De VVD vindt parkeren voor 5 euro per uur in Centrum te duur maar verhoogt het tarief in West wel met 75%. De VVD zegt dat het Parkeerfonds geoormerkt geld bevat. Klopt bij de Boerenwetering garage want daar is het contract getekend. Maar voor de Singelgracht garage is er nog niet eens een Bestemmingsplan. En dus nog geen groen licht van de Raad van State. Dus nog geen contract, laat staan een getekend contract. Dus daar is nog geen cent vastgelegd!
GroenLinks wil een autoluwe stad (klinkt goed hè?) en wil het Parkeerfonds besteden aan mooie parken en speelplaatsjes. Om dat te realiseren verzwijgt GroenLinks wel dat dan het blik van straat moet naar peperdure garages onder de grachten. En GroenLinks wil groen? Maar heeft geen enkel probleem om honderd-jaar oude platanen te kappen.
De PvdA wil 10 miljoen per jaar uit het Parkeerfonds om echt belangrijke zaken aan te pakken: werkeloosheid, de zorg, onderwijs, woningbouw. 10 miljoen om deze kolossale problemen op te lossen? 10 miljoen? Zo'n habbekrats krijgen ze vast wel toegespeeld van hun coalitie genoten na de verkiezingen. Maar 't stelt natuurlijk niks voor om dit soort problemen fors aan te pakken.
En met dit soort voor-de-gek-houderij van onze bestuurders worden er nog meer garages gebouwd in de binnenstad terwijl bestaande garages halfleeg staan en miljoenen verlies p.j. lijden.
Heren: ooit van de A10 gehoord? Bouw daar parkeerfaciliteiten verbonden met openbaar vervoer naar de binnenstad. Dat is goedkoper dan onder de grachten èn een dramatische stap naar een betere luchtkwaliteit!
Laat zijn opvolger zich hieraan gehouden voelen, dacht ik meteen. Het lijkt me toch een voornemen dat sterk propagerend is voor OV in de stad en een belangrijke eerste stap op weg naar een autovrije binnenstad.
Ik was blij verrast, maar durfde toch nog niet echt blij te zijn. Want het verstaat zich natuurlijk helemaal niet met een bouwstroom van nog meer ondergrondse parkeergarages in en nabij de binnenstad. Als je dan ook nog de tarieven daarvoor verhoogt (wat de exploitant bepleit, 7 - 8 euro per uur) moet je natuurlijk niet nog meer parkeervoorzieningen erbij bouwen a 80.000 euro per plek!
Laat het bij wat er nu al is (en straks de Rokingarage erbij (bijvangst NZ lijn)) en dan een bouwstop tot de bestaande garages inderdaad regelmatig "VOL" op de display vertonen! Maar dan wel die voordelige voorzieningen buiten de binnenstad erbij. Dan komen die ideeën voor "schoner, groener, rustiger en aangenamer" misschien toch eens dichterbij.
Overigens hebben we dit onderwerp in grote lijnen afgelopen zomer al uitgebreid bediscussieerd.