Home > > Het verpatsen van het openbaar vervoer

Het verpatsen van het openbaar vervoer

Foto: Arnoud de Jong

Enkele maanden geleden werd de exploitatie van het Amsterdams openbaar vervoer onderhands gegund aan het GVB. Het parlement vond het grootstedelijk OV namelijk te gecompliceerd om openbaar aan te besteden. De val van het vorige kabinet gooide echter roet in het eten, want deze regeling kon daardoor niet meer wettelijk worden vastgelegd.

De hele zaak staat nu weer op losse schroeven, omdat het nieuwe kabinet Rutte waarschijnlijk alsnog het openbaar vervoer in de grote steden openbaar wil aanbesteden. Een onzekere toekomst voor ons openbaar vervoer in het algemeen en ons Amsterdamse GVB in het bijzonder.

Privatisering, openbare aanbesteding, het zijn geen zaken waar de gemiddelde burger veel verstand van heeft. Ik ook niet. Het wordt ons ook niet of nauwelijks uitgelegd, het voltrekt zich allemaal ver boven ons hoofd.
Maar als het fout gaat zijn wij wél degenen die straks een half uur kleumend op de halte staan.

Dat het fout kan gaan met die openbare aanbestedingen heeft het verleden meermaals aangetoond. Dikwijls wordt er dusdanig laag ingeschreven om de klus binnen te halen, dat de uiteindelijke uitvoering resulteert in een compleet fiasco. Het failliet van de Amsterdamse Thuiszorg en de dramatisch slechte kwaliteit van de geleverde diensten liggen nog vers in het geheugen. Temeer omdat het na de overname door Cordaan nog steeds een gigantische puinhoop is.
Een ander schrijnend voorbeeld is de liberalisering van de taximarkt. Daar hebben we ook nog elke dag 'plezier' van.

Profiteren
Sommige publieke voorzieningen moet je niet willen privatiseren en openbaar aanbesteden. Meestal profiteren daar een heleboel partijen van, behalve de klant.
Het kabinet rekent erop dat er tegen 2015 zo'n 120 miljoen bezuinigd kan worden door de openbare aanbesteding van het OV in de grote steden. Maar ik stel me toch zo voor dat het óók het een en ander gaat kosten. Want dat hele openbaar vervoer in Amsterdam neem je natuurlijk niet zomaar eventjes over.

Trammetjes en bussen
Hoe gaat zoiets eigenlijk in z'n werk? Ik zal wel simpel redeneren, maar ik laat me graag bijpraten.
Stel dat Connexxion in de toekomst het OV in Amsterdam gaat runnen. Wat gebeurt er dan met onze trammetjes en bussen? Gaat Connexxion die overnemen of krijgt het bedrijf de boel voor een appel en een ei in de schoot geworpen? Gaan ze het materieel van ons huren of gaan ze zelf weer nieuw materieel kopen?
Gaan ze het spul beter onderhouden dan het GVB nu doet? Want juist omdat het GVB in het verleden niet zeker was van een nieuwe concessie, liet men daar het onderhoud een beetje sloffen.
Nemen ze het GVB-personeel over of komt dat grotendeels in de WW? Gaat het management vier keer de Balkenende-norm verdienen en betalen we daar een hogere ritprijs voor zonder dat we daar nog iets van kunnen zeggen?

Infrastructuur
En hoe zit het met de infrastructuur? Krijgen we daarbij net zo'n fijne gescheiden constructie als bij de NS en ProRail? U weet wel, dat lekkere stel dat bij elke vertraging elkáár de schuld in de schoenen schuift.
Hebben we als belastingbetaler voor een dure Noord-Zuidlijn moeten dokken om het bedje te spreiden voor private ondernemingen als Connexxion, Arriva en Veolia?
En wat nu als helemaal niemand nog zin heeft om het openbaar vervoer in Amsterdam voor z'n rekening te nemen?
Ik zou het me zomaar kunnen voorstellen...


30 reacties op "Het verpatsen van het openbaar vervoer"

jos
-1-  jos:
Waar zijn ze mee bezig.oh oh oh.Het GVB en HTM en RET moeten gewoon zo blijven als het is,dus echte stadsvervoerders.
Bennie
-2-  Bennie:
Al het materiaal geven we we weg aan ontwikkelinglanden,geld zat hier???? doen we ook met onze F-16,s.
Hier alsjeblieft moet je nog wat hebben....pas een jaar oud,jan met de pet betaald het wel.
Buitenland lacht zich rot..komt gekke nederland weer met z,n(afgedankte) busjes,trammetjes en vliegtuigjes.
Henk
-3-  Henk:
Ik heb maar één woord er voor over:
SCHRANDE - SCHRANDE DAT DIT MOGELIJK IS. LAAT DIT TOCH ZO BLIJVEN
Peter
-4-  Peter:
Ongelovelijk, privatiseringen zijn toch gewoon echt van een ander tijdperk inmiddels. Ik ga nu toch ook niet meer over een witte fietsenplan beginnen.
willemradio
-5-  willemradio:
Beste busvrienden,

