Home > > Wie houdt wie hier voor de gek?

Wie houdt wie hier voor de gek?

Terugblik op AT5 debat tussen de VVD, PvdA en GroenLinks over parkeren

AT5

De VVD vindt parkeren voor 5 euro per uur in Centrum te duur maar verhoogt het tarief in West wel met 75%. De VVD zegt dat het Parkeerfonds geoormerkt geld bevat. Klopt bij de Boerenwetering garage want daar is het contract getekend. Maar voor de Singelgracht garage is er nog niet eens een Bestemmingsplan. En dus nog geen groen licht van de Raad van State. Dus nog geen contract, laat staan een getekend contract. Dus daar is nog geen cent vastgelegd!

GroenLinks wil een autoluwe stad (klinkt goed hè?) en wil het Parkeerfonds besteden aan mooie parken en speelplaatsjes. Om dat te realiseren verzwijgt GroenLinks wel dat dan het blik van straat moet naar peperdure garages onder de grachten. En GroenLinks wil groen? Maar heeft geen enkel probleem om honderd-jaar oude platanen te kappen.

De PvdA wil 10 miljoen per jaar uit het Parkeerfonds om echt belangrijke zaken aan te pakken: werkeloosheid, de zorg, onderwijs, woningbouw. 10 miljoen om deze kolossale problemen op te lossen? 10 miljoen? Zo'n habbekrats krijgen ze vast wel toegespeeld van hun coalitie genoten na de verkiezingen. Maar 't stelt natuurlijk niks voor om dit soort problemen fors aan te pakken.

En met dit soort voor-de-gek-houderij van onze bestuurders worden er nog meer garages gebouwd in de binnenstad terwijl bestaande garages halfleeg staan en miljoenen verlies p.j. lijden.

Heren: ooit van de A10 gehoord? Bouw daar parkeerfaciliteiten verbonden met openbaar vervoer naar de binnenstad. Dat is goedkoper dan onder de grachten èn een dramatische stap naar een betere luchtkwaliteit!
 


vijf reacties op "Wie houdt wie hier voor de gek?"

JohnN
-1-  JohnN:
Toen Wiebes voor consultatie naar Den Haag werd geroepen op weg naar zijn toekomstig ministerschap... heb ik hem toch duidelijk horen zeggen: "Ik ben wethouder van Amsterdam" en hij vervolgde: "We gaan grote parkeervoorzieningen aanleggen aan de buitenkant van de stad waar je voor een euro een hele dag je auto kunt laten staan".
Laat zijn opvolger zich hieraan gehouden voelen, dacht ik meteen. Het lijkt me toch een voornemen dat sterk propagerend is voor OV in de stad en een belangrijke eerste stap op weg naar een autovrije binnenstad.
Ik was blij verrast, maar durfde toch nog niet echt blij te zijn. Want het verstaat zich natuurlijk helemaal niet met een bouwstroom van nog meer ondergrondse parkeergarages in en nabij de binnenstad. Als je dan ook nog de tarieven daarvoor verhoogt (wat de exploitant bepleit, 7 - 8 euro per uur) moet je natuurlijk niet nog meer parkeervoorzieningen erbij bouwen a 80.000 euro per plek!
Laat het bij wat er nu al is (en straks de Rokingarage erbij (bijvangst NZ lijn)) en dan een bouwstop tot de bestaande garages inderdaad regelmatig "VOL" op de display vertonen! Maar dan wel die voordelige voorzieningen buiten de binnenstad erbij. Dan komen die ideeën voor "schoner, groener, rustiger en aangenamer" misschien toch eens dichterbij.
Overigens hebben we dit onderwerp in grote lijnen afgelopen zomer al uitgebreid bediscussieerd.
Roel Kupers
-2-  Roel Kupers:
Het doel van de bouw van de Singelgrachtgarage Marnix is om meer ruimte te creëren voor bomen, wandelaars en fietsers in de krappe straten van de Frederik Hendrikbuurt en de Jordaan. Hiervoor worden parkeerplekken verplaatst (niet weggehaald) naar een garage onder de Singelgracht. Een jaar geleden hebben de stadsdeelraden Centrum en West (opdrachtgevers van de garage) het Kredietbesluit genomen. Deze maand gaat het bestemmingsplan ter visie. Naar verwachting in april start de aanbestedingsprocedure. Met de bomen wordt zeer zorgvuldig omgegaan. Die zijn uitgebreid onderzocht. Het bomenonderzoek is een van de bijlagen bij het bestemmingsplan.
Arie van Staveren
@Roel
Hoi Roel: meer ruimte voor bomen? Gisteravond werd ons verteld dat er 20 worden gekapt! Geen parkeerplaatsen weggehaald? Een verdwijnen er 800! 60 meter moeten lopen in de garage als er brand uitbreekt terwijl de brandweer 30 meter max. voorschrijft? Niet mogen meepraten over de uitlaatgassen die via roosters in de kade wordt uitgeblazen en daardoor dus ònze gezondheid verslechtert? Is dat wat de gemeente met Burgerparticipatie bedoelt? Ben benieuwd wat er nog meer voor "details" in het Bestemmingsplan staan.
Arie van Staveren
@JohnN
Dat zei Wiebes inderdaad en wel op 2 nov 2011: http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/ar..
Maar dan wel alleen voor bezoekers niet voor al die spitsreizigers. Faciliteiten aldaar wel effe goedkoper dan onder de grachten (47.000 vs. 75.000 per plek). Vraag me af wat er van dat plan terecht is gekomen. D66: gaan jullie je daar nu voor inzetten? want zo staat ' t wel in jullie verkiezingsprogramma...
JohnN
-5-  JohnN:
@Arie: Dat is oud nieuws en gaat alleen maar over een ander gebruik van (in 2011) al bestaande parkeerplaatsen. Maar toen hij verleden week door verslaggevers werd opgevangen op zijn weg naar de Haagse coalitie bracht hij het toch als een actueel nieuw plan: "Wij gaan bouwen". Daar viel ik over, want dat verstaat zich natuurlijk absoluut niet met bouw van steeds meer nieuwe dure verliesgevende parkeerkelders in de binnenstad. Het is me overigens opgevallen dat steeds grotere oppervlakken van Noord met blauwe strepen volgekalkt worden waarmee dus de parkeerduur beperkt wordt. Als je ergens aan de Buiksloterweg een plekje vindt heb je er nog wel wat aan voor een snel bezoek aan de centrumzone, maar als je voorbij het Florapark moet parkeren kun je al nooit meer binnen 2,5 uur terug zijn als je met de bus heen en weer moet. Een goedkope grote langparkeer voorziening in de directe strook langs de Nieuwe Leeuwarderweg (IJtunnelroute) zou dus een goede voorziening zijn, als alternatief voor het bemeterde plein bij het winkelcentrum. Ik heb de indruk dat de gemeente hinkt op twee gedachten: ze wil minder auto's in de binnenstad maar ze wil wel graag ook veel parkeergeld binnenhalen. De Engelsen hebben daar een treffende uitdrukking voor, iets met pudding meen ik.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.