Home > > Buggy ja of buggy nee?

Buggy ja of buggy nee?

Past net of past niet?
Eind december ontstond flinke ophef toen het GVB aankondigde per 1 januari strenge regels voor het vervoer van kinderwagens in te voeren. Voortaan mag er nog maar één kinderwagen uitgeklapt mee, de rest moet ingeklapt worden of de bezitter moet wachten op een volgende tram of bus. Reuze irritant natuurlijk, wanneer je net als tweede een drukke tram in wilt en van de conducteur te horen krijgt dat je niet mee mag.
GroenLinks wil niet dat jonge ouders het openbaar vervoer uitgejaagd worden en betwijfelt of de veiligheid wel echt een rol gespeeld heeft bij het GVB. De partij vroeg daarom aan verantwoordelijk wethouder Carolien Gehrels hoe het zit met die nieuwe regels en zij zegde toe nog eens met het GVB te gaan praten.
Het rare is, dat die maatregelen helemaal niet zo nieuw zijn als nu lijkt. Kinderwagens vallen onder handbagage en daarvoor gold al dat je die alleen mee mag nemen zolang er geen gevaar of hinder voor anderen ontstaat. SP-raadslid Remine Alberts stelde er in 2002 al eens vragen over aan het college toen op internet een protestactie ontstond omdat chauffeurs mensen met buggy’s weigerden. Het college antwoordde destijds het beleid van het GVB te steunen.

Het is een lastig probleem. Natuurlijk is het handig als je gewoon met je kinderwagen een tram in kunt rijden, zeker wanneer je in je eentje bent en ook nog boodschappen bij je hebt. En wel fijn van A naar B kunnen met je kind, maar op de terugweg geweigerd worden, lijkt me ook geen pretje. Maar het is een feit dat in een drukke tram een paar uitgeklapte kinderwagens in het gangpad de overige passagiers behoorlijk kunnen hinderen.

Reizigersorganisatie Rover, nooit te beroerd om beperkende maatregelen van openbaarvervoersorganisaties aan te vallen, steunt het GVB dan ook omdat er in het verleden al ongelukken zijn gebeurd met buggy’s. "Het kan volgens ons niet zo zijn dat reiziger A een been of been breekt, omdat reiziger B te belazerd is om een buggy op te vouwen," aldus woordvoerder Rikus Spithorst, die er wel op wijst dat het GVB het gemakkelijker moet maken om opgeklapte buggy’s te plaatsen (zie video).

Veiligheid boven alles, daar kunnen ook buggygebruikende ouders niets tegen hebben, zou je denken. Hup, opklappen die buggy’s en proberen de spits te vermijden! Helaas maakt juist dat veiligheidsaspect de zaak nog gecompliceerder. Volgens Consument en Veiligheid is het namelijk gevaarlijk om kleine kinderen in het openbaar vervoer op schoot te nemen. De stichting geeft het advies ze in hun wagen te laten zitten, maar let wel: die moet dan dwars op de rijrichting staan. Wat in een gangpad sowieso nooit zal lukken.

Bij de RET in Rotterdam en de HTM in Den Haag is er bijvoorbeeld standaard ruimte voor twee uitgeklapte buggy’s, net als bij Maxx-bussen in Almere en die van Conexxion in Zaanstad. Wil de gemeente Amsterdam veiligheid in tram en bus bevorderen én het openbaar vervoer toegankelijk houden voor ouders met jonge kinderen, dan lijkt er niets anders op te zitten dan ook hier trams en bussen aan te passen.

N.B. in 2002 kondigde Almere aan dat Connexxion het gebruik van speciale buggy-bussen zou onderzoeken. Zou dat onderzoek al eens afgerond zijn?

54 reacties op "Buggy ja of buggy nee?"

alex
-1-  alex:
Goed voorstel van Marleen, een vaste plek inruimen waar twee kinderwagens kunnen staan. Hiervoor zou de vaste lokatie van de controleur gebruikt kunnen worden, want die rottige controlehokjes achterin de tram leiden enkel maar tot flinke vertraging bij het instappen. De controle kan voortaan weer mobiel plaatsvinden, zoals in andere steden het geval is. Is ook beter voor de sociale controle, niet waar? Enne, vinden jullie het gangpad in de nieuwe trams ook niet wat aan de brede kant? Daar zou zo een axtra zitplaats naast geplaatst kunnen worden.
Linda
-2-  Linda:
Heel Goed voorstel van Marleen om plek te reserveren in tram en bus voor minimaal twee buggy's. Ook voorstel van Alex kan ik zeer waarderen. Ben moeder van klein kind en heb niet altijd zin/de tijd om alles lopend te doen. Maar...is er dan iemand die je helpt bij het instappen als je met je kleine kind op de arm en buggy in de andere de tram in wil stappen. Nou ja stappen, je moet je er vaak inpersen. Naast plek voor buggy's ook graag wat fatsoen bij in-uitstappen. Lopende controleur/kaartjesverkoper is helemaal van deze tijd. Prima, opschieten graag met die nieuwe voorstellen.
Robin
-3-  Robin:
Reis elke dag met de tram en moet helaas constateren dat de meeste gebruikers van kinderwagens hem doodleuk in het (niet te brede) gangpad plempen met koter én boodschappen in het ding. Totaal geen rekening houdend met andere reizigers. Zie het ook voorkomen dat de kar word neergezet tegenover de controleur maar dan zonder het kind erin waardoor een rolstoelreiziger echt midden op het gangpad moet gaan staan. Nee, laat de gebruikers van kinderwagens eerst maar eens rekening houden met medereizigers en de kinderwagen echt inklappen voordat er gezeurd wordt om extra plaats.
-4-  :
@Robin: hoe ga je een kinderwagen inklappen en tegelijkertijd je kind vasthouden terwijl de tram/bus al optrekt, en niet op al te zachtzinnige wijze ook? Laat de tram-/buschauffeur dan maar eens beginnen met rekening houden met buggy-inklappende ouders, dwz wachten tot ze veilig zitten! En oja, wat voorzichtiger rijden terwijl er kinderen op schoot zitten lijkt me dan ook een absolute vereiste. Of gordels bij een aantal zitjes plaatsen. Ik heb liever dat mijn kind in de buggy zit in een riem, met die buggy op de rem, dan los op schoot!
Heel veel ouders zijn eenvoudigweg afhankelijk van OV en dat OV mag dan ook wel wat kindvriendelijker worden.
yanny scutt
-5-  yanny scutt:
Ik zie het al helemaal voor me; staan er 2 kinderwagens op de daarvoor bestemde plek, wil een halte verderop een rolstoeler mee..

