Amsterdam heeft internationaal gezien een ongekend hoog aandeel sociale huurwoningen en een ongekend laag aandeel koopwoningen. Dit zorgt ervoor dat de huidige inwoners de woningen bezet houden van de creatieve klasse en een rise of the creative class onmogelijk maken. Amsterdam heeft als creatieve kennisstad nog de woningvoorraad van een industriestad. De keuze die de gemeente de komende jaren moet maken is of het de 'kansarmen' de stad uit gaat jagen of dat het zich moet neerleggen bij een bestaan als industriestad. Ik gok erop dat de stad is verleid door Richard Florida, maar niet de kloten heeft om daar de consequenties – het fors uitdunnen van sociale woningbouw - van te dragen. Een typisch Amsterdams verschijnsel: hinken op twee gedachten. Wellicht toont het aankomend stadsbestuur echter daadkracht en woont u binnenkort in Purmerend. Vrees niet, u bevindt zich dan in goed gezelschap: de helft van de Amsterdamse ambtenaren woont buiten de stad.
De creatieve klasse
Amsterdam heeft internationaal gezien een ongekend hoog aandeel sociale huurwoningen en een ongekend laag aandeel koopwoningen. Dit zorgt ervoor dat de huidige inwoners de woningen bezet houden van de creatieve klasse en een rise of the creative class onmogelijk maken. Amsterdam heeft als creatieve kennisstad nog de woningvoorraad van een industriestad. De keuze die de gemeente de komende jaren moet maken is of het de 'kansarmen' de stad uit gaat jagen of dat het zich moet neerleggen bij een bestaan als industriestad. Ik gok erop dat de stad is verleid door Richard Florida, maar niet de kloten heeft om daar de consequenties – het fors uitdunnen van sociale woningbouw - van te dragen. Een typisch Amsterdams verschijnsel: hinken op twee gedachten. Wellicht toont het aankomend stadsbestuur echter daadkracht en woont u binnenkort in Purmerend. Vrees niet, u bevindt zich dan in goed gezelschap: de helft van de Amsterdamse ambtenaren woont buiten de stad.
Clash of Civilizations
AT5 heb je, nee kun je krijgen
28 reacties op "De creatieve klasse"
Het probleem is echter dat er een scheve verdeling van woningen is in Amsterdam (ongekend veel sociale woningbouw). Dat is iets fundamenteels anders dan te weinig woningen zoals jij zegt, want daarmee kampt elke grote stad. Feit is dat 'creatieven' een andere woningbehoefte hebben dan 'arbeiders' - dat bevestigt het onderzoek van de UvA waar mijn artikel naar linkt. Amsterdam zal flink moeten ingrijpen in het woningaanbod om de visie van Florida te kunnen bewerkstelligen. Ik denk echter dat niemand in de Amsterdamse politiek daar de daadkracht voor heeft en dat de het streven naar een 'creatieve kennisstad' dus zal verzuipen in een halfslachtige uitvoering.
Beter bemiddelde mensen op koopwoningen zijn echt geen garantie voor een creatieve stad. Zij kopen designwinkels leeg en hangen kunst uit de kunstuitleen aan de wand. Nou nou, wat een crea-bijdrage aan de stad. Mijn broer, grafisch vormgever en drukker van boeken met een modaal inkomen, woont samen met vrouw en kinderen ook in een sociale huurwoning in Oud West. Een gewoon creatief gezin in Amsterdam dus. Moet hij verbannen naar de strafkampen rond de stad? En ik, moet ik ook tussen de ambtenaren gaan wonen?
Overigens heeft die Richard Florida een jaar of twee geleden ook al een lezing in Amsterdam gehouden, daarin noemde hij juist de homosexuelen als stimulerende groep voor een creatieve stad. Nou, dan blijf ik nog even homo, dat zul je begrijpen! Kortom, genoeg redenen dus voor mij om gewoon te blijven wonen waar ik woon.
Toine, wat wordt jouw creatieve bijdrage de komende jaren? Mevrouw Dekker blijven napraten en héél creatief regelmatig de Bijenkorf in voor wat leuke crea-hebbedingetjes geproduceerd in China?
groet,
Tom
Mijn advies voor ambtenaren en politiek: meer aandacht voor het verbeteren van de leefomstandigheden van Amsterdammers, dus meer aandacht steken in het verbeteren van onderwijs, bestrijden van de criminaliteit, schoonhouden van de straten, zorgen dat er voldoende woningen worden bijgebouwd. En svp minder energie steken in het op de stad projecteren van vage visies over creatievelingen, alsof de stad een stuk klei is dat je naar eigen inzicht kan kneden.
