Home > > Juich! We mogen het GVB houden...

Juich! We mogen het GVB houden...

zo ziet een tram van het gvb er van binnen uit
Algemeen- Gejuich! Tineke Huizinga, de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat maakt het mogelijk dat Amsterdam het GVB niet kwijtraakt en straks opgezadeld zit met een marktpartij die het openbaar vervoer in de hoofdstad naar de klote helpt. Caroline Gehrels is blij. En wij natuurlijk ook.

Want: nu kan de gemeente zelf beslissen of die met het GVB doorgaan. En dat doen ze dan op basis van voorwaarden. "Het gaat dan om de prijs, de informatievoorziening, de dienstverlening, de punctualiteit en de klanttevredenheid." Zie hier.
En ja, als klap op de vuurpeil: "Gehrels zegt dat het GVB niet automatisch ook na 2012, als het huidige contract afloopt, het vervoer in de stad blijft uitvoeren."

Mag ik me verwonderd afvragen wat hier aan de hand is? Wordt het nu wel of geen marktwerking?

Aja, hier is sprake van onderhands aanbesteden. Dat betekent dat je het geluk moet hebben dat de gemeente jouw bedrijf benadert voor het maken van een offerte. In dit geval kan die er dus toe besluiten om slechts het GVB en een ander bedrijf een briefje te sturen met de vraag: doe ons eens even een krabbeltje met daarop de prijs.

Essentieel verschil natuurlijk met het zetten van een advertentie waarop wij allen kunnen reageren. Bij deze een oproep om mede aandeelhouder te worden in het door ons op te richten ACOV � AmsterdamCentraalOpenbaarVervoer, zodat we, mocht er ooit nog eens sprake zijn van de openbare aanbesteding, mee kunnen dingen naar de hoofdprijs.

Ik denk dat het Europees Hof nog wel eens gehakt kan maken van deze speciale behandeling voor de drie grote steden. Want in de rest van het land is openbaar aanbesteed. Wat zou de reden zijn dat Amsterdam, Rotterdam en Den Haag een uitzondering mogen zijn op de normale gang van zaken? Mij lijkt de reden dat Amsterdammers geen marktwerking willen een beetje magertjes.

In Utrecht is de bus inmiddels in handen van connexxion, en dat loopt daar allemaal prima. Eindelijk rijdt de bus daar op tijd! En zoals alle Amsterdammers heb ik zo veel te klagen op het GVB dat ik het prefereer om de fiets te nemen als ik mij door de stad wil bewegen.

Ik ben benieuwd waarom er zo gejuicht wordt. Waarom Gehrels blij is? En hoe lang het duurt voordat ze toch een beetje zuur gaat kijken.

42 reacties op "Juich! We mogen het GVB houden..."

Johan
-1-  Johan:
Ik ben in ieder geval van mening dat een gemeentelijk c.q. politiek apparaat zich verre moet houden van aabestedingen. Kijk maar naar de NoordZuidlijn. Ik denk slechts dat een gemeente/politiek randvoorwaarden moeten stellen. Ik snap echt niet waarom Gehrels juicht, maar ja die zie ik alleen maar juichen al snp ik werkelijk niet wat die mevrouw dan zoal doet. Ze zou eens wat meer moeten besturen!
Alex
-2-  Alex:
Met zogenaamde Nuts bedrijven kan je grofweg 3 kanten op:
- de gemeente (overheid) is en blijft 100% eigenaar
- de gemeente verkoopt- de verkoop is openbaar en allen hebben inzage in het verloop
- een mix waarbij de zaak gedeeltelijk wordt geprivatiseerd (Londense metro, werd een miljoenen verlies), of een niet-openbare verkoop.

De niet- openbare verkoop cq aanbesteding laat deuren wagenwijd open voor duistere zaken als smeergeld en omkoperij.

