak hiervoor is de gebrekkige kwantiteit van het nachtnet. Overdag biedt het GVB 43 buslijnen, 16 tramlijnen, 4 metrolijnen en 6 veerlijnen aan. 's Nachts poogt het GVB met 12 nachtbuslijnen en een veerdienst de hele stad te dekken. Hierdoor rijden nachtbussen een toeristische route om van A naar B te komen. Voor reizigers naar Amsterdam Zuidoost, Amstelveen en de tuinsteden leidt dit tot onnodig lange reistijden in volle bussen.

Dit probleem wordt opgelost als de metro 24 uur per dag rijdt. Een grote groep werkenden en feestgangers zal hiervan gebruik maken. Gevolg is dat het huidige nachtnet wordt ontlast en dat de huidige spaghettiwirwar van nachtlijnen compacter kan worden ingedeeld: zo rijden er momenteel drie nachtbussen van het Centrum naar Zuidoost, met een nachtmetro hoeft er slechts 1 nachtbus binnen Zuidoost te rijden.
De exploitatiekosten van de nachtmetro zullen laag zijn. Allereerst omdat alle materiaal en infrastructuur er al is. Daarbij zal de nachtmetro een light variant zijn van de gewone metro. Hierdoor blijft de inzet van metrobestuurders beperkt en nachtelijk onderhoud aan het spoor en materiaal mogelijk. Dit houdt dus in dat de nachtmetro om de 20 a 30 minuten zal rijden en slechts enkele stations aandoet. Voor bijvoorbeeld lijn 54 zal dit betekenen: Centraal Station, Weesperplein, Amstel NS, Duivendrecht NS, Bijlmer NS (het 2e uitgaansgebied van de stad?), Holendrecht NS en Gein. Ter vergelijking: met de nachtbus duurt dit ritje minimaal 45 minuten, met de nachtmetro zal dit slechts 17 minuten duren.

De baten van de nachtmetro wegen dus op tegen de kosten. Helaas heeft dit onderwerp nooit een serieuze kans gekregen. In 2002 heeft het CDA een motie ingediend voor een nachtmetro. Deze motie werd afgewezen met als belangrijkste argument dat een nachtmetro zal leiden tot extra hoge kosten door de inzet van toezichthouders op metrostations. Geen van de fracties heeft hier destijds op gereageerd.
Vreemd, mij lijkt het onwaarschijnlijk dat deze toezichthouders de kosten dusdanig opvoeren dat het hele idee niet meer rendabel is. Bovendien zal de inzet van toezichthouders minimaal zijn als die verrekte OV-chipkaart straks is ingevoerd.

Waar wachten we nog op? In steden als Berlijn, Kopenhagen en Barcelona rijdt al jaren succesvol een nachtmetro. Een wereldstad als Amsterdam mag hierbij niet achterblijven. Ik hoop mee te maken dat de nachtmetro Amsterdammers zal doen ontwaken uit de nachtmerrie van het GVB nachtvervoer.

83 reacties op "Waar blijft onze nachtmetro?"

Rosa
-1-  Rosa:
Als dan ook de metrostations sociaal veiliger worden gemaakt, dan ben ik een groot voorstander van de nachtmetro. Het is nu al geen pretje om om 22.00 uur op een verlaat metrostation te staan. Geen hond te bekennen en dat geeft geen veilig gevoel. Laat dan ook de fietsenstallingen 24 uur per dag open zijn. Dat maakt het reizen met nachtelijk vervoer erg plezierig.
Rafiq
-2-  Rafiq:
@Rosa:
Inderdaad, die fietsenstallingen moeten dan ook open blijven!

Na 22.00 geen hond meer te bekennen? Op het gros van de metrostations valt dit toch echt wel mee. Bovendien zijn de stations uitgerust met camerabewaking en intercoms.
Naomi
-3-  Naomi:
doe mij ook maar die nachtmetro!
moet vaak vroeg naar huis, omdat ik anders niet in amstelveen kom.
Ruby van Doorn
-4-  Ruby van Doorn:
Ja idd helemaal mee eens , alleen heel belangerijk dat er dan meer veiligheid is in de metero en op de stations zelf.
Arnoud de Jong
Rafiq, volgens mij baseer je jouw verhaal op een aantal veronderstellingen over hoe het kostenplaatje er 's nachts uitziet, maar een erg doordachte indruk maakt het niet. Het opstarten van een metrostel is even iets anders dan een contactsleutel van een bus omdraaien (om maar eens mee te beginnen).
Arnoud de Jong
@Ruby: meer veiligheid=meet toezicht. Damn! Daar gaat ons kostenplaatje al!!
Marcel
-7-  Marcel:
Heel leuk allemaal, maar de vraag is of dit plan rendabel is. Als je ziet hoe mensen zich welwillend in de bus laten proppen na het uitgaan, dan willen ze vast ook wel heerlijk comfortabel naar huis gereden worden. En als dat betekent een aangepast tarief, dan betaal ik dat met liefde. Een metro per uur (op het uur) moet toch mogelijk zijn?
Muggenzifter
-8-  Muggenzifter:
Metro kun je niet een rit van 20 minuten laten rijden, vervolgens terug laten gaan (weer 20 minuten) en vervolgens de overige 20 minuten laten stilstaan, tot er een nieuw uur aanbreekt om te gaan rijden.
Opstartkosten zijn inderdaad te hoog.
Michiel
-9-  Michiel:
Heeft deze 'journalist' wel onderzoek gedaan? Er staan een aantal zeer kromme beweringen in en de conclusie “De baten van de nachtmetro wegen dus op tegen de kosten.” wordt hier echt uit de lucht gegrepen en wordt totaal niet onderbouwd.

Kortom, erg slecht stukje journalistiek. Inhoudelijk kan ik er verder weinig over zeggen, aangezien ik geen gegevens heb over de kosten en baten, en deze ook niet uit het artikel kan halen. Maar de redenaties “Infrastructuur en materieel zijn er al” kloppen niet, dat is ook voor bus, tram, trein, helikopter, enz het geval. Wil nog niet zeggen dat de kosten laag zijn om het extra te gebruiken.
Jan Stender
-10-  Jan Stender:
Wat camera bewaking op de metro stations betreft
Wel mooi allemaal,maar vaak is het wel zo,waneer iemand van de bewaking een incident ziet op de monitor,dan is het slachtoffer al van zijn of haar portemonee berooft
Rafiq
-11-  Rafiq:
Tja, dit had ik natuurlijk kunnen zien aankomen...

