De nieuwe onderdoorgang
Twee jaar geleden zag ik op AT5 een documentaire over Antonio Cruz en Antonio Ortiz, de architecten van
het Santa Justa treinstation in Sevilla en
het Nieuwe Rijksmuseum. Daarin vertelden zij dat ze naar aanleiding van hun eerste schetsen van het museum veel mailtjes hadden ontvangen van geschrokken Amsterdammers. In het ontwerp was namelijk de onderdoorgang van het Rijks niet meer open voor fietsers. Daarop besloten Cruz en Ortiz om hun concept aan te passen zodat de unieke fietsroute behouden zou blijven.
Dat was twee jaar geleden.
In september 2003 komen de architecten met een Voorlopig Ontwerp en blijkt dat Cruz en Ortiz hun belofte wel heel minimaal nakomen. Van het ruimtelijke fietspad van voor de verbouwing zijn slechts twee smalle stroken overgebleven. In het midden ligt een levensgevaarlijk, gapend gat (zie
afbeelding).
Naar aanleiding hiervan worden een aantal varianten van de onderdoorgang bedacht.
De variant die de voorkeur heeft van het Rijksmuseum wordt echter door stadsdeel Zuid afgewezen. Architect Ortiz geeft echter duidelijk aan dat na 120 jaar waarin de onderdoorgang het belangrijkste was, nu het museum aan de beurt is. Sinds juli is het eerste Voorlopig Ontwerp
‘on hold’ gezet en is het wachten op een tweede VO dat aan het einde van het jaar wordt verwacht.
Onderwijl is er een
Comité Red de Onderdoorgang opgericht, bakkeleien de verschillende partijen verder over de toekomst van de fietsroute en blijft het voor de Amsterdammers diep zuchten elke keer dat er omgefietst moet worden. En dan te bedenken dat aan de verbouwing van de onderdoorgang zelf nog geen eens begonnen is. Het geluid van een oliedrum, luid galmend door de passage, klinkt ver weg.
Een reactie op "De nieuwe onderdoorgang"