Hiertoe diende ik mij te vervoegen op de speciale site OV-chipkaart.nl.
Dat is heel handig en makkelijk, leek mij. Want het zou natuurlijk een complete afgang voor het GVB zijn als je zoiets digitaals als een OV-chipkaart niet online zou kunnen aanvragen.
Hoewel er ook geruchten zijn dat sommige mensen hiervoor in een stoffig kantoortje met veertig wachtenden voor zich een formulier gaan staan invullen.
Maar vermoedelijk is dat net zo'n broodje-aapverhaal als de bewering dat Hema-poortjes saldo afschrijven van de OV-chipkaart.
Daarna mijn digitale pasfoto uploaden.
Zou ook geen enkel probleem moeten zijn.
Ik heb namelijk een behoorlijk grote en narcistische collectie digitale pasfoto's op Daily Mugshot.
Maar om het een beetje officieel te houden scande ik eerste een echte pasfoto in. Ik hield mij aan de voorwaarden. Ik moest zelf op de pasfoto staan en niet samen met anderen. Hier had ik begrip voor. Een eventuele controleur moet eenduidig kunnen vaststellen wie hij voor zich heeft.
Tevens hield ik mij aan de vereiste resolutie en bestandsgrootte: minimaal 30 KB - maximaal 1,4 MB. Bestandsformaat jpeg.
Ik had het allemaal perfect en dik in orde.
Maar telkenmale bliefde het GVB mijn pasfoto niet. Toegegeven, smaken verschillen en over de aanvaardbaarheid van mijn uiterlijk kan getwist worden. Maar daar zou het GVB boven moeten staan. Anders kunnen ze de tent wel sluiten. Want je ziet helaas meer lelijke mensen in de tram dan mooie. Om van de metro nog maar te zwijgen. Nee, de winst voor het GVB zit hem nu juist in de rotkoppen, zal ik maar zeggen.
Ik ging dus onverdroten door met telkens andere foto's indienen. Mijn hele mugshot-collectie heb ik er doorheen gejaagd, te weten 242 stuks. Geen enkele daarvan werd geaccepteerd.
Tevens wist ik de verleiding te weerstaan om mij te buiten te gaan aan allerlei leukigheden die mijn webcam-software biedt. Hoewel dit mij op 't laatst grote moeite kostte, dat zult u begrijpen.
Daar kon het dus allemaal niet aan liggen.
Tenslotte heb ik mij in wanhoop gewend tot onze eigen vakfotograaf Thomas Schlijper, die nog enkele kiekjes van mij had. Betere foto's kunnen ze bij het GVB toch niet krijgen, zou je zeggen. Maar u raadt het al, ook hiervoor trok het bedrijf z'n neus op.
Het oordeel over deze website kan dus niet anders dan bikkelhard zijn: een compleet fiasco!
Terwijl ik dit opschrijf probeer ik dezelfde foto nóg een keer. Ditmaal wordt de foto ineens wél geaccepteerd.
Onbegrijpelijk.
Mijn klomp is gebroken.
Ze weten kennelijk niet wat ze willen bij het GVB.
Dat gaat straks nog wat worden bij het in- en uitchecken.
En dat van die Hema-poortjes zal dus ook wel waar zijn...
68 reacties op "OV-chipkaart aanvragen kost drie uur"
Het zal me niets verbazen dat jouw geval hiermee mee te maken heeft en dat daarom Hevi het wel gelukt is.
Ze hebben daar vreselijk lopen prutsen. Ik kan het niet anders noemen.
Klagen bij TLS heeft meestal geen zin. De helpdesk is totaal ondeskundig en als je meer dan 1 vraag in de mail zet wordt er maar 1 vraag beantwoord.
Dien anders hier je klacht in: http://www.ovloket.nl/?ac=H...
Vooruitbetaalde vervoerskosten dus.
Normaal gesproken doe ik daar nog een maand of vier mee. Dus tot einde jaar is mijn incidenteel gebruik gedekt, dacht ik. Ik mag toch wel hopen dat deze nog opgebruikt kunnen worden? Of mooet ik voor straf die kaarten weggooien?
