Home > > Nog minder regels voor taxi's?

Nog minder regels voor taxi's?

Taxi's op het Frederiksplein

Vanaf 1 oktober kan iedereen een taxibedrijf beginnen. Het is dan namelijk niet meer nodig om een verplicht examen af te leggen, waarmee de overheid de afgelopen jaren goede van dubieuze ondernemers probeerde te scheiden. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur vindt dat het taxirijbewijs voor chauffeurs ook kan worden afgeschaft.

Er waren allerlei trucs waarmee mensen ook zonder diploma een taxibedrijf konden beginnen. Bijvoorbeeld door het op naam te zetten van iemand die wel de papieren had, uiteraard tegen betaling. Daarom wil de minister hiermee stoppen en het anders gaan doen. Iedereen met een verklaring van goed gedrag kan straks een taxibedrijf beginnen. Deregulering omdat de handhaving niet werkt is toch wel een mager excuus van de minister. 

Om ervoor te zorgen dat de kwaliteit verbetert, komen er taxiverenigingen in de vijf grootste steden, Enschede en de gemeente Haarlemmermeer. Wie in de fout gaat, verliest zijn rechten. Althans, dat is het plan van de minister.

Slechte service
‘Nee, ik neem jullie niet mee… dat ritje is te kort’, was alles wat de taxichauffeur afgelopen zaterdagnacht wist te melden toen vrienden van ons in de stromende regen stonden te wachten bij het Centraal Station. De wachtenden achter hun in de rij kregen dezelfde behandeling van de taxichauffeur.

Als je regelmatig in Amsterdam de taxi neemt, dan maak je het allemaal wel eens mee: omrijden, de weg niet kennen, geen Nederlands spreken, weigeren van ritjes, discriminerende en seksistische taal, onbeschoft gedrag en zelfs doodslag. Vorige week vrijdag had ik nog een chauffeur die in Utrecht woonde en ons alleen meenam als we de weg konden wijzen.

Gelukkig zijn er ook veel aardige en behulpzame chauffeurs… maar, ze rijden rond in schutskleuren.

Landelijk klachtenmeldpunt taxi
De taxi-ellende in Amsterdam, maar ook in andere steden, duurt voort. Toch zijn bij het landelijke klachtenmeldpunt taxi nog maar 60 klachten per maand binnen gekomen over de slechte service van taxi’s in Amsterdam, terwijl volgens de jaarrapportage 2010 van de gemeente van de taxichauffeurs in Amsterdam een derde regelmatig verkeersregels overtreedt. De top drie klachten van klanten: taxi niet op tijd, tarief niet in orde en gedrag chauffeur niet oké.

Het nieuwe landelijke klachtenmeldpunt dat op 1 maart 2011 is gelanceerd door reizigersorganisatie Rover, Koninklijk Nederlands Vervoer en het ministerie van Infrastructuur en Milieu lijkt nog niet echt goed te draaien. Zo werd de Twitter-account (@taxiklacht) pas twee keer gebruikt en is het meldpunt telefonisch slecht bereikbaar. Maakt onbekend, onbemind? D66 wil daarrom dat klagen voortaan per sms en smartphone-app mogelijk wordt. Ook moeten Amsterdam en Horeca Nederland het klachtenmeldpunt actief onder de aandacht gaan brengen van toeristen. Dat zijn prima gedachten.

Kwaliteitseisen en zelfregulering
Met de nieuwe taxiwet die mogelijk in het najaar van 2011 in werking treedt wordt de klachtenregistratie belangrijk. De gemeente Amsterdam kan met de nieuwe wet kwaliteitseisen stellen aan taxi’s en de vergunning van chauffeurs die over de schreef gaan intrekken. “Het moet dan wel duidelijk zijn waar de rotte appels zich bevinden. Dit kan voor een groot deel alleen maar in kaart worden gebracht via de klachten van taxipassagiers. De bekendheid van het klachtenmeldpunt is daarom dan ook van essentieel belang”, aldus D66-raadslid Jan Paternotte.

