Vorige week schreef ik een stukje over het GVB. Dat gejuich van de wethouders dat ze het openbaar vervoer niet openbaar hoeven aan te besteden, maar dat onderhands mogen doen, dat snap ik niet. De onderhandse mogelijkheid betekent dat de kans groter is dat we nog jaren opgescheept zitten met het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf.
Je weet bij het GVB wat je krijgt. Dat is een van de redenen waarom het college zo blij is. Nou vraag ik me dus af of dat zo is.
Ik weet helemaal niet wat ik krijg met het GVB. Even een aantal voorbeelden:
Deze week werd mijn strippenkaart afgestempeld door een conducteur die het niet nodig had gevonden zijn stempelapparaat op de juiste tijd te zetten. Daardoor had ik maar een half uur om een ritje van bijna drie kwartier te doen. Was ik daar nou achter gekomen voordat ik overgestapt was, dan was dat natuurlijk een kleiner probleem. Stickertje op je strippenkaart, nieuwe stempel. Maar dat was dus niet zo.
Net nog stond ik op de westermarkt, en moest ik twee toeristen uitleggen waar ze heen moesten. Maar ik moet wel even uitzoeken waar ik dan wel ben, want het "u bevindt zich hier" pijltje stond weer eens ouderwets op een totaal andere plek dan waar we ons bevonden.
Maar gisteravond maakte het GVB het wel erg bont. Ik stond, bij het Centraal Station, samen met ongeveer 20 toeristen en een groepje Amsterdammers te wachten op de tram 26. Ik arriveerde om 0.18 bij de halte, en 15 minuten later zou de allerlaatste tram richting IJburg gaan. Amahoela. Die kwam dus niet.
Nu is dat voor mij niet zo erg: ik loop dan wel dat stukje naar huis, want zo ver is het eigenlijk niet. Maar het is natuurlijk een belabberde service. Toeristen worden een dure taxi ingejaagd naar hun tentje op camping zeeburg. Het lijkt of het GVB de campagne Welkom in Amsterdam totaal is vergeten.
En IJburg is nog wel te bereiken, maar dat duurt dan toch wel bijna een half uur langer, en dan heb ik de wachttijd totdat de eerste nachtbus komt nog niet eens meegerekend. En het kost je ook nog een flinke duit, want op een normale strippenkaart kan de nachtbus niet in.
Waarom is het gemeentebestuur zo blij dat ze geen andere partij op de ov-markt in Amsterdam hoeven toe te laten. Een weekje zonder fiets betekent een week van opvallende non-service. Doe mij dus maar wat anders.
29 reacties op "Week zonder fiets betekent ergernis"
Allereerst had Jelmer Uitentuis (what is in a name) z'n strippenkaart even moeten bekijken nadat deze afgestempeld was.
De passagier is tenslotte zelf verantwoordelijk voor de kaart.
Als er een foute stempel opstaat corrigeerd de conducteur hem zonder probleem, daar ben ik van overtuigd, maar de kaart wordt negen van de tien keer achteloos in de zak gestopt en naderhand is het klagen.
Gemakzucht ???
Een kassabonnetje bij de supermarkt kijk je toch ook even na ????
Een bestuurder/conducteur kan inderdaad vergeten zijn zijn stempel te verzetten maar wijs hem/haar daar dan meteen op.
Voor toeristen is er een hele hoop informatie te verkrijgen (gratis).
Op GVB voertuigen, in hotels, in winkels maar wat is er makkelijker dan het even te vragen.
Het is ook vaak dat toeristen een bevestiging willen van wat ze zelf al hebben uitgezocht.
Over het niet op tijd rijden kan je heel kort zijn.
De oorzaken dat een tram/bus niet op tijd is zijn meestal zaken waar GVB niets aan kan doen.
Opbrekingen,Files,Hinder op de trambaan, lossende vrachtwagens, noem het maar op.
Toegegeven, er kan bij GVB nog heel wat verandert worden en daar werken elke dag honderden mensen aan.
Denk nou niet dat het met een andere vervoerder veel beter gaat.
Het is tegenwoordig nou eenmaal zo dat ze steeds meer mensen moeten vervoeren met steeds minder voertuigen omdat dat het goedkoopst is.
Dat zal bij een Arriva of Connexxion of noem ze maar op niet anders zijn.
m.vr.gr.
En als je dan zo vaak last hebt van vertraging, hetgeen ik sterk betwijfel, kijk dan, als je toch stil staat, even op je stempel ipv bezig zijn met andere dingen.
Zoals al vaker door mij betoogd is het goedkoper om de trams geheel af te schaffen en over bussen over vrije (tram)banen te laten rijden. Als er een bus niet verder kan zal die niet alles achter zich ophouden.
Bussen zijn dus flexibel.
Als het GVB in andere handen komt zal het personeel meegaan maar de nieuwe bazen zullen toch echt de boel gaan veranderen want op deze voet kan je niet doorgaan en moet je ook niet willen.
maar ga maar es met kuch connexion. Ochtendje veevervoer op schiphol b.v.
