Kennelijk geschrokken van de commotie, maakte Atsma het er allemaal nog schimmiger op door in de pers allerlei onduidelijke uitspraken te laten optekenen. Dat hij erg van die commotie was geschrokken, dat hij alleen maar deed wat de inspectie wilde, dat hij er alles aan zou doen om het ding 's nachts weer te laten vliegen en dat de traumaheli bij noodgevallen natuurlijk gewoon mocht opstijgen. Vooral die laatste opmerking versterkt het beeld dat Atsma het allemaal niet zo begrijpt, alsof traumaheli's 's nachts te pas en te onpas uitvliegen voor verstuikte enkels, ingescheurde teennagels en excessieve menstruatiepijntjes. En dat sterkt mijn vermoedens over waar het allemaal -als vanouds- wel weer om zal draaien: regeltjes en centjes.
Even wat geschiedenis: de traumaheli bestaat in Nederland sinds 1998 en is geen vliegende ambulance, maar het vervoermiddel van een Mobiel Medisch Team (MMT), grotendeels bekostigd door het Rijk en de ANWB. Zo'n MMT, meestal bestaande uit een arts en een verpleegkundige, assisteert waar nodig ambulancepersoneel bij ingrepen waar deze niet voor uitgerust of bevoegd zijn. Momenteel zijn er vier lokaties waar traumaheli's staan (Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Nijmegen), het grensgebied wordt deels gedekt door Duitse heli's van de ADAC. Vanaf 2001, na de fatale cafébrand in Volendam, werd het de traumaheli, onder grote politieke en maatschappelijke druk, vergund ook 's nachts te vliegen.
Nu we echter al weer een aantal jaren geen ernstige rampen meer hebben gehad waarover overheid en/of politiek achteraf rekenschap hebben moeten afleggen, beginnen de kruideniers onder de politici zich weer te roeren en vraagt men zich af of die miljoeneninvestering het allemaal wel waard is. Veel gehoord argument is daarbij dat met name in de nachtelijke uren het wegennet van Amsterdam het gemakkelijk toelaat om een MMT per auto te laten reizen. Wat men echter gemakkelijk vergeet is dat de traumaheli geen uitsluitend Amsterdamse aangelegenheid is, maar geheel Noord-west Nederland bestrijkt. Enig idee wie er eerder in Harenkarspel staat? Een heli of een auto?
Wie wil bezuinigen zonder daarvoor uit te komen, verstopt zich achter regeltjes. En dat lijkt Atsma nu te willen doen. Een versoepeling van de regelgeving zie ik vooralsnog niet gebeuren. Anders dan bij de tabaksindustrie (versoepeling rookverbod), de olie- en autoindustrie (130 km/u), de vastgoedsector (Kraakwet) en de gevestigde entertainmentindustrie (kunstsubsidies), is er voor de traumahelicopter namelijk geen invloedrijke of vermogende lobby van belanghebbenden die zich daar mee bezig houdt.
Of het moet er eentje zijn van welgestelde bewoners van Amsterdams-Zuid, die door de sporadische nachtvluchten van de traumahelicopter hun nachtrust of de waarde van hun huis in gevaar zien komen.
Dus enige terughoudendheid van zowel traumahelicopters als die van de politie is wel op z'n plaats! Als je tot voor kort in de Govert Flinckstraat hebt gewoond, zul je begrijpen waarom: bij iedere straatroof 'stond' er een politieheli recht boven ons huis op minder dan 100 meter: meer dan 120 Db... daar wordt je dus gek van! Niks sjieke bewoners van zuid. Blij dat ik er nu niet meer woon, Yvette!