Afgelopen donderdag presenteerde wethouder Tjeerd Herrema zijn Meerjarenbeleidsplan Verkeersveiligheid. Tot 2010 investeert het college ruim twee miljoen euro per jaar om de onveiligheid in het verkeer te bestrijden. Dat gebeurt door het veiliger maken van 'black spots' (beruchte gevaarlijke kruispunten) en hele trajecten waar veel verkeersslachtoffers vallen, de zogenoemde 'red routes'. Daarnaast steekt men extra geld in verkeersonderwijs en voorlichting.
De plannen vielen niet tegen, temeer omdat er bij de presentatie ook nadrukkelijk aandacht was voor tramongevallen en de tramveiligheid, waarover wij hier de afgelopen twee weken een lange discussie voerden.
Er is veel aandacht voor zwakke verkeersdeelnemers. De komende jaren pakt men daarom zes voor fietsers gevaarlijke kruispunten aan en twee van de dertien voor hen riskante kilometers in het hoofdnet Rail en Auto. Ook worden dertig complexe blackspots veiliger ingericht. Tot 2010 wordt het aantal 30 kilometerzones uitgebreid met in totaal 175 kilometer.
Dode hoek
In de sfeer van preventie ontwikkelt de gemeente meer lesmateriaal voor buiten de klas, wil men meer basisscholen laten deelnemen aan het fietsexamen en biedt men ter voorbereiding hierop meer fietsvaardigheidslessen aan. Voor het VMBO komt er een lespakket over verkeersgedrag.
Op het gebied van voorlichting aan het publiek zijn er al landelijke campagnes. De politie gaat gericht handhaven. Voor Amsterdam is er dit jaar speciaal de nieuwe dodehoekcampagne.
In verlegenheid
Om te laten zien hoe voortvarend ons stadsbestuur de 'black spots' aanpakt, had het Stadsdeel Centrum bedacht dat het wel aardig zou zijn wanneer wethouder Herrema na zijn presentatie hoogstpersoonlijk de nieuwe inrichting van het kruispunt Elandsgracht-Marnixstraat zou openen. U weet wel, bij het Hoofdbureau van Politie. Hij moest daartoe een bord bij de kruising onthullen waarop stond: "Deze blackspot is verkeersveiliger gemaakt in 2007".
Alle aanwezigen togen vol verwachting naar de betreffende kruising. En ja hoor, twee wegwerkers stonden daar al keurig in het gelid, met het borstkloppersbord in hun handen. Terwijl het gezelschap serieus probeerde te ontcijferen wat nu precies de verbeteringen aan het kruispunt waren, reed een toeterende taxi bijna twee kinderen van hun fietsjes. Dat liep gelukkig goed af. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de vertegenwoordigers van het stadsdeel. De wethouder zou bij een aanrijding uiteraard ernstig in verlegenheid zijn gebracht.
Nekslag
De kruising Elandsgracht-Marnixstraat is inderdaad op een aantal punten verbeterd, maar werkelijk enthousiast kon ik er niet van worden. De verbeteringen rechtvaardigen geen bord dat suggereert: U dankt uw leven aan uw stadsdeelbestuur!
Een winkelier van de Elandsgracht kwam tot slot nietsvermoedend de nekslag uitdelen aan het verkeersmanagement van Centrum. Hij klaagde omstandig bij de wethouder over de toegenomen onveiligheid ter plekke. Vanuit zijn winkel zag hij de hele dag de ene bijna-aanrijding na de andere. "Ze mogen wel eens wat doen aan deze kruising!"
"Stoplichten!" opperde ik in de richting van Jac Wolters, beleidsadviseur bij de Dienst Infrastructuur en Vervoer. Je moet als burger tenslotte constructief blijven meedenken, zelfs als het al te laat is.
Maar stoplichten waren geen optie, werd mij vriendelijk uitgelegd. Fietsers zouden dan namelijk meer dan twee minuten moeten wachten voor het rode licht en dat deden ze nooit.
Ik heb alle vertrouwen in het ambitieuze beleid van Tjeerd Herrema. Maar zolang men er zelfs nog niet in slaagt om fietsers voor de deur van het Hoofdbureau van Politie voor het rode licht te laten stoppen, heeft hij nog heel wat werk te doen, vrees ik.
Ik heb in de afgelopen week een tram-bestuurder gesproken die in Almere woont en al 30 jaren op de tram zit in Amsterdam. Hij heeft geen goed woord over voor het 'beleid' van het GVB, en heeft erg veel last van de onkunde -en gebrek aan ervaring- van 'collega-uitzendkrachten' (die na een training van 2 dagen zomaar door door de stad mogen rijden!)
Als er op de plek in osdorp waar die mevrouw van 80+ door de tram is doodgereden zo'n bord verschijnt, dan ga ik die SLOPEN!
Zou Herrema denken dat hij iets goed maakt met zo'n stuk blikken bord i.p.v. een mooie grafsteen met opschrift; 'Onze schuld, dit gebeurt nooit meer!'
Heerlijke bestuurders hebben wij.. groet; Yanny