En Tom, zou je het voortaan achterwege willen laten om dingen in een discussie op te brengen die je weet uit privégesprekken. Daar ben ik niet van gediend.
En als jij schrijft: “De VVD zag er een kans in om de ondernemers het naar de zin te maken, terwijl de linkse kliek zei dat het vooral om de bijdrage van kunstenaars en kunstinstellingen ging”, wel dan klinkt mij dat vrij rechts liberaal in de oren. Het is jouw woordkeuze, toch?
In die woordkeuze zie ik vooral een sneer naar de VVD, die altijd op zoek zijn naar een excuus om ondernemers het naar de zin te maken.
Mijn persoonlijke mening is eigenlijk als volgt samen te vatten (Dit is een vrije interpretatie van een uitspraak van iemand anders overigens):
“Een stad moet egalitair zijn, maar elitaire mogelijkheden bieden aan toptalent.”
Hoe je dat doet? Tja...
Die sneer naar de VVD was mij dus echt niet duidelijk. Het lijkt echt alsof je het er mee eens bent.
Affijn, het lijkt mij geen optie dat arbeiders verbannen worden, want zij moeten uiteindelijk toch de creatieve ideetjes daadwerkelijk uitvoeren. Om vastlopende files vanuit de woonerfkolonieën te voorkomen pleit ik daarom voor grote woonkazernes midden in de stad, waar de arbeiders en minder creatieven, helaas met minder frisse lucht en speelruimte voor de vele kindertjes, juist snel paraat kunnen zijn om het werk uit te voeren. Terug dus naar de tijden van stinkende sloppen en stegen. Laat de city maar boomen! )
De sociale onderklasse met huurverhogingen de stad uitjagen, zodat de 'armoedewinkels'tevens opgedoekt kunnen worden.
We behoeven dan niet meer aan symptoom bestrijding te doen (gratis voedselpakketten uitdelen aan minima)en kunnen ons vanuit de Stopera fundamenteel richten op de nieuwe elite.
De immer guitig lachende salonsocialist Asscher komt in een gespreid bedje, van waaruit hij het roer stevig in handen heeft.
En nu maar bidden dat er een schip aan vastzit!!!
groetjes,
Floris Jan van Meere
@Arnoud: Dat is achterhaald. Kijk naar Spinvis, die moest ook uitwijken naar een vinex-wijk
“De industrie is weg uit de binnensteden, dus arbeiders met gezinnen zijn niet meer nodig. Daar hoeft niet voor gebouwd te worden.”
“Alleen werknemers in de kennisintensieve sector, de culturele sector en de mediawereld zijn nog gebonden aan de stad. (...) Daarom moet de stad huizen voor single workaholics en tweeverdieners hebben. Niet groot, wel comfortabel.”
De tweede rol van steden heet 'de roltrapfunctie'. Studenten strijken neer in de stad en komen carrière maken. Daar moeten kleine, eenvoudige huizen voor komen. Je moet talent aantrekken en vasthouden. “Je wilt de young professionals op de roltrap zo lang mogelijk vasthouden.”
(bron: http://www.parool.nl/nieuws...)
In dit laatste kan ik mij erg vinden: kansen bieden voor talent.
De creatieve klasse, kenniswerkers, young urban professionals, of hoe je ze ook wilt noemen zijn namelijk van groot belang voor de stad. Zij zijn de afnemers van veel voorzieningen (uitgaan, musea, kroegen, etc), spenderen geld, zorgen voor werk in de dienstverlening. Ook hun vaak tolerante levenshouding zorgt voor een prettige leefomgeving.
Zij hoeven niet een tuin te hebben, als ze maar een park in de buurt hebben. Ze hoeven geen 150 m2 te hebben, maar wel 100 om met hun gezin te wonen. En daarom zijn er winkels na 19.00 open en op zondag. En zij moeten wel de mogelijkheid hebben een auto te hebben, omdat ze die bv voor hun werk nodig hebben.
Amsterdam heeft haar kenniswerkers nodig!