Achterdochtig ben ik geworden. TNT heeft bijvoorbeeld het tarief voor brieven naar het buitenland verhoogd in januari. Nou schrijf ik niet zoveel brieven meer en zeker niet naar het buitenland. Dus een rol van 50 postzegels “priority” die ik in december jongstleden kocht is nog lang niet op, eigenlijk deed ik dus een fikse vooruitbetaling aan TNT. Nee hoor, zegt TNT, als ik me beklaag dat ze me voor elke verstuurde brief (ja ik zet altijd mijn afzender adres er duidelijk op) een acceptgirokaart toesturen voor een éénmalige overschrijving van 1,76 euro strafport! De postzegels zijn geldig BEHOUDENS tariefwijziging.
Ik heb nog nooit problemen gehad met het opgebruiken van een strippenkaart als intussen een teriefverhoging plaatsvond, maar sinds de TNT directie zijn bonussen moest afslanken vrees ik bij GVB hetzelfde regiem.
Amsterdam : enkeltje op de bus: ¤ 2,60
EUR 2,40 voor wie een zonegrens over ging.
Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit, want ik declareer alles.
Maar het blijft ongekend.
Als ze dezelfde prijsverhoging hadden doorgevoerd met de strippenkaart was het land te klein geweest.
Zie:
http://www.amsterdamcentraa...
Wat moeten buitenlandse toeristen doen om met het openbare vervoer te kunnen reizen nu dat de strippenkaart niet meer bestaat?
er zijn chipkaarten voor eenmalig gebruik.
Wat moeten buitenlandse toeristen doen om met het openbare vervoer te kunnen reizen nu dat de strippenkaart niet meer bestaat?
Naar 1 van de automaten gaan die op vliegveld, station of metro staan. Op het Engelse vlaggetje drukken. OV Chipkaart uitkiezen. Betalen (contant, of met pas) en je hebt een kaart.
Zo moeilijk is dat niet. Ik deed het al in 2006. Binnen enkele seconden heb je je kaart. Tegenwoordig staan de perrons ook vol met GVB medewerkers om mensen, met name toeristen, te helpen.
Nu kan er VEEL verbeterd worden met de OV chipkaart, maar de toersiten waren met de strippenkaart zieliger.
Van Arnoud's antwoord werd ik niet wijzer, van jou wel. Bedankt!
Moet ik nog een kaart kopen om in (****) Amsterdam te kunnen reizen. Ik geef het op!!!! Het meest domme en dure systeem sinds de invoering van de papieren strippenkaart... Daar gaan lokale, provinciale en mogelijk onze nationale overheden nog een keer failliet aan....
En toen ik laatst een 'anoniem'kaartje kocht bij de trambestuurder ad 2,60 ¤: toen ik wilde uitchecken bliepte het apparaat dat mijn kaart niet geldig was. Ben gewoon uitgestapt, what the F*****!!!
Heb het gehad met zowel het GVB,de NS, alle overige OV trajectvervoerders en met RUDIPENSIONADO....
Fuck the chip!!!!
zonder mensen voor te lichten over de dramatische gevolgen voor de privacy, en het alternatief van de anonieme kaart.
Uhm, Rick, je weet dat je met je mobieltje nog veel meer te volgen bent he? Daar loopt -iedereen- mee rond, al zo'n 10 jaar en zijn de gevolgen nu echt zo dramatisch?
Privacy blijft natuurlijk belangrijk en waakzaamheid blijft nodig, maar laten we nu niet een beetje schijnheilig lopen te doen over de OV-chipkaart alleen omdat je bang bent voor verandering. HEMA poortjes, privacy, wat ga je er nog meer bij halen? De mars mannetjes???
Laten we ons liever richten op de ECHTE problemen met de OV-chipkaart, zoals die waardeloze web applicatie waar dit bericht over gaat en het ongelooflijke tekort aan oplaad punten b.v.
Ik zag trouwens mijn Albert Heijn naast de pinautomaat een nieuw apparaat staan dat volgens mij veel weg had van een oplaadpunt.
