De combino, de tram van de toekomst, valt nu al zo’n beetje uit elkaar van ellende. In de tijd dat de paardentram nog reed had niemand kritiek op het rammellend vervoer, inmiddels willen we comfort, geen geluidoverlast en de nieuwste snufjes. En daar was de tram die aan dit profiel voldeed, uit Duitsland, gemaakt door siemens.
Potsdam heeft inmiddels alle trams van dit type teruggestuurd, Amsterdam wil ermee blijven rijden. Je merkt inmiddels de achteruitgang van dat onding al. Toen we twee jaar geleden in de nieuwe tram stapten konden we elkaar nog verstaan, hij reed fijner en sneller. Inmiddels hoop je gewoon dat er zo’n oude tochtige tram langs komt rijden, dan kom je ten minste niet geradbraakt thuis. Die fantastische tram hobbelt maar door, en is uiterst irritant.
Daarnet nog zat ik in zo’n nieuw onding. Regen en hagel, hartstikke koud. Gingen de deuren niet dicht omdat de sensoren niet helemaal goed functioneerden. Brrrr… en dan nog die TV schermpjes die regelmatig crashen waardoor je constant geconfronteerd wordt met een grijs Bill Gates raampje over het zo belangrijke nieuws.
Maar dat is allemaal maar ongerief dat men in de tram merkt. Ook buiten de tram vraag ik me af of we uberhaupt nog kunnen spreken over vooruitgang. Als de combino rijdt denk je steeds dat er ieder moment een wiel van de tram af kan lopen. Kent u dat lawaai? Neen, dan moet u eens komen luisteren op de Sarphatistraat, ter hoogte van de oude kazerne. U schrikt zich rot, en waant u zeker niet veilig. En dan dat gepiep in de bochten… ontwijk het circuit bij het tropenmuseum, hier is het dragen van gehoorsbescherming zowaar bijna verplicht.
En het is allemaal de schuld van de politiek. O nee, van domme trambouwers. O nee, ook een beetje van de politiek. Want… je kunt toch wel bedenken dat als je een tram bouwt die geen beweegbare wielen heeft en ook nog veel minder dan wielen dan oude trams, dat dat dan problemen zou opleveren? Of hebben die politici nooit van zwaartekracht gehoord? Nou, dan zal ik ze bij deze wat mededelen; dat jullie die rammelbakken niet zo heel gemakkelijk in een grote vuilcontainer kunnen droppen, komt dus door die… jaja, zwaartekracht.
Ik zeg dus; weg met die rammelbakken! In Rotterdam hebben ze aardige trams aangeschaft, die doen het wel goed. En die oude trams waren ook prima… Maar die rotcombino kan huppakee de gracht in. Echte amateuristische klotebakken!
achttien reacties op "Een echte rammelbak"
NIE WIEDER SIEMENS !!!
Amsterdammers zouden eens niet zo moeten doen alsof ze in het centrum van het universum leven…
Ik heb er vandaag in gezeten. Op de heenweg ging het wel maar op de terugweg werden we echt in elke bocht compleet alle kanten op geslingerd.
Elke ouwe krakkemikkige tram in het Oostblok zit en rijdt ontzettend veel lekkerder.
@Jelmer: regel die spellingchecker: rammelend is met een ‘L’
(ah, en voor de liefhebbers: Wist U dat het GVB die Combino’s ooit eens van de gemeente had gekregen als bruidsschat voor de privatisering? Misschien moeten ze met de volgende batch trams die losmaking van de gemeente maar eens doorzetten).
Bij punt drie falen ze jammerlijk. Passagiers vervoeren alsof ze iets waardevols zijn, in plaats van een mud aandappelen is de meeste bestuurders in het OV niet gegeven. Bij trams gaat het optrekken liefst volle kracht. (Bij)remmen is vol in de ankers. Even een stukje oprijden bij de halte om wit licht te krijgen: optrekken, uitrollen. Optrekken, uitrollen, optrekken, uitrollen, optrekken, uitrollen. Optrekken en midden op de kruising vol in de ankers voor een vrachtwagen die er allang stilstond.
Tijdens mijn studie heb ik bijgebeund als prive-chauffeur. Autorijdend op die manier, zou ik met maximaal twee weken mijn biezen mogen pakken. Bij mij in de auto vallen mensen op de achterbank in slaap, in plaats dat ze wagenziekte ontwikkelen. Ook in een kleine auto. Ook als ik 160 of harder ga rijden. Ook als ik in de file rijd. Optrekken en remmen: langzaam opbouwen en afbouwen.
Zo dus niet bij de trams. Bij bussen is het niet anders. In de ene helft van de gevallen doen bestuurders het om de dienstregeling te halen, in de andere helft om lekker vroeg aan de koffie te zitten, om af te reageren of omdat Schumacher spelen zo leuk is.
De sukkels realiseren zich niet eens dat ze er zelf nog spier- en gewrichtsklachten mee ontwikkelen ook.