Home > > Veiligheid

Veiligheid

Op de zondagmorgen fiets ik van de Watergraafsmeer door een stille stad alweer richting IJ-oever. Een aangename rit, de stad moet nog uitslapen van de afgelopen Indian Summernight, toen de terrassen nog stampvol zijn gebleven tot ver na middernacht. Nauwelijks brommers en scooters van buiten op weg naar de binnenstad, weinig harde geluiden, de kauwtjes van de Nieuwe Oosterbegraafplaats voeren de boventoon. Sporadisch rijden auto's me ongestoord op de groene golf voorbij. Voor het eerst gaan mijn gedachten naar het onderwerp 'veiligheid'. Rotterdam gaat op diverse plaatsen waar veel mensen komen betonblokken in het wegdek verankeren. Amsterdam heeft soortgelijke overwegingen, zonder nog precies te weten wat en waar. Het is zo al moeilijk genoeg voor auto's om zich een weg door de binnenstad te banen, elk betonblok voegt aan bestaande ellende meer toe. Kun je het Leidseplein, de Dam, het Damrak, de Kalverstraat, met betonblokken beveiligen? Ik denk niet dat ergens in de stad dergelijke immobiele voorzieningen acceptabel zijn, hooguit installaties die een tijdelijke belemmering opwerpen.

Grimmigheid

Tot nu toe heb ik ook nog maar weinig waargenomen van de grimmigheid die het aanzien van een zwaar beveiligde stad bepaalt. Dat is in Parijs en Brussel wel anders, zelfs in Gent. Hier in Amsterdam lopen nog steeds mensen met rugzakken, zelfs met rolkoffers, ongecontroleerd tussen de voetgangersstroom van podium naar podium van de Uitmarkt. Bij de oversteekplaatsen zorgen mannen op jaren in fluorgele hesjes, waarschijnlijk vrijwilligers, ervoor dat de massa zich geordend gedraagt op gezag van het verkeerslicht. Hun aanwezigheid weerhoudt ook fietsers en automobilisten ervan nog even aan te zetten in plaats van te remmen bij oranje. Als politie herkenbare aanwezigheid zie ik nauwelijks. Bij de podia hier en daar wel professionele beveiligers: oranje hesjes, zware zwarte belt met tasjes voor communicatie apparatuur, pepperspray en wie weet wat nog meer. 'Security' staat op hun rug.

Angsthazen

Niemand, publiek noch personeel, lijkt dit evenement als potentieel gevaarlijk te beschouwen. En zo is het goed, want we kunnen niet dagelijks als angsthazen door het leven gaan, beheerst door de beklemmende gedachte dat ieder persoon in onze nabijheid plotseling een groot mes zal kunnen trekken, elke besteller met een ruk aan zijn stuur ons zal willen platwalsen? Afgezien van het feit dat een bestaan in voortdurende angst heel erg ongezond is, zal ook die alertheid niet vol te houden zijn.

Natuurlijk is er ook onzichtbaar toezicht, niet alleen van camera's, door echte mensen. Mensen zonder uniform, maar voor het geoefende oog zijn ze toch wel herkenbaar. Een beetje door hun kleding – ik ga hier niet vertellen hoe – meer nog door hun gedrag en ze zijn altijd met twee, nooit alleen. Ik stel een van hen een vraag waaruit hij begrijpt dat hij ontmaskerd is en ik zie hem even schrikken. Hij krijgt een vriendelijke lach van me en ik wens hem een fijne dag.

Ontruimde vlakte

Voor het grote Iamsterdam podium waar de avond tevoren enkele duizenden iedere vierkante centimeter moesten benutten ziet het er nu heel anders uit. Voor rap en funky pop komt nu eenmaal een ander en talrijker publiek dan voor de Nederlandse Reisopera. Een kleine tribune is er voor publiek, de ontruimde vlakte ervóór is nu veranderd in een heel groot caféterras. Overal ronde tafeltjes met telkens vier stoeltjes er omheen. Ze zijn blijkbaar geleend van het Vondelpark Café, want die naam staat op de plaatjes met de mededeling dat je van alles kunt bestellen maar geen eigen waren mag nuttigen. De kleine tribune zit al helemaal vol maar op het superterras zit bijna niemand, niet fijn zonder parasol in de volle zon en dan niet uit je flesje mogen drinken. Alle stoeltjes worden door andere vroege bezoekers naar voren gesleept, tot vlak aan het podium waar nog iets van schaduw is. De achtergelaten tafeltjes staan er verweesd bij.

Hangplek

Het is al bloedheet als de dames en heren van het Nederlands Filharmonisch Orkest het drijvende eiland opkomen en hun instrumenten stemmen. We krijgen een half uur de ingekorte versie van La Traviata van Verdi – de ouverture en drie aria's. Het droevige 19e eeuwse liefdesverhaal is gebaseerd op de roman ''La Dame aux Camelias'' van Alexandre Dumas. Met Violetta, de wonderschone begeerde courtisane en Don Alfredo haar hartstochtelijke minnaar. De dirigent is verstoord omdat een van de orkestleden nog ontbreekt: ''Waar is ….?'' Ik laat zijn naam hier maar weg, doet niet ter zake, voor hem des te meer. ''Hij komt eraan!'' wordt geroepen. De uitvoering van de ouverture is onder de omstandigheden, op een van de drukste plekken in de stad, uitstekend te noemen. Op de zinderende vlakte is het echter moeilijk nog een half uur vol te houden, de gelukkigen die een stoeltje veroverden en degenen die vroeg genoeg waren om een plekje op de tribune te hebben worden benijd. Een sliert luisteraars hangt met de ellebogen op de dranghekken, de tafeltjes staan er nog altijd eenzaam bij. Wat is hun nut nog? Als hangplek zijn ze stevig genoeg.

De stoere man met 'security' op zijn rug heeft zich al heel lang staan te vervelen. Nu wordt hij plotseling wakker en loopt op me af: ''U mag niet op de tafels gaan zitten!'' hij kijkt me er streng bij aan. Verschrikt spring ik in de houding. Achter me trekt een dame het tafeltje naar zich toe en maakt aanstalten erop neer te strijken. ''Pas op mevrouw, dat mág niet'' zeg ik haar, ook zij schrikt van mijn terechtwijzing. Ik ben helemaal gerustgesteld: het zit hartstikke goed met de veiligheid van de evenementen in Amsterdam.


Een reactie op "Veiligheid"

JohnN
-1-  JohnN:
Belgische en Britse bedrijven zien allang brood in het vrachtwagen terrorisme:
https://www.youtube.com/watch?v=PZujRvN0..
https://www.youtube.com/watch?v=yQ-YumKa..
https://www.youtube.com/watch?v=l8gQtBFo..
Is het naïef als ik denk dat, zodra we massaal investeren in zulk spullen, de snoodaards gewoon weer op iets anders overstappen?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.