@Suffie,
Nee, natuurlijk heb ik geen grondig beeld van het gehele kostenplaatje in de nacht. Jij wel?
Zoals ik schrijf heeft het onderwerp nachtmetro sowieso nooit een serieuze kans gekregen. Een echte kosten baten analyse voor de Amsterdamse nachtmetro is dus nooit gemaakt (in tegenstelling tot Rotterdam!).

Gezien je eerste zin (om daar maar eens mee te beginnen) heb jij dus wel een grondige kosten baten analyse gemaakt. En ja, ik realiseer me echt wel dat er een verschil is tussen een contactsleutel omdraaien en een metrostel opstarten.

@Muggenzifter
Hoezo? Een metro kan wel degelijk om de 20 minuten rijden. Dit is wel vaker het geval bij werkzaamheden aan het spoor.

Overigens wordt het woord opstartkosten hier verkeerd gebruikt...
mrc
-12-  mrc:
De directeur van het G V B is een hopeloze baby-boomer die het al heeeel lang niet meer kan volgen en snapt, zo'n type die amper met computers om kan gaan.....WEG met die ouwe lul..tijd voor een nieuwe generatie,
Rafiq
-13-  Rafiq:
@Michiel:
Slechte onderzoeksjournalistiek?
Mijn stuk is gewoon een betoog voor een nachtmetro. Gezien de beperkte info maak ik inderdaad een aantal vooronderstellingen.

Ik weet ook wel dat het geld kost om het materiaal extra te gebruiken. Ik doel dan ook op de constante kosten. Lagere extra kosten zullen ontstaan omdat de gemiddelde constante kosten dalen als het aantal passagiers toeneemt.
Muggenzifter
-14-  Muggenzifter:
Ik heb gesproken!
Jawel
-15-  Jawel:
Luister en zit stil! De econoom spreekt!
Arnoud de Jong
@Michiel:
Ben jij docent aan de school voor journalistiek of zo dat je dit allemaal zo goed kan beoordelen? Ik vind dat je er wel meteen erg negatief op in begint te hakken.
Bij een stad als Amsterdam, met toch nogal wat pretenties, lijkt het me toch helemaal niet slecht om eens ter discussie te stellen of het OV 's nachts wat beter kan.
Want ophouden rond half 1 is toch wel een beetje knullig voor een 'wereldstad'.
Jaja, ik weet het, nachtbussen en zo... *zucht*.
Jochem Floor
-17-  Jochem Floor:
@ Arnoud: 23:55 uur, zul je bedoelen...

Ik was laatst in Lissabon. Gebied met 600.000 inwoners in de stad en 2 miljoen in de regio. Qua aantallen dus geheel vergelijkbaar met Amsterdam.

Met dien verstande, daar gaat het OV vrolijk door tot half 2. En je krijgt er ook niet een apart nachttarief in je maag gesplitst. Dat is nog eens sympathiek.
Vinus
-18-  Vinus:
Geen nachtmetro.
Het zoveelste bewijs dat Amsterdam al jaren geen wereldstad is. En ook niet zal worden. Want die nachtmetro komt er toch nooit, net als de noordzuidlijn
Hermien
-19-  Hermien:
Leuk stukje Rafiq! Maak je vooral toch niet zo druk om al die betweters zoals Michiel. Want commentaar geven op anderen kan iedereen.

Ik reis al jaren middernacht vanuit het centrum naar mijn werk in het amc. Ik zou het goed vinden als de metro dan zou rijden. Dit zou me een hoop tijd besparen!
Daarvoor wil ik zelfs wat extra's betalen!
Leslie
-20-  Leslie:
Ik vind de gedachte van Rafiq wel interessant en daar hoeft voor mij echt geen doorrekenmodel bij of een onderbouwd ondernemersplan of een gedegen journalistiek verhaal met hoor en wederhoor. Dat kan Rafiq aan deskundige overlaten of aan Michiel. Deze laatste heeft er echt verstand van zo te lezen. Voor het milieu zou het sowieso eens goed zijn om te bekijken of de Metro niet een aantal uurtjes langer kan rijden in plaats van die stinkende lawaaibussen. Dus beste GVB, laat eens wat van u horen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de huidige Metro veel efficienter en effectiever ingezet kan worden. Vooral richting Zuidoost mag deze veel beter ingezet worden.
Sigi
-21-  Sigi:
Echt een prima idee. Maar zo'n nachtmetro zou ook gewoon op elk station moeten stoppen. Als ie zou rijden zouden er ook meer mensen 's avonds op de perrons zijn waardoor het veiliger zou worden.
Als die metro's zonder bestuurder er over een tijdje zijn heb je ook geeb dure personeelskosten zoals op de bus.
Arnoud de Jong
Rafiq, de verongelijkte toon in je reactie op mij lijkt me onterecht. Denk maar eens na: zowel je pleidooi voor een nachtmetro als de vingerwijzing naar de politiek omdat ze het idee niet serieus zouden nemen, baseer je op de veronderstelling dat het allemaal wel financieel haalbaar zal zijn, iets wat je niet alleen neerzet met de stelligheid van iemand die weet waar hij het over heeft, maar waarvan je vervolgens ook nog eens bekent dat je er eigenlijk niet zo diep over hebt nagedacht. Daarmee haal je in mijn beleving je eigen stuk onderuit, want het zou dus zo maar kunnen dat het idee in een vroeg stadium is afgeschoten omdat er iemand rondloopt die de financiële consequenties wel in korte tijd heeft kunnen overzien.

