Home > > De jaarlijkse afsluiting van de IJ-tunnel

De jaarlijkse afsluiting van de IJ-tunnel

De jaarlijkse afsluiting van de IJ-tunnel

veertien reacties op "De jaarlijkse afsluiting van de IJ-tunnel"

Bart
-1-  Bart:
Wat zien wij op deze foto? Een overmaat aan blijkbaar overbodige borden en zelfs bovenlichten met X-en en dergelijke, gezien het aantal (3) verkeersregelaars.. Ik zou door de borden het bos niet meer zien! Waarom niet gewoon een hek, eventueel met rood witte strepen, en een duidelijk opschrift: "tijdelijk afgesloten", kost stukken minder, en scheelt tonnen €'s...
Lijkt me bijna een gevalletje 'werkverschaffing'...
De Lutsjes
-2-  De Lutsjes:
Taxi's met ontheffing, openbaar vervoer en hulpdiensten kunnen nog steeds gebruik maken van de tunnel.
Hekken zijn dan ook niet dé oplossing.
JohnN
-3-  JohnN:
Het is mij niet duidelijk waarom de IJ tunnel zo vaak dicht moet en zoooooooo lang, weet iemand daar meer van? Heeft die IJ tunnel een verborgen mankement waarom hij regelmatig langdurig vertroeteld moet worden? Als burger en belanghebbende zou ik wel eens wat meer informatie willen hebben waaruit dit onderhoud precies bestaat.
Ik rijd nu en dan 's nachts door de Zeeburgertunnel en dan is er soms een strook in elke buis afgekruist. Op de A10 wordt dan tijdig de rechterstrook en de middenstrook afgekruist - of de linkerstrook en de middenstrook. Maar dan kun je als niet-busrijder of niet-taxirijder toch gewoon door de tunnel rijden over de linkerstrook of de rechterstrook (doorhalen wat niet van toepassing is). Dan zie je in de tunnel een reinigingsvoertuig kruipen die een helft van de buis wast. 's Morgens is alles dan weer spic-n-span voor de ochtendfile. Gaat er in die IJ tunnel een dikke twee maanden 1 man 1 voor 1 alle tl lampen vervangen met een 36 urige werkweek? En zijn daarvoor 'tig' verkeersregelaars in touw?
De Lutsjes
-4-  De Lutsjes:
@ JohnN:

Vragen en antwoorden renovatie IJtunnel 2011
21 juli 2011
-
Jacqueline Schermer
)Waarom wordt er gewerkt in de IJtunnel?

Alle bestaande wegtunnels moeten medio 2014 voldoen aan de nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van tunnelveiligheid. Dit geldt ook voor IJtunnel. Daarom wordt de 41-jarige tunnel in 2011 en 2012 gerenoveerd. In 2008 en 2009 is respectievelijk asbest verwijderd en zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Dit jaar wordt onder andere brandwerende bekleding aangebracht. In 2012 wordt onder andere brandwerende bekleding onder Nemo en in de ventilatiekanalen aangebracht. Er komt nieuwe wandbekleding, er komen extra vluchtdeuren en er worden ventilatoren aangebracht.
JohnN
-5-  JohnN:
@Lutsjes - met verschuldigde eerbied aan Jacqueline Schermer -
Dank dank!
"er komt nieuwe wandbekleding", dus mijn veronderstelling dat de tunnel misschien bekleed wordt met goudplateel is misschien toch waar.
Die tunnel, waarvan ik de feestelijke opening als de dag van gisteren kan herinneren, is dus alweer vreselijk verouderd (net als de mensen, ikzelf niet uitgezonderd).
Maar hoe zit het dan met de Coentunnel en de Velsertunnel, eerstgenoemde is al een aantal jaren ouder dan de IJ-tunnel en de Velsertunnel is nog veel ouder. Staat ons daar ook algehele sluiting te wachten, maandenlang? Dat gaat me een chaos worden...
De Lutsjes
-6-  De Lutsjes:
@ JohnN:

De Coentunnel wordt onder handen genomen zodra de 2e Coentunnel eind 2012 klaar is.
De Velsertunnel (spoor) zou midden juli al klaar zijn en aan de verkeerstunnel is in 2007/2008 al het nodige gedaan, dus maandenlange algehele sluiting zal wel niet aan de orde zijn.

