Vanochtend drukte ik bijna het knopje Fyra in op de NS betaalmachine. De Fyra is die iets snellere trein tussen Amsterdam en Rotterdam (en gelukkig ook weer terug), die al weer een paar maandjes rijdt. Onze eigen deeltijd HSL. Bijna, dus... ik raakte in schok van de extra prijs van die 15 minuten kortere rit van Amsterdam naar Rotterdam. Dat kost 20 euro extra. Ook voor deze trouwe NS-kortingkaarthouder. Zelfs de extra kosten van de Thalys naar Brussel heen-en-weer zijn minder. Bah!
Vrijwel elke dag reis ik met de trein. En dat gaat vaak goed... maar, soms ook niet. Elke dag zie ik de NS Fyra op Amsterdam CS. En steevast is die trein helemaal leeg. Jammer toch? Of eigenlijk schandalig...
Ik ken ook niemand die gereisd heeft met de Fyra. Behalve natuurlijk die ambtenaren en politici die gratis mee mochten bij de eerste ritjes. Leuk voor de foto’s en het TV-journaal. Wedden dat de eigen NS-medewerkers er zelf wel gebruik van mogen maken! Dat is duur personeelsvervoer.
Fyra is een slecht product. Je betaalt 20 euro extra voor een trein, die maar een keer per uur rijdt, geen enkel extra comfort biedt en je, als je geluk hebt, twee kwartiertjes tijdswinst oplevert (als je bovendien het aansluitend openbaar vervoer haalt).
Zo bouw je geen klantenkring op! Maak die trein de eerste maanden ‘gratis’ tot we gewend zijn aan de vertrektijden en we best wat meer willen betalen. Hoeveel exact? Dat vind je dan vanzelf uit. Of biedt de snelle trein buiten de spits ‘gratis’ aan aan je vaste klanten en trouwe kaarthouders. Of nog beter... Maak er een serieus product van. Gewoon elk kwartier een Hispeed Fyra heen en weer tussen Amsterdam en Rotterdam. Verwen ons een beetje!
Het voelt niet goed. We zetten miljarden euro van burgers in om een het openbaar vervoer te verbeteren, de spoorambtenaren bedenken een aanbieding waarvan geen enkele normale klant gebruik wil maken en laten een dure trein de hele dag leeg door het groene hart rijden, terwijl de oude treinen volgepakt boemelen over oude net. Dat is onmaatschappelijk!
Het is tijd voor Kamervragen!
Foto: Wikipedia
45 reacties op "Is Fyra een Flop?"
Want een toeslag enkele reis A'dam CS -> R'dam CS 2e klas is maar ¤7,40 duurder. Dus een 2e klas kaartje enkele reis A'dam -> R'dam komt dan uit op in totaal ¤20,-- (13,80 NS + de Fyra Toeslag).
Een retourtje 1e klas is wel 20 euro duurder. Maar een NS kaartje is ook ruim 40 euro.
Volgens de site van de NS is de maximale toeslag die je betaald 19,40 (voor een retour 1e klas Amsterdam - R'dam), in de tweede klas is het 14,80 voor een retour. Daarnaast is er nog de superdiscount die je online kan boeken waarbij je slechts een kleine toeslag betaalt (21 euro totaal voor retour Ams-Rdm) . Je overdrijft dus wat betreft de kosten.
De doelgroep zal dan ook vooral zakelijke reizigers zijn voor wie de tijdwinst de 15 euro waard is. Voor Rotterdam is het zoiezo belangrijk dat ze nu op een half uur van Schiphol zitten.
Hierbij zal trouwens gaan gelden dat de prijzen omlaag kunnen wanneer de treinen langer worden (en er meer mensen van gebruik gaan maken).
Ik vind het dan ook een goede ontwikkeling en hoop dat het draagvlak in Nederland groot genoeg wordt om meer hogesnelheidslijnen te kunnen realiseren.
Zie ook: http://www.nshispeed.nl/ima...
Ik ga dit even veranderen.
