Klik op de foto's voor een vergroting.
De meeste steden 'doemen op' uit het omringende land. Langzaam gaat de bebouwing verdichten en hoger worden, met een climax in het centrum. Amsterdam daarentegen is langzamerhand een 'omgekeerde' stad aan het worden.
Dat kun je zien, als je vanuit het centrum naar de rand fietst.
Als ik me de plattegrond van Amsterdam voor ogen haal, zie ik weinig hoge bebouwing in het centrum.
Hoogbouw vinden we geconcentreerd bij de Zuidas, het Amstelstation, het Sciencepark, langs het IJ, bij Sloterdijk en in West, langs de snelweg.
Dit viel me onlangs op, toen ik het Bos en Lommerplein naderde vanuit de Hoofdweg.
Nou moet ik zeggen, dat de opbouw van de bebouwing stedenbouwkundig mooi is gelukt.
Vooral het gebouw op de hoek van de Hoofdweg/Bos en Lommerweg met z'n echo van Berlage doet het mooi als entree naar het Bos en Lommerplein.
Het grappige is alleen, dat deze stedenbouwkundige opzet je het gevoel geeft dat je het centrum nadert, in plaats van er verder vandaan raakt.
Maar misschien is dit alles wel de bedoeling en willen de stedenbouwkundigen ons hiermee laten merken, dat Amsterdam niet één centrum heeft, maar veel.
elf reacties op "De omgekeerde stad"
Hetzelfde verschijnsel tref je aan in Parijs waar de hoogbouw ook ruim buiten het centrum is neergezet, bijvoorbeeld in La Defense.
Londen daarentegen heeft besloten om het karakter van de binnenstad te vernietigen door veel hoogbouw in het centrum te laten plaatsvinden.
In de jaren 60 ontstonden plannen om veel hoogbouw in Parijs centrum te realiseren, en er werd mee gestart ( omgeving Maison de la Radio, Tour Montparnasse). OP tijd werd ingezien dat dit niet goed was ( net als het Amsterdamse Manhattan ad Amstel plan, de hele Weesperzijdestrook van Amstelstation tot Amstelhotel met hoogbouw volplempen). Hoogbouw binnen de Périphérique werd in principe niet meer toegestaan, La Défense werd in Courbevoie gebouwd) Parijs is wel één van de meest compacte wereldsteden, met het beste OV netwerk.
Maar leuk stukje over de omgekeerde stad!
In tegenstelling tot de houding van Amsterdam t.a.v. de IJoevers. Daar had de (zeer)hoogbouw goed (en bij voorkeur) tot de noordoever beperkt kunnen worden (bij een dubbele IJ-tunnel - voor tram en bus - in de jaren 60).
Dat het centrum verder laag is gebleven, ja: historisch, waard om te conserveren dus. Of je moet het zonder bombardement (Rotterdam) plat willen gooien, ik weet zeker dat daar ook voorstanders voor zijn te vinden (weg met ziekelijke sentimenten voor relikwieën las ik ergens al). Maar wat mij betreft geeft het me een goed gevoel langs grachten te lopen waar vele generaties zich langs dezelfde gevels voortbewogen, te voet, met de handkar, per koets of per sleperswagen.
We staan alle op de schouders van onze voorouders.
Dat is jouw keuze, weinig milieuvriendelijk, weinig duurzaam en ook nogal onvriendelijk voor de anders denkende medemens. Maar dat kan je natuurlijk geen barst schelen, als je maar snel van A naar B komt. “De wereld gaat aan vlijt ten onder”, zei Max Dendermonde ooit..
Over 'tunnelvisie' gesproken: Zuidas, Teleport en Amstel3.Veel fictieve tunnels, tot op heden weinig effect.. Succes!