Home > > Handhaven is ook weer zo'n gedoe

Handhaven is ook weer zo'n gedoe

Steigerdoek aan de Munt
Centrum - Terwijl stadsdeel Centrum direct met het vingertje zwaaide toen er kunstwerken op gevels verschenen, lijkt de controle bij echte gevelreclame een stuk minder streng te zijn. Zo hangt op de Munt nu al ruim vijf weken een grote Nike-reclame, terwijl er van werkzaamheden nauwelijks sprake is. Volgens de Telegraaf kunnen de pachters de huur niet meer opbrengen, laat staan dat er geld is voor de geplande opknapwerkzaamheden.

Sneu voor die pachters natuurlijk, maar nog veel zieliger voor de gebruikers van het pand, waaronder het Indiase restaurant dat op een hoog zit. Daar zitten ze nu al weken in het donker en al even veel weken vrijwel zonder klanten. Midden in het drukste seizoen van het jaar.
Het restaurant sleept de eigenaar van het pand nu voor de rechter in de hoop zo eindelijk van de steigerreclame verlost te worden. Dat zal vast wel werken, maar vreemd is het wel dat er een rechtszaak aan te pas moet komen om zover te komen.

De Richtlijn gevelreclame van het stadsdeel stelt duidelijk dat reclame op steigerdoeken alleen is toegestaan "voor zolang deze steigers feitelijke betekenis hebben". Oftewel waar reclame hangt moet gewerkt worden. In de praktijk gaat het helaas regelmatig mis en nieuw is dat niet. Twee jaar geleden werd tijdens een raadsvergadering al door AmsterdamAnders/De Groenen aan de orde gesteld dat werkzaamheden vaak onnodig gerekt werden als ze al plaatsvonden en dat er ook doeken vlak voor de bouwvak werden opgehangen, waarna er niets gebeurde.

Volgens wethouder Iping liep het allemaal niet zo'n vaart. Er zou tot dan toe slechts één keer misbruik geconstateerd zijn. "We controleren of wat beloofd wordt ook echt gebeurt", aldus Iping toen, al gaf ze meteen toe dat dat vooral controle voor- en achteraf zou zijn. "De hele tijd kijken is niet te doen," lichtte ze toe.

Gelijk heeft ze natuurlijk. Je zult maar alles wat je wilt handhaven moeten controleren als overheid. Veel te veel gedoe.

Maar het blijft sneu dat degene die last heeft van dat gebrek aan controle naar de rechter moet stappen en niet kan volstaan met een telefoontje naar het stadsdeel, waarna dat - zoals volgens het raadsverslag in 2005 gebruikelijk is - meteen de samenwerking met het reclamebedrijf dat de fout in ging opzegt.

dertien reacties op "Handhaven is ook weer zo'n gedoe"

Miranda
-1-  Miranda:
En dit gebeurt dus veel vaker als dat de betreffende wethouder meldt. Maar ach, het levert het stadsdeel centrum geld op en dan is handhaven wat minder aan de orde. Immers, als de doeken er eerder af moeten of zelfs helemaal niet geplaatst mogen worden omdat er niet gewerkt wordt, dan kost dat geld. Nee, het stadsdeel centrum is er al de kippen bij als ze geld kunnen binnenslepen, op welke wijze dan ook. Je zal maar ondernemer/winkelier zijn! Maar ach, daar zit het stadsdeel centrum en zeker de wethouder (oa verantwoordelijk voor economische zaken) niet mee. Ze is ze liever kwijt dan rijk die overlast gevende ondernemers! Zijn slechts zeurpieten!
alex
-2-  alex:
Waarom snijdt die restauranteigenaar dat walgelijke doek niet aan flarden? Als mijn huiseigenaar het uitzicht uit mijn woning ongevraagd belemmert, sta ik in mijn recht om dat te doen.

Laat Ypinga toestemming geven voor het bedekken met reclamedoeken van alle voorruiten van geparkeerde auto's in de binnenstad, is nog goed voor het milieu ook.
Joost
-3-  Joost:
Ach ja ik ben daar één keer gaan eten met een vriend van me en het ongedierte loopt zelfs over de tafel heen.Dus ik begrijp al die ophef niet.
rudipensionado
-4-  rudipensionado:
Ongedierte over tafel en dat doek voor je raam zijn verschillende maar vervelende dingen.
Bedrijf dat doek heeft opgehangen aanpakken en restaurant even doorgeven naar de Keuringsdienst.
yanny scutt
-5-  yanny scutt:
Rups-pension, heb jij dan al eens gegeten in dat restaurant?

Waar heb jij het over?!

Allen. Bij mij mag een reclame-maker een doek voor mijn gevel hangen hoor!