De staatssecretaris heeft de slechtste beslissing genomen.
erik
-3-  erik:
Ik als dagelijkse gebruiker van het GVB vindt het teleurstellend.
rudipensionado
-4-  rudipensionado:
Alles naar Connexion en de trams opheffen
engine 54
-5-  engine 54:
Goed idee, alleen nog maar bussen van Connexxion.
Komt er ook niemand meer onder de tram.
Wel een vouwfiets meenemen voor als er geen bus komt.
Sjako
-6-  Sjako:
Wat zegt onze wethouder,
“Het gaat dan om de prijs, de informatievoorziening, de dienstverlening, de punctualiteit en de klanttevredenheid.” Ze is alleen nog de stakingsgeilheid van het personeel vergeten. Dan hebben we alle punten waarmee het G.V.B. het aflegt tegen ieder ander bedrijf bij elkaar.
yanny scutt
-7-  yanny scutt:
Engine, invaliden met een vouwfiets!? Ik zie het voor me..leuke reactie! (-: Yanny
rudipensionado
-8-  rudipensionado:
Als er een tram niet verder kan staat alles stil en bij bussen heb je dat probleem niet.
Opheffen die trams.
Jermaine
-9-  Jermaine:
Uitfaseren die tram! En lekker met 300 man in de bus! YEAAH, net als in India de trein. Fijnstof? Hoe bedoel je hahahaha, wij zijn mans genoeg, wij overleven het wel...Nee, wij willen de bus. MAAR als de tram weg is moeten we wel wat anders vinden om op te zeieken he. Dan gaan we allemaal roepen dat we de tram terugwillen en niet begrijpen hoe onze volksvertegenwoordig ooit dat vervoermiddel heeft kunnen opheffen.
Ik bedoel, in New York en alle Aziatische steden redden ze het toch prima met al die miljoenen auto's waarom Amsterdam niet?
Nog beter, weg met OV, hoeven we ookniet meer aan te besteden, we gaan gewoon allemaal autorijden en fietsen! JAH dat is het!
yanny scutt
-10-  yanny scutt:
Allen, ik ben al blij als er een tram op tijd aankomt en vervolgens netjes blijft rijden...

Groetjes; Yanny
wilbert simeon christiaan
-11-  wilbert simeon christiaan:
gvb mensen van harte gefeliciteerd----2 wensen:klantvriendelijkheid vergroten----------en in het verkeer nog scherper opletten!
yanny scutt
-12-  yanny scutt:
Jermaine, in New York betalen mensen heeel veel voor het hebben van een auto - en dan staat hij niet voor je huisdeur hoor!

In Londen kun je in de city alleen maar komen met het openbaar vervoer -rode dubbeldekkers- of met de 'London-cab' (taxi)

In welke wereld leef jij eigenlijk?! Groet; Yanny
rudipensionado
-13-  rudipensionado:
Ik lees wel meer in een discussie over Amsterdam dat dan wereldsteden als Londen en New York als voorbeeld worden genomen. In vergelijking met deze steden is Amsterdam een dorpje.
Bob
-14-  Bob:
Ik snap inderdaad niet wat daar aan te juichen valt...Misschien voor de directie van het GVB,die weer lekker de zakken kan vullen,maar voor ons als reizigers is het al jaren een drama met het GVB.
wilbert simeon christiaan
-15-  wilbert simeon christiaan:
bob? drama schrijft ze op--je moet het zien als zaden uitstrooien---kan toch altijd iets moois uitbloeien????
sannet
-16-  sannet:
geen idee wat die Gehrels doet, ik zie haar alleen maar juichen, linten doorknippen en voorstellingen bijwonen...
Dre van Mokum
-17-  Dre van Mokum:
Het is een winst voor Amsterdam dat het de GVB mag behouden, de voertuigen zijn bijna altijd schoon, de voertuigen zijn bijna altijd op tijd, en als er een omleiding is dan is de informatie goed, en zelfs in de spits is er vaak nog zitplaats.
rudipensionado
-18-  rudipensionado:
Even een paar trefwoorden.
Trams opheffen - Aanbesteding - Reorganiseren - Metrostellen allen naar verre bestemmingen.
Marktwerking.
OV beest
-19-  OV beest:
Mensen reken je niet rijk AUB de praktijk wijst uit dat “marktwerking” als bijverschijnsel heeft dat er allerlei Grote vervoerders onder de prijs gaat ziten tijdens de aanbesteding, en dan a; een groot gedeelte van het kapitaal uit de markt sleep door op arbeidsvoorwaarden te concureren + slecht of oud materieel laten rijden.
b; zeer snel op een prijd kwaliteit niveau zit die duurder is dan de huidige vervoerder onder het mom van niet begrote kosten ed.
c; Doorgaans ziet de klant dat ze iets goeds hadden als het weg is en dan kijken we allen met spijt in ons hart naar het verleden.

