Home > > Nachtvluchten en Uitvluchten

Nachtvluchten en Uitvluchten

Zoiets, maar dan anders
Er zijn momenteel een aantal dingen die je in Amsterdam beter even kunt laten. Het dragen van een burka zal nog weinig risico opleveren, maar denk vooral even goed na voor je besluit om pinkje-aan-pinkje met je homoseksuele vriendje over de Leidsestraat te huppelen, je kind op een dagverblijf te doen of je huis leeg te laten staan. En wat je dus écht niet moet doen is ergens 's nachts op straat ernstig gewond gaan liggen bloeden. De kans dat je die grap overleeft is namelijk sinds vorige week een stuk minder geworden.
Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu wil 's nachts de traumahelicopters in Amsterdam en Groningen aan de grond houden. Volgens de Verkeersinspectie is het opstijgen in de nachtelijke uren vanaf de daken van het VU-ziekenhuis en het Groningse UMCG namelijk te risicovol en mag er dus in de nachtelijke uren niet meer gevlogen worden. Nou ben ik geen helicopterpiloot, en dus misschien niet de juiste persoon om een oordeel te hebben, maar ik zou toch zeggen dat juist het landen in het donker problemen zou kunnen opleveren. Maar dat schijnt nu juist weer wél te mogen!

Kennelijk geschrokken van de commotie, maakte Atsma het er allemaal nog schimmiger op door in de pers allerlei onduidelijke uitspraken te laten optekenen. Dat hij erg van die commotie was geschrokken, dat hij alleen maar deed wat de inspectie wilde, dat hij er alles aan zou doen om het ding 's nachts weer te laten vliegen en dat de traumaheli bij noodgevallen natuurlijk gewoon mocht opstijgen. Vooral die laatste opmerking versterkt het beeld dat Atsma het allemaal niet zo begrijpt, alsof traumaheli's 's nachts te pas en te onpas uitvliegen voor verstuikte enkels, ingescheurde teennagels en excessieve menstruatiepijntjes. En dat sterkt mijn vermoedens over waar het allemaal -als vanouds- wel weer om zal draaien: regeltjes en centjes.

Even wat geschiedenis: de traumaheli bestaat in Nederland sinds 1998 en is geen vliegende ambulance, maar het vervoermiddel van een Mobiel Medisch Team (MMT), grotendeels bekostigd door het Rijk en de ANWB. Zo'n MMT, meestal bestaande uit een arts en een verpleegkundige, assisteert waar nodig ambulancepersoneel bij ingrepen waar deze niet voor uitgerust of bevoegd zijn. Momenteel zijn er vier lokaties waar traumaheli's staan (Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Nijmegen), het grensgebied wordt deels gedekt door Duitse heli's van de ADAC. Vanaf 2001, na de fatale cafébrand in Volendam, werd het de traumaheli, onder grote politieke en maatschappelijke druk, vergund ook 's nachts te vliegen.

Nu we echter al weer een aantal jaren geen ernstige rampen meer hebben gehad waarover overheid en/of politiek achteraf rekenschap hebben moeten afleggen, beginnen de kruideniers onder de politici zich weer te roeren en vraagt men zich af of die miljoeneninvestering het allemaal wel waard is. Veel gehoord argument is daarbij dat met name in de nachtelijke uren het wegennet van Amsterdam het gemakkelijk toelaat om een MMT per auto te laten reizen. Wat men echter gemakkelijk vergeet is dat de traumaheli geen uitsluitend Amsterdamse aangelegenheid is, maar geheel Noord-west Nederland bestrijkt. Enig idee wie er eerder in Harenkarspel staat? Een heli of een auto?

Wie wil bezuinigen zonder daarvoor uit te komen, verstopt zich achter regeltjes. En dat lijkt Atsma nu te willen doen. Een versoepeling van de regelgeving zie ik vooralsnog niet gebeuren. Anders dan bij de tabaksindustrie (versoepeling rookverbod), de olie- en autoindustrie (130 km/u), de vastgoedsector (Kraakwet) en de gevestigde entertainmentindustrie (kunstsubsidies), is er voor de traumahelicopter namelijk geen invloedrijke of vermogende lobby van belanghebbenden die zich daar mee bezig houdt.