Kijk naar hoe het gemeente vervoer naar de haaien is geholpen door Connexion.
Zowel de dienstverlening, deels het personeel en al helemaal het materieel is om te huilen geworden in 3 jaar tijd.
Oke we moeten maar afwachten wat een Qibus gaat doen hier na dec 2011.
Helaas heeft het (misschien verkeerd deel ervan) voor dit kabinet gekozen, waardoor openbaar vervoer verder gesloopt kan worden.
Dan toch allemaal maar de auto in ?????
Het is gewoon van de zotte.
willemradio
-6-  willemradio:
zie dat ik woordje vergeten ben, het heeft betrekking op het gemeente vervoer in Utrecht (ex GVU).
Nick
-7-  Nick:
Een beetje paniekerige column.
De regionale vervoerders (zoals Connexxion, Veolia, Arriva en Syntus) kunnen wel treinen én bussen tegelijk rijden, maar trams en bussen zouden te moeilijk zijn? Treinen zijn lastiger dan trams (treinen hebben veel meer beperkingen).
Daarnaast heeft Connexxion al ervaring met trams, want die rijdt al de sneltrams Utrecht-Nieuwegein(-IJsselstein) en de omliggende buslijnen.

Overigens: waarom zou overal de stadsvervoerders (zoals NOVIO, GVU, etc.) mogen verdwijnen, maar RET, HTM en GVB niet? Als die vervoerders echt zo goed zijn, dan winnen ze de aanbestedingen met gemak.

Daarnaast zijn vervoerders verplicht om al het rijdende personeel over te nemen na een gunning van een concessie, dus daar hoeft men zich niet druk over te maken.

En de zorgen dat er straks niemand wil rijden is meteen weg te nemen: Connexxion, Syntus, Arriva en Veolia hebben al duidelijk gemaakt graag te rijden in deze steden. De onderhandse gunning in Amsterdam aan GVB heeft al geleid tot het aanspannen van een rechtzaak door deze vervoerders. Daarnaast, als er niemand zou willen rijden, waarom is er nu dan nog altijd een vervoerder? Het GVB is niet verplicht om na afloop van een concessie opnieuw te rijden, maar dat wil het tot nu toe elk jaar weer. Het vervoer in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag (net zoals veel andere steden) is zeer lonend, daar valt veel meer winst te maken dan in de landelijke gebieden. De GVB, RET en HTM zijn momenteel organisaties met enorm veel overhead-kosten. Veel geld verdwijnt daarom niet in het OV, maar in de bestuurslaag. Die kosten zijn bij Connexxion, Veolia, Arriva, Syntus en Qbuzz veel kleiner. Daar gaat veel meer geld naar het OV. Daar zit hem de bezuiniging ook in: het geld van de overhead.
pedro
-8-  pedro:
De stadsvervoerders huilen nu ze te laat zijn.
waar waren zij toen het streekvervoer in de etalage ging??
je kunt op je vingers natellen dat je ook aan de beurt komt.
eerlijk is eerlijk oftewel gelijke monniken gelijke kappen.
als ze werkelijk zo goed zijn winne ze de aanbesteding op hun sloffen,maar ik betwijfel het!!
martin
-9-  martin:
Net als alle geprivatiseerde bedrijven wordt het helemaal niet goedkoper.De enige die meer gaan verdienen is de directeur en de rest van de top.Hoe gaat er verdient worden door op de arbeidsvoorwaarden van het personeel te gaan knibbelen.Vroeger was een buschauffeur op het streekvervoer een redelijk betaalde baan tegenwoordig komt men met onregelmatigheidstoeslagen nauwelijks nog boven het minimumloon uit.
Verder is het heel makkelijk mensen te ontslaan na een jaar.Niemand heeft nog een vaste baan.Verder is er al veel bezuinigt de afgelopen jaren waar zijn de pekelwagens gebleven?Maar weer hopen op een winter met weinig sneeuw.
brian
-10-  brian:
nou ik ben zelf tramfan van de gvb amsterdam tis niet te hopen dat connexxion het gaat overnemen in de regio amsterdam,, want arriva zou het ook kunne worden want arriva is wat goedkoper dan connexxion want connexxion in de regio utrecht word dan overgenomen door QBuzz tis afwachten wat er met gvb amsterdam wat er gebeurd volgende jaar want ze wille in amsterdam alle tram en bus metro lijnen minder later rijden en dat is ook voor rotterdam en den haag nou we wachten het af volgende jaar
JohnN
-11-  JohnN:
De overhead van het bestaande bedrijf wordt niet overgenomen door de nieuwe private exploitant. Dus die blijven toch op het overheidsbudget drukken. Als die last nu zo hoog is blijft dus een hele zware erfenis op dat budget drukken. De nieuwe private ondernemer moet laag inzetten maar heeft zelf ook hoge en groeiende overhead. Dus zullen er veel mensen uit vliegen, niet boven, maar beneden, er moet immers wel winst gemaakt worden. Kijk maar eens hoe TNT met zijn mensen omspringt. Verplichte overname van personeel: schijnveiligheid voor de goedgelovigen.
ZO maakt meneer Rutte het land dat sterker uit de crisis komt met de gedoogsteun van ome Geert.
Uhm.. oh... door wie kwam de crisis ook weer? daar hoor je nou niemand meer over. gek he?
wel over de plicht tot bloeden om het op te lossen. Niemand schaamt zich nog vandaag de dag.
busfreak
-12-  busfreak:
dan hat men in utrecht ook het gvu maar moeten behouden gaat nu als het helemaal 100 % is Qbuzz worden . Gem utrecht wat een domme zet van julie daar een bedrijf meer dan 100 jr in die stad dom dom dom om dat te laten verdwijnen.
Jochem Floor
-13-  Jochem Floor:
Laat ze eerst even die OV chip netjes laten werken. Zolang de OV-bedrijven maandelijks forse borgbedragen kunnen toevoegen aan hun normale exploitatieopbrengsten deugt het systeem niet en moet je het ale helemaal niet extra gaan compliceren met privatiseringen.
Herbert
-14-  Herbert:
Of het stadsvervoer in Amsterdam te ingewikkeld is waag ik te betwijfelen. Waarom zou GVB dat wel kunnen en een een ander niet? En ingewikkeld is het ook niet echt. Trams, bussen, metro's en veren zijn binnen GVB aparte afdelingen die verder niet zoveel met elkaar te maken hebben.