Dat klinkt goed. Langzamerhand wordt het beter. Strippenkaarten waren vlak na de introductie ook niet over te koop.
Valt me op dat in diverse kleine gehuchten je tegenwoordig ook de chip kunt opladen.
Voor een huurfiets moet je weer borg, legitimatie en ander gezeik overleggen.
Fietsen in Amsterdam is het leukste wat er is, helaas zijn de ideeën van Jasper Grootveld en Luud Schimmelpenninck helaas verleden tijd: gewoon (vrijwel) gratis een fiets in Amsterdam...
En ik heb geen geld voor een 'Brompton'(vouwfiets van zo'n 1000¤), die mag wel gratis de trein in....
Dat klopt. AH heeft een contract gesloten met TLS over de verkoop hiervan.
*frust*
Waar ik me momenteel aan erger zijn de info-stands van die OV-chipkaart mensen icm poortjes voor de NS-perrons. Bijvoorbeeld op Station Zuid. Daar kom ik dagelijks doorheen, om de trein naar Schiphol te nemen waar ik werk. Dan moet je dus poortjes door. Slecths drie vanaf de noordkant. En voor één van deze drie zetten ze dan ook nog eens zo'n info-stand, waar om 8u 's ochtends al drommen bejaarden in de weg staan. Nog maar twee poortjes over. En dat terwijl het waarschijnlijk nog jaren gaat duren voordat je met de NS hier gebruik van gaat maken!!!
*einde frust*
Die Oystercard in Londen is nog veel mooier. Er zit een zogenoemde pricecap op. Als je na een x aantal ritten boven de prijs van een dagkaart komt, dan wordt hij automatisch een dagkaart.
Zie ook http://www.tfl.gov.uk/ticke...
In Londen wordt dus écht aan de klant gedacht.
of op nu.nl - Het vervoersbedrijf niet automatisch weet wie welke routes aflegt, omdat deze gegevens door Trans Link Systems worden beheerd. Dit bedrijf slaat de informatie zeven jaar op. -
Lezen ook niet het interview in het Parool met GVB directeur Gertjan K. dat een verhoging van 1.60 naar 2.60 voor een kaartje slechts een kleine verhoging is te noemen.
Een tijdje geleden gold een driestrippenkaartje op de wagen gekocht nog als een “uurnetje”. Je kan heel Amsterdam door, zonder op het aantal zones te hoeven letten. Dus van Noord naar Zuidoost, normaal 5 strippen.
Mag ik van je weten in welke gids (jaargang) van het Nationaal Tariefsysteem dit vermeld stond en op welke bladzijde?
Wat een onzin! Ik weet dat het GVB er altijd al een potje van gemaakt heeft (passagiers van Noord naar het Centraal meenemen voor twee strippen, handstempels een paar uur vooruit zetten, stempelautomaatinkt nooit bijvullen, etc.), maar wat jij nu schrijft, slaat echt alles. Vandaar dat wij bij Arriva (v/h Connexxion) zoveel problemen met die verwende GVB-klantjes hebben. Ze hebben daar zo hun eigen regeltjes en onderonsjes die nergens beschreven staan om er lekker makkelijk vanaf te komen en om zo weinig mogelijk discussies en conflicten te hebben, maar van déze had ik nog niet gehoord.
Ik wacht het antwoord op mijn vraag in spanning af, Herbert.
Van http://members.lycos.nl/ovh...
Een uurnetkaart kan alleen gebruikt worden in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Na afstempeling is een uurnetkaart 1 uur geldig op alle lijnen in het betreffende vervoergebied.
Hier http://www.amsterdam-hotels... zelfs een met een afbeelding van dat kaartje.
Dus biedt nu maar even netjes je excuses aan.
Het kaartje bestaat al een paar jaar niet meer.
Om te beginnen: het kaartje heeft dus blijkbaar ooit bestaan. Mijn excuses voor het daaraan twijfelen.