Het is 19,40 euro toeslag voor retour eerste klas als je het kaartje bij de automaat koopt.
Via Internet kun je inderdaad goedkoper boeken/reserveren tegen bepaalde voorwaarden. Er is een superdiscount tarief, maar ik kan nergens op de hispeed site vinden wanneer dat tarief geldt. Echt duidelijk is het dus niet...
Jammer blijft, en daarover gaat mijn betoog, dat de trein nagenoeg leeg rijdt. Ik ben dol op reizen met trein en elke meter hispeedtreinrails is welkom! Kan niet wachten tot we met HSL naar Parijs kunnen zoeven.
Voor ritten als dit, wil je gewoon naar het station, je ov-chipkaart voor zo'n kastje houden, in de trein stappen, en na aankomst je kaart weer voor zo'n kastje houden. Daar wil je niet vooraf allerlei voorbereidingen voor te treffen (of als alternatief: veel meer betalen)
En dan is er nog die kortere reistijd: dat is alleen interessant als je je afspraak aan de aankomsttijd van de trein kunt aanpassen. Anders moet je door de uurdienst tot een half uur eerder van huis...
Dus: een vollere dienstregeling en een makkelijkere manier om er voor normaal geld mee te kunnen reizen - en dan is er best wel een kans voor de Fyra.
Je kunt je natuurlijk ook opstellen als een korpschef die zijn privé chauffeur opbelt met de mededeling: ik wil dat je binnen nu en tien minuten bij mij voor de deur staat. Daar kan de trein nooit tegenop.
Verder moet me van het hart dat een negatief stuk als dit waarin een concreet kwaliteitsoordeel wordt uitgesproken op zijn minst op ervaringsdeskundigheid zou moeten rusten en niet op de dikke duim.
En op fyra.nl kun je geen kaartjes kopen. Dat blijkt na enig zoeken op nshispeed.nl te moeten.
@ auteur van het artikel: verdiep je eens in de materie alvorens een artikel te schijven en te publiceren.
- Er is een periode van een aantal maanden geweest waarin de trein goedkoper was;
- Er is een reden waarom er nog maar 1 trein per uur rijdt;
- Er is een reden dat deze trein nog niet veel extra comfort biedt;
- Er zijn allang kamervragen gesteld;
- Jouw constateringen (tarieven, tijdwinst) kloppen niet;
@ Jan Westerhof en anderen:
Op ns.nl moet je bij de reisplanner de optie “toon hogesnelheidstreinen” aanzetten (eenmalig, hij onthoudt dat).
De super discount tarieven gelden op elke trein na 9 uur (vanaf 12 dec ook voor 9 uur). Je moet op nshispeed dan aanklikken dat je een plaats wilt reserveren, je zoekt je trein uit, en automatisch krijg je het goedkope tarief als deze nog niet uitverkocht is.
Er kan nog heel veel verbeterd worden aan de dienstverlening (m.n. de websites en inzicht in tarieven) en de dienstregeling (zodra de extra treinen geleverd zijn). Maar laat je eerst informeren voordat je klaagt.
Wie reisduur voor de verschillende opties tussen Rotterdam en Amsterdam uitzet tegen de prijs (daluur, 2e klas, 40% korting), ziet iets interessants:
Rotterdam-Amsterdam, Maandag 21 december 2009
Vertrek: 12:08; Duur: 0:58; Prijs 60%: ¤ 8,00
Vertrek: 12:11; Duur: 1:11; Prijs 60%: ¤ 8,00
Vertrek: 12:28; Duur: 1:05; Prijs 60%: ¤ 8,00
Vertrek: 12:30; Duur: 0:41; Prijs 60%: ¤ 15,40
Voor de snelheids- en comfortwinst tussen sneltrein en ic van 6 minuten hoef je niets te betalen.
Voor de snelheids- en comfortwinst tussen ic en beneluxtrein van 7 minuten hoef je niets te betalen.
Voor de snelheidswinst (comfort winst is er amper, hetzelfde materieel) tussen beneluxtrein en fyra van 17 minuten moet je 7,40 betalen.