Ik ben zelf ook geen metro-loog, maar al typende kom ik toch al tot een heel andere conclusie dan jij. Tel even mee: het laten rijden van een metro in de nachtelijke uren betekent een uitbreiding van het aantal arbeidsuren en dus een uitbreiding van de formatie binnen het GVB. Deze uren liggen ook nog eens in een relatief duurdere periode, nachtdiensten worden namelijk altijd beter beloond. In die relatief dure uren worden er ook nog eens minder ritten gereden (dus meer arbeidskosten per rit) en met minder passagiers (dus minder inkomsten per rit). Die extra capaciteit aan bestuurders brengt opstartkosten met zich mee in de vorm van werving, selectie en opleiding, wat meteen al de vraag met zich meebrengt of het GVB wel in staat is om die golf van nieuwe collega's een opleiding te bieden. Tenslotte hoeven ze nu alleen maar het natuurlijk verloop aan te zuiveren.

Met bestuurders alleen ben je er echter niet, je hebt namelijk ook nog, ook 's nachts, een backoffice in te vullen onder meer bestaande uit verkeersleiding, technisch personeel, storingsdienst enzovoorts. Voor die groep geldt hetzelfde arbeidstechnische probleem.

Met betrekking tot de toezichthouders zijn we al eerder tot de conclusie gekomen dat die er niet alleen is voor kaartcontrole, maar ook voor de veiligheid in de metro en op de stations, iets wat juist des te belangrijker is omdat a. metrostations in de nachtelijke uren kwetsbaarder zijn qua veiligheid dan overdag en b. ook het reizende publiek een andere samenstelling zal hebben (was het niet juist in de uitgaansgebieden en in de nachtelijke uren dat er zo veel problemen met drinkende stappers zijn?).

Voor wat betreft de infrastructuur: die ligt er al, maar de afschrijving en het onderhoud daarvan is berekend op het aantal uren dat de baan daadwerkelijk in gebruik is, oftewel: een nachtmetro rijden betekent snellere afschrijvingen en meer onderhoud, dus hogere kosten.

Feitelijk betekent de nachtmetro dus een relatief hogere investering tegen een lagere opbrengst. Dat zou op zich geen probleem hoeven zijn als het GVB op zich winstgevend zou zijn, dan is het namelijk gewoon een stukje extra dienstverlening. Volgens mij is het echter al lang en breed vastgesteld dat het hele openbaar vervoer in Amsterdam het al moeilijk genoeg heeft om de normale dienstverlening en het minimale aan onderhoud rond te breien, nog eens een extra zware investering die speciaal bedoeld is voor een relatief kleine groep feestgangers en nachtwerkers, lijkt me niet voor de hand liggend.

Stel nou dat ik verhaal voorleg aan iemand die er verstand van heeft en die komt met een aantal simpele berekeningen tot dezelfde conclusie, moeten we het dan alsnog de politiek in schoppen om die beslissing het predikaat 'serieus overwogen' te kunnen geven?

Zelf zou ik eerder denken aan het uitbreiden van het aantal nachtbuslijnen. Is ook relatief duur, maar dat proces hééft al een nachtdienstcyclus inclusief backoffice en zal dus in vergelijking met een nachtmetro minder kosten.
Rafiq
-23-  Rafiq:
@Suffie:
Fijn dat je de tijd hebt genomen om zo uitvoerig (en inhoudelijk) op mijn betoog in te gaan. Jouw reactie komt er dus op neer dat ik de extra kosten en de bijbehorende investering die de nachtmetro met zich mee zal brengen behoorlijk onderschat.

Wat betreft de kosten: je noemt terecht een heleboel kosten op die de nachtmetro met zich zal meebrengen. Je gaat echter niet in op het feit dat de kosten van het nachtbusnetwerk zullen dalen. Momenteel reist 40 procent van de nachtbusreizigers richting Amsterdam Zuidoost (3 bussen per halfuur). Als die nachtmetro is ingevoerd zijn deze (en andere) bussen dus overbodig. Gevolg: minder busbestuurders, onderhoud, afschrijving aan bussen. Ook het veiligheidsaspect wordt in mijn optiek overschat: een goede instapcontrole is voldoende. Dit kan vrij efficiënt: 1 ingang open per metrostation, bij die ingang staan een aantal toezichthouders. Dronken feestgangers etc. komen er dus niet in. Hierdoor zal toezicht op het metrostations en in de metrostellen tot het minimum kunnen worden beperkt.

Betreft de investering: je geeft aan dat een uitbreiding naar de nacht een hoop opstartkosten met zich meebrengt (nu begreep ik tenminste wat je hiermee bedoelde). Hier is inderdaad een grote investering mee gemoeid. Je concludeert echter dat deze investering sowieso niet verstandig is omdat het GVB niet winstgevend is. Dit is onjuist. In 2008 heeft het GVB inderdaad een verlies van 7.8 miljoen geleden. De vijf jaar daarvoor echter niet. In 2003 was de nettowinst 8.6 miljoen, in 2004 was de nettowinst 7.2 miljoen, in 2005 was de nettowinst 10.3 miljoen, in 2006 was de nettowinst 10.7 miljoen en in 2007 was de nettowinst 6.9 miljoen. Dit klinkt niet als een bedrijf dat moeite heeft om het hoofd boven water te houden.

Ten slotte: ik schrijf nergens dat ik er eigenlijk niet zo goed over heb nagedacht. Het enige dat ik in mijn reactie heb aangegeven is dat ik de kosten en baten niet heb gekwantificeerd. Dit blijkt toch ook uit mijn pleidooi? Ik noem immers nergens getallen. Ik schrijf eveneens nergens dat dit idee de politiek in moet worden geschopt. Dit is immers al lang en breed gebeurd. Ik geef slechts aan dat het plan destijds is afgewezen vanwege de hoge kosten van extra toezichthouders. Waarna ik aangeef dat dit mij onwaarschijnlijk lijkt (hoezo erg stellig?).

