Home > > Loze beloftes rond de Lelylaan

Loze beloftes rond de Lelylaan

Foto: Arnoud de Jong
'Nieuw-West' was de pakkende naam van het mooie informatiekrantje dat ik vorige maand van het stadsdeel in de bus kreeg.
Kleurig, maar ook niet te glossy. Precies goed.
Op de voorpagina juichte ons stadsdeel: 'Lelylaan, van snelweg tot stadsstraat'.
Het bijbehorende artikel ging over de komende werkzaamheden rondom het station Lelylaan en de Cornelis Lelylaan, die daar onderdoor loopt.

Gretig begon ik het stuk te lezen, want die snelweg dwars door de stad (70 km per uur) is mij al veel langer een doorn in het oog.
Toen ik het artikel uit had bleef ik achter met een ietwat teleurgesteld gevoel.
En veel vragen. Ik aarzel ze te stellen. Want straks krijg ik weer van de wethouder op mijn donder, wegens 'gezeur'.
Maar ik doe het lekker toch...
De Cornelis Lelylaan is een bijna 3 kilometer lange, verhoogde weg die vanaf het Surinameplein naar Osdorp loopt .
Hij is grotendeels vierbaans.
De gepresenteerde plannen betreffen zo te zien vooral het eerste stuk van 1,25 kilometer tussen Surinameplein en het station.
Het Andreas-ensemble is al gerealiseerd.

En de rest?
Maar hoe staat het met die overige anderhalve kilometer van de Cornelis Lelylaan?
Het gedeelte tussen het station en Osdorp?
Gaat dat gedeelte ook een 'stadsstraat' worden met 'gelijkvloerse kruisingen'? Gaat ook hier de snelheid van het autoverkeer omlaag, zoals bij zo'n stadsstraat hoort? Want achterin Slotervaart en Osdorp wonen óók mensen die eindelijk wel eens af willen van het verkeerslawaai en de luchtverontreiniging.

Tramhaltes
Foto: Arnoud de Jong
En dan hebben we ook nog de drie tramhaltes die voor invaliden, ouderen en ouders met kinderwagens niet of nauwelijks bereikbaar zijn.
Om er te komen moet je flinke trappen op en af. Er zijn geen liften.
Vijf jaar geleden (!) schreef ik hierover een eerste artikel.
Naar aanleiding daarvan beloofde de toenmalige stadsdeelwethouder Liesbeth Stricker hier op Amsterdam Centraal dat de haltes op de schop zouden gaan.
Helaas moest ik er twee jaar later nóg een artikel over schrijven, want de beloftes waren nog niet waargemaakt.

Ook nu kwam er netjes een reactie: de zaak was vertraagd, maar Lian Kosse van de Dienst Infrastructuur zag in de zomer van 2009 de eerste mogelijkheid op de haltes op de schop te nemen.
Sindsdien is er nooit meer iets vernomen.

Verwaarloosd stadsdeel
Foto: Arnoud de Jong
Het is nu 2011. Op het laatste deel van de Cornelis Lelylaan rijdt men nog steeds 70 en liefst harder.
De trappen naar de haltes zijn nog regelmatig een smerige bende. Iedereen die slecht ter been is moet door medereizigers de trappen op worden gezeuld.
De haltes zijn regelrecht gevaarlijk. Alleen een aftakelend hekje scheidt de reizigers van het langsrazende snelverkeer.
Het viaduct over de Johan Huizingalaan -waar een van de haltes is ingebouwd- heeft wél een likje verf gekregen, de rotonde eronder is vernieuwd, maar voor de rest bleef alles bij het oude.
Eén van de krakkemikkige lichtbakken die de reizigers de weg naar de halte moeten wijzen is inmiddels geheel verdwenen.

Station Lelylaan gaat straks Station Amsterdam-West heten. Het moet de 'Poort van West' worden naar ons mooie nieuwe stadsdeel, aldus wethouder Paulus de Wilt in een reactie bij een artikel hierover.
Ik mag toch hopen dat het straks niet de poort is naar een verwaarloosd stadsdeel, dat herinnert aan loze beloftes van stadsvernieuwing en stadsstraten.

Foto: Arnoud de Jong

negen reacties op "Loze beloftes rond de Lelylaan"

Robert
-1-  Robert:
Ik geef toe: ongelijkvloerse wegen zijn in steden zelden een succes (meestal ook vanwege de 'knusse gezelligheid' die eronder gelegen ontstaat).

Maar 70 rijden op een doorgaande weg geeft minder vervuiling (met name door afremmen en weer optrekken) dan 50 op een weg met kruisingen. En alsof zo'n maatregel zoden aan de dijk zet met de A10 op een steenworp afstand....
Paulus de Wilt
-2-  Paulus de Wilt:
Helemaal met je eens, Arnoud! Maar ja, we moeten ergens beginnen, hè. Uiteindelijk hoop ik dat we ook het tweede deel kunnen aanpakken, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat nog wel even zal duren. Voor sommigen zal dat een teleurstelling zijn en voor anderen een zegen...
Overigens - het is mijn portefeuille niet (meer) - ik begrijp dat er over het aanpakken van de halte Huizingalaan binnenkort mededelingen te doen zijn.
Michiel
-3-  Michiel:
Michiel:

