Ik ben een fan van Greenwheels. Heb je af en toe een auto nodig? Dan biedt een abonnement op Greenwheels hetzelfde gemak als een eigen auto, maar je betaalt alleen wanneer je hem gebruikt.
De rode Greenwheels auto’s staan op honderden uitgiftepunten in de stad, zodat iedereen dichtbij een auto kan pakken. Bij een autoverhuurbedrijf kun je op zaterdagavond niet even bellen en om tien uur ’s avonds een auto ophalen en deze ’s nachts om vijf uur terugzetten en daarbij nog eens per uur afrekenen. Greenwheels biedt daarmee veel vrijheid en gemak iets wat je niet van een autoverhuurbedrijf kunt verwachten.
Mooi, maar er is ook kritiek op Greenwheels. Als je met je deelauto van Greenwheels terug komt, is de voorbestemde parkeerplek regelmatig bezet. Een onhandige toerist of een asociale parkeerder. En de stadsdelen handhaven niet op het ‘fout parkeren’ tot ergernis van de gebruikers. Ergens anders mag je hem niet neerzetten. Dat betekenis veel ergernis, veel telefoontjes en vooral hoge kosten als het fout gaat. Ik ben al een keer weggesleept, omdat ik verkeerd stond, en daar kwam Greenwheels pas na een week achter. Ik was 500 euro armer. Andere gebruikers kregen parkeerboetes, omdat ze niet in de goede straat geparkeerd stonden.
Concurrent
Greenwheels krijgt er een concurrent bij. Het deelautoprogramma Car2go komt naar Amsterdam. met elektrisch aangedreven Smarts. Daimler heeft Car2go drie jaar geleden in Duitsland opgezet met Smarts ‘on-demand’. Met de ambitie om Car2go uit te breiden in Europa en Noord-Amerika kon Amsterdam natuurlijk niet achterblijven.
Amsterdam Elektrisch
Omdat de gemeente Amsterdam inzet op elektrisch vervoer zet Car2go in Nederland zo’n 300 elektrische Smarts in. De dienst wordt in Nederland gedoopt tot Car2go Electric Drive. Het project Car2Go is onderdeel van Amsterdam Elektrisch. Met dit initiatief wil de gemeente Amsterdam in 2015 voldoen aan de Europese eisen voor luchtkwaliteit.
Gebruikers kunnen met Car2go zo lang op pad kunnen als zij willen, zonder dat de auto, in tegenstelling tot Greenwheels, op een vaste parkeerplek of tijdstip terug moeten worden gebracht. Met GPS kun je op je smartphone een beschikbare auto op te zoeken. Dat is absoluut winst. Betalen doe je per minuut. Car2Go rekent voor het gebruik een vast tarief van 29 cent per minuut.
Nadeel is de beperkte actieradius van de Smart. Die is 130 kilometer. Een bezoekje aan je ouders in Limburg of een weekend naar vrienden op de Veluwe zit er dus niet in. Dan is de Greenwheels, de combinatie van trein met de landelijke dekking van Greenwheels of een gewone huurauto een goed alternatief.
Autodelen
Autodelen is goed voor de binnenstad. Gemiddeld zijn er 17 gebruikers per leenauto. Per 10.000 gebruikers scheelt dat 4.300 auto's in bezit. Dat vermindert de milieubelasting voor productie en sloop van deze duizenden auto's. Het spaart veel, heel veel auto’s in de toch alle volle binnensteden. De leenauto's zijn bovendien kleiner en zuiniger dan de gemiddelde eigen auto, waardoor de vervuiling per gereden kilometer ook lager is. En het wordt alleen maar mooier nu de autodelers juist inzetten op elektrisch rijden.
Toevoeging: Car2Go gespot op de Autorai door onze fotograaf Thomas Schlijper.
twintig reacties op "Greenwheels versus Car2go"
En het feit dat je zelf aangeeft dat je ooit ¤500,- hebt moeten betalen in verband met een boete, en dat boetes vaker schijnen voor te komen, doet het door jou gestelde voordeel ook wel enigszins teniet.
Overigens ben ik een zeer groot voorstander van elektrisch rijden dus ik hoop dat Car2go een groot succes wordt.
Los daarvan vind ik de concurrentie met elektrisch rijden natuurlijk zeer toe te juichen, al vraag ik me af hoe lang dit zal gaan duren voor men er in Amsterdam enthousiast voor wordt, wegens de oplaad problematiek die ik zeker in de binnenstad voorlopig niet opgelost zie. Ook vind ik de 100% elektrische Smart dan niet zo'n slimme keus. Actieradius is al genoemd, en hoe voorkom je dat je een auto aantreft met een bijna leeggereden accu? Een snellere acceptatie zal met een hybride auto worden bereikt waarmee je altijd wegkomt zolang er maar wat brandstof in de tank zit.