Goed GVB is niet 100% maar als je connexion heb meegemaakt (bussen komen niet opdagen of materieel uit jaar kruik), dan ga je het
gvb toch echt waarderen. Valt er af en toe iets tussen uit zowat, max. kwartier later komt de volgende. Van de ene kant van de stad naar de andere kant van de stad duurt toch wel +/- 50 min, dus wat is 15 min op 50 min?
Ik ben blij dat het GVB destijds niet 100% geprivatiseerd is, dat zouden ze niet overleven en dus worden overgenomen door b.v. connexion. In dat geval had ik echt overwogen om met de auto te gaan.
@gene: je zegt: “De oorzaken dat een tram/bus niet op tijd is zijn meestal zaken waar GVB niets aan kan doen.”
Is dat zo? Kun je dat bewijzen?
Maar: zelfs als het zo is:
1. er is altijd nog een percentage vertragingen dat door een eigen fout komt. Dat moet naturlijk gereduceerd worden.
2. Als je niks aan de vertaging kan doen, kun je wel iets aan je reactie op die vertraging doen. Biedt snel, vervangend vervoer aan, geen bizarre omweg zoals met lijn 51 deze zomer. Zorg dat er beter geïnformeerde werknemers rondlopen die advies kunnen geven. Zet een lobby op bij dienst Infrastructuur van de gemeente om wegopbrekingen minder het OV te laten stremmen.
Als je als GVB mensen op tijd wilt laten rijden, ben je er verantwoordelijk voor dat te regelen, linksom of rechtsom. Als je die belofte niet waar kunt maken, dan moet je niet in de OV-business gaan.
Hoe dan ook, Arriva voert in de regio Amsterdam Noord/Waterland een beperkt aantal busdiensten uit. Het is niet zo'n vreselijke kunst om over de vele vrije busbanen in die regio op tijd te blijven rijden. Dat is elders binnen de ring (en ook daarbuiten) wel anders.
Qua serviceverlening heb ik geen ervaringen met Arriva. Ik wil best aannemen dat Arriva op dat punt, op dit moment beter scoort dan het GVB. Ongetwijfeld zitten er vele uitdagingen in het OV. Ongetwijfeld ook zeult het GVB een redelijke erfenis met zich mee. Maar de gedachte dat de OV-problemen van de stad Amsterdam als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen met een andere aanbieder van OV lijkt toch een wat erg eenvoudige oplossing.
Dat is het fijne van marktwerking: als consument kun je dan kiezen, met als resultaat dat alle concurrenten beter hun best zullen doen. Het GVB heeft nu geen enkele prikkel om haar best te doen.
Want wat we tot noch toe hebben mogen zien bij de aanbieders van vervoer voor de zorg is bepaald niet hoopgevend. De risico's zijn behoorlijk groot op het moment dat je grote concessies ineens op de markt gooit; als het niet goed blijkt te werken, dan kost het maanden voordat er door de opdrachtgevers correcties kunnen worden toegepast.
er is geen verbinding tussen cs en Westerpark waar al sinds de jaren 80 rails ligt zonder bovenleidingen...)
Bewijzen kan ik het niet, ik kan alleen spreken uit eigen ervaring.
Ik rij volgende jaar 20 jaar op de tram dus ik weet ondertussen wel een beetje hoe het werkt.
Neem alleen vandaag:
Vrachtauto staat te lossen op de Keizersgracht.
Geen probleem voor de tram totdat alle achteropkomende auto´s ook de Leidsestraat blokkeren.
Lijn 1,2,en 5 lopen een vertraging op van 7 minuten.
Lossende vrachtwagen op de rijbaan op de Overtoom.
Automobilisten gaan al ± 300 meter van te voren de trambaan op.
Probleem is echter dat ze op de trambaan doorrijden tot het verkeerslicht maar deze wordt niet door ze beïnvloedt en blijft dus rood.
Verschillende wagens van lijn 1 vertraagd.
Later in de middag (als de scholen uitgaan) moet er een tram naar de remise, de jeugd heeft een deur gesloopt.
Zo kan ik echt nog wel even doorgaan.
Denk niet dat lijn 16 en 24 gisteren door die vreselijke aanrijding op de Stadhouderskade hun eigen route zijn blijven rijden.
GVB had er niets mee te maken maar toch.....
Natuurlijk moeten de passagiers in dit soort gevallen geïnformeerd worden maar sinds GVB zelfstandig is moet er ook verdient worden en mensen aantrekken kost geld.
Daarom stel ik ook dat er bij GVB nog heel wat verbetert kan worden maar denk niet dat een Connexxion of Arriva het vanzelfsprekend beter doet dan GVB.
Ook daar moet verdient worden.
Toen Arriva het vervoer naar Purmerend mocht verzorgen regende het in het begin klachten en nog steeds.
Rudipensionado:
Ik heb die regeltjes niet verzonnen wat die strippenkaart aangaat, ik vertel ze je alleen.
En voor elke tram moet je drie standaardbussen aanschaffen plus dat je ook twee keer zoveel personeel moet aannemen.(bestuurders, monteurs)
Trouwens, zie jij al 12 bussen tegelijkertijd door de Leidsestraat rijden ???.
m.vr.gr.