Vriendelijke groeten
OV beest
rudipensionado
-20-  rudipensionado:
Bij een aanbesteding kan je zaken zoals door OV beest omschreven contractueel vastleggen.
Richard
-21-  Richard:
Dat het GVB tegenwoordig een boete opgelegd krijgt als er ritten uitvallen, of er niet op tijd vetrokken wordt, is tot daar aan toe. Vroeger paste je je als bestuurder aan als er een voorganger of opvolger tussenuit viel. Als er ’s avonds een tram of bus uitviel en je reed om het kwartier, dan reden 3 wagens uiteindelijk om de 20 minuten om het ‘gat’ op te vangen. Maar doordat er dan door drie voertuigen niet op tijd gereden werd kreeg het GVB voor drie wagens strafkorting. De leiding heeft besloten dat ‘tijd aanpassen’ niet meer mag. Met als gevolg dat er door passagiers veel vaker een half uur gewacht zal moeten worden bij uitval i.p.v. 20 minuten. Met terecht gemopper als gevolg. Vervolgens zullen er nog meer personeelsleden op hun tenen gaan lopen. Ik heb de Reizigers Advies Raad hier nog niet over gehoord. Lang leve de verzelfstandiging.
rudipensionado
-22-  rudipensionado:
Oke, wat is dan je oplossing?
Ik ben voorstander van alleen bussen vanwege de flexibiliteit. Als er een bus uitvalt kan de rest doorrijden.
Metro alleen naar verre buitenwijken.
yanny scutt
-23-  yanny scutt:
Intussen is er alweer iemand 'onderuitgehaald' door die tram die werd bestuurt door iemand die niet in vaste dienst is van het GVB.

Daar zijn zij (het GVB) erg mee in hun 'nopjes' want; uitzendkrachten ( die hoef je niet zoveel salaris te geven...)

Walgelijk!

En de trambestuurder die na een 2 daagse training dacht dat hij/zij het werk goed deed, blijkt dat niet te kunnen.

'Ouderwetse' trambestuurders weten dat niet snelheid maar VEILIGHEID belangrijk is voor henzelf , passagier voetgangers en fietsers.

Er is echt MEER nodig aan opleiding voor openbaar- vervoerders in een stad die steeds drukker wordt!

Yanny

Maar die zijn er niet meer omdat zij weigerden mee te doen aan de snelheids-manie van het GVB!

Terecht.

Al die doden -en ik vrees- die zwaar invalide man die in de afgelopen week is 'aangereden' bewijzen dat!

Bah! Kots! Yanny
yanny scutt
-24-  yanny scutt:
BOOS, BOOS, BOOS! Yanny
rudipensionado
-25-  rudipensionado:
Yanni,
Hoe weet je dit allemaal van die trambestuurders?
danielschut
-26-  danielschut:
@OV Beest: Welke praktijk wijst dat uit? Welke voorbeelden en bewijzen heb je?
rudipensionado
-27-  rudipensionado:
Tsja, nu moeten er al twee hun bronnen prijsgeven.
Suffie
-28-  Suffie:
Rudi, daar ben ik ook benieuwd naar. Het is namelijk domweg niet waar.
rudipensionado
-29-  rudipensionado:
Suffie, ben jij bestuurder bij het GVB?
yanny scutt
-30-  yanny scutt:
Rudi (rupsje), Ik ga met mensen om en spreek met ze, en daar zitten ook trambestuurders bij!

Als ik jou was zou ik me meer zorgen maken over al die 'ongelukken' waar tram en bus bij betrokken zijn, dan wat Yanny ervan vindt.

