GroenLinks wil niet dat jonge ouders het openbaar vervoer uitgejaagd worden en betwijfelt of de veiligheid wel echt een rol gespeeld heeft bij het GVB. De partij vroeg daarom aan verantwoordelijk wethouder Carolien Gehrels hoe het zit met die nieuwe regels en zij zegde toe nog eens met het GVB te gaan praten.
Het is een lastig probleem. Natuurlijk is het handig als je gewoon met je kinderwagen een tram in kunt rijden, zeker wanneer je in je eentje bent en ook nog boodschappen bij je hebt. En wel fijn van A naar B kunnen met je kind, maar op de terugweg geweigerd worden, lijkt me ook geen pretje. Maar het is een feit dat in een drukke tram een paar uitgeklapte kinderwagens in het gangpad de overige passagiers behoorlijk kunnen hinderen.
Reizigersorganisatie Rover, nooit te beroerd om beperkende maatregelen van openbaarvervoersorganisaties aan te vallen, steunt het GVB dan ook omdat er in het verleden al ongelukken zijn gebeurd met buggy’s. "Het kan volgens ons niet zo zijn dat reiziger A een been of been breekt, omdat reiziger B te belazerd is om een buggy op te vouwen," aldus woordvoerder Rikus Spithorst, die er wel op wijst dat het GVB het gemakkelijker moet maken om opgeklapte buggy’s te plaatsen (zie video).
Veiligheid boven alles, daar kunnen ook buggygebruikende ouders niets tegen hebben, zou je denken. Hup, opklappen die buggy’s en proberen de spits te vermijden! Helaas maakt juist dat veiligheidsaspect de zaak nog gecompliceerder. Volgens Consument en Veiligheid is het namelijk gevaarlijk om kleine kinderen in het openbaar vervoer op schoot te nemen. De stichting geeft het advies ze in hun wagen te laten zitten, maar let wel: die moet dan dwars op de rijrichting staan. Wat in een gangpad sowieso nooit zal lukken.
Bij de RET in Rotterdam en de HTM in Den Haag is er bijvoorbeeld standaard ruimte voor twee uitgeklapte buggy’s, net als bij Maxx-bussen in Almere en die van Conexxion in Zaanstad. Wil de gemeente Amsterdam veiligheid in tram en bus bevorderen én het openbaar vervoer toegankelijk houden voor ouders met jonge kinderen, dan lijkt er niets anders op te zitten dan ook hier trams en bussen aan te passen.
N.B. in 2002 kondigde Almere aan dat Connexxion het gebruik van speciale buggy-bussen zou onderzoeken. Zou dat onderzoek al eens afgerond zijn?
54 reacties op "Buggy ja of buggy nee?"
Heel veel ouders zijn eenvoudigweg afhankelijk van OV en dat OV mag dan ook wel wat kindvriendelijker worden.
Het is natuurlijk te gek voor woorden want de regel dat kinderwagens alleen mee mochten als daar voldoende ruimte voor is, gold altijd al ! Het werd alleen nooit meer duidelijk aangegeven in tram/bus.
Jonge ouders kunnen een kleine baby in zo'n handige draagzak vervoeren. Als de kindertjes wat ouder zijn kun je zo'n Mc Laren buggy (de enige echte!) aanschaffen. Als bus/tram eraankomt til je kindlief eruit en op je heup, geeft een welgemikte trap tegen de buggy, en hee presto! het klapt in en je hebt een soort paraplu. (heel handig maar ik heb die echte kleine buggy's nooit meer gezien)
Als je echt wilt gaan winkelen laat je kindlief een dag/avond bij vader thuis.
Groen Links zou eens moeten gaan uitzoeken waarom nog steeds geen rolstoelers meegaan op tram/bus. Dat lijkt mij veel belangrijker! Groet; Yanny
En misschien moeten die kinderen een helmpje op!
Ps
Yanny, rolstoelers gaan met het Aanvullend Openbaar Vervoer. Als ze tenminste opgehaald worden door Connexxion!!
Wel zijn die hokjes natuurlijk enorm onhandig, net als het feit dat je nog maar door twee deuren naar binnen mag. Gedrang en vertragingen zijn het gevolg.
Mobiele conducteurs, zoals alex in de eerste reactie voorstelde, lijken mij echter een uitkomst. Dan is er ook meer plaats voor buggy's.
