Home > > Een echte rammelbak

Een echte rammelbak

De combino, de tram van de toekomst, valt nu al zo’n beetje uit elkaar van ellende. In de tijd dat de paardentram nog reed had niemand kritiek op het rammellend vervoer, inmiddels willen we comfort, geen geluidoverlast en de nieuwste snufjes. En daar was de tram die aan dit profiel voldeed, uit Duitsland, gemaakt door siemens.

Potsdam heeft inmiddels alle trams van dit type teruggestuurd, Amsterdam wil ermee blijven rijden. Je merkt inmiddels de achteruitgang van dat onding al. Toen we twee jaar geleden in de nieuwe tram stapten konden we elkaar nog verstaan, hij reed fijner en sneller. Inmiddels hoop je gewoon dat er zo’n oude tochtige tram langs komt rijden, dan kom je ten minste niet geradbraakt thuis. Die fantastische tram hobbelt maar door, en is uiterst irritant.

Daarnet nog zat ik in zo’n nieuw onding. Regen en hagel, hartstikke koud. Gingen de deuren niet dicht omdat de sensoren niet helemaal goed functioneerden. Brrrr… en dan nog die TV schermpjes die regelmatig crashen waardoor je constant geconfronteerd wordt met een grijs Bill Gates raampje over het zo belangrijke nieuws.

Maar dat is allemaal maar ongerief dat men in de tram merkt. Ook buiten de tram vraag ik me af of we uberhaupt nog kunnen spreken over vooruitgang. Als de combino rijdt denk je steeds dat er ieder moment een wiel van de tram af kan lopen. Kent u dat lawaai? Neen, dan moet u eens komen luisteren op de Sarphatistraat, ter hoogte van de oude kazerne. U schrikt zich rot, en waant u zeker niet veilig. En dan dat gepiep in de bochten… ontwijk het circuit bij het tropenmuseum, hier is het dragen van gehoorsbescherming zowaar bijna verplicht.

En het is allemaal de schuld van de politiek. O nee, van domme trambouwers. O nee, ook een beetje van de politiek. Want… je kunt toch wel bedenken dat als je een tram bouwt die geen beweegbare wielen heeft en ook nog veel minder dan wielen dan oude trams, dat dat dan problemen zou opleveren? Of hebben die politici nooit van zwaartekracht gehoord? Nou, dan zal ik ze bij deze wat mededelen; dat jullie die rammelbakken niet zo heel gemakkelijk in een grote vuilcontainer kunnen droppen, komt dus door die… jaja, zwaartekracht.

Ik zeg dus; weg met die rammelbakken! In Rotterdam hebben ze aardige trams aangeschaft, die doen het wel goed. En die oude trams waren ook prima… Maar die rotcombino kan huppakee de gracht in. Echte amateuristische klotebakken!


achttien reacties op "Een echte rammelbak"

RoZa
-1-  RoZa:
Ik vind de combino prachtig. Maar vond aanvankelijk dat ze een nadeel hadden. Te stil en dus te gevaarlijk op straat. Dat is dus nu minder. Toegegeven: bij een remise zal je dat niet vinden, maar zeg dan dat dat het bezwaar is. Flauw om hier weer de politiek de schuld van te geven, hoor! Wil je dat technocraten de baas worden in dit land? Dat waren nu net de mensen die de politiek in de jaren 70 overtuigden dat de conducteur wel van de tram af kon wat dat was goedkoper (minus wat zwatreidjen). Nou dat hebben we geweten zeg.
Lawyerzwelgje
-2-  Lawyerzwelgje:
U zegt? Prachtig? Nee, dan wil ik nog even aanvullen bij Jelmer. De oplossing die ze nu hebben gekozen voor de conducteur in de Combino: het conducteurshokje beslaat MEER dan de helft van de trambreedte (waardoor kinderwagens en grote rugzakken niet kunnen passeren), de wielkasten zijn zo breed dat ze er stoeltjes op hadden kunnen maken alleen hebben ze dat niet gedaan (en daarom heeft het ding minder plaatsen dan een oude tram), er zitten stoelen in waarin je benen niet voor je stoel passen (tenzij je een dwerg bent), de tourniqets zijn zo smal dat je er langs loopt, er zitten VEEEEEEEL te weinig stangen en hanglussen in om je aan vast te houden in het gangpad (te meer daar de hele tram onbehoorlijk schudt, rolt en slingert vanwege de stijfheid in de lengterichting en de niet-meedraaiende onderstellen), ze zijn vergeten een wagenziektemeter bij de bestuurder in te bouwen (die bestaan echt en geven bestuurders een indicatie hoe waardeloos ze rijden), de lijnnummeraanduiding aan de linkerzijde is men vergeten in te bouwen, de lijnnummeraanduiding aan de voorzijde is nog maar 1/4 van de grootte van de aanduiding op de oude trams en dus pas veel later te herkennen, in iedere tram zijn acht beeldschermen ingebouwd door middel waarvan passagiers worden bestookt met uiterst debiliserende filmpjes, de electronische halteaanduiding is uiterst onduidelijk geprogrammeerd (het kan ECHT beter) en tot overmaat van ramp BLIJF ik vinden dat die electrische gong zeer lelijk klinkt.

