Bij een presentatie van nieuwe plannen (lees op papier) zien die er altijd geweldig uit. Opvallend, altijd een lege stoep/rijweg en keurig in het gelid staande fietsnieten, ook leeg. Na daadwerkelijke realisatie, eerlijk is eerlijk, ziet een geherprofileerde stoep/straat er dan ook fantastisch uit. Een ware metamorfose. Mij zul je daar echt niet over horen klagen. Maar, wat ik dan weer wel heel naar vind, is het onderhoud na zeg ongeveer krap een half jaar. Daar word ik dan wel weer heel treurig van.
Nu hebben niet alleen de nieuw geherprofileerde straten enorm te lijden van niet al te liefdevol onderhoud. Wat te denken van oprukkende boomwortels? Kijk voor de 'gein' maar eens op en rond het Amstelveld. Steen en groen zijn kennelijk een ongelukkige 'stads'-combinatie. Maar, om dit een beetje te beteugelen hebben ze daar bij de afdeling herbestrating een oplossing voor bedacht. Er wordt niet meer herbestraat met klinkers, maar er wordt dan een plak (koud)asfalt neergelegd. Geen idee of dit nu zo een 'gelukkig huwelijk' is, maar zoals gemeld, ik heb er geen verstand van. Nu moest ik vandaag voor mijn werk (op de fiets) van de ene naar de andere kant van het centrum. Heerlijk over een van de grachten. Nou ja heerlijk.
Nu is het bekend dat door het werk aan de NoordZuidlijn er af en toe verzakkingen plaatsvinden. Maar het lijkt me sterk dat dit de oorzaak van al die hobbels en bobbels op de Prinsengracht (en al die andere straten/stoepen zou kunnen zijn. Is Amsterdam als geheel aan het zakken? Het is niet te hopen, maar waaraan ligt dit dan wel? Geen idee, misschien een intensief gebruik, te zwaar verkeer of, te slecht straatwerk? In ieder geval was mijn fietstocht er eentje van een gehobbel en gebobbel vanjewelste. De vullingen sprongen bijna spontaan uit mijn kiezen en ik had het idee dat mijn nieren achterstevoren omgedraaid in mijn lijf hingen.
Voor de 'gein' ook eens bij andere straten en stoepen gekeken, maar het is echt wel treurigheid troef met het onderhoud aan/van de openbare ruimte , zeker in het centrum. Valt mij dat alleen op, overdrijf ik of...? Ook maar eens navraag gedaan bij de verantwoordelijke dienst van het stadsdeel. Wat blijkt, er is nauwelijks geld voor structureel onderhoud. Dat is toch vreemd en wel heel jammer, zeker als je ziet hoe intensief deze stad gebruikt wordt. Dat betekent dus dat een nieuw geherprofileerd gebied er slechts een half jaar goed uitziet, maar daarna, tja, daarna is het een beetje huilen met de pet op. Is dat erg moeten we ons daarom druk maken? Geen idee, de stad zal best andere zorgen hebben, maar ik vind wel dat een sleetse openbare ruimte nu niet echt een goed visitekaartje is.
De grachten zijn een bekend probleem, de kades verzakken snel. De Sarphatistraat is ook zo'n rotstuk, met her en der behoorlijke hobbels. Of de Dam, met die keitjes! Absurd, zo'n plein in een van de dichtstbefietste steden ter wereld.
Uiteindelijk is dit een kwestie van politieke/financiële prioriteiten.
Tip: Op de website van de Fietsersbond hebben ze een meldpunt voor slechte stukken fietspad.
Zie http://www.fietsersbond.nl/... .
Meldingen gaan dan naar de gemeente.
Lid worden van de Fietsersbond is natuurlijk ook een goed idee !
De gemeente heeft wel de mond vol van Amsterdam fietsstad e.d. maar uiteindelijk geldt: They've got to put their money where their mouth is. (Zie artikel over Steenkolenengels!