Daarbij zijn heel veel wagens niet in te klappen. Eigenlijk moeten alle Amsterdamse ouders dus met dezelfde inklapbare wandelwagen op stap, zodat ze bij de gratie van het GVB mee mogen. Absurd!
En je kind op je heup gooien- prima, maar dan mogen tram- en buschauffeurs ook wel iets voorzichtiger rijden. In hun buggy, in de gordel, op de rem, zitten ze een stuk veiliger dan op schoot!
En dat onveilige geldt niet alleen voor kinderen maar ook voor ouderen. Mijn oma durft al heel lang niet meer met de bus omdat er zo roekeloos gereden wordt.
Overigens heb ik begrepen dat het GVB deze maatregel onder druk van de verzekering heeft moeten nemen. Bij ongelukken waarbij de regels niet gevolgd zijn, zou de verzekering niets uitkeren. De chauffeur zou vervolgens aansprakelijk worden gesteld, waardoor zij het wel uit hun hoofd laten om een ooje dicht te knijpen.
Ik vind de hele discussie over veiligheid voor passagiers (wel of niet op schoot) trouwens prima passen in de huidige doorgeschoten veiligheidswaanzin. Alle risico's moeten uitgebannen worden en als er iets fout gaat, moet er iemand voor boeten...
Gezien dat veiligheidsadvies zouden er dan inderdaad wel veilige 'schootplekken' gecreëerd moeten worden, zoals jij ook al voorstelde.
@Wiard: inderdaad schijnt de verzekering een rol te spelen, wat door tegenstanders als argument gebruikt wordt dat het 'dus' niet om de veiligheid gaat. Nou neem ik aan dat die premie juist hoog zijn omdat er wel een veiligheidsrisico is, dus die tegenwerping van bv. GroenLinks begrijp ik niet zo.
Die mobiele conducteur zie ik ook wel zitten. In Rotterdam kun je er zelfs een kaartje bij kopen, dat is meteen een stuk klantvriendelijker.
Ik heb echt alle begrip voor ouders die hun kinderen in zo'n wagen mee willen kunnen nemen - ze hebben groot gelijk. Maar dat de huidige trams daar niet geschikt voor zijn, wordt volgens mij dagelijks vele malen overtuigend aangetoond.
Het zou zeker helpen als het conducteurshokje verdween, want dat is zonder kinderwagen ook al een enorme sta-in-de-weg. Maar in de tussentijd vind ik de inklap-eis van het GVB helemaal zo gek nog niet. De ruimte is nou eenmaal beperkt. Ter vergelijking: er mogen ook maar maximaal vijf fietsen in een metrostel.
Esther, ik heb mijn kinderen op de manier vervoerd zoals ik hierboven heb beschreven. Geen centje pijn hoor, en ik loop ook nog steeds recht! Ik denk niet dat jij de buggy's kent die ik bedoel want ik heb ze ook al geen jaren meer gezien. Die waren dus helemaal geweldig! Als ze ingeklapt (of in mijn geval ingetrapt) waren kon je hem aan de rugleuning voor je ophangen zodat je beide handen vrij had voor kind en tas(je). Misschien lezen buggy-producenten dit..
De rijstijlen van de conducteurs en busschauffeurs kan zeker beter! De trams lijken wel steeds harder te gaan. Ik zat laatst op de 14 naar het Rokin en had het gevoel bij een kamikaze-piloot ingestapt te zijn. Helaas schijnt dat eerder regel dan uitzondering! Groet; Yanny
Zijn er eigenlijk wel eens evaluaties geweest over het conducteurbeleid van het GVB? Is wel eens afgewogen of de verloren rijtijd als gevolg van het beperkt aantal instapdeuren opweegt tegen het aantal zwartrijders dat wordt voorkomen? Biedt de komst van de OV-chipkaart wellicht nog nieuwe inzichten? Of moet ik straks voor de ogen van de conducteur inchecken (waarbij volgens mij de mogelijkheid bestaat om stiekem weer uit te checken als hij/zij niet kijkt)?
Gaat Groen Links nu ook uitzoeken hoe het komt dat rolstoelers nog steeds geen gebruik maken van tram en bus? En wat hebben jullie gedaan toen de nieuwe dienstregeling inging waardoor halte's werden opgeheven alsmede hele busroute's waardoor grote groepen bejaarden uitgesloten zijn van een toegankelijk OV?