Wat mij betreft mag je mijn verhaal best wel laten doorrekenen door een echte metroloog. Autoriteitsargumenten zijn immers nog meer waard…
Arnoud de Jong
Ja, interessante reacties van Suffie en Rafiq! Zet je toch aan het denken.
Maar waar ik ook aan moest denken was die zogenaamde 24-uurs economie waar iedereen een paar jaar geleden zo de mond vol van had. Hoor je nu niets meer over, trouwens.
Maar als iedereen nu bij toerbeurt 's nachts gaat werken lossen we de files op en maken we de nachtmetro rendabel. Toch?
Rob
-25-  Rob:
Ha,ha. De 24-uur economie. Is destijds uitvoerig beschreven en bepleit door een aantal die zelf.....tja daar niet aan mee (willen)doen. Dat is iets voor andere mensen.
Rafiq
-26-  Rafiq:
@Arnoud:
Interessant. Volgens mij speelt de 24-uurs economie in zijn puurste vorm zich alleen nog online af (op elk moment van de dag kun je immers bankzaken etc. regelen). Het grootste gedeelte van de bevolking werkt inderdaad nog gewoon van negen tot vijf, met alle gevolgen van dien.
(Verdorie, weer een argument tegen mijn nachtmetro!).

Aan de andere kant kan het wellicht aantrekkelijker worden voor mensen om 's nachts te werken als het OV verbetert.
Jelmer
-27-  Jelmer:
In Hamburg rijden de metro's in het weekend wel 's nachts en de rest van de week niet. Ook een optie.
Maar beter: gewoon een paar meer buslijnen en geen extra tarief.
Arnoud de Jong
Beste Rafiq, je hebt het over het opheffen van één buslijn richting Zuidoost als compensatie voor het laten rijden van een metro. Die twee staan dus niet in verhouding tot elkaar. Een buslijntje extra laten rijden of schrappen is qua backoffice geen probleem, hooguit voor het al of niet inplannen van chauffeurs en wat extra brandstof- en onderhoudskosten. Voor het rijden van één metrostel moet je echter een compleet circus opstarten, zoals ik al eerder omschreef, waarbij ik persoonlijk vind dat je het veiligheidsdeel onderschat.

Daarnaast spreek je over het aandoen van een beperkt aantal stations, wat automatisch inhoudt dat bepaalde stations worden overgeslagen. Hoe worden die dan gedekt?

Ook met betrekking tot die winstgevendheid van het GVB horen wel wat kanttekeningen: 10 miljoen euri's per jaar winst?? We hebben het dan wel over een bedrijf met een omzet van bijna 400 miljoen euro's, waarvan een groot deel uit rijkssubsidie's bestaat en waarvan het metrodeel als minst winstgevend wordt gekenmerkt. Die winsten zijn dus maar heel relatief!

Het GVB geeft in de publicaties aan vooral te willen investeren in schoner busvervoer, vernieuwing van materiaal, verbeterde serviceverlening en veiligheid op stations en schoner vervoer. Met name op het gebied van dienstverlening is in mijn ogen winst te halen, lees op AC maar eens de stukjes over uitvallende lijnen, de staat van onderhoud van stations en infrastructuur, Poolse invalchauffeurs enz.. Nogmaals: ik denk dat het GVB momenteel andere prioriteiten heeft dan het zorgen voor een aantal stappers die graag een kwartiertje eerder thuis willen zijn.
Anneke uit Zeeburg
-29-  Anneke uit Zeeburg:
*zucht*
Amsterdam zou zich graag willen meten met andere (wereld)steden in Europa, maar nee hoor...
Amsterdam blijft veel liever het wat groot uitgevallen dorp binnen Europa :/
En hoezo heeft het GVB momenteel andere prioriteiten dan het zorgen voor een aantal stappers die graag een kwartiertje eerder thuis willen zijn????
Behalve het 'stappubliek' , zijn er nog veel meer mensen die graag gebruik zouden maken van een nachtmetro..
Ik noem een grote groep toeristen uit o.a. Amerika, Japan, China, Duitsland, Italie, Spanje enz enz, die de stad jaarlijks met vele honderdduizenden bezoeken...
Al die toeristen kijken altijd weer vreemd op, dat het 'leven' in Amsterdam om een uur of 0:30 uur stopt....
We hebben het hier over het openbaar vervoer binnen de stadsgrenzen van Amsterdam, niet over streekvervoer buiten de gemeente...

Kom op nou mensen, hoe moeilijk kan het zijn...
van Inkel
-30-  van Inkel:
@ Suffie

Wat een ontzettende gelul weer over het invullen van een backoffice (verkeersleiding, technisch personeel, storingsdienst enzovoorts).

Die gasten zitten er ook al overdag hoor, dus het is flauwekul dat je plotseling een blik met nieuw personeel moet opentrekken....
Het is gewoon een kwestie van een nieuwe planning maken, en het opnieuw indelen van personeel dat al aanwezig is!
Tevens heb je in de nachtdienst minder personeel nodig dan overdag.
Puur om de simpele reden dat er 's nachts minder materieel rondrijdt!
Arnoud de Jong
Van Inkel, als je niet zo stom was begonnen had ik je uitgelegd hoe dat werkt..
Arnoud de Jong
Anneke, stap eens 's avonds laat op de metro en kijk hoeveel Chinezen, Amerikanen en Italianen er in zitten.
Leon
-33-  Leon:
@Suffie, waarom wimpel je alle voorstellen, ideen etc.etc. af et niet haalbaar, kan niet werkt niet, hoort niet etc.etc. Juist met dit soort reacties zal het nderdaad nooit wat worden. Waar een wil is is een weg zou ik zeggen. Dus in plaats van te “hangen” kun je ook zoeken naar welke weg er dan te beandelen zou moeten worden. Is iets constructiever. Oh ja, natuurlijk zie je nu geen enkele Chinees, japanner, Amerikaan op de Metro omdat nu al wordt gemeld dat de Metro niet rijdt. Vandaar.
Arnoud de Jong
Leon, op de stukjes waar ik niets op aan te merken heb reageer ik niet. En dat zijn de meeste, dus eigenlijk valt het allemaal wel mee....
Marco
-35-  Marco:
@Leon, leg me es uit waarom een Japanse toerist richting Bijlmer zou willen met de metro.
Leon
-36-  Leon:
Marco, leg mij eens uit waarom een Nederlandse toerist zo graag de wijk Harlem wil bezoeken? Voor een toerist met interesse in architectuur/woningbouw etc.etc. heeft Amsterdam meer te bieden dan alleen de monumenten, het centrum, het Red Light District, rondvaartboten etc.etc.. Zegt deze vraag niet iets over jouw opvatting wat en/of wie een toerist is/zou moeten zijn?
RudiPensionado
-37-  RudiPensionado:
Zelden zo'n slecht artikel hier gelezen.
Of je Amsterdam (wereldstad?) nu vergelijkt met andere steden of niet het feit is dat men hier in de nacht en vroege ochtend niet veel reist. Het is dus niet rendabel om het netwerk van overdag ook in de nacht te exploiteren.
Weleens in een vroege bus of tram gezeten?
Ik kan mij niet geheel aan de indruk ontrekken dat de schrijver geen geld heeft voor de taxi en geen zin heeft om te fietsen en hier teveel podium krijgt.
Broer Konijn
-38-  Broer Konijn:
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom de Amsterdamsche metro nooit is doorgetrokken naar Schiphol???
En waarom is metrolijn 50 (Gein - Isolatorweg) nog altijd geen ringlijn??
Anneke uit Zeeburg
-39-  Anneke uit Zeeburg:
@ RudiPensionado:

