Amsterdam kent naast de gewone aftandse-mercedes-taxi, inclusief bijpassende chauffeur die de weg niet kent, de fiets-taxi, de motortaxi, en de koets-taxi.
Op de fiets-taxi valt niet zo veel af te dingen: ze zijn milieuvriendelijk, en fietsen hoort bij het Amsterdamse straatbeeld. De motor-taxi is gewoon een handigheidje van een luie fiets-taxi-berijder. En de aftandse mercedes taxi... tja, er bestaat geen wereldstad waar je niet in een auto kunt stappen om je van a naar b te laten brengen.
Maar: wat moet Amsterdam met een koets-taxi?
Een keer in de zoveel tijd zie je dat ding langsrijden en je denkt: verrek, er zit niemand in. En als er wel iemand in zit dat is dat een toerist die zich op romantische wijze laat afzetten. Achter zo´n stinkende knol in een karretje zitten kost je namelijk een behoorlijk aantal duiten. En het is ook nog eens hartstikke koud.
De vraag is natuurlijk of we in het huidige tijdsbestek zo´n koets als taxi wel passend is in het straatbeeld. Nee dus: het is wel een ronduit irritant verschijnsel. Paarden schijten en dat stinkt. Paarden gaan langzaam, en houden het verkeer op. En als je aan een koets denkt denk je eerder aan Lucky Luck, of aan Sisi in Wenen, dan aan Amsterdam 2007.
Maar passend in het Nederlandse tijdsbeeld is het wel: met de installatie van het spruitjeskabinet Balkenende 4 zouden we kunnen stellen dat we wel weer terug willen naar de jaren vijftig. Hoewel: zoveel koetsen reden er toen ook niet. Maar dan zou je er toch van uit moeten gaan dat de koetstaxi nog door Nederlanders wordt gebruikt. Dat is dus niet het geval. De oudHollandse traditie van geen cent te veel wint het van de knol.
Verscheidene keren heb ik alweer moeten schelden op toeristen die niet weten hoe ze moeten fietsen, maar dat vind ik alleen maar leuk. De toerist die de stad onveilig maakt hoort er bij. Maar op de de koets zit geen buitenlandse koetsier: een gewoon nuchtere hollandse man. Die kent de wegen, maar weet weer niet wat opschieten is. En zo´n koets hoort helemaal niet bij het Amsterdamse straatbeeld. We zijn toeristen met dat ding aan het voorliegen. Ze worden gefopt, en het kost hen handen vol geld.
Voormalig stadsdeelbestuurder Guido Frankfurter wilde ook al twee oude torens laten bouwen. Amsterdamse allure is blijkbaar totaal niet van deze tijd. De koets is ook al zo´n voorbeeld. Moeten we blijven hangen in de jaren 20, of mogen we eindelijk vooruit. Die koets mag wat mij betreft verdwijnen.
Flipper