NIE WIEDER SIEMENS !!!
fietser Wouter
-3-  fietser Wouter:
Jelmer, wat zijn trams?
RoZa
-4-  RoZa:
En dus ook allemaal schuld van de politiek zeker?
de P.
-5-  de P.:
Na twintig jaar hoofdstad bin ik verlost van trammen. Hier in mijn Zeeuwse dorp rijdt vier keer per dag een lege bus voorbij. Dat is genoeg.
Amsterdammers zouden eens niet zo moeten doen alsof ze in het centrum van het universum leven…
Alper
-6-  Alper:
Nadeel van die conducteur in het midden is dat het ook veel langer duurt tot iedereen binnen en gestempeld is en de tram dus weer kan gaan rijden.

Ik heb er vandaag in gezeten. Op de heenweg ging het wel maar op de terugweg werden we echt in elke bocht compleet alle kanten op geslingerd.
Elke ouwe krakkemikkige tram in het Oostblok zit en rijdt ontzettend veel lekkerder.
Olga
-7-  Olga:
@deP.: deze site heet AMSTERDAM CENTRAAL. Misschien dat dat de oorzaak is dat je zeeuwse sores niet worden aangestipt.
@Jelmer: regel die spellingchecker: rammelend is met een ‘L’
de P.
-8-  de P.:
Olga, daar zit ik ook niet op te wachten. Ik lees dat gekanker van jullie met veel genoegen. Zoals je begrijpt ben ik erg blij dat ik er niet meer hoef te wonen.
L]
-9-  L]:
Kom hier trouwens ook maar eens om bij het GVB.
Lawyerzwelgje
-10-  Lawyerzwelgje:
Ging hierboven wat mis bij het invoegen van tekst. Hoe dan ook: van een vervangend schuilhokje bij een tijdelijke halte heeft het GVB volgens mij nog nooit gehoord.
Adam Smid
-11-  Adam Smid:
Eigenlijk moet het GVB straks gewoon maar eens een vergelijkend warenonderzoek doen, en een tijdje een paar Bombardiers (http://tinyurl.com/4e3hw), Alsthoms (http://tinyurl.com/4fxkv) , CAF’s (http://www.caf.es/50/tranvias.asp) of desnoods met Siemens nieuwe spul op proef nemen. En deze keer maar eens geen ‘bleeding edge’, maar iets dat het doet. Lightrail is weer heel populair in Europa, niet hoeft Amsterdam ervan te weerhouden iets uit te zoeken dat werkt!

(ah, en voor de liefhebbers: Wist U dat het GVB die Combino’s ooit eens van de gemeente had gekregen als bruidsschat voor de privatisering? Misschien moeten ze met de volgende batch trams die losmaking van de gemeente maar eens doorzetten).
Lawyerzwelgje
-12-  Lawyerzwelgje:
Heb net nog iets aandigs gehoord over de Combino. De nieuwe bijnaam onder het GVB-personeel: RSI-bak. Drie keer raden waarom.
Wouter
-13-  Wouter:
Allemaal gezeur. De bestuurders van de Combino kunnen niet goed rijden. DAT is het probleem.
Lawyerzwelgje
-14-  Lawyerzwelgje:
Sorry, maar wilde je soms gaan beweren dat de bestuurders van de andere trams (of de bussen, for that matter) van het GVB dat WEL zouden kunnen? Als collectief, wel te verstaan?
Wouter
-15-  Wouter:
Kunnen ze dat niet dan? Leg eens uit!
Lawyerzwelgje
-16-  Lawyerzwelgje:
Ze kunnen wel rijden. Daar is bij trams ook vrij weinig aan: vooruit, remmen. That’s it. Door het verkeer heenkomen is vers twee. Ook daarin slagen ze.
Bij punt drie falen ze jammerlijk. Passagiers vervoeren alsof ze iets waardevols zijn, in plaats van een mud aandappelen is de meeste bestuurders in het OV niet gegeven. Bij trams gaat het optrekken liefst volle kracht. (Bij)remmen is vol in de ankers. Even een stukje oprijden bij de halte om wit licht te krijgen: optrekken, uitrollen. Optrekken, uitrollen, optrekken, uitrollen, optrekken, uitrollen. Optrekken en midden op de kruising vol in de ankers voor een vrachtwagen die er allang stilstond.

Tijdens mijn studie heb ik bijgebeund als prive-chauffeur. Autorijdend op die manier, zou ik met maximaal twee weken mijn biezen mogen pakken. Bij mij in de auto vallen mensen op de achterbank in slaap, in plaats dat ze wagenziekte ontwikkelen. Ook in een kleine auto. Ook als ik 160 of harder ga rijden. Ook als ik in de file rijd. Optrekken en remmen: langzaam opbouwen en afbouwen.

Zo dus niet bij de trams. Bij bussen is het niet anders. In de ene helft van de gevallen doen bestuurders het om de dienstregeling te halen, in de andere helft om lekker vroeg aan de koffie te zitten, om af te reageren of omdat Schumacher spelen zo leuk is.
De sukkels realiseren zich niet eens dat ze er zelf nog spier- en gewrichtsklachten mee ontwikkelen ook.
Wouter
-17-  Wouter:
Nee. Inderdaad. Maar is er een verschil tussen de oude en nieuwe trams? Soms denk ik dat we in Amsterdam zo snel mogelijk van de nieuwe trams af moeten…
rico
-18-  rico:
jesus wat een idioten hier zeg, ga je druk maken over een tram!? koop gewoon een auto of een fiets als het dag in dag uit slecht is. hebben jullie bovenstaanden dan echt niks beters te doen dan zeiken zeiken en nog eens zeiken?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.