Home > > Het metrokunst effect

Het metrokunst effect

Foto: Gemeente Amsterdam
- Zuidoost - Verrassing: dit is een positief bericht over de metro (het slechte nieuws is natuurlijk dat de OV-chip nu écht wordt ingevoerd, met alle chaos van dien. Als u hierover wilt klagen verwijs ik u naar dit topic). Het goede nieuws is dat de metro schoner wordt. Wie in de metro zit kijkt immers steeds vaker aan tegen abstracte wandschilderingen. De wandschilderingen maken deel uit van het project 'Kunst in de metro'. Doel hiervan is dat de reiziger een prettigere reiservaring heeft.

Het schijnt te werken. De wagons met wandschilderingen zijn schoner dan de wagons zonder wandschilderingen. In de beschilderde wagons ligt er minder afval op de grond en zijn de stoelen en ramen niet beklad. Een gunstige ontwikkeling, gezien het feit dat de metrostellen al tijden om een opknapbeurt schreeuwden: ''In lijnen 53 en 54 kun je maar beter niet zitten'' kopte het parool laatst. De wagens zijn ronduit smerig: ''De meeste Bijlmerbewoners lijken erin te berusten. Ze denken: het is nooit anders geweest.''

Overigens was het ooit wél anders. Toen de metro in 1977 begon te rijden van Gaasperplas naar Weesperplein kon je er van de grond eten zo schoon was deze. De banken waren bekleed met zachte blauwe kussentjes, er waren prullenbakjes en van graffiti was geen sprake. [1]

De kentering kwam al gauw. De kussentjes verdwenen want deze werden vaak opengesneden. De prullenbakjes verdwenen want deze werden als asbak gebruikt. Gevolgen hiervan waren harde stoelen, afval op de grond en sigarettenvlekken op de richels. Daarbij werden de tunnels en metrostellen (aan de binnen- én buitenkant) volgeklad met grootse graffitileuzen. Zo werd de metro de weerspiegeling van het slechtste van de Bijlmermeer: afval, junks en overlast.

Gelukkig is dat nu verleden tijd. De Bijlmermeer ziet er (weer) spik en span uit en de rijdende vuilnisbakken zijn rijdende kunstwerken geworden. Er ligt nog wel een plan om de 'blikken' metro binnenkort te vervangen voor een variant zonder bestuurder. Tip: breng wandschilderingen aan.

[1] Ver voor mijn tijd dus. Ik dank een 'passagier van het eerste uur' voor deze beschrijving. Voor de liefhebbers: check videobeelden en foto's van de 'blikken' metro in zijn gloriedagen hier.

zes reacties op "Het metrokunst effect"

Martijn
-1-  Martijn:
“gelukkig is dat nu verleden tijd. De Bijlmermeer ziet er (weer) spik en span uit”

Rafiq, wat heb jij gerookt om tot zo'n statement te komen?
Theo
-2-  Theo:
LOL Martijn! :D
Misschien inderdaad een beetje voorbarig om al van een groot succes te spreken nu de verf nog nat is.
Bart
-3-  Bart:
Wishful thinking, i guess? Als de rijdende drugslijn getransformeerd is tot schoon vervoersmiddel is dat minstens een nationaal compliment, met bijbehorende hotemetoten, waard. Ik heb er nog niets van gezien....
(moet het nog zien, na minstens 15 jaar smerigheid en vooral onveiligheid in de vorm van drugs/ dealers/ en messentrekkers...
Froukje Wisse
-4-  Froukje Wisse:
Mee eens dat de Bijlmer er tegenwoordig weer spik en span uitziet.
Ik woon er (betaalbaar)sinds een klein half jaartje en ik ben meer dan tevreden!
Ook die kunstmetro's zijn idd een verademing.
Nu is het nog een kleine 3 jaar uitzingen, tot het GVB de nieuw bestelde metropark binnenheeft!
Rafiq
-5-  Rafiq:
@Martijn: ''...wat heb jij gerookt om tot zo'n statement te komen?''

hmmm...verflucht blijkbaar. Immers: ''nu de verf nog nat is''
spiritualiteit-meid
-6-  spiritualiteit-meid:
Ik moet toegeven dat ik dergelijke initiatieven altijd maar onzin vond. Maar toch fijn om te lezen dat het helpt.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.