Je schrijft: “Het is dus niet rendabel om het netwerk van overdag ook in de nacht te exploiteren”.

In de nacht hebben we het ook niet over om de 7 minuten een metro, maar 1 keer per uur (ingekort treinstel)!! Dus kan je sowieso 2 of 3 buslijnen richting A'dam Zuidoost schrappen!
'S nachts rijden tussen de 4 grote steden toch ook om het uur nachttreinen???

Kom op mensen (Amsterdammers), hoe moeilijk kan het zijn..
Dr.D
-40-  Dr.D:
Het oude verhaal waarom vele mensen niet graag in Zuid Oost willen wonen en waarom er zoveel snorders zijn die wèl die kant opgaan voor weinig.
O. Schmidt
-41-  O. Schmidt:
@BroerKonijn:
Omdat we politici met slappe knieën hebben die het liefst angstig wegkruipen als er een ambitieus project op tafel ligt.

Belachelijk natuurlijk dat er nog steeds geen nachtmetro is. Pretentieus gelul over Amsterdam als metropool zorgt er niet voor dat Amsterdam een metropool wordt, dan zul je toch echt wat meer moeten doen.

Was laatst in NYC. Daar hebben ze hoogstedelijke kwaliteiten pas door. Als je om 12 uur 's nachts schoenen wilt kopen, dan kan dat. Als je om 3 uur 's nachts met de metro naar Brooklyn wilt, dan kan dat. Hier worden in het centrum vergunningen van nachtzaken ingetrokken omdat ze ineens zogenaamd overlast veroorzaken.
yanny
-42-  yanny:
Rafiq,

Ik leef met je mee!

Maar niet alleen moet het avond/nacht netwerk van de Metro ter discussie staan, want ook 'buitenwijkers' die in Osdorp en 'de Aker' wonen laten het wel uit hun hoofd om een avondje uit te gaan in Theater 'De Meervaart' vanwege de belabberde OV-dienstregelingen.

Twee uren lang kouvatten op de halte naast de Sloterplas zorgt er wel voor dat je thuisblijft!
Rafiq
-43-  Rafiq:
@Suffie:
Wederom bedankt voor je inhoudelijke reactie. Ken je trouwens iemand die in staat is om te schatten wat de winstmarge van zo'n nachtmetro zou zijn? Dus: ritprijs per passagier minus gemiddelde kosten per passagier. Om vervolgens een vergelijking te maken met de huidige situatie.

@Yanny:
Dankjewel, het is onderhand een gevoelig onderwerp geworden :)
Twee uur(?!) lang kouwvatten op de halte naast de Sloterplas is inderdaad geen pretje.
RudiPensionado
-44-  RudiPensionado:
En maar doorzeuren terwijl er in de nacht GVB bussen rijden.
Folders over de dienstregeling zijn beschikbaar dus................
Arnoud de Jong
Als het aan Rudi had gelegen hadden we nu nog paardentrams, dat merk ik wel.
Jan Stender
-46-  Jan Stender:
Ik maak al jaren geen gebruik meer van het openbaar vervoer,en verplaats me eigen via fiets of scooter,en af en toe per auto
En dat gaat prima
MBP
-47-  MBP:
zonder oeverloos geouwehoer, wat in een verveeld uurtje best vermakelijk kan zijn: hoe krijgen we dit, ook in mijn ogen 'goede' idee, op de lokale politieke agenda??!! actie ipv geouwehoer!!
Jan Stender
-48-  Jan Stender:
Actie komt er nauwelijks,dus het blijft bij ouwenelen
http://reigeskid.hyves.nl/
-49-  http://reigeskid.hyves.nl/:
Zo zo
Wat een meningen zoal.
Ik denk persoonlijk dat de scooter hét vervoersmiddel in Damsco is.
Maar about de metro en 24 uur....
Wat dacht je van bedrijfen als TO SERVE AND PROTECT? i.s.m het gvb? dan ben je, in mijn opinie, grotendeels van je 'probleem' veiligheid af.

Daarnaast is er her en der gesproken over opstartkosten. Wat een onzin! De metro rijdt dan 24 uur hij is al de hele dag aangeweest.

Gewoon doen!!
En !^$#@ de chipknip!!!
van Inkel
-50-  van Inkel:
@ de vorige reactie

Dat zei ik dus ook al een paar berichten eerder, alleen kreeg ik er geen reactie meer op....

Opstartkosten???
Die gasten zitten er ook al overdag hoor, dus het is flauwekul dat je plotseling een blik met nieuw personeel moet opentrekken....
Het is gewoon een kwestie van een nieuwe planning maken, en het opnieuw indelen van personeel dat al aanwezig is!
Tevens heb je in de nachtdienst minder personeel nodig dan overdag.
Puur om de simpele reden dat er 's nachts minder materieel rondrijdt!
Marco
-51-  Marco:
@van Inkel, er komen meer uren bij en dus zullen er ook meer mensen bij moeten komen (we nemen aan dat het personeel nu al aan de max. qua uren zit). Deze mensen kosten keer 150% tot 200% van normaal. Want 's nachts.
Verder zit er snachts veel minder mensen in de metro. Ja ook in t weekend, want er wonen relatief weinig mensen in Zuidoost die met de metro willen. Want door de week is 95% van de metro gevuld met scholieren en bankmensen die alleen door de week in Zuidoost komen.