Het is natuurlijk te gek voor woorden want de regel dat kinderwagens alleen mee mochten als daar voldoende ruimte voor is, gold altijd al ! Het werd alleen nooit meer duidelijk aangegeven in tram/bus.

Jonge ouders kunnen een kleine baby in zo'n handige draagzak vervoeren. Als de kindertjes wat ouder zijn kun je zo'n Mc Laren buggy (de enige echte!) aanschaffen. Als bus/tram eraankomt til je kindlief eruit en op je heup, geeft een welgemikte trap tegen de buggy, en hee presto! het klapt in en je hebt een soort paraplu. (heel handig maar ik heb die echte kleine buggy's nooit meer gezien)

Als je echt wilt gaan winkelen laat je kindlief een dag/avond bij vader thuis.

Groen Links zou eens moeten gaan uitzoeken waarom nog steeds geen rolstoelers meegaan op tram/bus. Dat lijkt mij veel belangrijker! Groet; Yanny
engine 54
-6-  engine 54:
Als we nou het openbaar vervoer gratis maken, dan kan de conducteur wieberen. Op die plek kunnen wel een paar kinderwagens staan. Moet je ze wel verankeren aan de grond en een veiligheidsgordel omdoen.
En misschien moeten die kinderen een helmpje op!

Ps
Yanny, rolstoelers gaan met het Aanvullend Openbaar Vervoer. Als ze tenminste opgehaald worden door Connexxion!!
-7-  :
De conducteur hoeft wat mij betreft niet te 'wieberen', zelfs niet als het OV gratis zou zijn - wat een heel andere discussie is. Ik heb persoonlijk de indruk dat het er in trams met conducteur een stuk plezieriger op is geworden: er wordt lang niet meer zo veel gerookt, gekotst, gesloopt, geklad, gejat en geëtterd als voorheen.

Wel zijn die hokjes natuurlijk enorm onhandig, net als het feit dat je nog maar door twee deuren naar binnen mag. Gedrang en vertragingen zijn het gevolg.

Mobiele conducteurs, zoals alex in de eerste reactie voorstelde, lijken mij echter een uitkomst. Dan is er ook meer plaats voor buggy's.
Karin Jansen
-8-  Karin Jansen:
Ik geloof dat Robin nog veel moet leren.En dat reizigers eigenlijk rekenig zouden moeten houden met het feit dat er niet voldoende rekening is gehouden met de ruimte voor alle medereizigers.
estherd
-9-  estherd:
@Yanny: Jij hebt zeker een hele sterke rug. Ooit boodschappen gedaan met een baby in een draagzak? Daar krijg je een hernia van. Op de fiets zitten met een kind in een draagzak is totaal af te raden en gevaarlijk (als je valt is de kans dat je met je hele gewicht op het kind valt groot) maar heel veel ouders doen het, helaas.
Daarbij zijn heel veel wagens niet in te klappen. Eigenlijk moeten alle Amsterdamse ouders dus met dezelfde inklapbare wandelwagen op stap, zodat ze bij de gratie van het GVB mee mogen. Absurd!
En je kind op je heup gooien- prima, maar dan mogen tram- en buschauffeurs ook wel iets voorzichtiger rijden. In hun buggy, in de gordel, op de rem, zitten ze een stuk veiliger dan op schoot!
En dat onveilige geldt niet alleen voor kinderen maar ook voor ouderen. Mijn oma durft al heel lang niet meer met de bus omdat er zo roekeloos gereden wordt.
Wiard
-10-  Wiard:
Nog een goed argument voor het aanleggen van meer metrolijnen: trams verdwijnen, meer transport met de (bredere) metro, waar kinderwagens beter inpassen.

Overigens heb ik begrepen dat het GVB deze maatregel onder druk van de verzekering heeft moeten nemen. Bij ongelukken waarbij de regels niet gevolgd zijn, zou de verzekering niets uitkeren. De chauffeur zou vervolgens aansprakelijk worden gesteld, waardoor zij het wel uit hun hoofd laten om een ooje dicht te knijpen.

Ik vind de hele discussie over veiligheid voor passagiers (wel of niet op schoot) trouwens prima passen in de huidige doorgeschoten veiligheidswaanzin. Alle risico's moeten uitgebannen worden en als er iets fout gaat, moet er iemand voor boeten...
-11-  :
@Esther: ouders vragen een inklapbare wandelwagen te gebruiken in het openbaar vervoer vind ik nou helemaal niet vreemd. Het was vroeger heel gebruikelijk om naast een grote kinderwagen voor 'normaal' gebruik een inklapbare wandelwagen voor op reis te hebben, iets wat gelukkig niet meer hoeft dankzij comfortabelere, inklapbare buggy's. Daar rekening mee houden tijdens de aanschaf, lijkt me niet zo gek.