Ik vind het best dat mensen hier het niet eens zijn met mijn invulling, maar het is onzin om de cijfers waar ik mij op basseer te ontkennen. Samentvattend:
De Amsterdamse woningmarkt bestaat voor 54% uit sociale huurbouw (tegenover 35% landelijk) en voor 21% uit koopwoningen (tegenover 54% landelijk). In Amsterdam streeft men er naar dat de kernvoorraad (het aandeel huurwoningen dat bereikbaar en betaalbaar is voor de huishoudens met lagere inkomens) 20 procent groter is dan de doelgroep. Deze doelgroep is 35 procent van de huishoudens, maar de kernvoorraad bedraagt 61 procent van de totale woningvoorraad - bijna het dubbele dus.
De cijfers komen van http://www.os.amsterdam.nl
Concepten jatten, kopieren, commercieel uitmelken en op het geld zitten, dat is wat a'dam kan!
Amsterdam mist een laag creatieve compost; de underground die de afgelopen jaren de kop is ingedrukt, 'te lastig', 'oncontroleerbaar', 'niet-rendabel'.. hier gebeurt al een tijd echt _niets_ vernieuwends meer.
zelfs NDSM is een slap aftreksel van zichzelf
Inderdaad, er zullen er veel naar andere plekken moeten uitwijken. Het Alternatief is leren en werken om wat te bereiken.
volgens mij hebben hier teveel mensen een mening met te weinig kennis van zowel de visie van Florida, als van de ploblematiek op de woningmarkt.
inderdaad Amserdam heeft veel te veel sociale woningbouw (open deur intrappen), vandaar het 'splitsingsbeleid' dat pandeigenaren stimuleerd om verpauperde kleine huurwoningen te upgaden naar nette koopwoningen. Het probleem van Amsterdam is dat er wel degelijk creatieve mensen aanwezig zijn, maar zo gauw deze mensen een gezin gaan stichten voldoen de (kleine) appartementen niet meer en verkassen ze naar elders, buiten de stad. de gemeente wil deze mensen graag behouden (volgens de visie van Florida) en kwam met het splitsingsbeleid. (hier is de daadkracht). een duidelijke win-win-win-stituatie. de pandeigenaren krijgen de gelegenheid meer winst te halen door goedkope huurwoningen om te toveren in nette koopwoningen, in ruil voor gemeentelijke eisen om bijv. funderingsherstel te plegen, samenvoegen van verdiepingen (gezinswoningen), enz. zo die het beleid van de gemeente als instrument voor het opwaarderen van de stad. ook de creative klasse is blij, omdat ze nu met of zonder hun gezin, mooie, ruime, aan de moderne eisen aangepaste woningen kunnen betrekken.
dan ook nog het populaire scheefwonen. dit probleem ontstaat juist door het grote aanbod van goedkope huur en het grote financiele gat tussen huur en koop. volgens de Nota Ruimte is er juist een zeer sterke behoefte aan duurdere, kwalitatief betere koopwoningen!, maar is dit voor velen financieel niet haalbaar door o.a. het lage aanbod (veel vraag - weinig aanbod = hoge prijs). door het voldoen aan deze vraag (splitsingsbeleid!) wordt het aanbod vergroot. vraag en aanbod komen dichter naar elkaar en er ontstaan marktconforme prijzen. de creatieve klasse zullen de koopwoningen betrekken en zo wordt de druk op de Amsterdamse woningmarkt velaagd.
overigens valt en staat de komst van de creatieve klasse volgens Florida niet met alleen woongelegenheid, maar met de synergie en harmonie in het leefklimaat. o.a. ruimtlijke structuren, aanwezigheid van cultuur en vermaak. het zijn deze eigenschappen die bijv. ook de homo-scene aantrekken. vandaar dat de aanwezigheid vandeze groeping als leidraad dienen in de visie van Florida.
zo kan ik nog uren uitweiden, maar het zou verstandiger zijn als men zich eerst zelf in het boek en de Nota Ruimte zouden verdiepen...
Reageren?
Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.
Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.
Je suggereert door je toon dat er iets mis is met die these, maar feitelijk zeg je niets anders dan dat er te weinig woningen zijn in Amsterdam. Nou, duh! als je iets tegen hebt op het concept van 'the creative class', zij het de linkse of rechtse interpretatie (ik prefereer de rechtse), heb dan ballen, Toine, lees het boek en kom met een commentaar!