Er is gekozen voor 20 september omdat ''in heel Europa de European Mobility Week plaatsvindt van 16 tot 22 september. Met op 22 september de Autovrije dag als afsluiting''. Juist, we zijn twee dagen te vroeg. Dit heeft een reden: een autovrije dag doordeweeks zou op teveel bezwaren stuiten.
Het is vandaag tevens Suikerfeest. Moslims wereldwijd vieren het einde van de vastenmaand Ramadan. Ook dit is niet alleen voor de gezelligheid. Er is gekozen voor 20 september omdat deze datum dertig dagen na het begin van de Ramadan is. Traditioneel gaan moslims vandaag op bezoek bij familieleden. Het is handig als je dit met de auto kunt doen.
Er zijn dan ook tijdig maatregelen getroffen: brieven aan moslims, voorlichting etc. Bovendien zet de gemeente vandaag busjes in vanaf de A10. In de telegraaf wordt zelfs gesteld moslims vandaag gratis taxiritten(!) naar de binnenstad krijgen. Oké, laatstgenoemde vind ik wel erg veel van het goede. Er is toch openbaar vervoer? En is er eigenlijk niet een scheiding tussen kerk en staat? Akkoord?
Dan toch nog even het volgende (een beetje flauw maar vooruit): wie heeft hier bezwaar tegen een autovrije zondag op 25 december 2009?
35 reacties op "Autovrije zondag vs Suikerfeest"
Ik lees anders in dit verhaal ook dat “waarmee moslims gratis taxiritten(!) naar de binnenstad krijgen”
Tsja, het lijkt wel een actie van Wilders om extra stemmen te krijgen, is niet zo , maar wel een bevestiging van wat hij roept.
@Theodorus en Peter: Dat van de busjes is bekend. Maar dat van die gratis taxiritten staat inderdaad alleen in de telegraaf (daarnaast berichten sites als nu.nl uiteraard ook over gratis taxiritten).
Hoe dan ook, ik heb dit onderscheid nog maar eens duidelijk vermeld in mijn stukje om misverstanden te voorkomen.
Iedereen weet dat eerste kerstdag op 25 december valt.
Afgelopen vrijdag wisten de meeste moslims nog niet eens of het Suikerfeest op zondag of op maandag zou zijn.
Laat staan dat de gemeente vele maanden van te voren weet dat het suikerfeest op 20 september valt.
Het is gewoon pech dat het is gebeurd en ik denk dat de meeste moslims het wel zullen begrijpen. De komende 11 jaar zal het in ieder geval niet meer gebeuren, want het schuift elke jaar een maand op!
En hulde aan Stadsdeel Bos en Lommer dat ze het zo oplossen.
Dat de steden niet hebben gekeken naar het Suikerfeest is beschamend. Met Kerst heb je ook geen zin om met je aandeel voor het kerstdiner in een overvolle bus te zitten of om al voor 9:00 uur ergens op visite te gaan. Een prima 'oplossing' dus van Bos en Lommer!
Dat De Telegraaf van busjes gratis taxiritten maakt is zwaar beschamend. Ze vermelden ook geen bron.
Op 25 december? Helemaal vóór. Gelijk geen debat meer waar in de familie we Kerst vieren. Het religieuze is toch onzin.
Of gaan we straks net als op de weg naar Mekka borden krijgen voor met een baan, voor Moslims en een voor niet Moslims.
Je maakt Wilders alleen maar groter.
Overigens betwijfel ik het nut van zo'n autoloze zondag. Mensen die gevoelig zijn voor de milieu-argumenten zullen de auto toch al wat vaker laten staan, en voor OV-haters worden alle vooroordelen nog eens bevestigd. Het enige wat 'de gewone man' van de European Mobility Week ziet: hij wordt alleen maar beperkt in zijn mobiliteit...
Tel de kosten van deze gratis taxiritten daar maar bij op.
En daat maken we ons druk over, in een stad die miljarden over de balk heeft gegooid met een metroproject, in een land dat het toelaat dat bankdirecteuren met 3 tot 4 miljoen naar huis gaan terwijl hun bank ons belastinggeld gebruikt om overeind te blijven.
Wanneer gaan we ons eigenlijk eens met echte misstanden bemoeien?
Vanwege die zaken waar we dagelijks op straat last van hebben krijgt veiligheid wat mij betreft prioriteit.
De PVV werd in de Kamer meermalen gevraagd waarom ze het kostenplaatje wilden hebben, en wat ze ermee gingen doen. Een antwoord kwam er niet...
Jouw opmerking “dat migranten ons vooral alleen maar kapitalen kosten” is trouwens feitelijk onjuist. Een aantal sectoren (bijvoorbeeld de schoonmaakbranche, tuinbouwsector) zouden compleet instorten zonder allochtone medewerkers. Tenzij jij nog een paar blikken Hollanders over hebt om in Amsterdam het huisvuil op the halen?
Het is minder dan 15 jaar geleden dat ik vaak lange fietstochten maakte door ons mooie land. En op een keer toen mijn route voerde door Utrecht en Zuid-Holland, ik de bible-belt doorkruiste. Het was op een zondag, ik passeerde door dorpen waar de kerkgangers breeduit naast elkaar op de rijweg gingen lopen om mij te dwingen van de fiets af te stappen. Natuurlijk maakte ik geen punt van die beperking van mijn persoonlijke vrijheid, evenmin als ik me vreselijk ga opwinden door die fanatieke hoofddoekjes. Ik denk dan alleen: jammer dat jullie zo bekrompen zijn dat het fietsen op zondag of je haren laten wapperen in de wind het verschil maken of je al dan niet een goed mens bent in de ogen van God.
