"Neen, ik neem jou niet mee... Dat ritje is te kort...." was alles wat de taxichauffeur afgelopen zaterdagnacht wist te melden toen we in de stromende regen stonden te wachten op het Leidseplein in Amsterdam. De wachtenden achter ons in de rij kregen dezelfde behandeling van de taxichauffeur.
Als je regelmatig de taxi neemt in Amsterdam, dan maak je het allemaal wel eens mee: omrijden, weigeren van ritjes, discriminerende en seksistisch taal, onbeschoft gedrag en zelfs doodslag. Gelukkig zijn er ook veel aardige chauffeurs... maar, die lijken rond te rijden in schutkleuren.
De taxi-ellende in Amsterdam lijkt voort te duren. Een ambtenaar van de Gemeente Amsterdam verzuchtte in Parool over de extra controles bij de standplaatsen: ''Er zitten flink wat chauffeurs tussen die de klant alsnog oplichten. Ze laten de klant instappen, maar zetten niet meteen de meter aan. Ze rijden dan eerst de standplaats af en staan even verderop stil om te onderhandelen over de prijs. Op die manier worden er alsnog een hoop mensen afgezet.''
TCA wil daar verandering in brengen samen met van het bedrijf Newtoast. TCA heeft 1.300 taxi's aangesloten op Taxirating om op deze wijze de kwaliteit en veiligheid in de taxi te verhogen. Elke aangesloten taxichauffeur krijgt direct na de rit een beoordeling van de klant die daarvoor de app van Taxirating gebruikt. Het beoordelen met de mobiele telefoon is gemakkelijk en kan bovendien anoniem gebeuren.
De beoordeling heeft twee doelen. Aan de ene kant kunnen taxicentrales zien of hun chauffeurs hun werk goed doen. Ook komen de resultaten van de beoordelingen op de website www.taxirating.com te staan. Zo kunnen klanten zien welke taxi's een goede service leveren.
Een geweldig plan van Newtoast. Marketingmensen noemen het real-time-experience-rating. Meteen real-time een taxi, restaurant of stand op een beurs in de RAI kunnen beoordelen. Helemaal geweldig is het als die taxi's ook echt een lampje bovenop krijgen. Rood is slechte service, oranje is redelijke service en groen betekent betrouwbaar. Dan heb je er ook meteen wat aan als je in de regen staat te wachten.
Ik ga Taxirating zeker gebruiken en ik ben benieuwd of de kwaliteit van de taxi's in Amsterdam straks ook echt verbetert. Of is daar meer voor nodig dan een enkel SMS-je als pleister? Rust, reinheid en regelmaat misschien?
Foto: Marco Pauws (via Flickr)
Nu zie je alleen maar dat TCA 3 van 5 sterren heeft, gebaseerd op 64 ritten.
Er zaten dus misschien hele goede chauffeurs bij, en hele slechte. Maar dat kun je niet zien.
TCA krijgt met dit systeem extra klanten, want alleen de bij taxirating.com aangesloten taxi's kun je beoordelen, en wel pas als je eerst klant bent geworden.
En TCA kan dit misschien als interne kwaliteitsbewaking gebruiken.
TCA heeft er dus wel wat aan, maar wat taxi-klanten hier aan hebben, anders dan een vage belofte dat het helpt voor de kwaliteit en de veiligheid, dat zie ik zo gauw niet.