Verder: in je eerste bronlink zit het patroon van een virus. Deze webpagina wordt door mijn antivirus software onvoorwaardelijk geblokkeerd. Dubieus en onbruikbaar materiaal dus.
Wat betreft je tweede bronlink, raad ik je aan het verre en stoffige verleden te laten rusten en wat meer in het heden te gaan leven. Je had het aanvankelijk over 'een tijdje geleden'. Het kaartje waar je het echter in je tweede link over hebt, dateert van zeker 10 jaar geleden, als het niet meer is. Het is maar wat je onder 'een tijdje' verstaat. De prijzen worden nog in guldens berekend. Je gaat zoiets toch niet opvoeren in een topic over een in 2009 nieuw ingevoerd digitaal OV-vervoerbewijs? Kom op zeg!
Ik heb trouwens nieuws voor je. We kunnen tegenwoordig draadloos telefoneren.
Excuses geaccepteerd.
Vreemd genoeg geeft McAfee geen melding.
Over tijden gesproken,de Lycossite heeft het over de prijzen van 2003. Zolang is dat ook nog niet geleden. Volgens mij zijn ze er in 2005 uitgegaan.
Henk: 15 augustus 2009 00:13 uur
“Laten we ons liever richten op de ECHTE problemen met de OV-chipkaart, zoals die waardeloze web applicatie waar dit bericht over gaat en het ongelooflijke tekort aan oplaad punten b.v.”
En dan zit jij mij af te blaffen? Kom op man, ben je zelf nou niet een beetje ongeloofwaardig bezig?
@ Arnoud: ik heb het al vaker gehoord dat het digitale pasfoto spul een regelrechte ramp is (net als zoveel rondom die OV-chipkaart)
Ik denk dat de software erachter net zo slecht is als veel software in bus en tram en zo.
De Amsterdamse azijnzeikerds hebben blijkbaar nog niet de moeite genomen om te kijken naar hun reis- en betaal-mogelijkheden. Het is toch geweldig om met zo'n wasmachine bestendige chipkaart te reizen? Ik zie soms mensen zeuren bij de conducteur omdat zij vergaten uit te melden bij de vorige tram. De afgelopen maanden hebben wij in Amsterdam kunnen oefenen en was het zelfs mogelijk om fouten te declareren.
Overigens was er tot dusver ook veel gezeur door mensen die strippenkaarten lieten stempelen. Zij zijn blijkbaar vergeten dat een door de conducteur gestempelde kaart vaak al gauw drie kwartier extra reistijd gaven.
Nog een paar maandjes strippen en dan gaan de stempels definitief in de tas.
Zijn er hier mensen die nog wat weten te vertellen over de invoering van de strippenkaart?
Toch wel gek dat jullie inmiddels nooit meer enig antwoord sturen op claims die ik instuur, of zijn ze me daar soms zat?
Ik blijf erbij, ook met de ervaringen van afgelopen maanden, dat dit systeem te slecht werkt: een paar recente voorbeelden:
Bij NS checkte ik op station Purmerend in: dat ging prima, maar op station Zaandam deden de paaltjes het wel, maar vertikten de 2 paaltjes ook maar enige reactie te tonen. Gevolg: ik kon niet uitchecken, en het personeel kon me (NATUURLIJK!) niet helpen: ik heb 3 kwartier bij het loket doorgebracht, en kon overrichter zake daar weer vertrekken.
meer dan drie-en-een-half uur kon ik ineens wel uitchecken, en werd me alsnog een correct geprijsd enkeltje van 2,70 gerekend: maar die paaltjes moeten het gewoon doen, en de reiziger niet opzadelen met het vooruitzicht 20 euro kwijt te zijn.
Voorbeeld bij Connexxion:
Het inchecken ging prima op het beginpunt van de lijn: 4 haltes na vertrek ging het mis: alle lezers in de bus gingen buiten dienst: ik, als enige chipper, was m'n 4 euro kwijt, en kan dus claimformulier nummer 30 of zo insturen.