Van die 7,40 is 1,40 toeslag voor het stuk Schiphol-Amsterdam Centraal, waar (nagenoeg) gelijke reistijd en gebruik van gelijk materieel een toeslag nou niet echt lijken te rechtvaardigen. Of het moet het enorme comfort zijn van mogen zitten blijven.
Juist in het weekend, 's avonds laat, als ik snel ergens wil zijn, rijdt de Fyra niet.
Als het erop neer komt dat miljarden belastinggeld zijn neergeteld om vooral zakenreizigers optimaal te faciliteren, vind ik dat een beetje jammer als prive reiziger.
Uiteraard kan de NS bovenstaande vergelijking verbeteren door de Benelux trein te schrappen en de bestaande IC duurder te maken dan de sneltrein. Wellicht is het schrappen van alle bestaande verbindingen tussen A'dam - R'dam zonder overstap sowieso wel slim.
Een retour Amsterdam - Enschede kost 38,50 euro,2e klas
Daarom reis ik bijna nooit met de trein
Nee,van Enschede naar Amsterdam doe ik in 1,5 uur tot 2 uur per scooter
Voor iets meer dan 10 euro rij ik heen en terug
Zonder die subsidie zou zo'n gewoon kaartje Amsterdam - Enschede dan 70,- kosten ofzo??? WTF!?
Ergens doen we iets fout lijkt het wel...
1) De voertuigafschrijving mee te rekenen
2) Het zekere comfort tijdens treinreizen. (Men zit droog, kan om zich heen kijken, lezen, zich vertreden enzomeer)
3) Men loopt aanmerkelijk minder risico`s. (Scooters worden gerekend tot de gevaarlijkste categorie voertuigen)
4) Het milieu. (Treinen schijnen de minste CO2-uitstoot te geven, scooters de meeste)
@Henk
“Op diverse trein/ova-fora...” Aan al dan niet uit de lucht gegrepen beweringen heeft geen mens iets, dus kom aan met exakte informatiebronnen.
De afschrijving is niks,een Suzuki behoud z,n waarde wel
Ik zit comfortabel,heb een groot windscherm,en goede motorkleding
Ach regen?
Als het stopt met regen,en ik rij 120 km per uur,dan is m,n kleding ook zo weer droog
De scooters,die tot de gevaarlijke risico groepen behoren,zijn die vern**kte knetter barrels,waar de halve jeugd op rijd,dus geen Suzuki Burgman 650
De uitstoot is nauwelijks vervuilend,een energie centrale die al die stroom moet leveren aan het spoorwegennet braakt tig keer zoveel vuiligheid de lucht in
En ik kan de files omzeilen,door met beleid,tussen de auto,s door te rijden
En die Fyra?
Het zal wel een flop worden
Dat had je destijds ook met een onderneming,wat de concurent van de NS zou worden
Is ook niks geworden,je hoort er niks meer van
De trein nee,alleen in geval van nood
Vrijheid blijheid
@Jacobus Kapel: deze jongen is dus niks vergeten
Simpel zat
Heeft er nog iemand een reactie betreffende de Fyra? Bijvoorbaat hartelijk dank.
Afgezien dat menigeen pas iets wil geloven als ze zelf de informatiebronnen hebben bezocht vind ik het niet zo erg dat treinreizen worden gesubsidieërd. De trein is niet alleen het milieuvriendelijkste vervoermiddel maar ook het -relatief- veiligste. Hoeveel scooter/verkeersongevallen per 1.000 inwoners vinden er plaats, hoeveel treinongevallen bij hetzelfde aantal? De kosten voor elk slachtoffer zijn gigantisch. Interventieteams, ziekenhuisopnames, revalidatie, allerlei aanpassingen, langdurig tot definitieve arbeidsongeschiktheid. Komend uit de pot 'algemene middelen' wordt dat bekostigd door ons allemaal, dus u en ik. Zwaar gesubsidieërde treinreizen worden dat ook, ze zijn dus alleen al goedkoper omdat ze mede worden gedragen door met de trein reizende mensen welke daardoor geen verkeersslachtoffer werden.