Gezien dat veiligheidsadvies zouden er dan inderdaad wel veilige 'schootplekken' gecreëerd moeten worden, zoals jij ook al voorstelde.

@Wiard: inderdaad schijnt de verzekering een rol te spelen, wat door tegenstanders als argument gebruikt wordt dat het 'dus' niet om de veiligheid gaat. Nou neem ik aan dat die premie juist hoog zijn omdat er wel een veiligheidsrisico is, dus die tegenwerping van bv. GroenLinks begrijp ik niet zo.

Die mobiele conducteur zie ik ook wel zitten. In Rotterdam kun je er zelfs een kaartje bij kopen, dat is meteen een stuk klantvriendelijker.
-12-  :
Ik stond vanmiddag in de regen op lijn 14 te wachten, halte Dam, tegen sluitingstijd. Met mij wilden er niet minder dan drie ouders met buggy's naar binnen. En daar stond er bovendien ook al eentje. Het duurde zeker vijf minuten eer de tram verder kon, en geen passagier kon er meer langs, want in het gangpad stond een soort kinderwagenversie van de zaterdagse Bijenkorffile.

Ik heb echt alle begrip voor ouders die hun kinderen in zo'n wagen mee willen kunnen nemen - ze hebben groot gelijk. Maar dat de huidige trams daar niet geschikt voor zijn, wordt volgens mij dagelijks vele malen overtuigend aangetoond.

Het zou zeker helpen als het conducteurshokje verdween, want dat is zonder kinderwagen ook al een enorme sta-in-de-weg. Maar in de tussentijd vind ik de inklap-eis van het GVB helemaal zo gek nog niet. De ruimte is nou eenmaal beperkt. Ter vergelijking: er mogen ook maar maximaal vijf fietsen in een metrostel.
estherd
-13-  estherd:
@wieland: ik vind 'm ook niet gek, mits je dan je kind op schoot kunt nemen zonder de halve tram doorgeslingerd te worden (ik praat uit ervaring en heb wel degelijk een opklapwagentje). Ook heeft mijn zoon weleens een bult op zijn voorhoofd opgelopen door een rem-actie van de tram. Kan allemaal gebeuren, maar in de auto heb je dan tenminste nog gordels. De tram moet gewoon toegankelijker worden voor iedereen.
estherd
-14-  estherd:
en veiliger, vergat ik nog te zeggen.
Julian
-15-  Julian:
En Wieland vergeet dat er per Metro meerdere treinstellen zijn waar dan maximaal vijf fietsers mee kunnen. Kijk, of de tram groter, of meer ruimte of.....Dadelijk stelt het GVB nog dat er maar mensen met een bepaalde omvang mee mogen in de tram. Immers, als je toevallig naast een erg gezet iemand moet gaan zitten, dan heb je ook maar een klein pokkeplekje.
yanny scutt
-16-  yanny scutt:
engine 54, het is wel degelijk de bedoeling dat rolstoelers normaal gebruik kunnen maken van het OV. De nieuwe trams zijn daarom lager gebouwd en de halte's verhoogd het is dus vreemd dat zij er geen gebruik van maken. Op de metro zie ik wel regelmatig rolstoelers.

Esther, ik heb mijn kinderen op de manier vervoerd zoals ik hierboven heb beschreven. Geen centje pijn hoor, en ik loop ook nog steeds recht! Ik denk niet dat jij de buggy's kent die ik bedoel want ik heb ze ook al geen jaren meer gezien. Die waren dus helemaal geweldig! Als ze ingeklapt (of in mijn geval ingetrapt) waren kon je hem aan de rugleuning voor je ophangen zodat je beide handen vrij had voor kind en tas(je). Misschien lezen buggy-producenten dit..

De rijstijlen van de conducteurs en busschauffeurs kan zeker beter! De trams lijken wel steeds harder te gaan. Ik zat laatst op de 14 naar het Rokin en had het gevoel bij een kamikaze-piloot ingestapt te zijn. Helaas schijnt dat eerder regel dan uitzondering! Groet; Yanny
Maarten van der Meer
-17-  Maarten van der Meer:
Namens GroenLinks heb ik in de gemeenteraad in december vragen gesteld over het 'kinderwagenbeleid' van het GVB. De maatregelen hebben, ook hier, veel discussie losgemaakt. Er zijn verschillende redenen waarom de maatregelen ouders en/of grootouders in de problemen brengen. Allereerst zijn er twee vormen van kinderwagens, nml. de kinderwagen met bak voor kinderen die nog niet zelfstandig kunnen zitten (ongeveer tot 7 maanden, maar vesrchilt iets per baby) en de zitbuggy, voor kinderen/babys die wel zelfstandig kunnen zitten. de eerste groep kinderwagens kunnen niet worden ingeklapt. Van deze wagens moet de bak worden afgenomen. Dit levert pas echt gevaarlijke taferelen op voor allereerst het kind, vooral voor het kind. De tweede zou in principe kunnen worden ingeklapt, maar velen hierboven hebben aangegeven wat voor problemen dat op kan leveren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over ouders met meerdere kinderen of een kind dat slaapt op het moment dat de tram komt. Ik heb zelf begrepen dat het hier vooral gaat om een verzekeringskwestie en dus een 'preventieve' maatregel van het GVB en niet om een zaak naar aanleiding van al ontstane ongelukken i tram of bus. De wethouder heeft dat in haar eerste beantwoording ook niet ontkent. Er wordt ook vaak gesuggereerd dat de kinderwagens van tegenwoordig veel groter zijn dan vroeger. Volgens mij waren die dingen in de jaren 60 en 70 vele malen groter en logger. In de oude trams was het voor minder validen en mensen met kind in kinderwagen heel moeilijk zo niet onmogelijk om in te stappen. Dat is met de Combino zeer verbeterd. Daar zijn we blij om. Dan is het vervolgens vreemd dat het GVB juist het gebruik van deze groepen passagiers weer aan banden wil leggen. Natuurlijk is er niet veel ruimte in de tram, vooral in de spits, maar je hoeft dat niet te wijten aan mensen met kinderen in kinderwagens. De trams zijn gewoon zeer ongelukkig ingericht. Je zou er bijvoorbeeld aan kunnen denken om het achterste deel van de tram kinderwagen- en rolstoeldeel te maken met klapstoeltjes voor mensen die daar ook willen zitten. Je kan ook, zoals in andere steden in europa wel het geval is, ruimte maken voor kinderwagens en speciale lussen maken waar je de wagens mee kunt vastzetten, zodat je het veiligheidsprobleem oplost. Kortom, er zijn allemaal mogelijkheden om dit probleem op een andere manier op te lossen dan door deze beperkingen op te leggen. Veel ouders met kleine kinderen zijn afhankelijk van de tram of bus om de stad in te komen. Laat het GVB deze mensen nou niet lekker in de kou en de regen laten staan!!
estherd
-18-  estherd:
Dank Maarten!
Wiard
-19-  Wiard:
@Yanny: dat die chauffeurs zo hard rijden, komt waarschijnlijk doordat ze verloren tijd bij de halte moeten inhalen...als die kinderwagens :-)

