Home > > Haal die tram uit de weg!

Haal die tram uit de weg!

Foto: google

Zuid - Als fietsende, alleenstaande, werkende moeder, wonend in Buitenveldert heb ik maar één ding te zeggen over tram 5/tram 51: weg met die tram, kan me niet schelen hoe!
Jammer, dat tijdens de aanleg het woord metro vloeken in de kerk was, een gemiste kans!
Echt, de sneltram is een fijne verbinding, en tram 5 brengt je lekker snel met slecht weer naar het Winkelcentrum Amstelveen.

Toch! Van begin af aan was de tramlijn een struikelblok voor het langzaam verkeer. Dat ie gevaarlijk is, dat valt wel mee, als je één keer eraan gewend bent, dat de signalering niet klopt (hij rinkelt soms een kwartier voor niets, dan houdt ie op, komt er ineens een tram!).
Maar goed, daar ben ik aan gewend, mijn kinderen groeien ermee op (altijd kijken!).

Het feit dat het GVB nu, zonder waarschuwing, ineens alle oversteekplaatsen voor het langzaam verkeer heeft gebarricadeerd, dat is balen!
Vooral voor de voetgangers kan dit twintig minuten langer onderweg betekenen.
Dus: haal die tram uit de weg: hoe, dat kan me even niet schelen. Maak een combinatie van mijn part, ga kijken wat het veiligst en het meest economisch is.

De Buitenveldertselaan verknallen door een tramviaduct? Mens, die laan is al lang verknald! Toen ze de tramlijn aanlegden en de prachtige dubbele rij Platanen met krokussen weghaalden. En in Amstelveen die mooie bloeiende middenberm met klaprozen en teunisbloemen.
De automobilisten denken vaak dat ze met een vierbaans snelweg te maken hebben, gezien de snelheden die hier soms worden gemeten.
Veel valt er dus niet meer te verknallen, wel veel goed te maken. En wat dacht je van -eindelijk - een markt in Buitenveldert, onder het viaduct?
In Hamburg, waar ik vandaan kom, is een van de leukste markten in de Isestraße, onder het viaduct van de U-Bahn….


veertien reacties op "Haal die tram uit de weg!"

Maaike
-1-  Maaike:
Als lijn 51 al wordt omgeturnd tot NZL (dat is nog onzeker) dan wordt het een metro op pootjes. Krijg je toch een beetje een Bijlmeresque uitstraling.
Echter, met dreigende OV-bezuinigingen zal het wel tot busbaan gedegradeerd worden. En dan heb jij je zin!
Xiwel
-2-  Xiwel:
Ik woon gelukkig niet in Amsterdam en fiets ook meestal om Amsterdam heen. Lastig omdat die woonplaats een deel van Noord-Holland blokkeert. Dus maar met de trein naar Amersfoort en daar verder fietsen.

Op mijn fietsvakanties merk ik dat steden met een tram bij mij stukken slechter scoren. Denk aan Kassel en Plauen. Doe mij maar vergelijkbare plaatsen als Regensburg en Coburg, die geen tram hebben en een stuk gemoedelijker en ontspanner over komen.

Het zal waarschijnlijk niet aan de trams zelf liggen, maar aan de mensen die voor een tram kiezen.
De Lutsjes
-3-  De Lutsjes:
@Xiwel:

-Het zal waarschijnlijk niet aan de trams zelf liggen, maar aan de mensen die voor een tram kiezen.-

Verklaar U nader!
JohnN
-4-  JohnN:
Ik weet niet wat de grote ergernis is t.o. tram 51. Weghalen is natuurlijk onzin, gewoon omdat Frau Katja es gerne moechte? De Amsterdamnse zelfmoordinstelling van het langzaam verkeer zal ertoe geleid hebben dat het aantal oversteken is gereduceerd. Gewoon een stukje verder fietsen dus, daar krijg je mooie benen van!

Tussen Utrecht en Nieuwegein rijdt een sneltram. Daar leren ze misschien wat sneller want na de de derde dode zijn er de laatste tien jaar geen slachtoffers meer gevallen. Amsterdamse fietsers blijven het proberen hun leven te verliezen zolang ze het nog behouden. Maar dan ook niet mopperen als je tegen je eigen kamikazeneigingen in besverming word genomen.
Maaike
-5-  Maaike:
@ JohnN: Katja heeft al mooie benen
Xiwel
-6-  Xiwel:
@De Lutsjes (met hoevelen zijn jullie?): Ik communiceer niet met groepen als voetbalclubs, politieke of kerkelijke partijen, maar met personen. Dus gaarne een persoon naar voren schuiven.

@JohnN: Die 'snel'tram van Nieuwegein is ook zo'n gedrocht. Mijn zuster en zwager wonen aan het eind van die lijn in Nieuwegein-Zuid. Vanaf station Utrecht fiets ik die treuzeltram er moeiteloos uit en ik ga echt niet harder dan 25 km/h. Probleem zit in teveel haltes en teveel gelijkvloerse kruisingen. En ook daar zijn de inzittenden erg apathisch.

Inmiddels is er ook een snelsneltram die de helft van de haltes overslaat. Dat moet ook wel, want die oude dingen uit Wenen trekken erg traag op. Ze doen er dus net zo lang over. Heeft flink wat gekost om die dingen aan de praat te krijgen op dat lijntje.
De Lutsjes
-7-  De Lutsjes:
@Xiwel:

Ach, laat dit verklaring ook maar!
Wij hebben nl. helemaal geen zin in communicatie met een fietser die compulsieve trekjes vertoont.

Overigens, ons groepje bestaat uit 4 studenten.
JohnN
-8-  JohnN:
@ Maaike: Wat weet jij nou van de benen van Katja? Ze heet toch niet Schuurman.
Sjaan
-9-  Sjaan:
Plaats een foto van Katja dr benen, oordelen we zelf wel.
De Lutsjes
-10-  De Lutsjes:
Gaat dit item niet over de trams 5 en 55?

Het wachten is nog op -hoor,hoor- en het hele artikel van Mevrouw Sienkrecht is weer afgeserveerd
De Lutsjes
-11-  De Lutsjes:
Pardon: Mevrouw Sienknecht....
JohnN
-12-  JohnN:
@ Sjaan - Hou je der buiten Sjaan.
Sjaan
-13-  Sjaan:
@JohnN: pardon? We leven in een democratie helaas, ouwe communist. Ff dimmen knul :)
Arnoud de Jong
Uw moderator zegt democratisch: on-topic blijven alstublieft.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.