Wat mij betreft is de stadsvernieuwing omtrent station Lelylaan een ondoorzichtig bos van dik naaldhout. Ik vind inderdaad de informatie terug die Arnoud ook in dit en vorige artikelen aangeeft, maar kan weinig terugvinden over de haalbaarheid van deze plannen (mede door de crisis is wellicht een (groot) deel van de plannen uitgesteld/geschrapt). Ook vind ik niets over een tijdsbestek waarbinnen men verwacht dat e.e.a. zal zijn gerealiseerd. Het zou nuttig zijn indien er in een overzicht staat vermeld waartoe inmiddels is besloten en waartoe nog dient te worden besloten en er tevens wordt aangegeven wanneer men verwacht dat uitvoering wordt gegeven aan deze respectieve besluiten (een stappenplan als het ware).
Bart
-4-  Bart:
@ Arnoud: wat deze bijdrage: volledig terecht, en wat Paulus de Wilt zeg, tja, ik begrijp dat dat te simpel is. De hele strook Lelylaan is een zooi wat betreft gescheiden verkeer en tramhaltes en vooral de bereikbaarheid daarvan(trappen, opstakels etc. laatst nog door mijzelf geconstateerd) Het verbaast mij echt dat er sinds de aankondiging van Liesbeth Stricker niets ondernomen is. Het verbaast mij ook dat mevr. Liesbeth Stricker vervolgens niets meer gezegd heeft na haar toezeggingen...
En het Stadsdeel natuurlijk!
Als GroenLinkser vind ik dit wel iets om verder tot op de bodem uit te zoeken!
Ja, het kost wat geld, en ja, als je als stadsdeel niet investeert, dan vallen er misschien slachtoffers... Zo is er tot op heden door het stadsdeel nog niet geredeneerd.
Kortom: een uitdaging voor het nieuwe stadsdeel om het snel op te lossen!
Paulus de Wilt
-5-  Paulus de Wilt:
@Bart
Sorry, Bart, maar dat is pas echt te simpel. De Lelylaan is van begin tot eind onderdeel van allelei hoofdnetten en dat betekent dat het de centrale stad is die hiervoor verantwoordelijk is. En dat is maar goed ook, want de aanpassingen waar we het over hebben kosten tientallen miljoenen. Ik weet niet welke maatregelen jij wil treffen om die miljoenen vrij te maken op de stadsdeelbegroting, maar ik heb al moeite genoeg met de huidige bezuinigingen...

@Michiel
Gisteravond is het bestemmingsplan voor de stationslocatie goedgekeurd door de deelraad.
Voor de uitvoering van de plannen zijn we echter (mede) afhankelijk van de ontwikkelaar - en die is vervolgens afhankelijk van een exploitant voor het hotel. Nu begrijp ik dat dat al behoorlijk opschiet, dus ik hoop daar snel meer over te kunnen melden.
Wat de overige plannen betreft: dat was nou juist precies mijn eerste reactie. We moeten ergens beginnen en vervolgens gaan we kijken hoe snel het uit te rollen is. Een 'stappenplan' compleet met allerlei data waarop die stappen gerealiseerd zouden moeten zijn, is op dit moment echt niet realistisch. Ik heb me voorgenomen om niet teveel beloftes te doen die ik vervolgens weer moet bijstellen, omdat de volgende tegenslag zich voordoet.
Bart
-6-  Bart:
Beste Paulus de Wilt, ik heb het niet over uitspraken van nu, in tijden van bezuiniging(ik weet het, die zijn fors!In Amsterdam, en ook in Lelystad), ik heb het over het feit dat achtereenvolgende wethouders/colleges de problemen van de tram haltes, en de bereikbaarheid daarvan op de Lelylaan, niet hebben aangepakt. Dat geldt zowel de centrale stad alsook het stadsdeel: Vanaf het begin was het helder dat er “iets” moest gebeuren voor de toegangkelijkheid van de haltes. Onderdoorgangen, zonder lift naar boven,dan kun je wachten op commentaar van verenigingen voor mindervaliden! Het punt dat ik wil benadrukken is dat de Lelylaan een R.O. misser van de eerste orde is, die al 20 jaar geleden had moeten worden hersteld. Het autoverkeer is alleen maar gevaarlijker geworden, de bereikbaarheid van de tramhaltes navenant, en nu is er geen geld meer om aanpassingen te doen...
Dat riekt toch ergens naar... (zonder een expliciete schuldvraag neer te leggen) Het bijft vreemd dat bijv. Liesbeth Stricker met veel toezeggingen, maar geen enkel resultaat is 'weggekomen'. Politiek dient transparant te zijn, begrijpelijk voor de gewone burgers, anders zijn er teveel mensen die op een bedenkelijk soort politicus gaat stemmen...
Karel
-7-  Karel:
De Lelylaan biedt Nieuw-West een zeer snelle en verkeersveilige ontsluiting naar de A10. Namelijk gescheiden van het overige verkeer met geen kruisingen. Wat is er ook weer zo fout mee Bartje?
Bart
-8-  Bart:
Kareltje is helaas niet zo goed in begrijpend lezen, wat er fout is lijkt me door Arnoud voldoende uitgelegd...
Ewart
-9-  Ewart:
Jaren verder en nog steeds niks aangepast........soort vergeten tramhaltes: huizingalaan en derkinderenstraat

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.