Zijn er eigenlijk wel eens evaluaties geweest over het conducteurbeleid van het GVB? Is wel eens afgewogen of de verloren rijtijd als gevolg van het beperkt aantal instapdeuren opweegt tegen het aantal zwartrijders dat wordt voorkomen? Biedt de komst van de OV-chipkaart wellicht nog nieuwe inzichten? Of moet ik straks voor de ogen van de conducteur inchecken (waarbij volgens mij de mogelijkheid bestaat om stiekem weer uit te checken als hij/zij niet kijkt)?
yanny scutt
-20-  yanny scutt:
Zo Maarten van der Meer, dat is goed nieuws!

Gaat Groen Links nu ook uitzoeken hoe het komt dat rolstoelers nog steeds geen gebruik maken van tram en bus? En wat hebben jullie gedaan toen de nieuwe dienstregeling inging waardoor halte's werden opgeheven alsmede hele busroute's waardoor grote groepen bejaarden uitgesloten zijn van een toegankelijk OV?

Of zijn jullie er alleen maar voor het jonge ,toekomstige, stemvee..)-; Yanny
estherd
-21-  estherd:
Prima dat je opkomt voor de rolstoelers Yanny, maar we hebben het hier over buggy's ja of nee. Laten we ontopic blijven.
Aart van Eldik
-22-  Aart van Eldik:
Vanmiddag, 8 januari, praten we in De Peiling op Radio Noord-Holland over buggy's in de tram. De Peiling is een discussieprogramma waar luisteraars kunnen inbellen en meepraten.

Uitzendtijd: 16.00 - 17.00
Telefoonnummer voor reacties: 020-8505152
Robin
-23-  Robin:
@Estherd: het GVB heeft bepaald dat rolstoelen voorang hebben op kinderwagens dus ik vind de referentie daarnaar niet off-topic.
angelica
-24-  angelica:
Een jaar geleden stond ik bij de bushalte “r j h fortuynplein” met mijn baby van 3 maanden oud in de bak van de kinderwagen, wachten voor de bus 43 richting Centraal Station. Toen de bus kwam het was helemaal leeg en de conduteur laat me niet instappen totdat ik de kinderwagen heb inklapen, maar dat lukt niet, ik was alleen en hij zei “ Als u niet de kinderwagen inklapen ik neem u niet mee” . Ik moest wel lopen en een tram zoeken (om 19 uur 'savonds). Niet leuk!
estherd
-25-  estherd:
@robin: het stuk gaat daar niet over dus ik vind van wel.
Wiard
-26-  Wiard:
Nee, een discussie of iets wel of niet on-topic is, is lekker on-topic :-p
yanny scutt
-27-  yanny scutt:
Esther, de de plekken in tram /bus kunnen benut worden (aangegeven met een sticker) door kinderwagens OF rolstoelers..Er kunnen m.i. 2 kinderwagens staan of 1 rolstoeler.

Ik neem aan dat Marleen de column heeft geschreven om een discussie te starten. Dat is haar heel goed gelukt en ik meen dat ik daar een aardige bijdrage aan heb geleverd.

Dat mijn 'input' jouw niet bevalt is jammer. Mijn wereld in het OV is kennelijk groter dan dat van jou. In mijn context moet tram/bus zowiezo voor iedereen toegankelijk zijn.

