Het stadsdeelbestuur verantwoordde deze beslissing met het argument dat de parkeerdruk voor de bewoners rondom station Lelylaan veel te hoog werd.
Inderdaad konden de mensen in die buurt bijna hun deur niet meer uit vanwege al dat forensenblik dat in hun straat werd gestald.
Echter, andere delen van Slotervaart zagen niet in waarom zij juist zouden moeten betalen omdat het personeel van bedrijven en andere bezoekers niet met het openbaar vervoer wensten te komen. Er was dus sprake van een groot aantal protesten.
Zoals wij weten helpen die nooit als de overheid eenmaal iets in zijn kop heeft en dus werd het betaald parkeren gewoon democratisch doorgedrukt in de deelraad.
Was het nu maar zo dat de invoering meteen goed gebeurde, maar helaas.
Het effect van deze uitermate knullige planning laat zich raden. Sinds 1 november staan de buurten ten westen van de Johan Huizingalaan volgeplempt met auto's van allerlei lieden die toch per se met de auto naar de stad willen komen en vervolgens handig op de tram naar het centrum stappen.
Daarnaast is er ook overlast van allerlei ongeregeld spul dat overhaast is weggehaald uit een of ander betaald parkeergebied, zoals aanhangers en trailers. Zo staat er bij mij voor de deur al maandenlang een grote verhuislift van een verhuisbedrijf voor de deur.
In de buurten rondom het Sierplein is het helemáál een regelrechte parkeerpuinhoop geworden. Nee, we zijn er echt op vooruitgegaan!
[Foto: Arnoud de Jong]
Je foto geeft een goed beeld van hoe het er bij mij voor de deur de afgelopen jaren altijd uitzag, maar dat is nu verleden tijd.
Ik zie nu pas hoeveel parkeertoerisme er wel niet was. Een paar maanden geleden stonden de auto's rijen dik op de stoep geparkeerd, nu zijn er recht voor mijn deur vaak wel tien vrije plaatsen. Kennelijk kwam het leeuwendeel van de auto's van elders. Ik vind het een enorme verbetering.