Of zijn jullie er alleen maar voor het jonge ,toekomstige, stemvee..)-; Yanny
Uitzendtijd: 16.00 - 17.00
Telefoonnummer voor reacties: 020-8505152
Ik neem aan dat Marleen de column heeft geschreven om een discussie te starten. Dat is haar heel goed gelukt en ik meen dat ik daar een aardige bijdrage aan heb geleverd.
Dat mijn 'input' jouw niet bevalt is jammer. Mijn wereld in het OV is kennelijk groter dan dat van jou. In mijn context moet tram/bus zowiezo voor iedereen toegankelijk zijn.
Maar in mijn onthutsende domheid durf ik iets te zeggen over de groep (rolstoelers) die ,alle moderniseringen ten spijt, nog nooit met tram en bus 'uit de voeten' konden..En dan mag dat niet van jou. Tsja..Groet; Yanny
Het wachten is nu ongetwijfeld ook op het verbod van meer dan één koffer in de tram. Toeristen die aan de tram de voorkeur geven boven de taxi (op zich niet heel vreemd in Amsterdam) blokkeren het gangpad nu vaak op uiterst hinderlijke wijze met hun grote Samsonites. Ook hééél onveilig voor de andere reizigers, en dan heb ik het er nog niet eens over dat veel van dit toeristen zo dik zijn, je moet er he-le-maal omheen lopen en soms is er zelfs sprake van lijflijk contact!
Ha ha ha, nou, ik wil als passagier ook graag zo'n 'veiligheidskooi, en dan liefst een geluidsarme. Wat een wereld.
-----------------------------
Vanmiddag ging ik zelf weer met 2 kinderen 3 x een stukje met de tram. 1 van 1 in de wagen en 1 van 3 die al wel zelf kan lopen. Ik had ook op de fiets gekund, maar met windkracht > 7 leek de tram me handiger. De auto gebruik ik zo weinig mogelijk.
2 van de 3 ritjes waren geen probleem: ik was de enige kinderwagen en er was ruimte voldoende. Niet voor niets pas na de spits gegaan.
Het 3e ritje was ik de 2e kinderwagen. Nog voordat ik binnen was vroeg de conducteur al of ik de wandelwagen wilde inklappen. Er was ruimte voldoende en ik hoefde maar 1 halte mee, maar dat deed kennelijk niet terzake want daar vroeg hij niet naar.
Niet geprotesteerd, gewoon gedaan. Kind op de arm (rechts), met andere hand (links) en voet (rechts) de wagen inklappen. Balancerend op 1 been, met linker oog naar wagen kijken, met rechter naar andere kind dat de tram nog steeds een bijzondere ervaring vindt, in een rijdende tram.
Trots dat de operatie gelukt was kon ik vervolgens m'n nog geldige strippenkaart laten zien, even mopperen op de rotregels van het GvB waar die vriendelijke conducteur natuurlijk ook niets aan kon doen, en toen in een nog steeds rijdende tram weer een omgekeerde operatie om bij de volgende halte uit te stappen.
Terwijl ik uitstapte besefte ik me dat ik de hele weg wankelend met een kind in m'n armen in het gangpad had gestaan. Als er hard geremd had moeten worden, waren we er beide niet goed vanaf gekomen. Mijn kind had veel veiliger in de wandelwagen kunnen zitten, aan de kant van de tram op de rem.
Ik begrijp niet hoe iemand van achter een bureau zulke regels kan opstellen en waarom de GvB directie niet eens gewoon zelf met een kinderwagen - en een tweede of derde kind erbij - op pad gaat.
Wat mij opvalt in jouw relaas is dat er dus helemaal niemand is opgestaan zodat jij en jouw kind op de arm konden gaan zitten. Dat raakt mij enorm, want het is ook de (mede)verantwoordelijkheid van alle andere passagiers om ervoor te zorgen dat ouders met jonge kinderen, ouderen en invaliden goed ,en veilig, kunnen reizen!
Het OV-personeel kan er intussen voor zorgen er minder hard wordt gereden want dat is een groot probleem. Dienstbaarheid/klantvriendelijkheid is kennelijk geen prioriteit bij het GVB en daar moeten wij hen erop wijzen, denk ik!