Of het moet er eentje zijn van welgestelde bewoners van Amsterdams-Zuid, die door de sporadische nachtvluchten van de traumahelicopter hun nachtrust of de waarde van hun huis in gevaar zien komen.

zestien reacties op "Nachtvluchten en Uitvluchten"

Bart
-1-  Bart:
Nou @ Yvette Smith: allereerst hoop ik niet dat Joop Atsma ASTMA heeft, lijkt me niet leuk, en ten 2e zijn die helicopters weliswaar bijzonder noodzakelijk, en dan heb ik het over traumahelicopters, niet de meestal ook aanwezige politiehelicopters (zijn nog veel lawaaieriger). Politiehelicopters zijn veel te vaak aanwezig, en maken echt een 'hels' geluid als ze vlak boven de straat vliegen..
Dus enige terughoudendheid van zowel traumahelicopters als die van de politie is wel op z'n plaats! Als je tot voor kort in de Govert Flinckstraat hebt gewoond, zul je begrijpen waarom: bij iedere straatroof 'stond' er een politieheli recht boven ons huis op minder dan 100 meter: meer dan 120 Db... daar wordt je dus gek van! Niks sjieke bewoners van zuid. Blij dat ik er nu niet meer woon, Yvette!
Arnoud de Jong
Oeps! Merci, Bart. Ik heb het aangepast.
Arnoud de Jong
Bart, mag ik daaruit concluderen dat je nooit beroofd bent?
Bart
-4-  Bart:
He..@Suffie: Om maar direct to the point te komen: Nee, want ik was nooit interessant voor straatrovers: geen geld!(op zak). Maar voor diegenen die wel beroofd zijn: ik heb het nog niet meegemaakt dat die lawaaierige politiehelicopter echt een 'substantiele' bijdrage geleverd heeft. Wel heel hard lopende straatagenten die een dief van een handtas op de Albert Cuyp in de Govert Flinkstraat konden aanhouden (omdat ik, net naar buiten komend, m'n fiets voor de scooter van de dader gooide) De fiets is vergoed, de dader opgepakt. Nee ik ben geen held, dat had iedereen moeten doen.
En de andere kwestie was een 'bijna beroving' bij La Tienda, (vroeger) een spaanse winkel in de Sweelinkstraat: daar liep iemand heel hard weg, terwijl ik naar binnen wilde, die lichtte ik beentje, en toen was de wijkagent ook al ter plaatse.
Helicopters? niet nodig...
Arnoud de Jong
Naar mijn idee valt het wel mee met de frequentie waarin politiehelikopters boven je hoofd hangen. Maar ik woon dan ook in Slotervaart, daar is zoals bekend de criminaliteit een stuk lager.
Waarschijnlijk heb je in de smalle straten van de Pijp ook veel meer last van het lawaai.
Mogelijk is het een idee voor de politie om van die onbemande 'drones' in te zetten bij de opsporing van overvallers. Heeft de jongere generatie dienders ook weer wat leuks te doen.
Bart
-6-  Bart:
@ Arnoud: Goed idee!, ik zie het al voor me: de wijkagent + assistent op het terrasje van KassieKaasie, broodje in de ene hand, glaasje melk of jus op tafel, laptopje ingelogd, en een stuurknuppeltje van de drone voor zich: de dief rent richting van Woustraat en ze kunnen hem perfect volgen, dankzij het onbemande vliegtuigje... Ze geven de bestuurder van lijn 4 een seintje: zeg Willem, er stapt bij de halte een tasjesdief in, breng jij hem even naar de remise?
Lachen, toch?
Maaike
-7-  Maaike:
Goed stuk Yvette!
Schiphol mag het wel: s nachts wordt er gewoon gevlogen. Dus lawaai kan het argument niet zijn om de traumaheli s nachts op stal te laten.
De overheid laat ons lekker creperen terwijl ze 14-baanssnelwegen aanleggen en alles uithollen wat Nederland goed maakte.
Bart
-8-  Bart:
@ Maaike: Schiphol mag het eigenlijk ook niet, maar ze doen het gewoon toch...
En de minister presteert het inderdaad om waar mogelijk 14 of liever 20 baans snelwegen aan te leggen, die is toch echt van de pot gerukt? Het lawaai is wel degelijk een argument om een overmacht aan helicopters uit de lucht te schieten, ik maak slechts een uitzondering voor de traumahelicopter...
Sjaan
-9-  Sjaan:
Sja.. als ie had mogen vliegen had die inbreker die van 3-hoog naar beneden gepleurd is in de Insulindeweg nog geleefd...
Bart
-10-  Bart:
Hé, Sjaan still alive?
Sjaan
-11-  Sjaan:
Nee Bart, ik zit in t paradijs met 7 bloedmooie chickies. Dan kan je wel raden wat ik gedaan heb ;)
Bart
-12-  Bart:
Sorry, Theo/MJ Koenen,T.Luts: niet leuk...
Maaike
-13-  Maaike:
Vliegen de Nederlandse helicopters in Uruzgan s nachts ook niet?
Bart
-14-  Bart:
Hé Maaike, had dat er iets mee te maken? En zo ja, roep die hele missie dan terug! Ik vind het ook maar niets!
Maaike
-15-  Maaike:
@ Bart: Tja als Bea zegt it giet oan, dan giet t oan.....
Bart
-16-  Bart:
@ Maaike: denk je nu echt dat 'Bea' dat allemaal beslist? Nee toch.. GroenLinks is inmiddels mordicus tegen (de leden en de partijraad), dus? Maor ik wel it net zezze...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.