Bussen zijn flexibel inzetbaar en kunnen makkelijker van hun route afwijken.
Het prijsverschil tussen trams en bussen ken ik niet maar als je met bussen een beter GVB kan realiseren mag het een beetje duurder zijn. Dan is iedereen tevreden.
Conducteurs zijn vaak onbeschoft. Tramhaltes verdwijnen.
Mail hierover worden niet beantwoord of ik krijg een standaard antwoord, waarvan 90% pure onzin is.
Maak mij maar directeur daar. En dan de wettelijke mogelijheid voortaan de helft van het salaris variabel te maken, zodat er 50% afgaat als men niet goed presteert. Ik zorg wel voor strakke normen waar men aan moet voldoen. Dan zal de kwaliteit flink verbeteren.
En meer metro's en trams tijdens de spits? zolang de gemeente maar voor 8 metro's per lijn per uur betaald kan geen enkele maatschappij er 10 of meer in zetten want die exploitatiekosten komen dan uit eigen portemonnee.
Dus met het GVB weet je wat je in huis hebt is zo een gekke gedachte nog niet.
En al zou een andere organisatie een aanbesteding winnen zal waarschijnlijk het personeel van het GVB gewoon over genomen moeten worden dus heb je dezelfde mensen op materiaal met een ander kleurtje.
Het zou gewoon een groot pakket van maatregelen moeten zijn, compleet vrije tram en busbanen, routes zo min mogelijk via flessehals situaties, snelle response teams van OT en/of politie bij blokkeren van vrije doorgang door ongeluk of lossende vrachtwagens (Ondersteunen Taken zijn toch BOA?) en natuurlijk prestatiekontrakt tussen Gemeente en GVB.
En een goede oplossing zou zijn om zoveel mogelijk 'vreemd' autoverkeer uit de stad terug proberen te dringen door de aanleg van nog meer parkeergebieden buiten de ring met gratis vervoer binnen de ring. zodoende zijn de doorstroommogelijkheden voor OV veel beter. maar ja, niemand krijgt ons uit ons heilige koetje, en ook niet als je effe snel wat boodschappen moet doen in de bijenkorf of V&D waar vele trams voor de deur stoppen maar waar bijna altijd een file voor de garageingang staat.
(En kleine opmerking, vakbondspropaganda zal bij IEDERE maatschappij voorkomen. het was net zo bij Connexxion voor de overname OV Purmerend door Arriva).
Ik denk dat ik maar een baan bij het GVB moet ambieëren, Ik zal al die bussen de stad uit gooien en er tramlijnen van maken, plus nog een hele hoop meer tramlijnen, zodat er zat keus is en er pas echt aan de passagier wordt gedacht! in (bijna) elke straat een tram, wie heeft daar nou last van, is toch alleen maar beter. En die problemen met instappen, binnenkort kom toch de OC-chipkaart en gaan al die conducteurs volgens mij weer weg, kan je bij elke deur instappen die je wilt en gaat het allemaal weer een stuk sneller!
lang leve de Amsterdamse tram! uitbreiden, uitbreiden en uitbreiden dat moet er gebeuren! en weg met die vreselijke stadsbus.
Vlak voor mijn neus sluiten onverwachts de deuren die ik met veel moeite op het laatste moment moet openpersen, als ik niet al te laat ben en de tram verder rijdt.
Eerst nog dat gedoe met die klaphekjes. Als ik uit de tram ben en naarvoren loop, waar de bestuurster nog aan het afstempelen is, vraag ik waarom die deuren zo snel dicht gaan. Ik zeg: ''U ziet in een spiegel toch, dat ik nog moet uitstappen. Ongeintereseerd zegt ze:Dan moet U maar vlugger zijn en dat van te voren vriendelijk vragen. Eerst dat geworstel met die deurtjes dan die buitendeuren die te vroeg sluiten.Ik zeg U moet gewoon in Uw spiegel kijken. Daar had ze duidelijk geen zin in. Dit hufterige gedrag van bestuurders en of conducteurs ben ik spuugzat. Wanneer krijgen ze eindelijk eens een cursus klantvriendelijkheid.Oude mensen zijn kennelijk niet meer belangrijk.Ik heb notabene een abonnement want ik ben van het openbaarvervoer afhankelijk.Soms krijg zelfs te horen:Dan gaat U maar lopen ! Het toppunt.! Op brieven of emails naar het GVB krijg ik of geen antwoord of het wordt omslachtig en hooghartig ontkent. Graag zou ik reacties horen van mensen met soortgelijke ervaringen. Bijvoorbaat bedankt.
onthouden welke lijn, waar en hoe laat en toch een klacht (blijven) indienen bij het GVB (bellen, het nummer staat bij de halte). Als iedereen dat doet bij asociaal gedrag verandert er misschien iets.
voor een kaartje,maar ja dat gaat tegenwoordig niet meer natuurlijk dat waren gevaarlijke kwajongens streken.De brievenbussen werden bij het Centraalstation geleegd in die jaren dat zal nu ook niet meer zo zijn denk ik. Groetjes.