Dreigende laagwinterse frequentie in openbaar vervoer
In Het Parool van
donderdag was te lezen dat bussen en trams vanaf 14 december minder vaak gaan rijden, met name 's ochtends en 's avonds. Een bezuinigingsoperatie die is opgelegd door het rijk, als we vvd-wethouder van Verkeer Mark van der Horst moeten geloven. H, dus na de
'hoogzomerse tijden', waar niet alleen de passagiers maar ook de tramchauffeurs over klaagden, breekt dus straks de 'laagwinterse periode' aan. Sterker nog, het zou er ook nog wel eens van kunnen komen dat lijnen volledig worden opgeheven.
Nu vraag ik me af, zijn dit nou 'papieren beslissingen', waarbij de dienstregeling wordt doorgenomen en er als het ware met een evenwichtige verdeling over de stad wordt geschrapt? Of wordt er daadwerkelijk gekeken op welke tijdstippen bepaalde lijnen zo dun bezet zijn, dat een bus minder per uur geen kwaad kan? Het kan toch niet zijn dat we aan de ene kant proberen het autoverkeer in de stad terug te dringen en aan de andere kant mensen het openbaar vervoer uitjagen omdat ze het niet prettig vinden als sardientjes in een blikje door de stad te rijden? Het is in ieder geval niet te hopen dat de chauffeurs net als in de zomer weer gedwongen worden door de stad te rijden met gevaarlijk volgeladen trams.
Een reactie op "Dreigende laagwinterse frequentie in openbaar vervoer"