Maar in mijn onthutsende domheid durf ik iets te zeggen over de groep (rolstoelers) die ,alle moderniseringen ten spijt, nog nooit met tram en bus 'uit de voeten' konden..En dan mag dat niet van jou. Tsja..Groet; Yanny
estherd
-28-  estherd:
@Yanny: Ik heb het niet over mogen, alles mag. Ik vraag alleen of je bij het onderwerp wil blijven. En dat is verder geheel aan jou. Je trekt allerlei conclusies uit mijn naam die ik ook weer bij jou zelf terugleg. Maar ach, het was weer laat he, zie ik.
Robin
-29-  Robin:
@estherd: het zou een stuk geloofwaardiger overkomen indien je zelf je ook aan het topic hield. Frustraties botvieren zijn andere websites voor.
estherd
-30-  estherd:
@robin: ik botvier geen frustraties hoor, ik reageer. Actie-reactie. Zoals jij nu ook. Daar kun je eeuwig mee doorgaan, maar ik zal me er niet meer aan wagen.
Rogier
-31-  Rogier:
Feit blijft dat de conducteur mijn dochtertje (18 maanden) even moet vasthouden totdat ik de wagen heb ingeklapt, terwijl mijn zoontje (3 jaar) zelf een stoel moet zoeken, en dat alles liefst voordat de tram zich weer in beweging zet.
Het wachten is nu ongetwijfeld ook op het verbod van meer dan één koffer in de tram. Toeristen die aan de tram de voorkeur geven boven de taxi (op zich niet heel vreemd in Amsterdam) blokkeren het gangpad nu vaak op uiterst hinderlijke wijze met hun grote Samsonites. Ook hééél onveilig voor de andere reizigers, en dan heb ik het er nog niet eens over dat veel van dit toeristen zo dik zijn, je moet er he-le-maal omheen lopen en soms is er zelfs sprake van lijflijk contact!
Jochem Floor
-32-  Jochem Floor:
@ Rogier: Nee, dat is ongetwijfeld tegen de voorschriften. Om veiligheidsredenen hebben de dames en heren conducteurs hun veiligheidkooi gekregen (met strijk en zet een open deur, maar dat terzijde) en als ze zich daarbuiten begeven zijn ze weerloze prooi voor willekeurig welke reiziger en blijft bovendien hun centenbakje onbewaakt achter. Dat is echt onaanvaardbaar!Verder is jouw kind jouw verantwoordelijkheid en daar kun je het GVB natuurlijk niet mee opzadelen. Je moet geen onmogelijke eisen gaan stellen, mijn beste.
alex
-33-  alex:
@Jochem: “Om veiligheidsredenen hebben de dames en heren conducteurs hun veiligheidkooi gekregen (met strijk en zet een open deur, maar dat terzijde) en als ze zich daarbuiten begeven zijn ze weerloze prooi voor willekeurig welke reiziger...”

Ha ha ha, nou, ik wil als passagier ook graag zo'n 'veiligheidskooi, en dan liefst een geluidsarme. Wat een wereld. :-)
Werner Toonk
-34-  Werner Toonk:
Groen Links stelt vragen. Hieperdepiephoera. Dat zelfde Groen Links vormt samen met de PvdA het college van B&W en is 'de bestuurlijke baas' van het GVB. In plaats van vragen stellen zouden ze gewoon opdracht moeten geven om het voortaan anders te doen. Als zelfs een partij die er bestuurlijk verantwoordelijk voor is dat niet doet, wie moet het dan doen?
-----------------------------

Vanmiddag ging ik zelf weer met 2 kinderen 3 x een stukje met de tram. 1 van 1 in de wagen en 1 van 3 die al wel zelf kan lopen. Ik had ook op de fiets gekund, maar met windkracht > 7 leek de tram me handiger. De auto gebruik ik zo weinig mogelijk.

2 van de 3 ritjes waren geen probleem: ik was de enige kinderwagen en er was ruimte voldoende. Niet voor niets pas na de spits gegaan.

Het 3e ritje was ik de 2e kinderwagen. Nog voordat ik binnen was vroeg de conducteur al of ik de wandelwagen wilde inklappen. Er was ruimte voldoende en ik hoefde maar 1 halte mee, maar dat deed kennelijk niet terzake want daar vroeg hij niet naar.

Niet geprotesteerd, gewoon gedaan. Kind op de arm (rechts), met andere hand (links) en voet (rechts) de wagen inklappen. Balancerend op 1 been, met linker oog naar wagen kijken, met rechter naar andere kind dat de tram nog steeds een bijzondere ervaring vindt, in een rijdende tram.

Trots dat de operatie gelukt was kon ik vervolgens m'n nog geldige strippenkaart laten zien, even mopperen op de rotregels van het GvB waar die vriendelijke conducteur natuurlijk ook niets aan kon doen, en toen in een nog steeds rijdende tram weer een omgekeerde operatie om bij de volgende halte uit te stappen.

Terwijl ik uitstapte besefte ik me dat ik de hele weg wankelend met een kind in m'n armen in het gangpad had gestaan. Als er hard geremd had moeten worden, waren we er beide niet goed vanaf gekomen. Mijn kind had veel veiliger in de wandelwagen kunnen zitten, aan de kant van de tram op de rem.

Ik begrijp niet hoe iemand van achter een bureau zulke regels kan opstellen en waarom de GvB directie niet eens gewoon zelf met een kinderwagen - en een tweede of derde kind erbij - op pad gaat.
yanny scutt
-35-  yanny scutt:
Werner,jij deed dus precies wat ik jarenlang heb gedaan!

Wat mij opvalt in jouw relaas is dat er dus helemaal niemand is opgestaan zodat jij en jouw kind op de arm konden gaan zitten. Dat raakt mij enorm, want het is ook de (mede)verantwoordelijkheid van alle andere passagiers om ervoor te zorgen dat ouders met jonge kinderen, ouderen en invaliden goed ,en veilig, kunnen reizen!

Het OV-personeel kan er intussen voor zorgen er minder hard wordt gereden want dat is een groot probleem. Dienstbaarheid/klantvriendelijkheid is kennelijk geen prioriteit bij het GVB en daar moeten wij hen erop wijzen, denk ik!

