Home > > Parkeerpuinhoop

Parkeerpuinhoop

Foto: Arnoud de Jong
Slotervaart - In Slotervaart is per 1 november betaald parkeren ingevoerd. Dat is onderhand bekend, want ik heb er hier uitgebreid over gejengeld en gezeurd.
Het stadsdeelbestuur verantwoordde deze beslissing met het argument dat de parkeerdruk voor de bewoners rondom station Lelylaan veel te hoog werd.
Inderdaad konden de mensen in die buurt bijna hun deur niet meer uit vanwege al dat forensenblik dat in hun straat werd gestald.
Echter, andere delen van Slotervaart zagen niet in waarom zij juist zouden moeten betalen omdat het personeel van bedrijven en andere bezoekers niet met het openbaar vervoer wensten te komen. Er was dus sprake van een groot aantal protesten.
Zoals wij weten helpen die nooit als de overheid eenmaal iets in zijn kop heeft en dus werd het betaald parkeren gewoon democratisch doorgedrukt in de deelraad.
Was het nu maar zo dat de invoering meteen goed gebeurde, maar helaas.
Wat was het geval? Voor de invoeringsdatum van 1 november bleken er niet voldoende parkeermeters op voorraad te zijn. Daarom werd de invoering opgedeeld in twee fasen. Het gebied tussen station en Johan Huizingalaan moest er per 1 november aan geloven, het gedeelte tussen Johan Huizingalaan en Sloterplas komt per 1 april 2010 pas aan de beurt.

Het effect van deze uitermate knullige planning laat zich raden. Sinds 1 november staan de buurten ten westen van de Johan Huizingalaan volgeplempt met auto's van allerlei lieden die toch per se met de auto naar de stad willen komen en vervolgens handig op de tram naar het centrum stappen.
Daarnaast is er ook overlast van allerlei ongeregeld spul dat overhaast is weggehaald uit een of ander betaald parkeergebied, zoals aanhangers en trailers. Zo staat er bij mij voor de deur al maandenlang een grote verhuislift van een verhuisbedrijf voor de deur.

In de buurten rondom het Sierplein is het helemáál een regelrechte parkeerpuinhoop geworden. Nee, we zijn er echt op vooruitgegaan!

Foto: Arnoud de Jong


[Foto: Arnoud de Jong]

twaalf reacties op "Parkeerpuinhoop"

Wieland
-1-  Wieland:
Je moet nog even een paar maanden afzien, maar ik kan je - als bewoner van het gedeelte tussen het station en de Johan Huizingalaan - wel alvast geruststellen: die automaten helpen enorm.

Je foto geeft een goed beeld van hoe het er bij mij voor de deur de afgelopen jaren altijd uitzag, maar dat is nu verleden tijd.

Ik zie nu pas hoeveel parkeertoerisme er wel niet was. Een paar maanden geleden stonden de auto's rijen dik op de stoep geparkeerd, nu zijn er recht voor mijn deur vaak wel tien vrije plaatsen. Kennelijk kwam het leeuwendeel van de auto's van elders. Ik vind het een enorme verbetering.
Adam Smid
-2-  Adam Smid:
De stadsdeelbestuurders knijpen zich al in hun handjes, van al dat parkeergeld dat ze vanaf 2011 in Osdorp en Geuzenveld binnen gaan halen kunnen ze wel 500 extra beleidsambtenaren kopen!

