Enkele maanden geleden werd de exploitatie van het Amsterdams openbaar vervoer onderhands gegund aan het GVB. Het parlement vond het grootstedelijk OV namelijk te gecompliceerd om openbaar aan te besteden. De val van het vorige kabinet gooide echter roet in het eten, want deze regeling kon daardoor niet meer wettelijk worden vastgelegd.
De hele zaak staat nu weer op losse schroeven, omdat het nieuwe kabinet Rutte waarschijnlijk alsnog het openbaar vervoer in de grote steden openbaar wil aanbesteden. Een onzekere toekomst voor ons openbaar vervoer in het algemeen en ons Amsterdamse GVB in het bijzonder.
Privatisering, openbare aanbesteding, het zijn geen zaken waar de gemiddelde burger veel verstand van heeft. Ik ook niet. Het wordt ons ook niet of nauwelijks uitgelegd, het voltrekt zich allemaal ver boven ons hoofd.
Maar als het fout gaat zijn wij wél degenen die straks een half uur kleumend op de halte staan.
Dat het fout kan gaan met die openbare aanbestedingen heeft het verleden meermaals aangetoond. Dikwijls wordt er dusdanig laag ingeschreven om de klus binnen te halen, dat de uiteindelijke uitvoering resulteert in een compleet fiasco. Het failliet van de Amsterdamse Thuiszorg en de dramatisch slechte kwaliteit van de geleverde diensten liggen nog vers in het geheugen. Temeer omdat het na de overname door Cordaan nog steeds een gigantische puinhoop is.
Een ander schrijnend voorbeeld is de liberalisering van de taximarkt. Daar hebben we ook nog elke dag 'plezier' van.
Profiteren
Sommige publieke voorzieningen moet je niet willen privatiseren en openbaar aanbesteden. Meestal profiteren daar een heleboel partijen van, behalve de klant.
Het kabinet rekent erop dat er tegen 2015 zo'n 120 miljoen bezuinigd kan worden door de openbare aanbesteding van het OV in de grote steden. Maar ik stel me toch zo voor dat het óók het een en ander gaat kosten. Want dat hele openbaar vervoer in Amsterdam neem je natuurlijk niet zomaar eventjes over.
Trammetjes en bussen
Hoe gaat zoiets eigenlijk in z'n werk? Ik zal wel simpel redeneren, maar ik laat me graag bijpraten.
Stel dat Connexxion in de toekomst het OV in Amsterdam gaat runnen. Wat gebeurt er dan met onze trammetjes en bussen? Gaat Connexxion die overnemen of krijgt het bedrijf de boel voor een appel en een ei in de schoot geworpen? Gaan ze het materieel van ons huren of gaan ze zelf weer nieuw materieel kopen?
Gaan ze het spul beter onderhouden dan het GVB nu doet? Want juist omdat het GVB in het verleden niet zeker was van een nieuwe concessie, liet men daar het onderhoud een beetje sloffen.
Nemen ze het GVB-personeel over of komt dat grotendeels in de WW? Gaat het management vier keer de Balkenende-norm verdienen en betalen we daar een hogere ritprijs voor zonder dat we daar nog iets van kunnen zeggen?
Infrastructuur
En hoe zit het met de infrastructuur? Krijgen we daarbij net zo'n fijne gescheiden constructie als bij de NS en ProRail? U weet wel, dat lekkere stel dat bij elke vertraging elkáár de schuld in de schoenen schuift.
Hebben we als belastingbetaler voor een dure Noord-Zuidlijn moeten dokken om het bedje te spreiden voor private ondernemingen als Connexxion, Arriva en Veolia?
En wat nu als helemaal niemand nog zin heeft om het openbaar vervoer in Amsterdam voor z'n rekening te nemen?
Ik zou het me zomaar kunnen voorstellen...
30 reacties op "Het verpatsen van het openbaar vervoer"
Hier alsjeblieft moet je nog wat hebben....pas een jaar oud,jan met de pet betaald het wel.
Buitenland lacht zich rot..komt gekke nederland weer met z,n(afgedankte) busjes,trammetjes en vliegtuigjes.
SCHRANDE - SCHRANDE DAT DIT MOGELIJK IS. LAAT DIT TOCH ZO BLIJVEN
Kijk naar hoe het gemeente vervoer naar de haaien is geholpen door Connexion.
Zowel de dienstverlening, deels het personeel en al helemaal het materieel is om te huilen geworden in 3 jaar tijd.
Oke we moeten maar afwachten wat een Qibus gaat doen hier na dec 2011.
Helaas heeft het (misschien verkeerd deel ervan) voor dit kabinet gekozen, waardoor openbaar vervoer verder gesloopt kan worden.