Taxirating
TCA in Amsterdam heeft haar taxi’s aangesloten op Taxirating om zo de kwaliteit en veiligheid in de taxi te verhogen. Elke aangesloten taxichauffeur krijgt direct na de rit een beoordeling van de klant die daarvoor de ‘TXXIapp’ gebruikt om de taxi te boeken. Nederland heeft de primeur met de mogelijkheid om direct een taxi te bestellen op basis van de GPS-positie zonder telefonisch contact met een taxicentrale. Vandaag kun je zelfs al om een elektrische taxi vragen.

Ik gebruik nu de TXXIapp al weer zo’n kleine twee jaar. Het werkt! Je krijgt snel een taxi, zelfs in de nacht van oud op nieuw, de informatie over de aankomsttijd klopt, en omdat de chauffeurs je naam doorkrijgt heb je meteen een persoonlijke band en ze weten dat je hem of haar kan beoordelen. Een goede actie van TCA. Alleen is die TXXIapp nog niet bekend bij toeristen die niets vermoedend bij de taxistandplaats staat.

Verder dereguleren
Deregulering van de taxibranche is veel te ver doorgeschoten, en schiet straks mogelijk nog verder door als de minister haar zin krijgt. Dat is slecht voor de Amsterdammers die met de taxi willen of moeten reizen. Het is verdrietig voor de toeristen die nu het kaf van het koren niet kunnen onderscheiden.

Ik wil een betrouwbaar netwerk van taxi’s, duidelijk herkenbaar, gastvrije chauffeurs, makkelijk te boeken en met eenvoudige spelregels waaraan de klant en de chauffeur moet voldoen. En ik ben bereid daarvoor best wat meer te betalen net als in de trein, 1e klas, of het vliegtuig, business class.

De gedachte dat de taxiverenigingen zichzelf kunnen reguleren is ‘uitdagend’. Waarom zouden ze dat gaan doen? Ik ben benieuwd welke goede voorbeelden van zelfregulering de minister voor ogen had? Verdere deregulering is een slecht idee… dereguleren omdat de handhaving niet werkt, of de spelregels onduidelijk zijn, is natuurlijk ronduit een beschamend excuus. Laten we hopen dat het een ‘slip-of-the-tongue’ was van de minister...

Zie eerder: Sms tegen taxi-ellende

Over de rubriek Zakendoen:

In de rubriek Zakendoen worden bedrijven besproken die opvallen. Nieuwe bedrijven, originele of sympathieke bedrijven, maar ook bedrijven waarvan we ons afvragen waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn. Tips? Stuur ze naar amsterdamcs [at] googlegroups.com.


drie reacties op "Nog minder regels voor taxi's?"

Walther
-1-  Walther:
Er is nu een nieuwe taxi-app bij in Amsterdam:

In Amsterdam kun je vanaf vandaag op je smartphone een taxi bestellen via een gratis applicatie van het bedrijf taxiID. De lancering in andere steden volgt later, zei initiatiefnemer Jaap Koeman.

Gebruikers zien via een plattegrond op de applicatie welke taxi's er in de buurt beschikbaar zijn. Ook is zichtbaar wat eerdere klanten van de taxi vonden.

Ov-informatieverstrekker 9292 werkt mee aan het project. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie verstrekte subsidie.

De klant kan de taxi direct via de applicatie bestellen, dus zonder tussenkomst van een telefonist. Honderden Amsterdamse taxichauffeurs hebben zich de afgelopen weken aangemeld. (ANP/Redactie)
Arnoud
-2-  Arnoud:
Lijkt me handig. Maar zijn die taxichauffeurs die zich hebben aangemeld ook gescreend o.i.d.?
De Lutsjes
-3-  De Lutsjes:
@Arnoud:

Misschien voor U en anderen al gesneden koek, maar wij vonden op amsterdam.nl: "meer mogelijkheden aanpak slechte chauffeurs"

(edit redactie:)
zie link: http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.