Toch een aardig bedrag in deze tijd van bezuinigingen.
De komende tijd zal het nieuwe college moeten beslissen waaraan het al die duurzame euro's zal besteden.
Volgens het programakkoord zal vooral worden ingezet op gescheiden afvalinzameling, duurzame energieopwekking, elektrisch vervoer en isolatie van woningen.
Wat de kleine vuilniscrisis onlangs zichtbaar heeft gemaakt, is dat we in Amsterdam indrukwekkend veel afval produceren.
Dat zou wel wat minder kunnen.
Daarom wil het college ons huisvuil gescheiden gaan inzamelen.
Maar is dat wel een goed idee?
Minder afval is minder rendement voor de centrale. Er wordt zelfs al rekening mee gehouden dat Amsterdam in de toekomst afval moet importeren om de centrale draaiende te houden.
Dat is ook noodzakelijk: half Nieuw-West is op de schop gegaan om warmteleidingen aan te leggen. Bovendien rijden de trams en metro's op de groene stroom van de centrale.
Minder afval is dus niet duurzaam in dit geval.
Het verkeer dan. De lucht in Amsterdam is vies en dat komt vooral door het autoverkeer.
Het gemeentebestuur heeft al veel geprobeerd om dit te verbeteren: er is een milieuzone ingesteld, er zijn P&R-terreinen aangelegd, en fietsen wordt gestimuleerd.
Veel effect heeft het tot nu toe niet gehad.
Elektrisch
Elektrisch rijden lijkt een prachtoplossing. Geen uitstoot en als bijkomend voordeel zijn elektrische auto's en scooters stil. Amsterdam wil de eerste Europese stad zijn waar elektrisch vervoer normaal is.
Helaas loopt Amsterdam achter op andere Europese steden. Als Amsterdam haar ambitie waar wil maken zal er flink moeten worden geïnvesteerd om de achterstand in te halen.
De gemeente gebruikt zelf al elektrische autos en scooters en geeft dus het goede voorbeeld.
Maar hoe gaat het college de particuliere autobezitter overhalen om over te schakelen naar een elektrische auto?
Dat zal wel met een financiële prikkel gebeuren.
Isolatie
Tenslotte de woningisolatie. Een goed geïsoleerde woning verlaagt de energierekening en daar hebben we allemaal profijt van.
Woningcorporaties zullen de isolatie van hun woningvoorraad zelf moeten bekostigen. Het lijkt onvermijdelijk dat dit tot hogere huurprijzen leidt.
Particuliere woningbezitters zullen waarschijnlijk subsidie krijgen.
Maar dit soort subsidies is niet kostendekkend en kan dat ook niet zijn.
Bedrijfsleven
Jammer dat het bedrijfsleven buiten beeld lijkt te blijven in deze plannen. Natuurlijk moeten we allemaal bijdragen aan een schonere stad, maar het lijkt het nu op dat het grotendeels op de burger wordt afgewenteld. Die moet immers een elektrische auto kopen, zijn huis isoleren en 3 hoog achter zijn afval scheiden. Terwijl er ook in het bedrijfsleven veel te winnen valt op het gebied van duurzaamheid.
Lastig
Duurzaamheid is lastig. Er moet zoveel aangepakt worden, terwijl de resultaten van al die inspanningen pas op de lange termijn merkbaar zullen zijn.
Ik heb een idee. Vergeet al dat duurzame gedoe. Steek die 60 miljoen in de aanleg van een groot stadspark. Dan hoeft er verder niets te veranderen, de bomen compenseren de CO2. Terwijl de vrachtwagens en SUV's om ons heen ronken, kunnen wij onder het bladerdak genieten van een groener Amsterdam.
Foto: Arnoud de Jong
Versterkt het samenhorigheidsgevoel, de betrokkenheid bij milieu en wijk en is leuk!