Nogmaals: Heeft er iemand nog een reactie betreffende de Fyra? Bijvoorbaat hartelijk dank.
Je argument,over lezen drinken eten en werkbespreking op de scooter is gewoon bullshit
Lezen is overigens wel van toepassing,als men gebruikt maakt van een navigatie,of rolkaart
Werkbespreking via gsm en bluetooth headset is ook mogelijk
Een scooter is een balansvoertuig
Nee,het is niet waar
Het gevaar zit juist onder de 50 km per uur,en niet daar boven
Leer mij niks over de rij eigenschappen van scooters
Met name met lage snelheid is de scooter in onbalans
Tenzij men zich verplaatst op een Piaggio mp3
Deze scooter is enorm stabiel,dankzij de 2 wielen aan de voorkant
De meest vervuilende scooters zijn 2 takt scooters,en niet het model scooter waar ik op rij
Overigens is daar nooit onderzoek naar gedaan,maar is dat gewoon een feit
Zeker nooit geweten,dat Amsterdammers ook in Enschede kennissen of familie hebben wonen?
Of misschien (tijdelijk) werkzaam zijn,in Enschede
De enige keer dat ik per trein reis,is wanneer een bekend drogisterijketen van die treinkaartjes heeft,voor onbeperkt reizen,voor 12,50
Als Duitser vond ik het altijd een rare bijsmaak hebben dat de spoorlijn hier NS wordt genoemd. Want deze afkorting staat in Europa verder bekent voor National Sozialisten. Maar nog meer schrok ik toen ik zag dat ze nu een trein met de naam “Fyra” laten rijden! Spreek je dat in Duits uit zeg je: Führer.
En zo noemt men Adolf Hittler!
(zeer pijnlijke fout van de NS waar ze ook nog veel geld voor aan een marketingbureau hebben betaald!)
Als je ook nog bedenkt,waarmee de joden vroeger naar de kampen werden afgevoerd
Van dat alles krijg je wel een vieze nasmaak in de mond
Het merkbureau dat de naam voor der NS heeft bedacht is onderdeel van een internationaal opererend concern en schrijft op hun eigen site dat Fyra voor vuurig en rood staat!
kijk zelf:http://www.globrands.com/ne/nieuws/globrands_ontwikkelt_na_thalys_ook_de_merknaam_fyra.html
de Spoorlijn met de geele treinen is toch eigendlijk een sterk merk, waarom hebben ze die onzin in opdracht gegeven? De reiziger betaald nu toeslag voor 15 minuuten en verder voor onnodige marketingtroep die alleen foute associaties oproept!
Toch zat ik erover te denken mijn 1e klas jaarkaart om te zetten in een 2e klas kaart met Fyra toeslag, maar dit wordt je als klant eigenlijk onmogelijk gemaakt:
- Je kunt geen Fyra-jaarkaart kopen, alleen per maand. En geen losse toeslagkaarten die je bijv. kunt afstempelen.
- Vanaf medio 2010 is het zeer goed mogelijk dat je met je NS-jaarkaart niet eens meer in de Fyra kan.
- Er gaat maar 1 trein per uur, die een half uur later vertrekt dan ik normaal doe, zodat ik alsnog later op mijn werk ben.
Ik denk dat het jaren gaat duren, voordat bij de NS het kwartje valt dat de huidige opzet niet werkt. Helaas…
- Amsterdam -> Breda voordeeluren met NS gewoon kost 11,40, duurt 1u 42 min
- Amsterdam - > Breda voordeeluren met Fyra kost 19,30, duurt 1u 23 min
- Amsterdam - > Rotterdam superdiscount met Fyra plus Rotterdam - Breda voordeeluren met NS duurt even lang en kost 15,50. Maar dat laatste meldt niemand!
- 9292ov.nl meldt alleen het tarief van 11,40 en dat er een toeslag is, maar niet de hoogte van de toeslag.