Maar waar ik woon is niet interessant genoeg en dat is gek omdat ik en mijn buren DE consumenten zijn..(-; Yanny
Joop
-6-  Joop:
Da's klote. Het stukje voor de ingang van dat restauant is altijd moeilijk begaanbaar. Zo ontieglijk veel mensen daar. Altijd druk. by the way, ik loop daar al jaren en heb nooit geweten dat er een curry tent zat.
Woody
-7-  Woody:
Begrijp uberhaupt alle ophef niet. Deze twee panden worden opgeknapt. Voor de uit te voeren werkzaamheden is blijkbaar een steiger nodig. Dat reclamedoek hangt er zodat dat lelijke steigergaas niet wordt gebruikt.

De pandeigenaar gebruikt de inkomsten uit de steigerdoekreclame om te renoveren. Doordat het pand er na renovatie mooier uitziet, wordt het misschien ook aantrekkelijker voor toeristen om bij dit restaurant binnen te lopen......

Laten we eens kijken naar dit pand als de steigers weg zijn. Het ziet er dan- daar ga ik dan maar even vanuit - weer top uit. Maar daarover hoor je niemand & waarschijnlijk ook die meneer van het restaurant niet........
Jermaine Ravenberg
-8-  Jermaine Ravenberg:
Ik kan me heel goed vinden in het verhaal van de auteur. Ik zit op de tram dus ik reis veel door de stad en vooral in het centrum zie ik veel dat mij doet twijfelen aan het nut van een stadsdeel centrum. Naar mijn idee zitten de ambtenaren in dit centrum zich dood te vervelen waardoor ze af en toe van ellende bewoners en ondernemers gaan lastig vallen. Denk nog maar aan de dwaze parkeerregels die nog niet zo lang geleden zijn opgeworpen. Misschien is het maar het beste dat er een ambtenaar opstaat die luidop durft te zeggen dat dit stadsdeel maar weer moet worden opgeheven. In mijn optiek kost het de amsterdamse belastingbetaler namelijk alleen maar geld
Els
-9-  Els:
Wat een onzin! Het is een geschil tussen die pandeigenaar en de restauranthouder, en zo'n geschil komt waarschijnlijk vaker voor als er steigers worden geplaatst om werkzaamheden uit te voeren. Als er van die oerlelijke fladderende groene doeken voor hangen hoor je er verder niets over, maar als er nette, strak gemonteerde reclamedoeken worden gebruikt wordt dit ineens breed uitgemeten in de media!? Ik kijk persoonlijk veel liever tegen zo'n mooi reclamedoek aan, het past bij een wereldstad en uiteindelijk wordt de stad er alleen maar mooier van...
Jochem Floor
-10-  Jochem Floor:
Het verschil is natuurlijk wel dat de eigenaar die lelijke, groene doeken 5 weken om nop laat hangen, daar niets mee op schiet (en zich tot het hoogstnoodzakelijke zal beperken), terwijl de eigenaar die reclame ophangt daarvoor lekker geld vangt.

Terwijl die eigenaar gebruik maakt van grond die niet van hem is, maar die meestal tot openbare ruimte (trottoir) bestemt is. Bovendien ziet het er niet uit en veroorzaakt zo'n eigenaar met zijn steiger hinder en gevaarlijke situaties.
Cora
-11-  Cora:
Het gaat er hier om dat degene die zijn geld moet verdienen met het dagelijks halen van zijn omzet wordt gedupeerd. Mij lijkt dat je met elkaar toch vooraf een soort van overeenstemming moet zien te bereiken. Vooraf gewoon melden wanneer je de gevel aanpakt, niet alleen bij het stadsdeel maar ook bij de exploitant. Dan spreek je de periode af en ook hoe je daar met elkaar mee om denkt te gaan. Dat is erg simpel lijkt mij. Maar....nu wordt er dus volkomen langs elkaar gewerkt. Het is geen kwestie of je de doeken, hoe dan ook, mooi/lelijk vindt. Het gaat er simpelweg om hoe je met elkaar omgaat. Dat schijnt dus tegenwoordig erg ingewikkeld te zijn!
duizendtwaalf
-12-  duizendtwaalf:
@iedereen, Het is diep triest dat zo'n ondernemer hier de dupe van is, de eigenaar van dit pand (ik woon er niet ver vandaan) is er zo een die zoveel mogelijk geld uit de stad trekt,en never iets terug doet voor de stad, terwijl hij al jaren z'n zaken vult, er zit een wisselkantoor op de begaande grond, er is zeker 10 JAAR he-le-maal niets aan dit pand gedaan, verloedering alom....stadsdeel centrum laat de verloerdering gewoon door gaan, ze zouden deze eigenaar eens moeten aanspreken op dit aasgieren gedrag.
Quint
-13-  Quint:
Beetje triest als je beweert dat een steigerdoek betekent dat er geen klanten meer komen. Nog triester dat mensen dat dan ook nog geloven.
Wat een onzin...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.