Een tijdje geleden had U het over een bezoekje brengen aan het Haarlemmerplein, moet U beslist doen: de bouw van het beruchte complex is inmiddels in volle gang. De bouwhekken zijn opgefleurd met de meest prachtige foto's. Ga dat zien!
Bart
-7-  Bart:
Deze tunnel is een rampentunnel, als íe niet lekt zit er asbest in of functioneert het afzuigsysteem niet of is er weer wat anders aan de hand. Inderdaad @JohnN, sinds de opening van het gedrocht, toen de overigens 'karakteristieke schoorstenen' de IJ-oevers nog domineerden, is het mis, vrijwel iedere zomer, het is bijna traditie. Je zou bijna denken dat de Dienst Infrastructuur er een bijbedoeling mee had...(om zichzelf in stand te houden of zo?)
De Verkeers Regelaar
-8-  De Verkeers Regelaar:
Waarom zoveel hekken en verkeer regelaars,nou dat heeft te maken met de mentaliteit van de huidige en doorsnee niet oplettende weggebruiker.
Mensen letten niet op zowel in de auto alsmede de gewone voetganger.
Jaarlijks moet Tunnel Control circa honder mensen via luidspeakers terugroepen omdat ze niets vermoedend de tunnel inlopen.
Daar komt bij dat als je geen verkeer regelaars daar neerzet de huidige taxi chauffeur gewoon en ondoordacht door die tunnel heen scheurt.
De Tunnel mankeert niets en het is hier al eerder benoemd de tunnel moet weer geupdate worden naar de huidige strenge veiligheids maatregelen.
Luistert u naar de verkeers regelaar die lijdt u er zo proffesioneel om heen dat u niet ens merkt dat de IJtunnel gesloten is.
JohnN
-9-  JohnN:
@ Anonieme verkeers regelaar - professor die lijdt - natuurlijk bent u geweldig en onfeilbaar.
En ook menselijk met alle vervelende eigenschappen die daar onvermijdelijk ook bij horen.
http://www.hernehim.nl/blog%20en%20proza.. even naar beneden rollen naar het item Soepelheid of Machtsvertoon
Bart
-10-  Bart:
@ verkeersregelaar: de tunnel mankeert niets: bent u als Verkeersregelaar nu ook al deskundig op infrastructureel gebied en bouwfysisch? lijkt me niet! De mentaliteit van de doorsnee weggebruiker is niet anders dan 4 jaar geleden. "de tunnel moet weer geupdate worden" is natuurlijk een gevalletje onzin, door uw superieur bedacht, ik kan me niets anders voorstellen dan dat er iemand van de dienst Infrastructuur bedacht heeft dat 'er al een jaar niets meer aan die rottunnel gedaan is', dus afsluiten maar weer... Niks taxichauffeurs, vreemde buitenlanders, er moet weer gewoon onderhoud gepleegd worden. En dat is nu juist zo vreemd: dat gebeurt ieder jaar, volgens de cijfertjes van de gemeente...
De Lutsjes
-11-  De Lutsjes:
Reactie nr. 4 wellicht over het hoofd gezien...?
Bart
-12-  Bart:
Dacht het niet @Lutsen, deze tunnel is ook al (brandveiligheid) in 2001/2,3,5 en 9 'geupdate', aangaande brandveiligheid, dus als eenvoudige bestuurder(elders, ik weet het), wil het er bij mij niet in dat men jaarlijks alle asbestplaten :-) moet vervangen, men heeft steeds weer een excuus om 'er wat aan te doen' en dat vind ik juist zo vreemd: of de tunnel is 'op' na zoveel jaar, en er moet eigenlijk een nieuwe komen, of hij is wel bruikbaar en wordt over ongeveer x (10, 20) jaar afgeschreven. Laat die Dienst Infra gewoon met duidelijkheid komen, dan lopen de wethouders ook wat minder risico om door de publieke opinie/ media ge'bashed' te worden... En kunnen jullie ook wat minder grappen maken over wethouders ter linkerzijde...
Bart
-13-  Bart:
Enne@ Lutsen: kijk even op Canvas.be om een hele leuke reportage over 'autotunnels' en gevaarlijke wegen elders te bekijken... d'as andere koek dan onze ij-tunnel...
De Lutsjes
-14-  De Lutsjes:
Nogmaals: reactie nr. 4 geeft dé verklaring.
En we blijven grappenmakers :-D

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.