Home > > Klantvriendelijkheid op de tram

Klantvriendelijkheid op de tram

Foto: Arnoud de Jong
Nieuw-West. Even afreageren...
Over het algemeen ben ik best te spreken over de klantvriendelijkheid van het trampersoneel.
Het komt regelmatig voor dat er nog even op mij wordt gewacht als ik in de verte aan kom rennen.
Mijn groet wordt in de regel vriendelijk beantwoord.
Men heeft op mijn verjaardag zelfs een keer voor mij gezongen met de hele tram.

Des te schrijnender is het wanneer je merkt dat één enkele trambestuurder het zorgvuldig door zijn collega's opgebouwde klantvriendelijkheidsimago weer onderuit probeert te halen.
Die rotte appel op de tram is de bestuurder van lijn 1, wagen 2040, die mij heden, op woensdag 16 maart om 13.55 uur oppikte van de halte Johan Huizingalaan.
Ik noem hem maar even expliciet, anders moeten zijn collega's lijden onder de gevolgen van zijn onbeschofte gedrag.
Ik wilde voor instappen.
Dat kon niet omdat de bestuurder te ver doorreed en de voorste ingang werd geblokkeerd door het muurtje van de trap.
Geërgerd moesten de passagiers dan maar door de eerstvolgende uitgang naar binnen.
Vervolgens vertelde ik de bestuurder dat ik dit niet handig vond.
Hij vond het echter normaal. Anders had hij moeten 'blokkeren' of zoiets.
Ik wierp tegen dat dit een kwestie was van eerder remmen.
Het gekke is namelijk: andere trambestuurders op die lijn slagen er moeiteloos in om de wagen op tijd tot stilstand te brengen.
Maar de trambestuurder in kwestie zei: "Neem jij het dan over als je het beter weet."
En: "Je bent nou toch binnen?"

Andere trambestuurders spreken mij altijd met 'u' aan. Mijn haar is namelijk al grijs genoeg daarvoor.
Andere trambestuurders weten dat het verstandiger is om in zo'n geval te zeggen: "Sorry meneer, het ging even mis."
Dan zijn wij allebei weer blij en tevreden.

Bij deze bestuurder kreeg ik echter het idee dat hij gewoon niet kon rijden.
Want even later reed hij met een bloedgang over de Overtoom.
In de verte moest een vrachtwagen wat moeizaam achteruit een straat in draaien. Daarbij kwam hij op de trambaan.
Dit kon onze trambestuurder natuurlijk niet over zijn kant laten gaan.
Agressief probeerde hij de vervelende vrachtwagen uit de weg te bellen.
Uiteindelijk moest hij toch nog flink in de remmen en konden de passagiers ervaren wat dat 'blokkeren' betekende.
Het begrip 'defensief rijden' was bij deze bestuurder nog niet ingedaald.

Achteraf was het misschien inderdaad beter geweest wanneer ik op zijn aanbod was ingegaan en zijn plaats had ingenomen.
Veel slechter dan hij had ik het niet kunnen doen.
Bovendien ben ik veel aardiger.

tien reacties op "Klantvriendelijkheid op de tram"

Sven
-1-  Sven:
Dat is echt niet normaal. De volgende keer dat U hem als tramchauffeur hebt en hij weer zo asociaal(want dat is het) rijdt zou ik hem zijn naam vragen en een klacht over hem indienen. Deze kunt U indienen op de site van GVB.

Sven
JohnN
-2-  JohnN:
De beste man had vast ruzie met zijn vrouw gehad voor hij thuis de deur uitging
Jochem Floor
-3-  Jochem Floor:
Vroeger was dit schering en inslag. Inmiddels is mijn ervaring dat het trampersoneel een heel stuk beter om gaat met de passagiers. Laat ik bij deze daarvoor waardering uitspreken.

En misschien dat het GVB er binnenkort in slaagt de laatsten van dit oude stempel 'uit te faseren'. In tegenstelling tot de oude trammetjes, zullen ze niet worden gemist.
Karel
-4-  Karel:
Het GVB: enige plek waar je je qua personeel opeens weer waant in de USSR anno 1985.
Hans
-5-  Hans:
Ik ben en blijf graag jong dus ik heb liever dat mensen je tegen me zeggen anders voel ik mijn zo oud. Het praat ook niet lekker als je U tegen iemand moet zeggen vindt ik. Wat ik wel erg vind is het verplichte OV-chip systeem waarbij via commercials het idee wordt aangepraat dat mensen die voor een OV-chipkaart kiezen intelligenter zijn. Gisteren toen wilde ik uitchecken en stond er op de kaartlezer “Dienst Uitgeschakeld” hierdoor is de rit voor mij 1euro10 duurder geweest dan normaal. Als dit landelijk gedaan wordt vloeit er op een oneigenlijke manier misschien wel een miljoen euro uit de zakken van de reizigers. Als je voor 1euro 10 in de weer moet om dat terug te krijgen ben in tijd, als je dat omrekent naar geld meer kwijt plus een hoop negatieve energie. Aan de buschauffeur vroeg ik hoe ik mijn geld terug kon krijgen die antwoorde dat hij geen flauw idee had.
Arnoud de Jong
@Hans: alleen als mensen brutaal tegen me gaan doen moeten ze mij met 'u' aanspreken.
Dick
-7-  Dick:
je kan het ook omdraaien ... als u gewoon niet had gereageerd was er ook niets aan de hand ... je hoeft niet altijd iets te zeggen als iemand iets fout doet (in uw ogen)
Bart
-8-  Bart:
@ Dick: en als je dood bent heeft niemand meer last van je...
Dick
-9-  Dick:
Agut, Bartje wat is toch jouw probleem?
Marloes | Klantvriendelijkheid
Zoiets is een totaal gebrek aan klantvriendelijkheid! Een trambestuurder mag ook al helemaal niet zeggen dat jij zijn plaats moet innemen. Als hij vervolgens de hele tram in gevaar brengt door geïrriteerd gaat bellen naar een vrachtwagen, lijkt mij dat minimaal een klacht waard. Toch reëel door te zeggen dat de andere bestuurders wel een stuk klantvriendelijker zijn.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.