De invloed van zulke zaken op ons leven is gelukkig beperkt.
Anders is dat met de mentaliteit en het gedrag van de topdirecties van onze financiele instellingen. Daarvan ondervinden we dagelijks de verstrekkende gevolgen op grote schaal, Theo. Ook onze veiligheid is in het geding, dat gaan we merken als het tot de explosie van de massale onvrede zou komen, Theo. Want daar maken ze het wel naar. Misschien gaan we dan meemaken dat bankgebouwen bestormd gaan worden en in brand gestoken. Daar al eens aan gedacht? Of denk je dat we de vrede het best kunnen bewaren door immigranten in de pishoek te zetten?
Een handvol bankdirecteuren vormen veel serieuzer bedreiging dan een handvol kutmarokkaantjes, zoveel is zeker.
Onze autovrije zondag is wat mij betreft mijlen ver verheven boven het zo gastvrij geïmporteerde maar helaas zeer misplaatste suikerfeest. En iedere migrant met een greintje fatsoen in z'n lijf zou dat moeten begrijpen.
Als ik emigreer verwacht ik ook niet dat de Australische regering rekening houdt met onze koninginnendag.
Het is dan wel niet waar, want wat ik zeg is namelijk dat geïmporteerde cultuur of godsdienst ondergeschikt is aan het heersende beleid van het gastland. Zolang ik vrij ben mijn ongenoegen daarover te uiten zal ik dat ook in vrijheid blijven doen.
En een ieder is vrij het OV te nemen voor familiebezoek dus godsdienstvrijheid wordt in dit scenario gewaarborgd, maar dan wel gewoon zelf betalen en niet speciale bussen inzetten op kosten van de gemeenschap. Dát is mijn bezwaar.
voorbeeld:
De Turkse president Ahmet Necdet Sezer heeft zijn veto uitgesproken over een wetsontwerp dat de rechten van niet-islamitische geloofsgroepen in Turkije zou verbeteren. Paus Benedictus XVI, die momenteel een bezoek brengt aan Turkije, heeft steeds gepleit voor verbetering van de positie van de christelijke minderheden in Turkije. De wetswijziging waarover Sezer zijn veto heeft uitgesproken was een eis van de Europese Unie voor toetreding van het overwegend islamitische Turkije tot de Unie. Het kantoor van de president Sezer maakte het veto bekend kort nadat de Europese Commissie had geadviseerd de onderhandelingen met Turkije over toetreding tot de EU deels op te schorten.
Bron: Katholieknederland.nl / 2006
Het CDA maakt zich zorgen over de godsdienstvrijheid en de mensenrechten in Turkije. De ingezette hervormingen om lid te kunnen worden van de EU stagneren. Christenen worden bedreigd en hun grond wordt afgepakt.
Christelijke minderheden in Turkije ervaren aanhoudende problemen bij het uitoefenen van hun geloof. Ze worden bedreigd, kloosters en religieuze gebouwen worden door de staat ingenomen, en er dreigt onteigening van de gronden van het oudste christelijke klooster in Turkije, Mor Gabriel, opgericht in het jaar 397. Het stichten van kerken wordt bovendien systematisch tegengewerkt.
De bijna tweeduizend jaar oude christelijke gemeenschap in Turkije is een voorbeeld van een minderheid. In de afgelopen dertig jaar is deze gemeenschap massaal het land ontvlucht. In de jaren tachtig woonden er circa 90.000 christenen in het zuidoosten, nu zijn dat er nog twee à drieduizend.
CDA / dec 2008
Misschien juist een reden temeer om Turkije te laten zien dat wij hier niet zo zijn!
En dus niet kleinzielig doen over een paar lullige busritjes.
De kroonprins reist met zijn hele gevolg inclusief een marinefregat naar New York om daar een weekje feest te vieren en pakt even een retourtje Washington om op visite te gaan voor een kopje thee in het Oval Office. Kosten ...?
Als je je dan druk maakt over belastinggeld dat uit het raam gegooid wordt voor clientelisme, dan praat je tenminste ergens over.
We hebben het hier nu eenmaal over Autovrije zondag vs Suikerfeest.
In je eigen bijdragen: “Theo:21 september 2009 09:56 uur” & “Theo:21 september 2009 13:02 uur” focus je alleen maar op de financiele kant van de zaak.
In “Theo:21 september 2009 15:36 uur” gaat het je ook alleen nog maar over normen in Nederland.
Je sleept het er (als altijd) met de haren bij.
Mag, hoor. Alleen is roepen dat anderen off-topic gaan dan wel een beetje flauw en ook wel een beetje naast de waarheid.
On-topic is mijn kritiek op het inzetten van busjes door één van de 14 stadsdelen tbv feestgangers ivm religieuze dagen. Stel dat ik gewend ben om op zondag naar vrienden en familie te gaan met tassen vol met eten omdat we ook graag een feestje bouwen. Vanuit mijn plekkie in Amsterdam heb ik geen busjes ter beschikking gekregen. Kortom als je busjes wil inzetten voor je bewoners op een autovrije zondag doe dat dan gezamenlijk in en met alle stadsdelen ipv je (potentiele) kiezers te behagen want dat Dat riekt m.i. naar cliëntelisme en bevoordeling.
Regels zijn er voor iedereen, dus ook de autoloze zondag-regel.