Home > > Flaneren in de Vijzelstraat?

Flaneren in de Vijzelstraat?

Wie een terrasje zoekt, denkt daarbij niet direct aan de Vijzelstraat – u weet wel, die straat waar Bijenkorfgangers ’s zaterdags massaal samen filepicknicken. Maar droom eens even mee: een zeven meter brede stoep aan de kant van de Path-bioscoop met terrasjes, fietspaden aan beide zijden van de straat en auto's die alleen nog maar het centrum uit mogen rijden. Als het aan GroenLinks ligt ziet de Vijzelstraat er over een paar jaar zo uit. Als Guido Frankfurther, lid van het dagelijks bestuur van Stadsdeel Centrum, tenminste geen roet in het eten gooit.
Die merkte gisteren na de presentatie van het plan ‘Nieuw perspectief voor de Vijzelstraat’ alleen maar op dat GroenLinks daar wel een beetje laat mee kwam. Hij zou immers net vrijdag zelf zijn Nota Bereikbaarheid Binnenstad 2004-2009 presenteren? En inderdaad, die is vandaag door het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum aangenomen. De nota staat nog niet on line, maar we kunnen rustig aannemen dat Frankfurther vannacht niet is opgebleven om het stuk te herschrijven en als er al een vergelijkbaar plan voor de Vijzelstraat had ingestaan, had hij dat gisteren vast wel triomfantelijk gemeld.

Ik vermoed dan ook dat hij het niet zo ziet zitten en vraag me af of die enigszins nukkige eerste reactie nou alleen een partijpolitieke achtergrond heeft, of dat hij ook steekhoudende argumenten heeft. Tegen het Parool zei hij gisteren: "In mijn nota staat wat ik erover denk en ik ga daar niet op vooruit lopen, dat maak ik morgen bekend." Ik ben benieuwd.
ouder:
Naar school
nieuwer:
Dag fiets

drie reacties op "Flaneren in de Vijzelstraat?"

Jelmer
-1-  Jelmer:
Het aardige was dat GroenLinks Amsterdam Centrum al in de zomer van vorig jaar met een plan kwam, een soort Nota Mobiliteit waarin stond dat de Vijzelstraat eenrichtingverkeer zou moeten worden. Dus een echt nieuw plan was t niet.
Tot nu toe is t enige nieuws dat gemeld wordt op de site van amsterdam centrum dat er 15 parkeergarages bijkomen. En dat er 25% minder automobiliteit moet komen in de binnenstad… Maar naar de concrete invulling ben ik wel benieuwd
Dr.D
-2-  Dr.D:
Dr.D herinnert zic de Vijzelstraat
als een grote lange ABN…
Marleen Zachte
-3-  Marleen Zachte:
Jelmer, die terugdringing met 25 procent is geen nieuw plan, maar dat wat tot dusver al is gerealiseerd ten opzichte van 1991. Zie ook het Parool van 29 mei :

‘Volgens Frankfurther is er momenteel weinig mis met de bereikbaarheid van de binnenstad. In ruim tien jaar tijd is de mobiliteit in het gebied 25 procent afgenomen, tegen een stijging van 35 procent in de regio. Extra maatregelen om het autoverkeer verder terug te dringen, wil hij dan ook niet nemen.’

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.