Dan toch allemaal maar de auto in ?????
Het is gewoon van de zotte.
De regionale vervoerders (zoals Connexxion, Veolia, Arriva en Syntus) kunnen wel treinen én bussen tegelijk rijden, maar trams en bussen zouden te moeilijk zijn? Treinen zijn lastiger dan trams (treinen hebben veel meer beperkingen).
Daarnaast heeft Connexxion al ervaring met trams, want die rijdt al de sneltrams Utrecht-Nieuwegein(-IJsselstein) en de omliggende buslijnen.
Overigens: waarom zou overal de stadsvervoerders (zoals NOVIO, GVU, etc.) mogen verdwijnen, maar RET, HTM en GVB niet? Als die vervoerders echt zo goed zijn, dan winnen ze de aanbestedingen met gemak.
Daarnaast zijn vervoerders verplicht om al het rijdende personeel over te nemen na een gunning van een concessie, dus daar hoeft men zich niet druk over te maken.
En de zorgen dat er straks niemand wil rijden is meteen weg te nemen: Connexxion, Syntus, Arriva en Veolia hebben al duidelijk gemaakt graag te rijden in deze steden. De onderhandse gunning in Amsterdam aan GVB heeft al geleid tot het aanspannen van een rechtzaak door deze vervoerders. Daarnaast, als er niemand zou willen rijden, waarom is er nu dan nog altijd een vervoerder? Het GVB is niet verplicht om na afloop van een concessie opnieuw te rijden, maar dat wil het tot nu toe elk jaar weer. Het vervoer in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag (net zoals veel andere steden) is zeer lonend, daar valt veel meer winst te maken dan in de landelijke gebieden. De GVB, RET en HTM zijn momenteel organisaties met enorm veel overhead-kosten. Veel geld verdwijnt daarom niet in het OV, maar in de bestuurslaag. Die kosten zijn bij Connexxion, Veolia, Arriva, Syntus en Qbuzz veel kleiner. Daar gaat veel meer geld naar het OV. Daar zit hem de bezuiniging ook in: het geld van de overhead.
waar waren zij toen het streekvervoer in de etalage ging??
je kunt op je vingers natellen dat je ook aan de beurt komt.
eerlijk is eerlijk oftewel gelijke monniken gelijke kappen.
als ze werkelijk zo goed zijn winne ze de aanbesteding op hun sloffen,maar ik betwijfel het!!
Verder is het heel makkelijk mensen te ontslaan na een jaar.Niemand heeft nog een vaste baan.Verder is er al veel bezuinigt de afgelopen jaren waar zijn de pekelwagens gebleven?Maar weer hopen op een winter met weinig sneeuw.
ZO maakt meneer Rutte het land dat sterker uit de crisis komt met de gedoogsteun van ome Geert.
Uhm.. oh... door wie kwam de crisis ook weer? daar hoor je nou niemand meer over. gek he?
wel over de plicht tot bloeden om het op te lossen. Niemand schaamt zich nog vandaag de dag.
Verder vergelijk je de liberalisering van het OV met andere zaken. Dat is appels met peren vergelijken. Juist in het OV is de liberalisering in het algemeen goed gegaan. Meer bussen en busuren voor minder geld. En dat hangt samen met de rol die de concessieverlener speelt.
Als GVB blijft rijden tot 2015, dan krijgen we ook meer OV voor minder geld. Of een ander dat ook kan is natuurlijk de vraag.
Wat betreft de infrastructuur, die is van de gemeente en niet van GVB. Wel is het zo dat GVB het onderhoud e.d. doet. Vanwege de historie.
Nee, het wordt tijd dat het GVB leert wat service inhoudt.
Onze vrienden in het kabinet weten overal een oplossing voor, als het hun eigen clubje maar financieel of electoraal voordeel oplevert. En omdat Nederland blijkbaar steeds dommer en/of ik-gericht wordt, krijgt dit eliteclubje met vreemde ideeën ook nog de steun van veel te veel mensen...
(namen van personen zijn verwijderd door moderator. Capslock reacties worden voortaan verwijderd)
In de Molenwijk staan in elk geval een paar wissels verkeerd, begrijp ik nu.
Ik zal die naam even verwijderen.
Toch lijkt het veel op nogal ordinair afz..ken.
Enne, lees eerst even na, of je er zelf nog uit wijs kunt worden voor je op reactie toevoegen klikt.
Deze website is niet bepaald de plek waar je allerlei ongenoegen kunt neerzetten, want dat zal niets helpen. En wat JohnN zegt: lees eerst even je reactie na voordat je hem post. Hoofdletters, komma's, punten, daar knapt zo'n stukje tekst meestal enorm van op en het maakt het leesbaarder voor andere mensen.