In mijn naïviteit dacht ik tot nu toe dat ik de pech had om steeds die ene medewerker die een slechte dag heeft te treffen. Sinds ik afgelopen woensdag in Het Parool twee verhalen las van ouders waarbij de tram wegrijdt terwijl de kinderen buitenstonden, weet ik wel beter.
Dit zijn geen incidenten meer. Bij het GVB zit iets goed fout.
Het rijdend personeel is verworden tot wat het management predikt. Ooit werkte ik bij een groot commercieel bedrijf. Daar spraken ze intern niet over klanten maar van RGU’s (revenu generating units). Vriendelijk is het niet, duidelijk wel. Daar draaide het om winst. Wat zouden medewerkers van het GVB zeggen als ze met elkaar hun klanten spreken? Vast geen passagiers. Ik vermoed iets als ‘stuks te vervoeren’ ofzo.
Het GVB is klaar met zichzelf. De hele handel is in de uitverkoop en de afbraak is begonnen. De zoektocht naar een nieuwe directeur is gestaakt. De openbare aanbesteding in 2012 van het openbaar vervoer in Amsterdam komt er aan. Je zou verwachten dat het GVB juist nu z’n uiterste best doet om zich ervan te verzekeren het OV in het Amsterdam te mogen blijven verzorgen. Het tegendeel is waar. Het GVB heeft alvast zelf de deur dichtgedaan en wacht tot de laatste het licht uit doet.
En dat is jammer, want ik zie die hele aanbesteding niet zitten. Wel wil ik me als klant graag weer welkom voelen in de bus, metro en tram.
twintig reacties op "Het GVB doet de deur dicht"
Ik wou dat conducteurs en ook bestuurders uberhaupt communiceerden (en ook dat woord is blijkbaar voor meerdere uitleg vatbaar!)
Communiceren kan ook ook op vmbo niveau, maar hoeft niet onvriendelijk te zijn. Dat er iets goed mis is bij het GVB is helemaal duidelijk, ook het geval van de meneer met de kinderwagen heb ik al 2 keer meegemaakt: (met lijn 3), wat doe je dan, sta je met huilend kind zonder ouder op de halte. 2 keuze's: blijven staan, kindje rustig houden of politie bellen... Beide helpt, heb ik gemerkt.
Maar: “There is somthing rotten in Amsterdam”, bij het GVB dus. Het blijkt dat er ook niemand, toch tegen redelijk vorstelijk salaris, directeur wil worden. Dat geeft ook te denken!
En Marije: misschien moest de bestuurder gewoon hoognodig naar de plee!
En het GVB als organisatie mee moet gaan gaan bieden bij een nieuw contract met de Amsterdam, lopen ze zwaar achter op clubs als Veolia en Syntus, die zijn gewoon beter in de markt, o.a.qua klantvriendelijkheid...
En Veolia, Syntus zijn net als het GVB en de RET en Connexxion vervoersmaatschappijen (en dan heb je ze ook wel allemaal gehad dacht ik, QBus is van de NS). Al die maatschappijen zijn fusies van andere maatschappijen , er is er eentje die is 100% dochter van Deutsche Bahn bijv., een ander is Frans, en beheersen met z'n 4/5en de nederlandse markt. Sommige scoren beter op klantvriendelijkheid, daar wordt nl. weleens onderzoek naar gedaan...
Dit had je met eenm beetje googlen ook kunden vinden, Maaike, zo dom ben je volgens mij niet...
Voor de jongelui die dit niets zegt:
http://nl.wikipedia.org/wik...
http://www.google.nl/images...
En anders wel de NBM uit Zeist, die altijd direct voor ons huis stopte, omdat de dichtsbijzijnde halte 2 km verderop was, ook zo'n fantastische firma (nu Connexxion, geloof ik)...