Een zootje.
http://nos.nl/artikel/14740...
Een halfjaar na de start van de dienstregeling doet de hogesnelheidslijn Fyra het beroerd. Een bovengemiddeld aantal treinen is te laat door voortdurende problemen met het beveiligingssysteem op de lijn en er zitten heel weinig reizigers in. De NS lijden onder de financiële last van de dure lijn die te weinig oplevert.
Gemiddeld heeft de Fyra een bezettingsgraad van 15 procent. Dat wil zeggen dat gemiddeld 15 procent van de zitplaatsen bezet is. Dat is grofweg de helft van het aantal mensen dat in een normale trein zit.
Een verklaring hiervoor kan zijn dat de Fyra bovengemiddeld vaak vertraagd is. Minister Eurlings meldde de Tweede Kamer begin deze maand dat de punctualiteit op iets minder dan 80 procent ligt. Eén op de vijf treinen vertrekt dus niet op tijd of komt te laat aan. Dit percentage was bij de reguliere dienstregeling genoeg om de hele NS-directie in 2002 te laten opstappen. De punctualiteit van de Thalys over het HSL-spoor is nog slechter. Die bedraagt namelijk 36,8 procent.
Ik ga naar het station, koop een Fyra-kaartje en wacht op de eerstvolgende Fyra.
Er gaat er één in het uur, dus de gemiddelde wachttijd is 30 minuten.
Tel daarbij op 41 minuten rijden:
Wachten + rijden = 1 uur 11 minuten
Ik ga naar het station, koop een NS-kaartje en wacht op de eerstvolgende NS-trein.
Er gaat er zes in het uur, dus de gemiddelde wachttijd is 5 minuten.
Tel daarbij op 62 tot 71 minuten rijden:
Wachten + rijden = 1 uur 7 minuten (gemiddeld)
Conclusie: de NS is sneller.
Tweede bezwaar: Waar moet ik zijn?
We kijken nu alleen naar de verbinding tussen CS en CS. Soms moet ik ergens ànders zijn in de stad.
Met Fyra kun je alleen maar in/uitstappen op Amsterdam CS, Schiphol en Rotterdam CS.
Met NS kan ik bovendien in/uitstappen op Sloterdijk, Lelylaan op dezelfde lijn.
Schiedam-C heeft een perfecte aansluiting op de metro. (R'dam Alexander ook trouwens).
Derde bezwaar: Fyra is duurder. (Als daar nou vóórdelen tegenover stonden .....)
Hoe is dat bezwaar op te lossen?
Het eerste en derde probleem ben je kwijt als je de scheiding tussen NS- en Fyra-kaartjes opheft. Één tarief - dan heb je plotseling 7 keuzes per uur (waarvan 1 snelle).
En het voor- en natransport? Dat wacht op een snelle overstapmogelijkheid op het Centraal Station op een goed metrosysteem.
Welk CS zou er eerder verbouwd zijn, 010 of 020?
Rotterdam (stationsgebouw en randstadrail) zou er wel eens sneller mee kunnen zijn dan Amsterdam (NZ-lijn en IJsei).
Herinnert U zich de leuze 'De Ringlijn is rond' trouwens nog?. Waar bljft dat stukje metro Transformatorweg naar CS dan?
... Ik, als ik zo stom zou zijn geweest om een duur kaartje te kopen voor een trein waarvan ik dacht dat hij snel zou zijn.
Snel ja - maar pas als je er in zit.
(Gelukkig heb ik dat niet gedaan, hoor)
JohnN heeft helemaal gelijk als hij beweert dat thuis een half uur -wachten- op je trein comfortabeler is dan op een perron. Maar volgens mij veronderstelt WK terecht dat wachttijd,nu eenmaal wachttijd is....helemaal in vergelijking van de auto trouwens: je hoeft niet een half uur te wachten hetzij in je comfortabele huiskamer hetzij op een koud en winderig perron om verplaatst te worden, sterker nog geen eens vijf.
Mvg, Stef (die overigens geen autoliefhebber is)