Verder vind ik dat het autodelen cq. uurhuren veel nuttiger is in de buitengebieden dan in de stad. De stad heeft zelf een intens netwerk van openbaar vervoer, zodat je als Amsterdammer veel makkelijker kunt leven met fiets en een OV-kaart dan de Nederlander die de voordelen van de grote stad niet heeft. Er zijn heel wat dorpen in het hele land waar maar eens in het uur een bus rijdt, in het weekend je niet voor 9.30 weg kunt en waar je savonds na 21.00 je thuis niet meer kunt bereiken. En daar zoek je tevergeefs naar een GreenWheels auto of een Car2Go binnen een actieradius van 15 km...
Ik zit bij http://www.Wheels4all.nl . Wij werken net als Greenwheels en ConnectCar met vaste parkeerplaatsen. En inderdaad is dat in zekere zin verspilling: Wij hopen dat de wagen veel gebruikt wordt en al die tijd staat de parkeerplaats leeg.
Wheels4all is wel de voordeligste deelauto volgens de Consumentenbond.2,50 per uur, ook op vrijdag en in het weekend. En je betaalt maximaal 10 uur in een etmaal. Op het eerste gezicht wordt Car2Go voor de korte ritjes (enkele reizen) en Wheels4all voor de langere ritten (retourtjes). Maar die scheidslijn kan makkelijk verdwijnen na verloop van tijd.
Bij enig rekenen bleek dit (in mijn geval) ook goedkoper dan gebruik van een deelauto. Hiernaast is het gruwelijk onpraktisch dat je niets kunt achterlaten in de auto.
Op prijs en gemak wint bij mij toch mijn eigen voiture... En die staat ook leuker in de straat dan zo'n rode microbe-peugeuot. :)
En qua luchtkwaliteit: haven en Schiphol liggen om de hoek.
Tevens ruik ik in West geregeld de vertrouwde stank van de Hoogovens die onze kant op waait.
Als we de (lucht)vervuiling werkelijk serieus zouden aanpakken, dan zouden onze leventjes er heel anders uitzien.
En dus blijven we hangen in “goede bedoelingen”, leuke initiatiefjes en symboolpolitiek.
Dus dat maakt het alweer wat goedkoper dan E 0,29 cent per minuut (hetgeen overigens wel klopt).
Maar het is nog steeds duur.
En in zo'n Smart kunnen maar twee mensen, en weinig vracht. Als ik een auto huur doe ik dat juist wel eens omdat ik iets te vervoeren heb dat niet per fiets gaat, dus dan wil ik al gauw een bestelwagen.
Wat is jouw visie als elk initiatief al bij voorbaat waardeloos is?
Het is maar een begin, ik kan nog veel meer simpele ingrepen opnoemen die het leven in Europa stukken eenvoudiger voor toekomstige generaties, het milieu en alle 3e wereldlanden maken...
Blijf nadenken: denk SMART... (ook als het gaat om de kleine markt van 'deelauto'tjes,
Die moeten inmiddels allemaal hybride zijn(voor de middelange afstand, biodiesel voor de lange) en verplicht electrisch voor de stad en omgeving, is dat wel zo?
Enfin er val nog een hele (verpestte) wereld te winnen, zonder nog meer Fukoshima's en andere rampen...
Voorbeeldje: ik wou graag zonnepanelen op mijn dak (op het zuid oosten), probeer daar maar eens een vergunning voor te krijgen voor een bestaand huis.. Nog vóór de procedure door de ambtelijke molen was werd de subsidieregeling gesloten.
Dat soort dingen, dus. Maar ik blijf wel mijn best doen hoor: ik rijd in een eco-dieselauto waar ik a 1800 euro nog een roetfilter op liet zetten. CO2 emissie klasse B verbruik 1 liter per 19 km, fijnstof emissie 0,0. Toch betaal ik 339 euro per 3 maanden, een nieuwe hybride betaalt 0 euro. Dat soort ongerijmdheden maakt dat ik behoorlijk cynisch ben, al ben ik in mijn hart hartstikke groen.
Amsterdam zal altijd wel slechte lucht houden omdat de winstmotoren moeten draaien, maar misschien helpt het een klein beetje om schone taxi-s, bussen en deelauto-s in te zetten. Mijn superschone dieselauto laat ik al geheel eigener beweging aan de rand van de stad staan. Maar ik weet dat ik daar de wereld niet mee zal redden, dat moeten anderen doen, machthebbers.
Maar gewoon een beetje achteruit ,uitstappen en fluitend weglopen.
Fijn als je dan de volgende greenwheeler bent ,die met het zelfde peugeotje,oma een paasei wil brengen.