Conclusie: kan dus niet uit.
Jochem Floor
-52-  Jochem Floor:
@ Marco: “Verder zit er snachts veel minder mensen in de metro.” Waar komt dat onderzoek vandaan, waarop je die veronderstellingen baseert? Volgens mij wordt de metro 's nachts alleen maar minder gebruikt omdat het ding dan gewoon niet rijdt.

Net als een metrobestuurder, kost ook een buschauffeur 's nachts dubbel. Alleen heeft het GVB aanmerkelijk meer bussen en (dus chauffeurs) nodig om de vervoerscapaciteit van haar metrostellen te evenaren. Dat betekent meer buschauffeurs, en dus hogere loonkosten.

De personeelskosten zullen dus niet de factor zijn die aan een nachtelijke metrolijn in de weg staan.
Arnoud de Jong
Jochem, je hebt het stukje over het opstarten en onderhouden van een backoffice duidelijk gemist...
Gerard
-54-  Gerard:
@Suffie. Zeker erg veel bezig geweest met reorganisatie en meer van dat soort zaken. Je hebt het voortdurend over een backoffice maar wat bedoel je daarmee? Tegenwoordig hoor je namelijk niet anders dan dat er een frontoffice is waar je je vraag kunt stellen en dan neemt de frontoffice deze mee naar de backoffice. Is dat het beroemde over de schutting gooien en net doen of je klantvriendelijk bent? Een verkapte vorm van werkgelegenheid? En dan vooral andere op een betuttelende wijze terechtwijzen. Wel erg makkelijk. Kom op, nu eens in gewoon Nederlands duidelijk maken wat je eigenlijk bedoelt. Kunnen we namelijk allemaal meelezen wat je bedoelt.
Arnoud de Jong
@Rafiq: helaas niet, dus ik moet mijn inschatting -net als iedereen- maken vanuit mijn eigen beperkte kader:

1. De metro is volgens de jaarstukken het minst winstgevende deel van het GVB;
2. De overall- en personeelskosten in de nachtelijke uren zijn hoger dan overdag omdat er a. minder ritten zijn, b. slechter bezette ritten zijn en c. hogere loontarieven worden gehanteerd, ergo:
c. de kosten per rit zullen, alles naar ratio verdeeld, een stuk hoger uitvallen dan op de dag.

Met het beetje bedrijfseconomische kennis dat me van het Cartesius is bijgebleven reken ik op basis van deze gegevens uit dat het invoeren van een nachtmetro bepaald geen gouden ei zal zijn. Onmogelijk? Dat zul je mij niet horen zeggen, maar het lijkt me wel duidelijk dat een tegengeluid op z'n plaats is.

Maar goed, even waar het mij vooral om gaat: Op zich is er natuurlijk niets mis met dit soort ideeën, wat dat betreft mag Amsterdam zich gelukkig prijzen met zulke meedenkende inwoners! Dat die ideeën worden gebaseerd op veronderstellingen en calculaties vanuit het eigen referentiekader, daarbij vaak niet gehinderd door juiste informatie en kennis van zaken, is op zich ook geen probleem. Je hoeft tenslotte geen inhoudsdeskundige te zijn om een goed idee te hebben. Integendeel, teveel expertise op een bepaald gebied is vaak dodelijk voor de creativiteit.

Waar het in mijn visie fout gaat is als mensen op basis van beperkte informatie en inzichten menen een oordeel te moeten vellen over de mensen die er over gáán. Zo'n figuur die kreten als 'belachelijk' en 'slappe knieën' hanteert op basis van vermoedelijk niet meer kennis van zaken dan wat hij tijdens de vrijmibo heeft opgepikt, geeft wat mij betreft nauwelijks blijk van enig vermogen om dit soort vraagstukken vanuit een onbevooroordeelde invalshoek te bekijken.

Maar goed, hoe was het ook al weer? De beste metrostuurlui staan op het perron..??
Arnoud de Jong
@Gerard: goeie vraag, maar feitelijk al omschreven...maar goed, even voor de duidelijkheid: als je een bus wilt laten rijden heb je feitelijk alleen een bus, een bestuurder en een plens benzine nodig. Tenminste om te rijden. Daarnaast heb je echter ook mensen nodig die het contact met de chauffeur onderhouden en mensen die in actie komen als de bus er mee stopt of ergens tegenaan rijdt. Bij een metrostel zal dat iets ingewikkelder liggen: naast een bestuurder zijn er mensen nodig die het spoor van stroom voorzien en de techniek bewaken, die het traject continu observeren en die in actie komen als een metrostel ineens stroomloos in een buis blijft steken. Feitelijk is hier een complete verkeersleiding voor nodig, die dus 's nachts moeten worden ingeroosterd buiten te tijden dat ze normaal overdag werken. Een metrostel is gewoon wat complexer dan een bus waarmee je gewoon een weg oprijdt...
Jochem Floor
-57-  Jochem Floor:
@ Suffie: Dat er nog wat haken en ogen aan zo'n nachtopenstelling zitten snap ik best. Wat niet klopt is dat hier de keuze tot die ene overweging wordt teruggebracht. Dat geeft blijk van een beetje eenzijdige benadering; een soort geestelijke luiheid van betrokkenen, zo je wilt. Dat vind ik jammer.
Miriam
-58-  Miriam:
@Suffie. Ik zou niet alleen naar de kosten kijken maar ook naar de opbrengsten. Naar mijn idee kan de Metro veel effectiever en efficienter ingezet worden. Je somt een erg praktische kant op maar ik vraag me af of dat het enige is waar je rekening mee moet houden. Ik kan me voorstellen dat er voor het laten rijden van de nachtbussen ook een hoeveelheid mensen paraat moeten blijven. Bij de metro is er al de beschikking over een heel arsenaal aan schermen en andere communicatiemiddelen. Bij de bussen kan men nauwelijks goed meekijken. De metro wordt centraal aangestuurd, de bussen niet. Metro kan veel sneller en veel meer passagiers vervoeren. Bussen minder. Dus, ik zou zeggen beste mensen bij het GVB ga eens aan de slag om er echt werk van te maken. Oh ja, mijn compliment voor je iets mildere opstelling naar Rafiq. In ieder geval beter dan de voorgaande teksten die meer zoiets hadden van Oh nee, hebben we al vaker gedaan, is al eerder aan de orde gesteld etc.etc.. Nieuwe tijd, nieuwe kansen!
Marco
-59-  Marco:
Maar nu is me nog steeds niet duidelijk WIE er nou 's nachts met de metro wil en HOEVEEL mensen.
Overdag zit de metro stampvol idd. Met kantoormensen en scholieren. 's Avonds na de spits is t best wel uitgestorven in de metro. Laat staan 's nachts.
Jochem Floor
-60-  Jochem Floor:
@ Marco: Nogal wiedes natuurlijk, als er 's nachts niet gereden wordt.
Marco
-61-  Marco:
@Jochem, weleens van extrapolatie gehoord?
Arnoud de Jong
Jochem, als je als beoogd winstgevend bedrijf een oordeel moet vellen over het uitbreiden van een niet-winstgevende tak, en wel gedurende uren waarin het kostenaspect zwaarder weegt en de opbrengsten naar verwachting minder, van hoeveel kanten moet je een zaak dan bekijken alvorens niet meer geestelijk lui te worden genoemd?
zeur toch niet zo
-63-  zeur toch niet zo:
ik beschik hier over uitgebreide rapporten van onder andere McKinsey en het CPB die aantonen dat het financieel zeker haalbaar is. Klaar. Kunnen we nu dan weer discussiëren over de wenselijkheid van een nachtnet?