Intussen mag het 'publiek' dat gebruik maakt van tram/bus ook wel eens iets doen aan hun eigen mentaliteit; 'ikke, ikke en de rest kan stikke' is meer regel dan uitzondering vrees ik.( en dat blijkt ook uit jouw ervaring)
Maar hoe gaan wij dat doen als een groot deel van het publiek elke regel aan z'n laars lapt?! Groet; Yanny
Samen met jou hoop ik dat de mensen 'achter het bureau'
Bovendien ben ik mijn kinderjaren (en jonge moederjaren) allang voorbij en kan (heel fijn!) zelf bepalen wanneer ik ga slapen.. Daar heb ik geen 'oma' Esther voor nodig. Zo'n oma kan beter eens inhoudelijk ingaan op wat ik heb geschreven. Groet; Yanny
Het schijnt dat Nederlanders die als toerist naar Afrika gaan het een reuze spannend avontuur vinden om tussen mensen ingeklemd hobbelend en slingerend in een stinkende bus te zitten. Nu hoeven ze niet meer naar Afrika!
Ik zag gister trouwens de OV-chipbakkies hangen in lijn 24. Hoe dat moet gaan kan ik niet overzien. Want op drukke punten met tegelijktijdig het in- en uitstappen met karren en/of boodschappentassen en/of looprekken en/of weet ik veel welke bewegingsbeperking dan ook, hoe krijg je als je geen armen vrij hebt je chipkaart langs het bakkie?
Jij schrijft dat ik er altijd iets anders van maak en dat dat niet de bedoeling is. Wat is volgens jou dan wel de bedoeling van een stukje waaruit een discussie volgt?
Als je moe wordt van mijn bijdragen kan ik je aanraden om ze doodgewoon niet meer te lezen. Zodra je onder een tekst Yanny ziet; AFHAKEN! (; Yanny
Maar je hebt daar een goed punt, want inderdaad; hoe moet dat met mensen die hun handen vol hebben met kiddies, rollator of rolstoel!?.. Groet; Yanny
Het valt van jou als bestuurder ook wel weer vies tegen. Per slot van rekening; als van iemand hier mag worden verwacht dat ze van de verhoudingen op de hoogte zijn, dan ben jij het wel.
Het GVB is de afgelopen jaren bestierd door VVD-wethouders, de laatste was Mark Ter Horst. Die hebben aan dit soort onzin ook niets gedaan; die hebben toegestaan dat wrakke trams werden gekocht (en niet aan de fabrikant geretourneerd); die hebben de N-Z-lijn tegen gigantische meerkosten en bovendien ook in verkeerde volgorde laten bouwen; die hebben voor de metro nog altijd geen ringlijn rondom de stad gerealiseerd of een lijn naar Schiphol; die hebben het GVB de veligheid van zijn stadsbussen laten verwaarlozen. Zal ik nog even doorgaan?
Voor de duidelijkheid en volledigheid: op mijn eigen PvdA ben ik op dit punt ook niet echt trots. De goeden niet te na gesproken, snap ik niet hoe het komt dat men maar gelaten accepteert hoe er met, door en rondom het GVB wordt aangeklooid. GL stelt haar vragen en doet er zo tenminste wat aan. Daar valt dus niets op aan te merken.
Met een partijtje zwartepieten -zoals waar jij nu mee begint, zie posting donderdag 11 januari 2007 17:26:38- los je de problemen niet op. Zoals jij zelf uit ervaring weet (of zou moeten weten) uit de discussie rondom lijn 6 is het gewoon heel moeilijk om als politiek van het GVB dingen voor elkaar te krijgen; het bedrijf doet toch altijd wat de directie zelf het belangrijkst acht. Als je dat punt nu eens agendeert in plaats van op niets af te tamboereren tegen GL dan zou dat te waarderen zijn.
Prima als politieke bestuurders reageren op AC maar dan liever niet gaan zitten zwarte pieten. Ik kan het alleen maar waarderen en toejuichen dat meer bestuurders AC gaan bezoeken. Beter dan al die eigen logjes. Misschien een idee, maak een cc van de eigen log naar AC. Dat gaat er tenminste wat leven op AC en kunnen bezoekers meer betrokken worden bij het Bestuur.
Terug naar dit onderwerp: GVB had in plaats van gelijk een regel eerst eens gedegen onderzoek gedaan naar hoe en wat. Wellicht had dan veel leed voorkomen kunnen worden. Als het GVB wat vaker reizigers onderzoek zou doen, dan zou het GVB er wellicht achter kunnen komen dan er nog een wereld te verbeteren valt. De service is nu slecht, er wordt vaak veel te hard en roekeloos gereden en de mentaliteit van een aantal chauffeurs is ver beneden alle peil.