Verder vergelijk je de liberalisering van het OV met andere zaken. Dat is appels met peren vergelijken. Juist in het OV is de liberalisering in het algemeen goed gegaan. Meer bussen en busuren voor minder geld. En dat hangt samen met de rol die de concessieverlener speelt.

Als GVB blijft rijden tot 2015, dan krijgen we ook meer OV voor minder geld. Of een ander dat ook kan is natuurlijk de vraag.

Wat betreft de infrastructuur, die is van de gemeente en niet van GVB. Wel is het zo dat GVB het onderhoud e.d. doet. Vanwege de historie.
Wouter
-15-  Wouter:
Ben ik de enige die denkt: veel beroerder kan het niet worden? Mijn god.. Ooit een tram 7 op tijd zien rijden? Ik niet. En wat te denken van de 24 t/m 26, vooral richting Zuid. Soms komt er helemaal niks op dagen. Gewoon, zonder bericht.

Nee, het wordt tijd dat het GVB leert wat service inhoudt.
Bart
-16-  Bart:
@ Wouter, ik verzeker je: het kan echt nog veel erger! Met dit kabinet wordt iederen verzocht een auto aan te schaffen, want binnenkort is het budget voor openbaar vervoer gehalveerd, de binnenstad nog erger verstopt (kan dat?) en rijden er nog maar 3 tramlijnen door Amsterdam, alles in het kader van 18 mld. bezuinigen... Het GVB houdt op te bestaan (verlies van xx arbeidsplaatsen) omdat, laten we maar een slag slaan, het trambedrijf uit Dresden(D) de goedkoopste Europeese aanbieder was... En dan hebben we het maar niet over die NZlijn, die pas in 2025 operationeel werd...( en nog 7 miljard extra kostte..
Onze vrienden in het kabinet weten overal een oplossing voor, als het hun eigen clubje maar financieel of electoraal voordeel oplevert. En omdat Nederland blijkbaar steeds dommer en/of ik-gericht wordt, krijgt dit eliteclubje met vreemde ideeën ook nog de steun van veel te veel mensen...
RON
-17-  RON:
SCHANDALIG CROOT EERST DIE MANEGER VAN DE MOLENWIJK ERUIT *** EN DAN DRAAIT HET GVB WEER GOED.WANT DOOR DAT HET SLECHT GAAT KOMT DOOR DIE *** ZIJ VERPEST DE BOEL DAAR HER GVB DRAAIT ZEKER WEER GOED EN HOEFT DAN NIET WORDEN AAN BESTEED