Amsterdam Centraal is een clubje van hard werkende vrijwilligers - je kan niet verwachten dat ze zelf een heel bedrijfskundig onderzoek doen terwijl ze er zelf een drukke baan of studie naast hebben.

Rafiq: draai anders eens de bewijslast om. Laat Michiel of Suffie maar eens aantonen dat het NIET financieel haalbaar is!
Rogier
-64-  Rogier:
@Zeur toch niet zo, kijk, dat is nog eens een keer klare taal. Kom op Suffie ga er eens goed voor zitten. Denken in kansen haalt heel veel ruis uit je hoofd. Voortdurend achteruit kijken en doemscenario's opwerpen, daar hebben we de ambtenaren voor.
RudiPensionado
-65-  RudiPensionado:
Kijk nou toch even naar het dekkingsgebied van de nachtbussen en stop met het geleuter over de nachtmetro. Is overdag al niets dus in de nacht alleen voor lui die niet met de bus willen en geen taxi kunnen betalen.
Wat is er toch mis met de bus?
Het huidige vervoer komt voort uit het ROA overleg.
Als amateurs hier ook al gaan zwaaien met rapporten zijn zij niet beter dan de zittende klub. Er is vervoer en anders bedenk je maar wat anders.
Wouter
-66-  Wouter:
Probleem met de Amsterdamse metro is dat deze in de binnenstad nauwelijks overdekt (vanaf Leidseplein of Spui pak je niet de metro).

Toch heeft het mij wel verbaasd dat de metro's ook in het weekend 's nachts niet rijden. In Stockholm (vergelijkbaar aantal inwoners) hebben ze de metro al veel eerder grootschalig aangelegd (100 stations), en daar rijdt ie in het weekend 's nachts ieder half uur; erg plezierig!

Ik denk dat het verwachte gebruik onderschat wordt. NS verwachtte ook dat er weinig belangstelling zou zijn voor het Brabantse nachtnet, maar dit bleek erg mee te vallen (http://www.verkeersnet.nl/o...)
Arnoud de Jong
Lieve vriendjes, is de kern van mijn betoog nou echt niet overgekomen?
Arnoud de Jong
@Wouter: maar daar zit hem nou ook vermoedelijk de crux! Als je een goed dekkend metronet hebt, dat vrijwel de hele stad dekt, wordt het al gauw aantrekkelijker om die ook in de nacht te laten rijden omdat het voor meer mensen sneller en aantrekkelijker wordt. In Amsterdam ligt feitelijk maar anderhalve lijn met een veel beperkter bereik en dus een veel beperktere doelgroep. Bussen geven vooralsnog een grotere dekking...
Rafiq
-69-  Rafiq:
@Suffie:
Tja, iedereen wilt nu ineens cijfers zien. Die zijn er natuurlijk niet want die nachtmetro heeft nooit gereden. Misschien moet er gewoons eens een vrijdagnacht een heus nachtmetro experiment plaatsvinden :)
Anneke uit Zeeburg
-70-  Anneke uit Zeeburg:
@ Rafiq (m.b.t. nachtmetro experiment vrijdagnacht)

Ik rij dan ook mee!
Rafiq
-71-  Rafiq:
Gaaf! :) Wordt een gezellig feestje!
Jan Pieter de Waal
-72-  Jan Pieter de Waal:
@ Wouter

Grappig dat het experiment van De Nederlandse Spoorwegen met de nachttrein richting de provincie Noord Brabant zo'n doorslaand succes is gebleken.
Wat nog grappiger is en dat die domme NS, jarenlang in de veronderstelling was dat een nachtlijn onrendabel en geen animo voor een nachttrein buiten de Randstad zou zijn.
(Kortzichtheid van de NS doet me een beetje denken aan het Amsterdamsche GVB en dan met name de discussie over de nachtmetro)

http://www.verkeersnet.nl/o...
Arnoud de Jong
Rafiq, je zou wellicht een aardige voorspelling kunnen maken op basis van de bezetting van de nachtbussen op de lijnen richting ZO en van daaruit een berekening maken richting nachtmetro. Daarnaast blijft natuurlijk altijd de vraag staan: spring je als bedrijf in op een vraag, of breng je iets op de markt wat vraag genereert...?
Rafiq
-74-  Rafiq:
@Suffie:
Bekende afweging. Ik zou zeggen het laatstgenoemde, immers: “Ieder aanbod schept uiteindelijk zijn eigen vraag”
Ik ga er nog eens achteraan.
Jan Pieter de Waal
-75-  Jan Pieter de Waal:
@ Suffie