Zichtbare schade !,maar aan het onderstel zie je niet,dat merk je pas als je gaat rijden,dan ben je ook meteen de laatste gebruiker,en dus schuldig aan de schade.(volgens greenwheel)
en dan kun je rekenen op een welles nietes verhaal,en je bent 225,00 kwijt.
Een huurauto komt terug in iets van een garage en wordt gereinigd en gecheckt ,voor de volgende gaat rijden.(als het goed is)
Die greenwheel komt na gebruik weer op zijn vaste stek te staan,en wordt eens in de zoveel tijd of kilometers pas gecheckt.
Ben echt niet negatief,neem gerust de greenwheel,ik niet meer.
Dus ook de 'groene' auto'tjes....
Mensen in de leeftijd van +/- 30 jaar die gemiddeld niet vaak een auto nodig hebben, hebben dus veel baat bij een deelauto. En betalen geen vaste lasten meer, voor een auto die ze nauwelijks gebruiken.
Ik vind het nogal een uitkomst, zeker als het ingezet wordt in combinatie met universiteiten en recreatie mogelijkheden (zoals in Canada en Amerika).
Fijn dat je positief bent over Greenwheels. Ik ben medewerker van Greenwheels en wil graag reageren op een paar dingen die je zegt en op sommige reacties. Het parkeren in Amsterdam is inderdaad moeilijk! Maar we hebben wel gebiedsvergunningen voor alle auto's in betaald gebied, dus het is niet zo dat je nergens anders mag parkeren. Ik werk er momenteel hard aan om te zorgen dat alle parkeerinformatie op de website in orde is, zodat je die zelf voor de rit kunt lezen, maar ook zodat onze callcentermedewerkers je beter kunnen helpen bij het zoeken van een geschikte parkeerplek. Helaas blijft het wel zo dat je uiteindelijk zelf alleen de situatie ter plekke kunt zien. Net als bij een eigen auto dus zul je zelf de borden moeten lezen.
Wanneer auto's weggesleept worden krijgt Greenwheels dat zelf helaas pas na enkele dagen te horen. Dit komt omdat parkeerhandhaving er vanuit gaat dat mensen zelf zien dat hun auto is weggesleept. Omdat onze auto's niet altijd meteen weer gebruikt worden, is dat niet het geval. Vervolgens stuurt parkeerhandhaving een brief als de auto niet opgehaald wordt en het duurt even voor die bij ons binnen is. Zodra wij het horen, laten wij het weten aan degene die de auto fout geparkeerd heeft. Omdat ook wij liever geen honderden euro's doorberekenen aan onze klanten - zij kunnen tenslotte ook niets aan de verwerkingstijd doen - hebben we goed contact met parkeerhandhaving in Amsterdam en allerlei andere mensen bij de gemeente. Tegenwoordig worden we vaak al dezelfde dag gebeld als een auto wordt weggesleept, of zelfs van tevoren gewaarschuwd. Maar helaas, het blijft uiteindelijk eigen verantwoordelijkheid van de abonnee. Gelukkig gebeurt het wegslepen van auto's niet zo heel vaak en gaat het daarnaast in de meeste gevallen om mensen die parkeren op een plaats die echt niet door de beugel kan: op de stoep of midden op een kruispunt bijvoorbeeld.
Parkeren in een stadscentrum blijft altijd lastig, maar we doen ons best om problemen op te lossen. Alle meldingen dat het parkeervak bezet is worden geregistreerd, we nemen contact op met parkeerhandhaving of bekijken of de bebording en kruismarkering nog aanwezig zijn. Op dit moment zijn uitvoerders in verschillende stadsdelen voor ons bijvoorbeeld bezig om enkele tientallen parkeerplaatsen op te knappen.
@JohnN: het zou natuurlijk heel mooi zijn als de gemeente ons overal zomaar liet parkeren, maar helaas! Voor de elektrische auto is wel een speciale regeling, omdat de gemeente Amsterdam deze milieuvriendelijke vorm van vervoer graag wil stimuleren.
Voor wat betreft Greenwheels in dorpen: veel mensen die daar al langer wonen hebben al een auto, omdat er weinig OV is. Ook is er vaak geen gebrek aan parkeerruimte, waardoor mensen de noodzaak niet zien van een deelauto. Wij - en andere deelautoaanbieders - proberen dit in sommige kleinere steden en dorpen wel in samenwerking met gemeenten, maar het gaat vaak heel moeizaam.
@joop: voor het probleem wat je schetst met betrekking tot schade op plekken die je niet kunt zien gaan we hopelijk op heel korte termijn een mogelijke oplossing testen.
Mochten jullie verder nog vragen, klachten of suggesties hebben, je kunt ze 24 uur per dag kwijt op 088-2100100 of via het formulier op onze website.