En daar zouden ze gebruik van moeten maken. Dat geldt voor alle partijen die daarin vertegenwoordigd zijn, maar primair voor de partijen die het college vormen, want die hebben het voor het zeggen. Verder haal je er van alles bij met betrekking tot de VVD. Dat mag, maar ik houd het bij dit item graag bij kinderwagens in de tram. Ten tijde van het vorige college kon dat nog gewoon. Aan welke partij dat lag - of juist niet - vind ik niet zo relevant.
Ps. Ik neem overigens aan dat je Mark van der Horst bedoeld. Het was echter in de vorige periode Hester Maij (CDA) die als wethouder bedrijven verantwoordelijk was voor reilen en zeilen van GVB. Maar nogmaals: het gaat mij hier niet om de partij en of de ene nu beter is dan de andere.
@Ronald: volgens mij staat heel duidelijk onder ieder bericht een link naar m'n site waarop staat dat ik politiek bestuurder ben van Oud-West voor de VVD. Daarnaast - en bovenal - ben ik bewoner van deze mooie stad, en klant van het GVB.
Dat is behoorlijk meegevallen hoor! Met baby's en peuters wordt rekening gehouden mits men de aanwijzingen van het personeel volgt. Ik heb gemerkt dat er geen enkele kinderwagen werd geweigerd.
Wel heb ik heel veel veel blije snoetjes gezien van kindertjes die nu eindelijk zelf mogen lopen.. Heerlijk! (-: Yanny
Toch nog even reageren op Werner Toonk: allereerst zou zijn standpunt betekenen dat coalitiepartijen niet meer van het middel mondelinge en/of schriftelijke vragen gebruik zouden kunnen/moeten maken. Zij zouden namelijk alles toch wel even kunnen regelen. Jochem Floor heeft natuurlijk gelijk dat Werner Toonk als dagelijks bestuurder van een stadsdeel toch echt beter zou moeten weten. Ten tweede zit er bij Werner de suggestie in dat mondelinge vragen stellen dus ook blijkbaar niet een middel is dat effect heeft. In dit geval is het effect dat twee wethouders (Gehrels en Herrema met de directeur om tafel gaan om te komen tot een oplossing, sterker nog, het kan er toe leiden dat uiteindelijk meer plekken in de trams worden gecreeerd voor rolstoelen en kinderwagens. Mondelinge vragen stellen lijkt me dus vanuit de rol die de gemeenetraad heeft (in een dualistisch stelsel) een zeer probaat middel.
Ik maakte echt geen grapje toen ik opmerkte dat ik veel 'blije snoetjes' (die eindelijk zelf mogen lopen) aantrof op de tram. Kijk maar eens goed om je heen. Er zitten veel te veel grote kindertjes vastgesnoerd in wandelwagens.
Ik merk dat kinderwagens met heel jonge kinderen nu de ruimte hebben ,en krijgen, die ze toekomt!
Met een groeiende bevolking is het natuurlijk nooit genoeg, maar trams/bussen verbouwen (heel duur!) is niet de oplossing denk ik. Er moeten domweg MEER trams en bussen komen. Dan hoeven de busschauffeurs en tramconducteurs ook niet zo idioot hard te rijden, kunnen er meer 'wielen' mee, en durven bejaarden dan misschien ook weer..(en waarom zie ik nooit een rolstoel op de tram?)
Ik ben benieuwd hoeveel halte's er weer gaan verdwijnen met de volgende veranderingen in de dienstregeling zodat er nog minder mensen gebruik kunnen maken van het OV!.. Groet;Yanny
je hebt gelijk, dit hierboven was een te politieke reactie. Ik weet echter uit de praktijk hoe het er aan toe ging en gaat in de tram met de kinderwagen. Ik heb zelf een zoon van 6 en halve maand. Het gaat mij trouwens in mindere mate om de oudere kinderen die nog in zo'n stoeltje zitten. Mij gaat het vooral om kinderen tot 2 jaar. Tot die leeftijd en zeker in het eerste jaar, zijn andere vervoermiddelen een probleem en is het OV een uitkomst. Verder zijn er ook veel ouders met meer dan 1 kind. Daar is het probleem vaak nog groter voor, zeker als de ouder op dat moment alleen reist.
Groet, Maarten
Wat mij ook stoort is dat het GVB ouders van jonge kinderen in een hoek heeft gedrukt. Als je je kind in de wagen laat in de tram wordt je bijna aangekeken als een asociale die misbruik maakt van de ruimte in het openbaar vervoer.