Intussen mag het 'publiek' dat gebruik maakt van tram/bus ook wel eens iets doen aan hun eigen mentaliteit; 'ikke, ikke en de rest kan stikke' is meer regel dan uitzondering vrees ik.( en dat blijkt ook uit jouw ervaring)

Maar hoe gaan wij dat doen als een groot deel van het publiek elke regel aan z'n laars lapt?! Groet; Yanny

Samen met jou hoop ik dat de mensen 'achter het bureau'
yanny scutt
-36-  yanny scutt:
..met betere richtlijnen komen, voor personeel en publiek! Nogmaals, Groet; Yanny (sorry)
yanny scutt
-37-  yanny scutt:
Esther, Ik heb niet de indruk dat het tijdstip van de nacht iets afdoet aan de inhoud van mijn reactie's alhier.

Bovendien ben ik mijn kinderjaren (en jonge moederjaren) allang voorbij en kan (heel fijn!) zelf bepalen wanneer ik ga slapen.. Daar heb ik geen 'oma' Esther voor nodig. Zo'n oma kan beter eens inhoudelijk ingaan op wat ik heb geschreven. Groet; Yanny
-38-  :
Alle problemen zijn begonnen met de lage instap vanaf opgehoogde haltes. Nieuwe bussen, de Combino, daar rij je welke kar dan ook comfortabeler naar binnen. Ik vind het wel gezellig al die karren met kinders en toeristen met koffers bij de ingang. Erg onpraktisch en lastig, ook voor mij met gammele benen en wandelstok, maar ik kan er niet meer boos om worden. Moet iedereen dan maar weer met de auto?
Het schijnt dat Nederlanders die als toerist naar Afrika gaan het een reuze spannend avontuur vinden om tussen mensen ingeklemd hobbelend en slingerend in een stinkende bus te zitten. Nu hoeven ze niet meer naar Afrika!
Ik zag gister trouwens de OV-chipbakkies hangen in lijn 24. Hoe dat moet gaan kan ik niet overzien. Want op drukke punten met tegelijktijdig het in- en uitstappen met karren en/of boodschappentassen en/of looprekken en/of weet ik veel welke bewegingsbeperking dan ook, hoe krijg je als je geen armen vrij hebt je chipkaart langs het bakkie?
Jaime
-39-  Jaime:
@Yanny, weet je zelf wel wat inhoudelijk ingaan op een stukje betekent. Want alles wat ik van jou lees wijkt af van de oorsprong van een geschreven stukje. Jij maakt er altijd iets anders van. En dat is niet de bedoeling. Het is een discussiesite geen ik-ben-Yanny-site-en-ik-vind dat-het-zo-is. Ik lees AC met veel plezier maar van jou word ik heel moe.
yanny scutt
-40-  yanny scutt:
Jaime, ik ben ingegaan op de op de inhoud van het stuk, heb daarbij mijn eigen ervaringen opgetekend alsmede het belang van andere 'wielen' op het OV. Wat is daar dan mis mee?!

Jij schrijft dat ik er altijd iets anders van maak en dat dat niet de bedoeling is. Wat is volgens jou dan wel de bedoeling van een stukje waaruit een discussie volgt?

Als je moe wordt van mijn bijdragen kan ik je aanraden om ze doodgewoon niet meer te lezen. Zodra je onder een tekst Yanny ziet; AFHAKEN! (; Yanny
yanny scutt
-41-  yanny scutt:
Tom de Smet, je vergat iets. In Afrika reizen hele bijeengebonden (aan de poten) bundels kippen mee en hier en daar een schaap of geit. Ik zie het helemaal voor me hoe dat dan zou moeten met dat chip-card bakje..(als je ook nog een buggy, rolstoel of looprek moet hanteren)..(-:

Maar je hebt daar een goed punt, want inderdaad; hoe moet dat met mensen die hun handen vol hebben met kiddies, rollator of rolstoel!?.. Groet; Yanny
Jochem Floor
-42-  Jochem Floor:
@ Werner: Ik snap dat je er pissig over bent, maar met een leuk stukje demagogiek los je natuurlijk niets op. “Groen Links stelt vragen. Hieperdepiephoera. Dat zelfde Groen Links vormt samen met de PvdA het college van B&W en is 'de bestuurlijke baas' van het GVB. In plaats van vragen stellen zouden ze gewoon opdracht moeten geven om het voortaan anders te doen. Als zelfs een partij die er bestuurlijk verantwoordelijk voor is dat niet doet, wie moet het dan doen?”

Het valt van jou als bestuurder ook wel weer vies tegen. Per slot van rekening; als van iemand hier mag worden verwacht dat ze van de verhoudingen op de hoogte zijn, dan ben jij het wel.

Het GVB is de afgelopen jaren bestierd door VVD-wethouders, de laatste was Mark Ter Horst. Die hebben aan dit soort onzin ook niets gedaan; die hebben toegestaan dat wrakke trams werden gekocht (en niet aan de fabrikant geretourneerd); die hebben de N-Z-lijn tegen gigantische meerkosten en bovendien ook in verkeerde volgorde laten bouwen; die hebben voor de metro nog altijd geen ringlijn rondom de stad gerealiseerd of een lijn naar Schiphol; die hebben het GVB de veligheid van zijn stadsbussen laten verwaarlozen. Zal ik nog even doorgaan?

Voor de duidelijkheid en volledigheid: op mijn eigen PvdA ben ik op dit punt ook niet echt trots. De goeden niet te na gesproken, snap ik niet hoe het komt dat men maar gelaten accepteert hoe er met, door en rondom het GVB wordt aangeklooid. GL stelt haar vragen en doet er zo tenminste wat aan. Daar valt dus niets op aan te merken.

