De ARS publiceerde half oktober een reactie op het discussiedocument, waarin het op vriendelijke toon de gemeente wijst op enkele tekortkomingen in de plannen. Zo zou de gemeente te veel inzetten op het halen van de normen die voor luchtkwaliteit gelden en te weinig op het positieve effect dat een echt schone stad heeft op het vestigingsklimaat. Amsterdam kies, adviseert de raad: "Terwijl men hier nog nadenkt over de strategie, zijn steden in andere landen al bezig met het uitvoeren van maatregelen."
In een reactie in het Parool, wuifde wethouder Tjeerd Herrema het advies van de raad nogal makkelijk van tafel. De raad zou enkele nota’s over het hoofd gezien hebben: "We zijn bezig met plannen voor fietsers. Ook wij willen vervuilende auto's meer laten betalen en uit onderzoek blijkt dat reizigers binnen de ring tevreden zijn met het openbaar vervoer. Het probleem ligt daarbuiten. Maar inhoudelijk wil ik hetzelfde als de ARS."
Zou Herrema het advies wel goed gelezen hebben? Hij gaat namelijk helemaal niet in op de plannen die de ARS voorstelt met betrekking tot de tram. Waar de gemeente in de OV-Visie 2007-2020 aangeeft het aantal tramlijnen te willen terugdringen - die zijn namelijk duurder dan bus of metro - pleit de ARS juist voor uitbreiding van het tramnet. Sterker nog, de raad acht dit "cruciaal voor het vervangen van de korte, kriskras autoritten in de stad".
De vraag is ook niet of de huidige reiziger tevreden is met het openbaar vervoer, het gaat er om toekomstige tevreden ov-gebruikers te creëren, die nu nog tot de automobilisten horen. En dat red je niet met een Opstapper, die slechts één route aandoet en daarbij erg wisselende rijtijden heeft, afhankelijk van het aantal ladende en lossende busjes en vrachtwagens onderweg. Toch is dat - heel zwart-wit gesteld - het alternatief dat de gemeente in het discussiestuk biedt: handhaving van de Opstapper en verbetering van de P+R-terreinen.
In de visie van de ARS krijgt Amsterdam een fijnmazig tramnet met meer haltes, waarop 24 uur per dag trams rijden, met binnen de ring een gereduceerd tarief. Vervuilende bussen kunnen dan verbannen worden naar het gebied buiten de stadsgrenzen en het goederenvervoer over de tramlijnen kan ook nog eens uitgebreid worden.
Prima plan, kunnen eindelijk ook eens die tramrails waar bus 15 nu langsrijdt, ingebruikgenomen worden.
van de andere genoemde maatregelen blijft vaag. Dat is een gemis,”[/i].
Kortom, niet zozeer het voorstel tot verhogen van parkeertarieven wordt bekritiseerd, als wel het gebrek aan uitgewerkte andere (en verdergaande) maatregelen parallel daar aan. Dan moet worden gedacht aan de echte hoofdpijnvoorstellen als rekeningrijden/roadpricing en dynamisch verkeersmanagement. Ongetwijfeld mag je er grote verwachtingen van koesteren voor de verre toekomst. Maar dit soort hoog-technologische voorstellen vertraagt altijd weer meer dan is ingeschat. Wat dat betreft is het heel verstandig dat ze niet (verder) zijn verwerkt in de voorstellen van Herrema, waarmee de gezonde lucht doelstellingen in 2010/2012 moeten worden gehaald.
Voor het overige heb je wel gelijk dat het fijnmazig en hoogfrequent tramnet moet worden behouden en uitgebouwd. Tegelijkertijd zal nu eens werk moeten worden gemaakt van een serieus metronet (eveneens hoogfrequent, en niet in plaats van, maar complementair aan dat tramnet) de reiziger in de regio uit de auto moeten lokken. Dat is af te maken met een taxistelsel dat snel, goedkoop en betrouwbaar opereert en zowel autobezitters als autolozen, als ook toeristen een goed alternatief biedt.
Tot slot je punt van de vertramming van lijn 15; dat klopt helemaal. Als een tram, zeg maar. Volgens mij ontbreken er twee stukjes van totaal nog geen 300 meter tramrails. Zoals ze op de A10 de bottlenecks willen aanpakken, zo kan het tramnet met tramlijn 15 worden aangevuld.