Zoek de feiten maar eens op! (en ga dan hier bewijzen dat het allemaal wel meevalt)

Tip: lees de stads-archieven er eens op na. (je zult schrikken)

Groetjes, Yanny
rudipensionado
-31-  rudipensionado:
dus ik kan zo trambestuurder worden?
JEAN-PIERRE
-32-  JEAN-PIERRE:
Euh....word het niet wat te persoonlijk??
Bram
-33-  Bram:
Yanny gaat ook op de Albert Cuyp kijken of een foto echt is en oordeelt dan.
geloofwaardigheid enzo
rudipensionado
-34-  rudipensionado:
Ach JP toch. Een persoonlijk getint berichtje op zijn tijd doen wij toch allemaal wel eens?
yanny scutt
-35-  yanny scutt:
Rudi-rupsje, ga maar naar een uitzend-buro en laat weten dat je op de tram wilt. Groetjes; Yanny
yanny scutt
-36-  yanny scutt:
Bram, Ik had echt twijfels over die foto. Mag dat niet? De fotograaf- Thomas Slijper- heeft dat goed uitgelegd en ik ben zelf gaan kijken en heb daarop gereageerd op deze site.

Wat heeft dat te doen met deze discussie?

Groetjes..
rudipensionado
-37-  rudipensionado:
ik begin weer opnieuw te twijfelen
Suffie
-38-  Suffie:
Nee Rudy, ik ben geen trambestuurder. Ik weet wel dat die twee praktijkdagen een onderdeel is van de totale opleiding, maar het gaat mij meer om de opmerking dat er weer iemand onderuit is gehaald door een uitzendkracht. Dat is namelijk niet waar en bovendien grievend voor degene die het betreft.
Marion
-39-  Marion:
@Yanny je vraagt je af wat een en ander met deze discussie heeft te maken? Ik denk dat ik het wel weet, namelijk jij gooit alles over een en dezelfde boeg. Je bent zeer stellig in je opmerkingen en doet het voorkomen of heel Amsterdam onderhand debiel is geworden. Wat meer naar jezelf kijken misschien of iets zorgvuldiger met je reacties?
rudipensionado
-40-  rudipensionado:
Ach, er lopen en fietsen wel een hoop rare snuiters rond in Amsterdam maar debiel is wat zwaar aangezet.
JEAN-PIERRE
-41-  JEAN-PIERRE:
Dus ik heb/had gelijk.....TE persoonlijk!!
yanny scutt
-42-  yanny scutt:
Marion, dank voor je reactie! Jij stelt dat ik alles over een boeg gooi. Wat is volgens jou dat 'alles' dan?

En ja, ik ben er heel zeker van dat Amsterdam er -in elk opzicht- heel veel drukker op is geworden en dat dat, naar mijn idee, niet altijd positief uitpakt en daardoor deze stad behoorlijk debiele 'trekjes' te begint te vertonen!

Daar bedoel ik niet de Amsterdammers mee, maar de krankjoreme bestuurders die elkaar lopen af te branden a la Lize van der Stoel versus: Tante Iping! (bij voorbeeld)

Job Cohen houdt intussen de boel bij elkaar.

Ik als eenvoudig burger vraag mij af WELKE boel. (vechtende burgers of elkaar afbrandende wethouders?)

Intussen branden er nogal wat auto's uit in 'Mokum' en wordt dat verbonden aan een schietpartij op het politie-buro in Slotervaart terwijl het in brand steken van auto's al zo'n 6 jaar lang de gewoonte is in Amsterdam- West.

Ik en mijn buurtgenoten hebben dat al heel lang aangekaart bij de politie en politiek maar die hebben het te druk om elkaar de tent uit te vechten. Tja..

Jij hebt intussen nu ook niet zo,n indrukwekkende bijdrage geleverd over het Openbaar Vervoer.

Ik ben redelijk zorgvuldig in mijn reacties ,vind ikzelf, maar wordt ronduit 'stiksjaggerijnig' van mensen zoals jij die menen dat ik niet nadenk en VOORAL lief moet blijven.

Groet; Yanny

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.