Je kan nu wel “mooie” berekeningen gaan maken met: bezettingen nachtbussen en dat doorvertalen naar mogelijke bezettingen richting nachtmetro, maar heb je weleens stilgestaan bij het feit dat de huidige nachtbussen een complete sightseeing Amsterdam doen en vaak onnodig lang onderweg zijn, voordat zij de plaats van bestemming hebben bereikt...
Voorbeeld: de nachtbussen van Amsterdam CS naar Zuidoost duurt in de nacht vaak dik een uur en twintig minuten...
Is voor o.a. ziekenhuispersoneel dat in het AMC ziekenhuis werkt, dus geen optie...
Dus dat is een groep die eerder de auto pakt om op hun bestemming te komen.

Wat ik wil zeggen, simpel doorberekenen van reizigersaantallen nachtbus naar nachtmetro is niet dus niet zo simpel!
Puur om het feit dat de huidige nachtbussen grote omwegen maakt, lang onderweg is en veel mensen in de nachtdienst daarom de nachtbussen van het GVB links laten liggen..
Arnoud de Jong
@Rafiq: dan heb ik mijn doel bereikt... ;-)

@JP: Uiteraard zijn er allerlei factoren te bedenken die dit soort cijfers zouden beïnvloeden, variërend van busangst (zie ander stukje op AC) tot zwerversproblematiek in metrostations, en daarvan is wat jij noemt absoluut niet de minste! De vraag is alleen of de groep die nu om allerlei redenen afhaakt, straks wél gebruik van de nachtmetro gaat maken! En wat meer is: is dat aantal genoeg om een nachtmetro betaalbaar te maken? Ongetwijfeld zal het laten vervallen van buslijnen ten gunste van de nachtmetro ook 'slachtoffers' eisen, maar hoeveel?? I dunno!

Wat mij in ieder geval duidelijk is, en wat ik ook eigenlijk wil duidelijk maken, is dat een vraagstuk een stuk ingewikkelder is dan: ik wil een nachtmetro-ik vind dat het kan-wie dat niet vindt is een lul!
-77-  :
Misschien moet deze discussie niet in de eerste plaats gaan over de rendabiliteit van een nachtmetro, maar over de wenselijkheid ervan. Feit is (ik spreek uit ervaring) dat het huidige openbaar vervoer van en naar Zuidoost 's nachts ver beneden de maat is. De rit met de nachtbus duurt ruim drie kwartier, en toen ik zelf nog in de K-buurt woonde moest ik nota bene ergens in Diemen-Zuid overstappen. Het was geen pretje om daar in het holst van de nacht eindeloos in de kou op een aansluiting te staan wachten. Voor mij was dat aanleiding om de fiets, een taxi of een snorder te pakken, maar 99 van de 100 Bijlmerbewoners blijven om die reden gewoon thuis.

Een goede verbinding met de rest van de stad is een van de belangrijkste manieren om Zuidoost aantrekkelijker te maken voor bezoekers en bewoners. Zeker als je meer hoogopgeleide, werkende, jonge mensen naar het stadsdeel wilt trekken én ze daar wilt vasthouden. Ikzelf ben althans uiteindelijk - mede vanwege de slechte verbinding - verhuisd naar een ander deel van de stad.

Rendabel of niet, in een leefbare stad mag best geïnvesteerd worden. Per slot van rekening hoeft openbaar vervoer helemaal niet per se winstgevend te zijn. Het is niet voor niets een publieke voorziening. Het pondje naar Noord, dat (in 1 geval zelfs 24 uur per dag) gratis(!) vaart, levert het GVB ook geen geld op.

Mij lijkt een beperkte nachtmetrodienst bijzonder wenselijk, en als daar wat geld bij moet, dan zij dat maar zo. Te meer omdat je daarmee niet alleen investeert in de metro zelf, maar ook in stadsdeel Zuidoost. De economische en sociale waarde daarvan is niet onmiddellijk gemakkelijk in de berekening op te nemen.
Daantje
-78-  Daantje:
Ik ben net op zoek naar hoe ik vanavond/vanacht weer thuis kan komen zonder 30 euro voor een taxi te betalen of 3 kwartier in een bus te hoeven zitten en kom uit bij dit artikel. Zuid Oost zou inderdaad ook in de nacht wat beter bereikbaar mogen zijn. Een nachtmetro staat dus ook op mijn verlanglijstje.
Dante A.
-79-  Dante A.:
Als er een nachtmetro gaat rijden blijf ik hier wonen. Ook als die metro per computer wordt aangestuurd. Want dat kan.
Aha
-80-  Aha:
Aha,

Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

http://www.parool.nl/parool...
Jochem Floor
-81-  Jochem Floor:
Hear, hear!
Grote klasse!
Danny
-82-  Danny:
Nachtmetro's zijn de beste optie!!!

Woon al een jaar in Zuidoost en ben een student die graag wil uitgaan.
Zie zovaal die bus heen en weer gaan dat mensen kots-neigingen hebben en uiteindelijk ik de pineut word.

- Met het extra geld dat mensen vergeten uit te checken en te gemakzuchtig zijn om de 4 euro niet trg te vragen, kunnen ze zkr van betalen!

- Zuidoost wordt doormee ook een gebied waar mensen willen wonen en niet dat mensen beperkingen hebben als ze toevallig op bezoek zijn bij een vriend en voor 12 uur naar huis moeten gaan, omdat ze dan met de nachtbus moeten rijden.

- En tjah..
Financieel niet haalbaar zeg je hé!
Waarom andere grote steden wel, maar hoofdstad als Amsterdam dan niet?
Daarvoor heb je een proefperiode voor toch?
Ik zou zeggen DOENN!!!
Danny
-83-  Danny:
OJA!!!

De reis duurt langer, omdat ik ook steeds mensen zie instappen die voor hun werk naar het centrum toe reizen!

dus meer redenen!!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.