Op station Weidevenne was de apparatuur op een gegeven moment defect: bij controle kreeg ik een preek van de conducteur dat ik dat moest blijven melden, omdat een collega volledig in zijn recht zou staan als hij mij een boete gaf... TLS draagt de verantwoordelijkheid van die apparatuur, en moet dus zorgen dat het werkt... daarom vind ik het dus zo belachelijk dat de reiziger opgezadeld wordt met een geschil tussen NS en passagier...
Dit systeem werkt gewoon TE SLECHT... maar echt NIEMAND wil dat horen...
Dus het is mij niet duidelijk waarnee een foto wel of niet wordt geaccepteerd. Duidelijk is dat een foto voor een paspoort niet werkt????? Heb zelf maar een foto gemaakt en met photoshop berwerkt
triest hoor ov chipkaart site.
De webserver schijnt zeer snel overbelast te zijn, en dat voor z'n groot project!
PFff, na 1,5 uur rotzooien kom ik op deze website.... Met firefox kan je dus geen foto uploaden!
Vaag zeg... dat is toch mooi wel de meest gebruikte browser!?
Wat moet je dan gebruiken voor het uploaden? Chrome of Safari? Of het minimaal gebruikte Opera?
Als Mac gebruiker ben ik even via het simulatieprogramma over gestapt op Window XP. Lukte toen in een keer.
Ik zal OVChipkaart op de hoogte brengen.
Met een andere browser. Namelijk met Internet Explorer.
Ze houden zeker niet van Firefox
Na bezoek aan enige fora blijkt dit al maanden bekend.... behalve bij de firma OV-chip blijkbaar!
Zou van enige klantvriendelijkheid getuigen als men dit op de website vermeldde. Zolang het probleem technisch niet is opgelost natuurlijk! Een publieke website die alleen maar met Internet Explorer werkt kan natuurlijk niet!
Uiteindelijk is het me gelukt met Firefox. Een update van de Adobe Flash plugin was bij mij de oplossing.
Ben er ook tijden mee beziggeweest. Flash updaten werkt, in FF, maar dan nog alleen na flink opnieuw blijven uploaden. Zo rond etenstijd kwam ik er door.
Daarna nog een keer bij de NS de opmerking gekregen dat ik “reizen op saldo” niet kon aanvragen omdat mijn gloednieuwe pas (geldig tot 2015) zou zijn verlopen. Raar maar waar. Klagen en wachten hielp, en nu ben ik dan bijna zover... dat ik na 4 weken geklooi misschien kan gaan reizen met de chipknip. Ben er inmiddels helemaal klaar voor!
Met een anonieme chipkaart ben je in twee minuten klaar; opladen incluis.
Is een anonieme kaart duurder in het gebruik of zo dat je zoveel moeite moet doen om een persoonlijke chipkaart aan te vragen?
Dus ja, deze mensen vragen helemaal voor niets een persoonlijke kaart aan.
[i]“Dank u wel voor uw reactie van 30-5-2010.
Wij zijn blij te vernemen dat u gebruik wilt maken van de OV-chipkaart.
Uit uw vraag is duidelijk geworden dat de criteria van de pasfoto niet direct het probleem is. Hoogst waarschijnlijk komt het doordat u gebruik maakt van een andere applicatie dan Internet Explorer. Applicaties als Safari Apple, Google Chrome en Mozilla Firefox worden tot op heden niet of nauwelijks ondersteund door onze website. Dit kan resulteren in het weigeren van pasfoto's of storingen. Graag vernemen wij van u of het met Internet Explorer wel lukt om een aanvraag te doen.”[/i]
Ik had dus beter even eerst de reacties op deze website kunnen lezen...Overigens heb ik er na de vraag gelijk een klacht over ingediend. Belachelijk dat je 40% van de aanvragers laat prutsen (marktaandeel IE is nu onder 60%) en geen opmerking op je website zet dat andere browsers dan IE niet worden ondersteund...
Mij lukte het ook niet, tot ik het even met IE probeerde. Moet de enige website ter wereld zijn die dat nog in stand durft te houden. Wat een knuppels.
Na vele pogingen werd alleen een foto met gesloten ogen geaccepteerd!