Het is weer zo’n zomer met veel gele hesjes en schelle fluitjes in Amsterdam. Ze staan er vandaag een beetje sneu bij, met hun paraplu in de regen op het Stationsplein. De verkeersregelaars.
De verkeersregelaars op het Stationsplein moeten de bussen die de metro vervangen in goede banen leiden. Niet dat die GVB-chauffeurs er zich ook maar iets van aantrekken.
Waar Amsterdam aan de weg werkt staan ze klaar om uit te leggen dat een inrijverbod ook betekent dat je er echt niet in mag.
Niet alleen op het Stationsplein. Ze regelen het verkeer bij de ingang van de IJtunnel, de Wibautstraat, bij de Taxistandplaatsen en de Stadhouderskade. En ik zag ze zelf met de Hartjesdagen vorig jaar om te voorkomen dat mensen met een kinderwagens en fietsen op de Zeedijk konden komen.
Klaarblijkelijk kunnen automobilisten en fietsers in Amsterdam niet meer zonder die verkeersregelaars. We misdragen ons massaal, negeren borden, geloven dat TomTom boven de wet staat, weten het allemaal beter en lijken elk gezond verstand kwijt te zijn bij afsluitingen en evenementen. Soms worden ze zelfs aangevallen en aangereden. Bij de Sinterklaasintocht zag ik een BMW vol op de verkeersregelaars inrijden bij het Marinecomplex.
Maar, ze ontregelen ook. Taxichauffeurs die het toch proberen. Busjes van bouwvakkers voor de Metro die er toch echt moeten zijn. En toeristen die er domweg niks van snappen. Het raampje gaat open, er volgt een lang gesprek, soms een felle discussie, maar we staan allemaal stil. En, bij elk blauw zwaailicht, en sirene, slaat enige paniek toe, wordt er gefloten, gezwaaid en geroepen. Ik heb dan geen idee wat ze van me willen.
Het is ‘big business’. In een paar jaar is een nieuwe bedrijfstak uit de grond gestampt met verkeersbrigadiers-nieuwe-stijl. Volgens de Gemeente zijn de verkeersregelaars professioneel en gecertificeerd. Geen idee wat dat betekent. Wat zijn hun bevoegdheden? Volgens de Regeling Verkeersregelaars zijn verkeersregelaars bevoegd om in het kader van hun werkzaamheden alle aanwijzingen te geven die nodig zijn voor een goede verkeersregeling. Maar, niet alle verkeersregelaars hebben dezelfde bevoegdheden. De informatie is verwarrend…
Iedereen kan zomaar een geel hesje aantrekken, kost 4 euro bij Halfords, en een beetje op straat gaan staan fluiten. Wie regelt dit? En wie controleert ze? En bij wie kun je klagen als je het niet met ze eens bent. Bij hun baas, bij de opdrachtgever of de gemeente?
Vorige zomer verbood zo’n hesje me naar mijn parkeergarage bij het Oosterdok te rijden. Volgens de bewonersbrief, die ik bij me had, kon ik daar gewoon komen. Niet volgens de verkeersregelaar. Uiteindelijk moest een politieagent erbij komen. En mocht ik natuurlijk gewoon doorrijden. Na drie dagen had ik daar een beetje genoeg van en kreeg ik via de gemeente alsnog een ontheffing.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Amsterdammers met de verkeersregelaars.
Morgen deel 2, waarin Walther door Arnoud de Jong op zijn wenken wordt bediend.
Mijn vraag: wanneer de stoplichten werken en verkeersregelaars doen hun ding op een kruising, wie of wat moet je dan volgen?