Met een partijtje zwartepieten -zoals waar jij nu mee begint, zie posting donderdag 11 januari 2007 17:26:38- los je de problemen niet op. Zoals jij zelf uit ervaring weet (of zou moeten weten) uit de discussie rondom lijn 6 is het gewoon heel moeilijk om als politiek van het GVB dingen voor elkaar te krijgen; het bedrijf doet toch altijd wat de directie zelf het belangrijkst acht. Als je dat punt nu eens agendeert in plaats van op niets af te tamboereren tegen GL dan zou dat te waarderen zijn.
Loubna. Benlamkaddam
-43-  Loubna. Benlamkaddam:
Ik ben een werkende moeder.Ik werk 32 uur. Ik heb een kind die nog niet loopt. Af en toe moet ik mijn kind naar de oppas brengen, want mijn man kan mij niet altijd brengen omdat wij verschillend roosters hebben. Ik heb zelf geen auto, ik maak gebruik van de openbaar vervoer. Als ik mijn kind weg moet brengen moet ik eerder vertrekken omdat ik rekening moet houden of ik met de tram of de bus mee mag, want als ik alleen ben is het voor mij erg moeilijk om in mijn eentje de buggy in te klappen, want dan moet ik mijn kind vast houden en de buggy inklappen, dat lukt me echt niet. En als ik vrij ben heb ik helemaal geen zin om naar buiten te gaan want dan moet ik weer met de openbaar vervoer, an als ik toch met mijn kind de deur uit ga , probeer ik zo veel mogelijk te lopen of samen met iemand anders af te spreken dat ik toch niet alleen ben.Eerlijk gezegd dit zit me erg dwarst, ik word er moe van, vooral wanneer ik naar mijn werk moet. ik hoop dat mijn kind snel gaat lopen. Want er is een groot verschil tussn een kind die al loopt en een kind die nog niet loopt.Het is al moeilijk om te werken als je een kind hebt, met deze regels van buggy is het voor mij nog moeilijker geworden. Niemand houdt rekening met ons.
Ronald
-44-  Ronald:
Beetje flauw van Werner Toonk om net te doen of hij geen politiek bestuurder is. Ik ben het helemaal met Jochem eens dat de VVD de hand best wel eens in eigen boezem mag steken met betrekking tot het GVB.
Prima als politieke bestuurders reageren op AC maar dan liever niet gaan zitten zwarte pieten. Ik kan het alleen maar waarderen en toejuichen dat meer bestuurders AC gaan bezoeken. Beter dan al die eigen logjes. Misschien een idee, maak een cc van de eigen log naar AC. Dat gaat er tenminste wat leven op AC en kunnen bezoekers meer betrokken worden bij het Bestuur.
Terug naar dit onderwerp: GVB had in plaats van gelijk een regel eerst eens gedegen onderzoek gedaan naar hoe en wat. Wellicht had dan veel leed voorkomen kunnen worden. Als het GVB wat vaker reizigers onderzoek zou doen, dan zou het GVB er wellicht achter kunnen komen dan er nog een wereld te verbeteren valt. De service is nu slecht, er wordt vaak veel te hard en roekeloos gereden en de mentaliteit van een aantal chauffeurs is ver beneden alle peil.
Werner Toonk
-45-  Werner Toonk:
@Jochem: Het punt dat ik wil maken is dat politieke vragen stellen op zich niets oplost. Naar mijn idee heeft de gemeenteraad - als eigenaar van het GVB - het uiteindelijk gewoon domweg voor het zeggen welke huisregels het GVB hanteert bij kinderwagens.

En daar zouden ze gebruik van moeten maken. Dat geldt voor alle partijen die daarin vertegenwoordigd zijn, maar primair voor de partijen die het college vormen, want die hebben het voor het zeggen. Verder haal je er van alles bij met betrekking tot de VVD. Dat mag, maar ik houd het bij dit item graag bij kinderwagens in de tram. Ten tijde van het vorige college kon dat nog gewoon. Aan welke partij dat lag - of juist niet - vind ik niet zo relevant.
Ps. Ik neem overigens aan dat je Mark van der Horst bedoeld. Het was echter in de vorige periode Hester Maij (CDA) die als wethouder bedrijven verantwoordelijk was voor reilen en zeilen van GVB. Maar nogmaals: het gaat mij hier niet om de partij en of de ene nu beter is dan de andere.

@Ronald: volgens mij staat heel duidelijk onder ieder bericht een link naar m'n site waarop staat dat ik politiek bestuurder ben van Oud-West voor de VVD. Daarnaast - en bovenal - ben ik bewoner van deze mooie stad, en klant van het GVB.
estherd
-46-  estherd:
De reactie van Loubna is me uit het hart gegrepen. Dit zijn de mensen die intensief gebruik (moeten) maken van het GVB en dus met dit soort regels gewoon gedupeerd raken. En dit zijn de mensen waar het om gaat in dit soort discussies. Misschien kan een politicus eens op haar reactie ingaan.
yanny scutt
-47-  yanny scutt:
Loubna, ik heb nu al een flink aantal dagen opgelet hoe streng er word omgegaan met de nieuwe regel voor kinderwagens op tram en bus.

Dat is behoorlijk meegevallen hoor! Met baby's en peuters wordt rekening gehouden mits men de aanwijzingen van het personeel volgt. Ik heb gemerkt dat er geen enkele kinderwagen werd geweigerd.

