Home > > Voor de chauffeur van lijn 5

Voor de chauffeur van lijn 5

inline


Dinsdagmiddag 1 juli. Om 6 uur een afspraak op het Centraal Station. Vanwege de vele stortbuien vandaag ga ik niet lopen, maar met de tram. Halte Spui/Nieuwezijds Voorburgwal, 17:39, de eerste tram komt aanrijden. Mooi, straks nog tijd om een krantje te kopen. De tram stopt, opent zijn deuren, hij puilt uit. Van de groep wachtenden, een man of tien, wurmen zich nog twee personen naar binnen. De rest wacht met mij liever op de volgende tram, tijd zat. Tien minuten later, nog geen tram. De groep groeit, wordt onrustig. Hier rijden toch drie lijnen en zeker in de spits moet er om de paar minuten een komen. Ik bedenk dat er ’s middags een ongeluk was gebeurd bij het Leidseplein, waardoor het tramverkeer stillag. Misschien heeft het GVB daar nog last van? Voor de zekerheid loop ik naar de halte op het Rokin. Daar gaan immers maar liefst vijf trams naar het CS.
Halte Spui/Rokin, 17:54, zeker twintig man bij de halte. Hm. De eerste tram komt aanrijden. Vol. Niemand stapt uit, niemand stapt in, er komt er nog een achteraan, dan nemen we die toch? Vol. Een paar mensen weten zich er nog tussen te proppen. Ah, nog een tram, lijn 5, mooi. Niet eens vol, er is zelfs nog wat ruimte over als we allemaal zijn ingestapt. Halte Bijenkorf. Een massa mensen stroomt naar binnen. Tja, die hadden bij de vorige trams natuurlijk helemaal geen schijn van kans. Volgepropt rijden we verder. Iemand vraagt aan de chauffeur waarom de trams zo vol zijn. "Zomerrooster", luidt het antwoord, "er worden minder trams ingezet vanwege de vakantie". Of we alsjeblieft allemaal een klacht willen indienen. "Naar ons wordt niet geluisterd", voegt hij toe. "Ach, bij ons op het werk zijn ook veel mensen op vakantie en moet men langer wachten", antwoordt iemand begripvol. "Ja", zegt de chauffeur, "maar dit is ook nog eens levensgevaarlijk, rijden met zo’n volgestouwde tram". "We zijn bereikbaar via de post, telefoon en e-mail". Hij heeft nog net geen kaartjes bij zich om uit te delen, met daarop het telefoonnummer en het adres. Uiteindelijk ben ik om 8 over zes op het station. Gelukkig hoef ik geen trein te halen. Ik voel dan ook niet zo'n behoefte een klacht in te dienen. Maar toch, die arme chauffeur. De "Hoogzomerse tijden", zoals het GVB de zomerdienstregeling vrolijk noemt, duren nog tot 18 augustus. Zal ik hem wat afdrukjes van onderstaand visitekaartje brengen?

inline


twee reacties op "Voor de chauffeur van lijn 5"

Merel
-1-  Merel:
Ja, en dat niet alleen, maar iedereen nu een e-mailtje sturen naar het GVB!
Micky
-2-  Micky:
Hey mensen,
Ik ben een conducteur van het GVB en ook ik wil hierbij mensen oproepen om toch vooral hun klachten door te sturen naar mijn werkgever. Inderdaad, naar ons wordt niet geluisterd, maar wij worden wel het meest geconfronteerd met de onvrede van onze klanten, waarvoor alle begrip. Ook ik sta regelmatig op niets te wachten en weet als geen ander hoe frustrerend het is om ruim op tijd van huis te gaan en te laat aan te komen. De informatie voorziening kan volgens mij veel beter, blijf daar op hameren bij t GVB.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.