(namen van personen zijn verwijderd door moderator. Capslock reacties worden voortaan verwijderd)
COLLEGA.S GVB MOLENWIJK
-18-  COLLEGA.S GVB MOLENWIJK:
DIE ** VAN DE MOLENWIJK DAT KUT WIJF VERPEST DE HELE SFEER IN DE MOLENWIJK EN BIJ HET GVB AMSTERDAM DAT WIJF MOET OP ROTTEN VAN DE MOLENWIJK EN DAN DRAAIT HET WEER GOED EN HOET DAN NIET AAN BESTEED TE WORDEN
Arnoud de Jong
Ik snap nu wat er mis gaat bij het GVB...
JohnN
-20-  JohnN:
Holle vaten...
Arnoud de Jong
Ik had hier als moderator even moeten ingrijpen zie ik. Maar gezien het humoristische commentaar erop van Suffie vind ik het nu zonde om weg te halen.
In de Molenwijk staan in elk geval een paar wissels verkeerd, begrijp ik nu.
Bart
-22-  Bart:
Lijkt me wel zo kies om dan maar wel de naam van de 'vermaledijde' persoon te verwijderen, @ Arnoud... Hoe 'grappig' Ron en 'collega's' Molenwijk ook reageren.. Het zegt zoals vaker veel over sommige 'collega's' onderling in het GVB. Is ook zeker geen aanbeveling om het GVB te vragen om op het OV in Lelystad te offreren (is aan een nieuwe aanbesteding toe, vandaar...)
Arnoud de Jong
@Bart: o, dat is dus een naam van iemand. Ik dacht al, wat raaskalt ie nou...
Ik zal die naam even verwijderen.
ron
-24-  ron:
bart het is toch zo dat klote wuf moet toch oprotten van de molenwijk. Ze verpest de boel toch ze velden week nog dat ze liever haar land genoten in de molenwijk te willen hebben ze moet gewoon op roten daar ze is gehaad daar door iedereen dat noemt zich nou manneger ze heeft op de lelylaan ook al veel ruzie.s gehad met de collega.s en mensen laten ontslaan zo als onze collega daniel die ze heeft vals beschuldigd heeft ik heb heel vandaag nog gesproken met zijm advocaat erbij ik liep op het buikslotermeerplein hem tegen het lijf zijn vriendin was er ook bij en liet mij ook zien dat zij bij het o. m werkt . het was een knappe vrouw zij vertelde dat daniel heel erg vals beshuldigd was door die marokkaanse.
JohnN
-25-  JohnN:
Nou dat weten we dan ook weer ron.
Toch lijkt het veel op nogal ordinair afz..ken.
Enne, lees eerst even na, of je er zelf nog uit wijs kunt worden voor je op reactie toevoegen klikt.
Arnoud de Jong
@Ron: jullie hebben vast een ondernemingsraad waar je met je klachten naartoe kunt.
Deze website is niet bepaald de plek waar je allerlei ongenoegen kunt neerzetten, want dat zal niets helpen. En wat JohnN zegt: lees eerst even je reactie na voordat je hem post. Hoofdletters, komma's, punten, daar knapt zo'n stukje tekst meestal enorm van op en het maakt het leesbaarder voor andere mensen.
Sashaberkman
-27-  Sashaberkman:
Raar dat niemand gewoon de kern van het probleem samenvat: neo-liberalisme is gewoon niet in ons voordeel. Dat is alleen goed voor een bepaald slag mensen, het soort wat ons land naar de kloten aan het helpen is. Eigenlijk zijn het NSB'ers. Zie bv de wikileaks over Verhagen waaruit klip en klaar blijkt dat hij een US marionet is.
collega,s molenwijk  de chauffeurs
-28-  collega,s molenwijk de chauffeurs:
WEES nou eens een beetje wijs de sfeer bij gvb is nu heel slecht .Sinds die marokkaanse is gekomen is de sfeer kut dat wijf moet gewoon oprotten. Wij hebben allemaal een hekel aan haar en ze gaat maar door gisteren zei ze dat ze de nedrlanders eruit wil gooien om maar haar land genotem op de bus en in de molenwijk wil t hebben .Wij als gollega,s van de molenwijk wilt dat ze oprot daat en zo gauw mogelijk
Arnoud de Jong
Foei! Vuile was buitenhangen op zondag! Da's geen reclame voor het GVB!
Bart
-30-  Bart:
@ “collega's” Molenwijk, de chauffeurs: Als ik uw Marokkaanse collega/chef was, had ik u op staande voet oneervol ontslagen, zonder doorbetaling van salaris. De sfeer bij uw afdeling lijkt zeer verziekt, ik zou niet graag meer bij u in de bus zitten, gezien uw racistische en onsmakelijke taal. U werkt voor een publieke instantie, dat vraagt van u discipline en menselijk inzicht. Als het gehele GVB uit dergelijke personen zoals u bestaat, lijkt mij de ultieme oplossing: opheffen, en wel per direct. U maakt uw bedrijf te schande!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.