Vraagje: Het is dus niet zo dat je de losten van je parkeervergunning van je gemeentebelasting af kunt trekken toch?
Albert
-3-  Albert:
@Arnoud: Je kunt die parkeerdrukte veel effectiever te lijf gaan: gewoon elke avond met je sleutelbos langs de lak gaan, dan is het zo opgelost. Doe ik altijd, moet je ook s doen.
Theo
-4-  Theo:
Ik heb een keer een net verzoekbriefje onder de ruitenwisser gedaan. Of ze in het vervolg niet meer daar wilden parkeren omdat ik dat niet prettig vond. Dat hielp ook.
Tony
-5-  Tony:
Ben benieuwd wat voor puinbak t zometeen in Geuzenveld wordt waar t nog gratis is.
Jochem Floor
-6-  Jochem Floor:
@ Tony: ook dat stopt.
@ Albert: Theo's oplossing lijkt mij een aantal voordelen te hebben bove het plegen van misdrijven.
Tony
-7-  Tony:
@Jochem: gratis parkeren stopt in Geuzenveld? Mag ik vragen waar je deze wijsheid vandaan haalt? Bron svp.
Jochem Floor
-8-  Jochem Floor:
@ Tony: Denk je dat het anders gaat zijn dan? Het betaald parkeren is de ringlijn gepasseerd. Neem van mij aan dat het werkt als een inktvlek. Straks is het 1 stadsdeel Nieuw West, waarvan een groot deel met betaald parkeren. De andere delen volgen. Mijn persoonlijke voorspelling: binnen 5/6 jaar ook betaald parkeren in Geuzenveld. Als het niet korter is.
Tony
-9-  Tony:
@Jochem: persoonlijk denk ik dat t ingevoerd gaat worden in 2010 (na vorig jaar te afgeschoten te hebben). Je ziet nu al grote overgangsdrukte aan de randen van Slotervaart ontstaan in Geuzenveld. Vol met Oost-blok auto's en forenzen. Opbokken die lui.
Ketelbinkie
-10-  Ketelbinkie:
Beste mensen, de problemen zijn ontstaan door de invoering van betaald parkeren en het opheffen van duizenden parkeerplaatsen in Amsterdam. Ik heb het niet bijgehouden, maar de afgelopen jaren zijn er alleen in Slotervaart honderden verdwenen langs de huizingalaan, Robert Fruinlaan, Plesmanlaan en op verschillende andere locaties. Sinds de parkeerheffing naar de gemeenten gaan in plaats van het Rijk, hebben sommige gemeenten de goudkoorts gekregen. Meer dan een half miljard halen ze inmiddels op en dat zullen nog wel enkele miljarden meer gaan worden als het aan hun ligt. Vooral omdat gemeenten gekort worden als het Rijk moet bezuinigen en dat dat gaat gebeuren staat als een paal boven de kredietcrisis...
Ze verzinnen dan ook de meest belachelijke argumenten om het betaald parkeren in te voeren en de tarieven op te kunnen schroeven. Uiteindelijk zal dat echt wel een effect sorteren, hoewel ik niet het idee heb dat we daar op zitten te wachten. Amsterdam wordt steeds onaantrekkelijker om te wonen en werken
DickieS
-11-  DickieS:
mensen, waar hebben we het over? Ik woon in Westerpark en heb daar hetzelfde meegemaakt. Bij invoering van betaaldparkeren in Centrum werd het bij mij voor de deur erg druk, daarbij zag ik een aantal een vouwfiets uit de achterbak halen ... gelijk hadden zij, maar ik was daar niet echt blij mee. Gelukkig is ook in Westerpark betaaldparkeren ingevoerd (jaren geleden) en zijn die forenzen hun heil ergens anders gaan zoeken. Ik betaal nog geen 100 euro voor een half jaar, dan zal dat buiten de ring wel wat goedkoper zijn. Het is niet zo dat de oorsprong van betaaldparkeren geldklopperij is, maar een noodzakelijk reaktie. Helaas! En helaas hebben teveel huishoudens meer dan 1 auto en is de parkeerdruk 's avonds niet normaal. Misschien moet de gemeente maar eens kijken of het wettelijk geregeld kan worden om maar 1 auto per huishouden toe te staan. Hoe vervelend ook! Nu staan er 's avonds auto's dubbel geparkeerd, dat is niet toelaatbaar en levensgevaarlijk, want geen ambulance en brandweer die er nog langs kan!!! Gelukkig wordt er een garage gebouwd in mijn buurt en hoop ik dat de parkeerdruk op straat afneemt. Ben wel bang dat er aso's zullen zijn (die hou je) die toch dubbelparkeren en dan hoop ik maar dat er strenge handhaving komt met hoge boetes!!! Probeer enig begrip op te brengen dat het gewoonweg niet anders kan! Meer parkeergarage's trekken ook meer auto's aan en dat willen we toch niet? Het Openbaar Vervoer moet gratis en beter!
John Zwart
-12-  John Zwart:
Het wordt tijd voor een vouwauto! :-)

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.