Na de zomer bereidde ik me dus weer voor op kilometerslange files. Die, trouwer dan je van menig vriend zou mogen verwachten, weer op me wachtten. Schiphol voorbij, ring Amsterdam in zicht en toen: groot onderhoud A10-Oost. M'n zomergevoel verdween achter een wolk van donkere vermoedens: minder rijstroken, snelheidsbeperkingen van 70 km/ uur of minder, afgesloten afritten, file, chaos...
Groot onderhoud A10 Oost
Na de zomer bereidde ik me dus weer voor op kilometerslange files. Die, trouwer dan je van menig vriend zou mogen verwachten, weer op me wachtten. Schiphol voorbij, ring Amsterdam in zicht en toen: groot onderhoud A10-Oost. M'n zomergevoel verdween achter een wolk van donkere vermoedens: minder rijstroken, snelheidsbeperkingen van 70 km/ uur of minder, afgesloten afritten, file, chaos...
Het borstkloppersbord
elf reacties op "Groot onderhoud A10 Oost"
Het maken van reclame is op Amsterdam Centraal niet toegestaan. Zie de huisregels op http://www.amsterdamcentraa... .
Redactie Amsterdam Centraal
Kijk eens bij de Coentunnel wat daar de laatste kilometer nog allemaal bij moet.
In feite is de A-10 geen ring meer maar nog wel veel in gebruik door verkeer dat niet in Amsterdam hoeft te zijn.
Ero, er had al heel lang geleden een grote ring om de stad gelegd moeten worden. Hierdoor zouden andere wegen ontlast worden en minder snel onderhoud nodig hebben.
Wij lopen voortdurend achter de feiten aan.
Een voor zulke lange stroken alternatief is inderdaad dat de afritten tijdig worden aangegeven. Dat zie je bijvoorbeeld bij Brussel en op de autobahn: bij afslagen wordt al aangegeven, wat de naam is van de volgende afslag. Dat biedt de automobilist meer gelegenheid om te anticiperen en draagt bij tot rust.
In dat verbad wijs ik er op dat ook een groot aantal rijbanen (3/4) in dezelfde rijrichting er toe bijdraagt dat automobilisten het overzicht over de verkeerssituatie kwijtraken. Dat bevordert in ieder geval het voorkomen van calculerend rijgedrag en daarmee een onrustiger verkeersbeeld. Het zou wel eens kunnen dat 2 x 2 rijbanen in dezelfde richting daardoor meer capaciteit hebben dan 4 naast elkaar.
Kortom: we lopen in ieder geval qua inrichting van de weg achter de feiten aan.
Kijk eens tussen vier en zes aan de stadzijde bij de Coentunnel en tussen 6 en 9 aan de andere zijde hoe de file ontstaat. Het is soms rond die tijden volledig vastgelopen en dat komt toch echt omdat er dan veel gebruik willen maken van weinig en dan staat alles stil.
Dus op links 100 rijden, niet opjagen (we zijn op een Ringweg), zo min mogelijk wisselen en bij woningen (Diemen, West) een beetje langzamer.
Dat wordt nu -deels- door de tijdelijke inrichting afgedwongen.
Nuttig is inderdaad dat de afritten tijdig worden aangegeven (Wat Jochem schrijft)
Het is niet zo dat het de <krankzinnige lengte> van uitvoegstroken is die <bijdraagt tot filevorming>.
Meer over file-oplossingen op Baluw .nl
De stad zou daarmee ontlast worden en dat is weer goed voor de leefbaarheid daar.
Het gebruik van vluchtstroken is een lapmiddel voor de letterlijk en figuurlijk korte termijn want je legt er niet even een strookje bij in een tunnel.
Een tweede Coentunnel had er natuurlijk al een aantal jaren terug moeten liggen en nu hobbelen wij nog vele jaren achter de feiten aan en denken dat heffingen een oplossing zijn om het minder druk te laten zijn. Wie gelooft daar nog in?
De Noord-Zuid lijn doortrekken tot Purmerend zal veel mensen verleiden om dan daar gebruik van te maken.
Is slechts een uitbreiding van een lijntje dat er in de vorige eeuw al lag. Kijk eens hoe vol die bussen op deze route zitten.
Autoverkeer vanuit de lijn Enkhuizen-Schiphol kan minder worden als de trein frequenter en natuurlijk ook eens wat vroeger gaat rijden. Kijk eens in de NS dienstregeling hoe laat iemand uit West-Friesland op zaterdag en zondag op z'n vroegst op Schiphol kan zijn. Het is lachwekkend en lijkt dan meer op een lijntje uit een bananenrepubliek. Geheel niet van deze tijd. Hier ligt dus de oplossing al binnen handbereik maar ontbreekt het aan goede wil. De gemeenten aan deze lijn kunnen zich ook meer inspannen voor een betere dienstregeling want dan is het aantrekkelijker om daar te gaan wonen.
Meer spoor/tram lijnen in combinatie met meer tunnels en wegen zijn realiseerbaar als de wil aanwezig is en wij ons niet laten dwarsbomen door allerlei inspraak- en bezwarenprocedures door gesubsidieerde clubjes maar daar wil de huidige minister wat aan gaan doen. Ben benieuwd wat zijn woorden waard zijn.
Oke, mensen schiet nu maar.............
Reageren?
Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.
Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.
Ik ben wel benieuwd hoe het zal gaan als ze aan de binnenring beginnen.
Met al het verkeer dat van de A1 naar de A10 zuid moet 's morgens zal het wel andere koek worden