Wel heb ik heel veel veel blije snoetjes gezien van kindertjes die nu eindelijk zelf mogen lopen.. Heerlijk! (-: Yanny
Jochem Floor
-48-  Jochem Floor:
Wat ben je toch een heerlijke positivo, Yanny. On-Amsterdams, onverbeterlijk en onoverwinnelijk.
Nox
-49-  Nox:
Nou wat je heerlijk noemt. Ik vind het juist niet meer positief de bijdrage die Yanny levert. Eens nagedacht hoe gevaarlijk het is voor jonge kinderen/ouders om los te staan/zitten in de trams van Amsterdam. En dan nog zeggen dat het positief is. Schaam je!
Maarten van der Meer
-50-  Maarten van der Meer:
Even een update uit de gemeenteraad; ik heb namens GroenLinks gisteren weer mondelinge vragen gesteld over de beperkingen voor het meenemen van kinderwagens in de tram en bus. Het GVB houdt zich namelijk al een maand stil en wij (GroenLinks) vinden dat het nieuwe beleid zo snel mogelijk moet worden teruggedraaid en moet worden gekeken naar mogelijkheden om achter in de tram meer ruimte te maken voor rolstoelen en kinderwagens (zie mijn bijdrage van 7 januari). De hierboven door velen beschreven onveilige situaties spreken voor zich. Ik heb gevraagd aan de wethouders Gehrels en Herrema (trouwens beiden van PvdA-huize) om zo snel mogelijk om tafel te gaan met de directie van het GVB om een en ander op te lossen. Die afspraak staat nu voor 16 februari (uitgesteld door GVB, was eerst 17 januari vertelde Wethouder Gherels gisteren in de raad; waarom was niet duidelijk).
Toch nog even reageren op Werner Toonk: allereerst zou zijn standpunt betekenen dat coalitiepartijen niet meer van het middel mondelinge en/of schriftelijke vragen gebruik zouden kunnen/moeten maken. Zij zouden namelijk alles toch wel even kunnen regelen. Jochem Floor heeft natuurlijk gelijk dat Werner Toonk als dagelijks bestuurder van een stadsdeel toch echt beter zou moeten weten. Ten tweede zit er bij Werner de suggestie in dat mondelinge vragen stellen dus ook blijkbaar niet een middel is dat effect heeft. In dit geval is het effect dat twee wethouders (Gehrels en Herrema met de directeur om tafel gaan om te komen tot een oplossing, sterker nog, het kan er toe leiden dat uiteindelijk meer plekken in de trams worden gecreeerd voor rolstoelen en kinderwagens. Mondelinge vragen stellen lijkt me dus vanuit de rol die de gemeenetraad heeft (in een dualistisch stelsel) een zeer probaat middel.
yanny scutt
-51-  yanny scutt:
maarten van der meer, jij maakt er een politiek vraagstuk van! Zou je eerst niet eens gaan uitzoeken waarom het GVB het nodig vond om een oude huis (tram/bus) regel in ere te herstellen? Daarnaast is het wellicht ook handig om eens te gaan kijken hoe het nu gaat i.p.v hier een politiek debat te gaan beginnen?

Ik maakte echt geen grapje toen ik opmerkte dat ik veel 'blije snoetjes' (die eindelijk zelf mogen lopen) aantrof op de tram. Kijk maar eens goed om je heen. Er zitten veel te veel grote kindertjes vastgesnoerd in wandelwagens.

Ik merk dat kinderwagens met heel jonge kinderen nu de ruimte hebben ,en krijgen, die ze toekomt!

Met een groeiende bevolking is het natuurlijk nooit genoeg, maar trams/bussen verbouwen (heel duur!) is niet de oplossing denk ik. Er moeten domweg MEER trams en bussen komen. Dan hoeven de busschauffeurs en tramconducteurs ook niet zo idioot hard te rijden, kunnen er meer 'wielen' mee, en durven bejaarden dan misschien ook weer..(en waarom zie ik nooit een rolstoel op de tram?)

Ik ben benieuwd hoeveel halte's er weer gaan verdwijnen met de volgende veranderingen in de dienstregeling zodat er nog minder mensen gebruik kunnen maken van het OV!.. Groet;Yanny
Maarten van der Meer
-52-  Maarten van der Meer:
Hai Yanny,
je hebt gelijk, dit hierboven was een te politieke reactie. Ik weet echter uit de praktijk hoe het er aan toe ging en gaat in de tram met de kinderwagen. Ik heb zelf een zoon van 6 en halve maand. Het gaat mij trouwens in mindere mate om de oudere kinderen die nog in zo'n stoeltje zitten. Mij gaat het vooral om kinderen tot 2 jaar. Tot die leeftijd en zeker in het eerste jaar, zijn andere vervoermiddelen een probleem en is het OV een uitkomst. Verder zijn er ook veel ouders met meer dan 1 kind. Daar is het probleem vaak nog groter voor, zeker als de ouder op dat moment alleen reist.
Groet, Maarten
Maarten van der Meer
-53-  Maarten van der Meer:
Wat trouwens niet betekent dat ik bij 2 een strakke grens trek. Een kind moet echt al heel stabiel op zijn beentjes kunnen staan. En daar komt bij dat een kind na een middag op pad heel moe kan zijn. Probeer trouwens ook maar met je kind in een rijdende tram je wagen in te klappen. Het GVB wil ouders verplicht in een lichte buggy en dus voor jou bepalen wat een goed vervoer voor jou kind is. En dat omdat zij niet voldoende plaats willen maken in de tram.
Wat mij ook stoort is dat het GVB ouders van jonge kinderen in een hoek heeft gedrukt. Als je je kind in de wagen laat in de tram wordt je bijna aangekeken als een asociale die misbruik maakt van de ruimte in het openbaar vervoer.
Sonja
-54-  Sonja:
Zie artikel “de Republiek Amsterdam” van zaterdag in het Parool. Hierin geeft Marcel Wiegman een beschouwing van GVB versus Maarten van der Meer. Jammer dat Maarten van der Meer op AC zijn politiek heeft willen verkopen (wij van Groen Links versus de PvdA). Ach ja, de rol van Groen Links in de gemeenteraad is tenslotte nihil. Dan moet je het via AC proberen!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.